LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 6
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens, importørens og køretøjsejerens ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af §§ 3-5.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 6
RetsinformationDet følger af synslovens § 1 e, stk. 1, at transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer, som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1, som omfatter køretøjer, som er individuelt opbygget, konstruktivt ændret efter ibrugtagning eller importeret til Danmark uden en EU-typegodkendelse. Bemyndigelsen er udmøntet i synsbekendtgørelsen. Køretøjerne godkendes af en synsvirksomhed ved et registreringssyn på baggrund af dokumentation for køretøjets overensstemmelse med de tekniske krav, der stilles til køretøjer efter færdselsloven eller forskrifter udstedt med hjemmel i færdselsloven, f.eks. bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse, jf. synsbekendtgørelsens §§ 21-23. Dokumentationen varierer afhængig af, hvilken type køretøj der er tale om, og kan f.eks. bestå af en prøvningsrapport udarbejdet af en prøvningsinstans, en godkendelseserklæring udstedt af Færdselsstyrelsen eller en dataerklæring udarbejdet af fabrikanten, en teknisk tjeneste eller en prøvningsinstans
Det følger af synslovens § 1 e, stk. 2, at transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens ansvar og forpligtelser, af komponenter, systemer og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, nr. 1, § 1 b, stk. 1, nr. 1, eller § 1 c, stk. 1, nr. 1. Bestemmelsen omfatter komponenter, systemer og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af EU-typegodkendelsesforordninger. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 2669 af 28. december 2021 om visse eftermonterede partikelfiltre, hvor der stilles krav til, hvornår partikelfiltre kan eftermonteres på et køretøj, som ikke er godkendt i medfør af bekendtgørelse nr. 1474 af 21. december 2009 om fritagelse for partikeludledningsafgift. Med bekendtgørelsen stilles krav til partikelfilteret, og om at et partikelfilter skal være verificeret eller prøvet, jf. bilag 1, af en teknisk tjeneste, som er udpeget til at foretage prøvninger af emissioner fra køretøjer i medfør af EU-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Det foreslås i § 6, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens, importørens og køretøjsejerens ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af §§ 3-5.
Bestemmelsen vil indebære, at Færdselsstyrelsen bemyndiges til at kunne fastsætte en national godkendelsesordning for køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som ikke er omfattet af EU-typegodkendelsesforordningerne. Det drejer sig for eksempel om fabriksnye traktorer og motorcykler, som ikke er EU-typegodkendte, og ibrugtagne køretøjer.
Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse, at Færdselsstyrelsen vil fastsætte krav om, at godkendelse af et køretøj skal foretages af synsvirksomhederne, før køretøjet kan omsættes, registreres eller ibrugtages på færdselslovens område. Synsvirksomhedens godkendelse af et køretøj vil foregå ved et registreringssyn som defineret i § 2, nr. 3, og skal ske på baggrund af dokumentation for køretøjets overensstemmelse med de tekniske krav, der stilles til køretøjet efter færdselsloven eller forskrifter udstedt efter færdselslovens. Bestemmelsen bemyndiger også Færdselsstyrelsen til at fastsætte regler om andre forhold, hvortil et køretøj kræves godkendt ved et registreringssyn.
Det er desuden hensigten med den foreslåede bestemmelse, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte krav til indholdet af anmodningen om godkendelse, og om køretøjsejerens og synsvirksomhedens ansvar og forpligtelser. Færdselsstyrelsen kan fastsætte krav til oplysningerne og dokumentationen, som skal foreligge forud for synsvirksomhedernes godkendelse af de omfattede køretøjer, samt de nærmere betingelser for synsvirksomhedens godkendelse. Det omfatter også muligheden for godkendelse ved omsyn.
Færdselsstyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse også kunne fastsætte en national godkendelsesordning for systemer, komponenter og separate tekniske enheder, hvor der ikke findes en EU-typegodkendt udgave, eller hvor det vil være uforholdsmæssigt ressource- og omkostningstungt at få en EU-typegodkendelse til komponenten, og hvor markedet er så snævert, at det vil være mere proportionalt at udarbejde en national godkendelsesordning, som den gældende nationale godkendelsesordning for partikelfiltre til visse køretøjer, der skal køre i miljøzoner.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1 e, med sproglige justeringer, som ikke vil have indholdsmæssige konsekvenser.