LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 3
Før omsætning, registrering eller ibrugtagning på færdselslovens område af motorkøretøjer, påhængskøretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af følgende godkendelser:
-
EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
National typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt eller accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
-
Individuel EU-godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
-
National individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil foretaget af en synsvirksomhed og udstedt af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF som nævnt i stk. 1, nr. 1, 2 og 4. Det samme gælder for motorkøretøjer omfattet af stk. 1, nr. 3 og 5, dog således at Færdselsstyrelsen kan fravige forordningen i overensstemmelse med artikel 42, stk. 1, og artikel 45, stk. 1, i forordningen.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 3
RetsinformationDet følger af synslovens § 1 a, stk. 1, hvilke godkendelser motorkøretøjer, påhængskøretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som er omfattet af forordning 2018/858, skal have, før de kan omsættes, registreres eller ibrugtages på færdselslovens område.
Det følger af synslovens § 1 a, stk. 1, nr. 1, at EU-typegodkendelse af motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedes af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat. Der er her tale om godkendelse af motorkøretøjer produceret i ubegrænsede serier.
Det følger af synslovens § 1 a, stk. 1, nr. 2, at EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedes af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
Det følger af synslovens § 1 a, stk. 1, nr. 3, at national typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedes eller accepteres af Færdselsstyrelsen.
Det følger af synslovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, at individuel EU-godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedes af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat.
Det følger af synslovens § 1 a, stk. 1, nr. 5, at national individuel godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedes af Færdselsstyrelsen. Godkendelse af køretøjer omfattet af synslovens § 1 a, stk. 1, nr. 5, hviler dog på overgangsregler. Det følger af bekendtgørelse nr. 996 af 28. juni 2023 om overgangsregler for godkendelse af nye individuelle motorkøretøjer m.v., at nye individuelle motorkøretøjer og påhængskøretøjer godkendes i henhold til bekendtgørelse nr. 819 af 26. juni 2024 om godkendelse og syn af køretøjer (herefter benævnt synsbekendtgørelsen). Nye individuelle motorkøretøjer og påhængskøretøjer godkendes således ved et registreringssyn hos en synsvirksomhed. Ved trinvist opbyggede varebiler kontrollerer og godkender synsvirksomhederne det enkelte køretøj, jf. synsbekendtgørelsens §§ 8 og 31. Ved trinvis opbyggede lastbiler, busser, sættevogne samt påhængsvogne til biler og campingvogne, hvis påhængsvognene eller campingvognene er forsynet med andre bremser end påløbsbremser, udsteder Færdselsstyrelsen en godkendelseserklæring, jf. synsbekendtgørelsens § 15, som er en samling af de prøvninger og godkendelser, der findes for køretøjet.
Det følger af synslovens § 1 a, stk. 2, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF, som nævnt i stk. 1, herunder fastsætte relevante alternative krav i overensstemmelse med artikel 42 og 45 i forordningen.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1269 af 28. august 2020 om godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil m.v., som indeholder supplerende bestemmelser om blandt andet sprog, gebyrer og straf, og stiller tekniske krav til køretøjer fremstillet i små serier omfattet af artikel 42 i forordning 2018/858.
Det foreslås i § 3, stk. 1, at før omsætning, registrering eller ibrugtagning på færdselslovens område af motorkøretøjer, påhængskøretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF, skal køretøjer, systemer m.v. være tildelt en af følgende godkendelser: 1) EU-typegodkendelse af motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer udstedt af Færdselsstyrelsen eller en anden godkendende myndighed. 2) EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt af Færdselsstyrelsen eller en anden godkendende myndighed. 3) National typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier udstedt eller accepteret af Færdselsstyrelsen, jf. dog det foreslåede stk. 2, 2. pkt. 4) Individuel EU-godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil udstedt af Færdselsstyrelsen eller en anden godkendende myndighed. 5) National individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil foretaget af en synsvirksomhed og udstedt af Færdselsstyrelsen, jf. dog det foreslåede stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås med § 3, stk. 1, nr. 1, at Færdselsstyrelsen, eller en myndighed i en anden medlemsstat, udsteder EU-typegodkendelser af motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil, systemer, komponenter og separate tekniske enheder i overensstemmelse med forordning 2018/858.
