LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 8
Følgende køretøjer skal fremstilles til periodisk syn, 1 år efter at køretøjet er indregistreret første gang, og derefter årligt:
-
Lastbiler.
-
Personbiler med mere end otte siddepladser foruden førersædet.
-
Påhængs- og sættevogne til biler med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg.
-
Ambulancer.
-
Personbiler med højst otte siddepladser foruden førersædet, som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i henhold til tilladelse efter taxiloven.
-
Personbiler, der anvendes til buskørsel, herunder rutekørsel.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 8
RetsinformationDet følger af synslovens § 2, stk. 1, at transportministeren fastsætter regler om, hvilke køretøjer der skal indkaldes til periodisk syn. Det følger af synsbekendtgørelsen, hvilke køretøjer der skal til periodisk syn, og inden for hvilke intervaller disse køretøjer skal til periodisk syn. Det følger af synsbekendtgørelsens § 56, stk. 1, hvilke køretøjer som er underkastet periodisk syn første gang 1 år efter første registrering og derefter med 1 års mellemrum.
Periodesynsdirektivets artikel 5 regulerer minimumskrav til frister og kontrolhyppighed, hvorefter køretøjer skal underkastes periodisk kontrol. Periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, regulerer de køretøjsklasser, som er underkastet periodisk syn første gang 1 år efter første registrering og derefter med 1 års mellemrum. Synsbekendtgørelsens § 56, stk. 1, er en implementering af periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b.
Definitioner af køretøjsklasserne, der fremgår af gældende ret, er ikke i overensstemmelse med de definitioner, der anvendes i EU. Dette skyldes, at definitionerne er fastsat i færdselsloven før vedtagelsen af blandt andet typegodkendelsesforordningerne, hvoraf definitionerne på køretøjsklasserne i EU fremgår. Det kan betyde, at køretøjer i særlige køretøjsklasser indregistreres som en anden køretøjsklasse, end det, der følger af EU-retten. Det drejer sig blandt andet om traktorer, som har en hastighed på over 40 km/t., som indregistreres som biler. Dette er ikke i strid med periodesynsdirektivet.
Det foreslås i § 8, at følgende køretøjer skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang og derefter årligt: 1) Lastbiler, 2) personbiler med mere end otte siddepladser foruden førersædet, 3) påhængs- og sættevogne til biler med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg., 4) ambulancer, 5) personbiler med højst otte siddepladser foruden førersædet, som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i henhold til tilladelse efter taxiloven, og 6) personbiler der anvendes til buskørsel, herunder rutekørsel.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, implementeres direkte i loven, så de centrale elementer af synslovgivningen – i overensstemmelse med formålet om at gøre synsloven mere klar for borgere, virksomheder og myndigheder – klart fremgår af loven. Dette gælder for krav til, hvornår køretøjerne skal til periodisk syn.
Det foreslås i § 8, nr. 1, at lastbiler skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang og derefter årligt.
Med forslaget sker en lovfæstelse af implementeringen af periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, for så vidt angår køretøjer i klasse N2 og N3, der hidtil er sket ved bekendtgørelse.
Det foreslås i § 8, nr. 2, at personbiler med mere end otte siddepladser foruden førersædet skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang og derefter årligt.
Med forslaget sker en lovfæstelse af implementeringen af periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, for så vidt angår køretøjer i klasse M2 og M3, der hidtil er sket ved bekendtgørelse.
Det foreslås i § 8, nr. 3, at påhængs- og sættevogne til biler med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang og derefter årligt.
Med forslaget sker en lovfæstelse af implementeringen af periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, for så vidt angår køretøjer i klasse O3 og O4, der hidtil er sket ved bekendtgørelse.
Det foreslås i § 8, nr. 4, at ambulancer skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang og derefter årligt.
Med forslaget sker en lovfæstelse af implementeringen af periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, for så vidt angår køretøjer i klasse M1, der anvendes som ambulancer, der hidtil er sket ved bekendtgørelse.
Det foreslås i § 8, nr. 5, at personbiler med højst otte siddepladser foruden førersædet, som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i henhold til tilladelse efter taxiloven, skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang og derefter årligt.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte de køretøjer, som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i henhold til tilladelse efter taxiloven. Med forslaget sker en lovfæstelse af implementeringen af periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, litra b, for så vidt angår køretøjer i klasse M1, der anvendes som hyrevogne, der hidtil er sket ved bekendtgørelse.
Det foreslås i § 8, nr. 6, at personbiler der anvendes til buskørsel, herunder rutekørsel, skal fremstilles til periodisk syn 1 år efter, at køretøjet er indregistreret første gang, og derefter årligt.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende retstilstand med den justering, at kravet nu følger direkte af loven og ikke i en bekendtgørelse. Kravet er et nationalt krav, som skal ses i lyset af, at personbiler, som anvendes til buskørsel eller rutekørsel, kan sammenlignes med taxikørsel som følge af deres anvendelse. Der er derfor behov for, at de kontrolleres i samme intervaller, som personbiler der anvendes til taxikørsel, jf. den foreslåede § 8, nr. 5, og ikke sidestilles med almindelige personbiler eller varebiler, jf. den foreslåede § 7.
Den foreslåede § 8 har til formål at afdække de køretøjer, som efter periodesynsdirektivet obligatorisk skal gennemgå periodisk syn indenfor de intervaller, der følger af direktivet. Den foreslåede § 8 skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 7. Den foreslåede § 9 vil rumme synskrav efter periodesynsdirektivet, som kan fraviges nationalt, samt øvrige nationalt fastsatte krav til periodisk syn af køretøjer. Der henvises til bemærkningerne til §§ 7 og 9 for mere herom.