LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 24
Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at den, der fremstiller et køretøj i en synsvirksomhed eller omsynsvirksomhed, skal betale et gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med administration af og tilsyn med periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn, øvrige kontroller fastsat i medfør af denne lov og omsyn.
Stk. 2. Gebyret opkræves af synsvirksomhederne eller omsynsvirksomhederne.
Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om gebyrets størrelse, betaling og opkrævning, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 24
RetsinformationDet følger af synslovens § 15, stk. 1, at transportministeren kan fastsætte regler om, at tilladelsesindehavere skal betale et gebyr pr. syn, omsyn eller toldsyn til staten. Gebyret skal dække udgifterne til Færdselsstyrelsens syns-, omsyns- og toldsynsaktiviteter, herunder til kontrol af erhvervskøretøjer og motorcykler ved vejsiden og af erhvervskøretøjer, der befinder sig på et areal, som køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende. Det følger af synslovens § 15, stk. 2, at transportministeren kan fastsætte regler om gebyrets størrelse, betaling og opkrævning, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Synsgebyret er omkostnings- og formålsbestemt og kan anvendes til udgifterne til tilsyn på markedet, udarbejdelse af uddannelsesplaner, vejledning til virksomheder samt behandling af klager over syns- og omsynsvirksomheder. Derudover kan gebyret anvendes til målrettede tiltag, der fremmer den køretøjstekniske færdselssikkerhed, f.eks. gennem en øget indsats af syn ved vejsiden.
Gebyret er efter gældende bestemmelser fastsat til 16 kr., jf. bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december 2024 om gebyrer og afgifter på Færdselsstyrelsens område. Det følger af bekendtgørelsens § 12, at hvis betaling af gebyrer efter sidste rettidige indbetalingsdag udebliver, kan Færdselsstyrelsen opkræve et ekspeditionsgebyr på 100 kr. for hver rykkerskrivelse. Der tillægges renter i overensstemmelse med rentelovens § 5.
Synsgebyret betales efter gældende ret af synsvirksomhederne, som opkræves pr. syn, de gennemfører. Dette skyldes, at gebyret dækker over Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirksomhederne og deres udstedelse af tilladelser hertil, samt løbende administration hermed.
Det foreslås i § 24, stk. 1, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at den, der fremstiller et køretøj i en synsvirksomhed eller omsynsvirksomhed, skal betale et gebyr for Færdselsstyrelsens udgifter forbundet med administration af og tilsyn med periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn, samt øvrige kontroller fastsat i medfør af denne lov og omsyn.
Det vil betyde, at retssubjektet for gebyret flyttes fra at være synsvirksomhederne eller omsynsvirksomhederne til at blive den, der fremstiller køretøjet på et synssted. Oprindeligt var gebyret alene tiltænkt til dækning af Færdselsstyrelsens opgave med at føre tilsyn med synsvirksomhederne og omsynsvirksomhederne, hvorfor virksomhederne var retssubjekt for gebyret. Men der er i stigende grad behov for, at gebyret kan finansiere øvrige nødvendige tiltag for at sikre en effektiv administration af periodiske syn, nationale individuelle godkendelser m.v. samt tilsyn hermed, som ikke i alle tilfælde har direkte tilknytning specifikt til Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirksomhederne og omsynsvirksomhederne, men til Færdselsstyrelsens administration af synsområdet af betydning for køretøjsejeren. Det foreslås derfor, at fremstiller af køretøjet bliver retssubjektet for gebyropkrævningen i stedet, fordi al aktivitet efter synsloven og regler udstedt i medfør heraf har direkte tilknytning til godkendelse og kontrol af køretøjerne.
De gebyrer, der opkræves, vil dække Færdselsstyrelsens omkostninger i forbindelse med styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne og omsynsvirksomhederne, udarbejdelse af uddannelsesplaner, udstedelse, fornyelse og ændring af tilladelse til at drive synsvirksomhed, godkendelse af uddannelsessteder, vejledning til virksomheder, samt behandling af klager over synsvirksomheder og omsynsvirksomheder. Derudover kan gebyret anvendes til kontrolforanstaltninger, herunder syn ved vejsiden og andre målrettede tiltag, der fremmer den køretøjstekniske færdselssikkerhed, og som har en naturlig tilknytning til nationale køretøjsgodkendelser, synsområdet samt øvrige opgaver fastsat i medfør af denne lov. Disse omfatter administration, drift og udvikling af det samlede område, herunder eksempelvis vedligehold og opdatering af systemunderstøttelsen, vedligehold og opdatering af det juridiske grundlag m.v. Gebyret vil blive fastsat i overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning, hvoraf blandt andet fremgår, at gebyr bør fastsættes således, at der tilstræbes fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det pågældende gebyrbelagte område. Mindst én gang årligt vurderes det, blandt andet på baggrund af seneste års regnskab eller det forventede resultat af årets regnskab, om omkostningerne skal reduceres eller taksten justeres for at sikre balance.
Det vil i praksis blive administreret således, at gebyret opkræves gennem synsvirksomhederne og omsynsvirksomhederne på samme måde, som det er tilfældet efter gældende ret. Der henvises til bemærkningerne til det foreslåede § 24, stk. 2.
Det foreslås i § 24, stk. 2, at gebyret, jf. det foreslåede stk. 1, opkræves af synsvirksomhederne eller omsynsvirksomhederne.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at køretøjsejeren skal betale gebyret efter den foreslåede § 24, stk. 1, til synsvirksomheden eller omsynsvirksomheden i forbindelse med den relevante opgave, som virksomheden udfører for køretøjsejeren. Færdselsstyrelsen indkræver herefter beløbet gennem virksomhederne. Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at gebyret ikke skal indkræves ved hver individuel køretøjsejer, men at Færdselsstyrelsen kan rette opkrævningen mod synsvirksomhederne og omsynsvirksomhederne, som ser køretøjerne på synsstederne, og som i forvejen opkræver betaling for selve kontrollen. Det vil sige, at gebyret i praksis opkræves som led i den betaling, som synsvirksomhederne og omsynvirksomhederne i forvejen opkræver.
Det foreslås i § 24, stk. 3, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om gebyrets størrelse, betaling og opkrævning, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Der vil med hjemmel i denne bestemmelse blive fastsat regler om gebyrets betaling og opkrævning samt regler om betaling for rykkerskrivelser. Reglerne vil blive udmøntet ved bekendtgørelse, og vil i det væsentlige videreføre de gældende regler, der er fastsat i forhold til betaling og opkrævning for gebyret, dog med den justering, at retssubjektet for betalingen bliver køretøjsejeren.