Der er her tale om godkendelse af motorkøretøjer produceret i ubegrænsede serier. Når motorkøretøjer eller påhængskøretøjer er blevet tildelt en EU-typegodkendelse, kan køretøjerne omsættes, registreres eller ibrugtages inden for EU. På tilsvarende måde kan systemer, komponenter og separate tekniske enheder omsættes eller ibrugtages inden for EU, når de er blevet tildelt en EU-typegodkendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1 a, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås med § 3, stk. 1, nr. 2, at Færdselsstyrelsen, eller en myndighed i en anden medlemsstat, udsteder EU-typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer fremstillet i små serier i overensstemmelse med forordning 2018/858. Grænserne for små serier er beskrevet i forordningens kapitel V. Der gælder forskellige grænser afhængigt af køretøjskategorien. Grænsen for personbiler er eksempelvis 1500 enheder. Når motorkøretøjer eller påhængskøretøjer er blevet tildelt en EU-typegodkendelse, kan køretøjerne omsættes, registreres eller ibrugtages inden for EU.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1 a, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås med § 3, stk. 1, nr. 3, at Færdselsstyrelsen udsteder eller på vilkår accepterer national typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil fremstillet i små serier i overensstemmelse med forordning 2018/858. Grænserne for små serier er beskrevet i forordningens kapitel V og er på 250 enheder ved national typegodkendelse af små serier. Når motorkøretøjer eller påhængskøretøjer er blevet tildelt en national typegodkendelse, kan køretøjerne omsættes, registreres eller ibrugtages i Danmark.
Gyldigheden af en national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier er som udgangspunkt begrænset til den medlemsstat, som har meddelt godkendelsen. Færdselsstyrelsen skal dog i henhold til artikel 43 i forordning 2018/858 acceptere nationale typegodkendelser af køretøjer fremstillet i små serier, som er meddelt af en godkendende myndighed i en anden medlemsstat, medmindre Færdselsstyrelsen har rimelig grund til at antage, at de nationale tekniske krav, efter hvilke køretøjstypen er godkendt, ikke svarer til de nationale krav. På tilsvarende måde skal en godkendende myndighed i en anden medlemsstat acceptere en national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier meddelt af Færdselsstyrelsen, medmindre denne myndighed har rimelig grund til at afvise køretøjet.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1 a, stk. 1, nr. 3.
Det foreslås med § 3, stk. 1, nr. 4, at Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden medlemsstat udsteder en individuel EU-godkendelse af et motorkøretøj eller påhængskøretøj dertil i overensstemmelse med forordning 2018/858. Når motorkøretøjet eller påhængskøretøjet er blevet tildelt en individuel EU-godkendelse, kan køretøjet omsættes, registreres eller ibrugtages inden for EU.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1 a, stk. 1, nr. 4.
Det foreslås med § 3, stk. 1, nr. 5, at national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer eller påhængskøretøjer dertil foretages af en synsvirksomhed og udstedes af Færdselsstyrelsen, jf. dog stk. 2, 2. pkt. Når motorkøretøjet eller påhængskøretøjet dertil er blevet godkendt i en synsvirksomhed, kan køretøjet omsættes, registreres eller ibrugtages i Danmark.
Gyldigheden af en national individuel godkendelse er som udgangspunkt begrænset til den medlemsstat, som har meddelt godkendelsen. Færdselsstyrelsen skal dog i henhold til artikel 46 i forordning 2018/858 tillade, at et nationalt individuelt køretøj, som er godkendt i overensstemmelse med forordningen, omsættes, registreres eller tages i brug i Danmark, medmindre Færdselsstyrelsen har rimelig grund til at antage, at de relevante alternative krav, som køretøjet er godkendt på grundlag af, ikke svarer til de nationale krav i Danmark, eller hvis køretøjet ikke opfylder kravene. På tilsvarende måde skal en godkendende myndighed i en anden medlemsstat acceptere et nationalt individuelt køretøj godkendt i Danmark, medmindre denne myndighed har rimelig grund til at afvise køretøjet.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende godkendelsesordning efter bekendtgørelse nr. 996 af 28. juni 2023 om overgangsregler for godkendelse af nye individuelle motorkøretøjer m.v. Det vil således fortsat være synsvirksomhederne, som foretager godkendelsen af nationale individuelle motorkøretøjer og påhængsvogne dertil, før køretøjet kan omsættes, registreres eller ibrugtages i Danmark. Der vil dog med lovforslaget foretages ændringer i den administrative proces for dokumentationskravet, der stilles til godkendelsen. Der henvises til bemærkningerme til den foreslåede § 3, stk. 2, for mere herom.
