LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 25
Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med godkendelse af motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr og af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-4, og §§ 4 og 5, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 25
RetsinformationDet følger af synslovens § 15 a, at transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr i forbindelse med godkendelse af motorkøretøjer, to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser. Bestemmelsen er udmøntet i § 9 i bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december 2024 om gebyrer og afgifter på Færdselsstyrelsens område, hvoraf det fremgår, at der betales et gebyr til Færdselsstyrelsen ved behandling af ansøgninger om godkendelse af motorkøretøjer, to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 1 og 2. Timesatsen for behandling af ansøgningerne er 550 kr., jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 2. Det følger af bekendtgørelsens § 12, at hvis betaling af gebyrer efter sidste rettidige indbetalingsdag udebliver, kan Færdselsstyrelsen opkræve et ekspeditionsgebyr på 100 kr. for hver rykkerskrivelse. Der tillægges renter i overensstemmelse med rentelovens § 5.
Det foreslås i § 25, at transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med godkendelse af motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer og påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-4, og §§ 4-5, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Forordning 2018/858 indeholder bestemmelser om, at medlemsstaterne kan fastsætte gebyrer i forbindelse med EU-typegodkendelsesaktiviteter, markedsovervågning og udpegelse af tekniske tjenester. Fastsættelse af gebyrer i forbindelse med nationale typegodkendelser eller individuelle godkendelser omtales ikke i forordningen. I forordning 168/2013 om to- eller trehjulede køretøjer og forordning 167/2013 om landbrugs- og skovbrugskøretøjer er muligheden for fastsættelse af gebyr ikke omtalt. Forordningerne er imidlertid ikke til hinder for, at medlemsstaterne nationalt kan fastsætte gebyrer f.eks. for behandling af ansøgning om godkendelse af køretøjer eller udpegelse af tekniske tjenester.
De gebyrer, der vil blive opkrævet efter den foreslåede bestemmelse, vil dække Færdselsstyrelsens eventuelle omkostninger i forbindelse med godkendelse af køretøjer efter § 3, stk. 1, nr. 1-4, og §§ 4-5. Det kan f.eks. være behandling af ansøgning, opdatering af det juridiske grundlag og vejledning. Gebyret vil blive fastsat i overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning, hvoraf blandt andet fremgår, at gebyret bør fastsættes således, at der tilstræbes fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det pågældende gebyrbelagte område. Mindst én gang årligt vurderes det, blandt andet på baggrund af seneste års regnskab eller det forventede resultat af årets regnskab, om omkostningerne skal reduceres eller taksten justeres for at sikre balance.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes i bekendtgørelser, hvori der fastsættes regler om betaling af gebyr for behandling af ansøgninger i henhold til typegodkendelsesforordningerne som eksempelvis EU-typegodkendelse af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder eller tilladelse til tilgængeliggørelse af restkøretøjer.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 15 a med sproglige justeringer, som ikke vil have indholdsmæssige konsekvenser.