LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 23
Færdselsstyrelsen kan til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte uanmeldt tilsyn med tilladelsesindehaverens synsvirksomhed, herunder tilsyn med, om de køretøjer, der har været til eller er under periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller eller omsyn hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes område, er kontrolleret korrekt.
Stk. 2. Medvirker fremstilleren af et køretøj ikke til Færdselsstyrelsens tilsyn efter stk. 1, kan styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol i bero, indtil tilsynet er udført.
Stk. 3. Konstaterer Færdselsstyrelsen, at kontrollen af køretøjet ikke opfylder krav efter denne lov, færdselsloven eller regler udstedt i medfør heraf, kan styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol af køretøjet i bero. Berostillelsen ophæves, når der er blevet foretaget forskriftsmæssig kontrol af køretøjet.
Stk. 4. Færdselsstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et erhvervskøretøj er blevet fremstillet i en synsvirksomhed, mod behørig legitimation og uden retskendelse foranstalte uanmeldt tilsyn med køretøjet på arealer, som køretøjsbrugeren eller køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 23
RetsinformationDet følger af synslovens § 11, stk. 1, at Færdselsstyrelsen til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse kan foranstalte uanmeldt kontrol af tilladelsesindehaverens synsvirksomhed, herunder kontrol af, om de køretøjer, der har været til eller er under syn hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes område, er synet korrekt.
Det følger af synslovens § 11, stk. 2, at hvis fremstilleren af et køretøj under syn ikke medvirker til Færdselsstyrelsens kontrol med synsvirksomheden efter synslovens § 11, stk. 1, kan styrelsen stille godkendelsen af køretøjet i bero, indtil kontrollen er udført.
Det følger af synslovens § 11, stk. 3, at såfremt Færdselsstyrelsen konstaterer, at godkendelsesgrundlaget er utilstrækkeligt, kan Færdselsstyrelsen stille godkendelsen af køretøjet i bero, indtil tilstrækkeligt godkendelsesgrundlag er tilvejebragt. Bestemmelsen indebærer, at Færdselsstyrelsen som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder kan stille godkendelsen af et køretøj i bero ved at blokere køretøjet i relevante elektroniske databaser, herunder eSyn og Køretøjsregisteret, såfremt Færdselsstyrelsen konstaterer, at godkendelsesgrundlag er utilstrækkeligt.
Det følger af synslovens § 11, stk. 4, at Færdselsstyrelsen, som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et erhvervskøretøj er blevet synet, omsynet eller toldsynet, mod behørig legitimation og uden retskendelse kan foranstalte uanmeldt kontrolsyn af køretøjet på arealer, som køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende.
Det foreslås i § 23, stk. 1, at Færdselsstyrelsen til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse kan foranstalte uanmeldt tilsyn med tilladelsesindehaverens synsvirksomhed, herunder tilsyn med, om de køretøjer, der har været til eller er under periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller eller omsyn hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes område, er kontrolleret korrekt.
Den foreslåede § 23, stk. 1, vil indebære, at Færdselsstyrelsen kan foretage uanmeldte tilsyn hos synsvirksomheder, dvs. i praksis hos de til synsvirksomhederne tilknyttede synssteder. Færdselsstyrelsens tilsyn skal ske i overensstemmelse med retssikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 med senere ændringer. Det følger af retssikkerhedslovens § 2, at tvangsindgreb kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet. Det er vurderingen, at uanmeldt tilsyn hos synsvirksomhederne vil være nødvendigt for at sikre, at styrelsen kan udføre tilsyn med, om virksomhederne udfører synsvirksomhed i overensstemmelse med synsloven og regler udstedt i medfør heraf og herved sikre et effektivt tilsyn efter den foreslåede § 22. Bestemmelsen kan alene finde anvendelse på virksomhedens erhvervslokaler. Tilsynsbesøgene skal sikre, at virksomhederne udfører kontrollerne på en forsvarlig og korrekt måde i henhold til reglerne.
Endvidere foreslås det med bestemmelsen, at Færdselsstyrelsen mod behørig legitimation kan udføre tilsyn med de køretøjer, der er til kontrol hos en synsvirksomhed. Færdselsstyrelsen bemyndiges, efter den foreslåede § 22, stk. 3, til at fastsætte nærmere regler om tilsynet med synsvirksomhederne. Dette omfatter også krav til, hvor længe et køretøj skal tilbageholdes ved et synssted for at sikre effektivt tilsyn med køretøjer. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 22, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 11, stk. 1.