Det foreslås i § 3, stk. 2, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv 2007/46/EF som nævnt i stk. 1 nr. 1, 2 og 4. Det samme vil gælde for motorkøretøjer omfattet af nr. 3 og 5, dog således at Færdselsstyrelsen kan fravige forordningen i overensstemmelse med artikel 42, stk. 1, og 45, stk. 1, i forordningen.
Den foreslåede bestemmelses 1. pkt. vil indebære, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte de supplerende bestemmelser, som vil være relevante for at sikre anvendelsen af forordning 2018/858 på samme måde som er tilfældet efter synslovens § 1 a, stk. 2. Det vil være supplerende bestemmelser om blandt andet sprog, gebyrer og straf, samt nærmere regler om visse tekniske emneområder, hvor fabrikanter i forbindelse med EU-typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier, national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier og national individuel godkendelse af et bestemt køretøj, selv må udføre prøvninger og udstede erklæringer, der dokumenterer køretøjernes overensstemmelse med de relevante tekniske krav. Et teknisk emneområde er f.eks. anbringelse og fastgørelse af nummerplader. Rammen begrænses til tekniske emneområder, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, at fabrikanter selv kan udføre prøvninger og udstede erklæringer. Med bemyndigelsen forventes det, at der også vil blive fastsat regler om krav til fabrikanterne og dokumentationen, herunder krav til prøvninger og erklæringer.
Endvidere er det hensigten med bemyndigelsen, at der fastsættes regler om udpegelse af tekniske tjenester. I henhold til forordning 2018/858 skal tekniske tjenester verificere overensstemmelse mellem motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer, og de tekniske krav i forbindelse med national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier af køretøjer samt EU-typegodkendelse. Reglerne udstedt i medfør af bestemmelsen vil udgøre grundlaget for, at Færdselsstyrelsen kan udpege tekniske tjenester og vil indeholde supplerende bestemmelser om blandt andet sprog og straf samt krav om akkreditering.
Den foreslåede bestemmelses 1. pkt. er en videreførelse af den gældende synslovs § 1 a, stk. 2, med den justering at, hjemmel til fastsættelse af relevante alternative krav i overensstemmelse med artikel 42, stk. 1, og 45, stk. 1, i forordningen følger af det foreslåede 2. pkt.
Den foreslåede bestemmelses 2. pkt. vil indebære, at Færdselsstyrelsen, i forbindelse med national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3, og national individuel godkendelse af et bestemt køretøj, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 5, kan fravige krav fastsat i forordningen og fastsætte alternative tekniske krav, i henhold til artikel 42, stk. 1, og 45, stk. 1, i forordning 2018/858, i de tilfælde, hvor det vurderes at være hensigtsmæssigt. Det følger af artikel 42, stk. 1 og 45, stk. 1, at en medlemsstat kan beslutte at undtage en type køretøj eller et bestemt køretøj fra forpligtelsen til at overholde en eller flere af forordningens krav eller fra et eller flere af de krav, der er fastsat i de retsakter, der er opført i bilag II til forordningen, forudsat at medlemsstaten har fastsat relevante alternative krav. Det vil efter den foreslåede bestemmelse være muligt at fastsætte nærmere regler for godkendelsesprocessen for køretøjer omfattet af forordningens artikel 42 og 45. Godkendelsesprocessen vil dog blive betinget af, at der udstedes en godkendelsesattest for køretøjet i overensstemmelse med gennemførelsesforordning (EU) 2020/683, jf. forordning 2018/858 artikel 42, stk. 5, og 45, stk. 7.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen med den foreslåede bestemmelse vil skulle fastsætte regler om godkendelse af køretøjer som nævnt i stk. 1, nr. 3 og 5, herunder krav til indholdet af anmodningen om godkendelse og om fabrikantens, køretøjsejeren, opbyggerens og synsvirksomhedens ansvar og forpligtelser. Det omfatter også regler om mulighed for godkendelse ved omsyn. Færdselsstyrelsen vil fastsætte krav til oplysningerne og dokumentationen, som skal foreligge forud for godkendelse af de omfattede køretøjer. For godkendelse af køretøjer som nævnt i stk. 1, nr. 3, er der efter gældende regler fastsat krav om, at Færdselsstyrelsen efter ansøgning udsteder national typegodkendelse for motorkøretøjer og påhængskøretøjer fremstillet i små serier, og det er hensigten, at reglerne skal videreføres.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen, for så vidt angår godkendelse af køretøjer som nævnt i stk. 1, nr. 5, vil fastsætte krav til oplysningerne og dokumentationen, som skal foreligge forud for synsvirksomhedernes godkendelse af de omfattede køretøjer, samt de nærmere betingelser for synsvirksomhedens godkendelse. Færdselsstyrelsen bemyndiges med den foreslåede bestemmelse til at stille krav til godkendelsesattesten for de omfattede motorkøretøjer og påhængskøretøjer. Det vil være ansøger, som vil skulle udfylde en ansøgning om en godkendelsesattest.
Godkendelsesattesten forventes at skulle udstedes af Færdselsstyrelsen og vil omfatte de oplysninger, som følger af gennemførelsesforordning (EU) 2020/683, hvilket er en ændring til de gældende krav, der stilles til godkendelseserklæringer og dataerklæringer. Det er dog vurderingen, at der ikke vil blive tale om en væsentlig ændring sammenlignet med godkendelseserklæringerne, da flere af oplysningerne, som kræves efter de gældende krav, også vil skulle indberettes med den foreslåede ordning. Det vil betyde, at der er yderligere oplysninger, som ikke tidligere skulle indberettes af ansøger, så som oplysninger om køretøjets dimensioner, motorfabrikat, placering af motorkode, antal og arrangement af cylindre og antal siddepladser. Det er hensigten med den foreslåede bemyndigelse, at Færdselsstyrelsen ved bekendtgørelse vil skulle fastsætte de processuelle betingelser for national individuel godkendelse af et nyt køretøj, hvem der skal anmode om godkendelse af køretøjet, hvordan godkendelsesattesten skal se ud, og hvem der skal udstede godkendelsesattesten. Det vil blive en betingelse for udstedelse af en godkendelsesattest, at køretøjet forinden er godkendt i en synsvirksomhed.
Det foreslåede vil ikke være væsentligt anderledes end de nuværende godkendelseserklæringer, hvor køretøjet underkastes en fysisk inspektion i en synsvirksomhed som en betingelse for endelig godkendelse af køretøjet, efter at der er udstedt en godkendelseserklæring. Der vil efter den foreslåede bestemmelse ikke blive fastsat krav om, at de omfattede køretøjer skal prøves ved en teknisk tjeneste, som det gælder for EU-typegodkendelser af køretøjer.
Det bemærkes desuden, at godkendelse i en synsvirksomhed vil forudsætte, at ansøger fremstiller et køretøj, der lever op til de tekniske krav, der stilles til det pågældende køretøj, at der er dokumentation herfor, og at eventuel opbygning er udført korrekt og i overensstemmelse med reglerne herfor. Det vil som nævnt være ansøger, som udfylder en ansøgning om en godkendelsesattest, som skal være udfyldt forud for fremstilling af køretøjet i synsvirksomheden. Synsvirksomhederne skal, til forskel fra den gældende retstilling, ikke kontrollere EU-typegodkendte systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som allerede er godkendt i tidligere etaper ved etapevist godkendte køretøjer. Synsvirksomhederne skal kun kontrollere de systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der er blevet tilføjet i sidste etape i opbygningen af køretøjet, hvilket kan være ikke-EU-typegodkendte systemer, komponenter og separate tekniske enheder. Dog vil synsvirksomhederne skulle verificere, at systemer, komponenter eller separate tekniske enheder er typegodkendte ved mærkning, og at systemerne, komponenterne eller separate tekniske enheder er monteret og anvendt efter hensigten. Dette indebærer f.eks., at frontal-, side- og bagendebeskyttelse lever op til monteringskravene, selv om selve systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed er typegodkendt. Når synsvirksomheden har godkendt køretøjet, vil det være Færdselsstyrelsen, som udsteder den endelige godkendelsesattest. Der vil være tale om et automatisk genererende system, som Færdselsstyrelsen herefter kan anvende til at udtage stikprøvekontroller af de gennemførte godkendelser.
Færdselsstyrelsen vil med den foreslåede bestemmelse desuden kunne fravige de tekniske krav fastsat i forordning 2018/858 bilag II under forudsætning af, at der fastsættes alternative krav. Ved alternative krav forstås administrative bestemmelser og tekniske krav, der har til formål at sikre et niveau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og arbejdssikkerhed, som i videst muligt omfang svarer til det niveau, der er sikret ved en eller flere af de retsakter, der er opført i bilag II, jf. forordningens artikel 3, nr. 55.