Det foreslås i § 23, stk. 2, at medvirker fremstilleren af et køretøj ikke til Færdselsstyrelsens tilsyn efter det foreslåede stk. 1, kan styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol i bero, indtil tilsynet er udført.
Den forslåede bestemmelse vil indebære, at Færdselsstyrelsen, som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder, kan forhindre endelig godkendelse af et køretøj efter kontrol og eventuelle ændringer i køretøjets registrering ved at stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol i bero i relevante elektroniske databaser. Dette gælder, såfremt en fremstiller, når køretøjet er udtaget til tilsyn, nægter at deltage i tilsynet eller forlader synsstedet, uden styrelsen har foretaget tilsyn med køretøjet. Det er forventningen, at resultatet af synsvirksomhedens kontrol herved annulleres, og der blokeres for godkendelse af køretøjet i eSyn og/eller Køretøjsregisteret. Det vil betyde, at der ikke vil foreligge en endelig godkendelse af køretøjet ved kontrollen, før Færdselsstyrelsen som tilsynsmyndighed har gennemført tilsyn med køretøjet. For de fremstillere af køretøjer, der således søger at undvige et tilsyn, vil det betyde, at køretøjet færdes på vejnettet uden at være godkendt efter kontrol, hvilket i sidste ende kan medføre inddragelse af nummerpladerne. Det vil som en konsekvens af den foreslåede bestemmelse være nødvendigt for fremstilleren at aftale en ny dato for en kontrol, hvor Færdselsstyrelsen vurderer, om den nye kontrol skal foretages under tilsyn af Færdselsstyrelsens inspektører.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære, at der ikke kan ske godkendelse efter kontrol i en anden synsvirksomhed uden, at Færdselsstyrelsen har vurderet, om den nye kontrol skal foretages under tilsyn af en af Færdselsstyrelsens inspektører. Desuden vil den foreslåede bestemmelse indebære, at der ikke kan ske omregistrering eller lignende, før Færdselsstyrelsen har fjernet den pågældende blokering i de elektroniske systemer. I praksis betyder det, at køretøjsejere, som får blokeret deres køretøj, ikke kan videresælge det.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 11, stk. 2, med sproglige justeringer, som ikke vil have indholdsmæssige konsekvenser.
Det foreslås i § 23, stk. 3, at såfremt Færdselsstyrelsen konstaterer, at kontrollen af køretøjet ikke opfylder relevante krav efter denne lov, færdselsloven eller regler udstedt i medfør heraf, kan styrelsen stille resultatet af synsvirksomhedens kontrol af køretøjet i bero. Berostillelsen ophæves, når der er blevet foretaget forskriftsmæssig kontrol af køretøjet.
Med bestemmelsen foreslås det, at Færdselsstyrelsen, som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder, kan stille resultatet af kontrollen af et køretøj i bero ved at blokere køretøjet i relevante elektroniske databaser, herunder eSyn og Køretøjsregisteret, såfremt Færdselsstyrelsen konstaterer, at kontrollen ikke er foretaget forskriftsmæssigt. En blokering i Køretøjsregisteret vil samtidig medføre, at køretøjets registreringsforhold ikke kan ændres, før Færdselsstyrelsen fjerner blokeringen.
Det vil betyde, at såfremt Færdselsstyrelsen konstaterer, at et køretøj, som endnu ikke er registreret, uberettiget er godkendt efter kontrol i en synsvirksomhed, kan styrelsen stille resultatet af virksomhedens kontrol i bero, så køretøjet ikke kan registreres og tages i brug, førend køretøjet på ny er godkendt efter kontrol. I disse tilfælde vil Færdselsstyrelsen kunne blive kontaktet af enten Motorstyrelsen eller en nummerpladeoperatør, som oplever, at køretøjet ikke kan registreres. Færdselsstyrelsen vil herefter kunne oplyse ejeren af køretøjet om, hvilke forhold der bevirker, at køretøjet er blokeret og derfor ikke kan registreres. Styrelsen fjerner blokeringen, når styrelsen modtager oplysning om, at køretøjet på ny er godkendt efter kontrol.
I de tilfælde hvor Færdselsstyrelsen konstaterer, at køretøjet uretmæssigt er godkendt og registreret efter kontrol, og styrelsen blokerer køretøjet, vil det betyde, at der ikke kan foretages ændringer i køretøjets registreringsforhold, førend køretøjet er fremstillet til fornyet kontrol. Såfremt køretøjet ikke kan godkendes ved fornyet kontrol, og godkendelsen af køretøjet derfor inddrages, vil køretøjet forblive blokeret, så det ikke uberettiget kan registreres på et senere tidspunkt. Inddragelsen af godkendelsen vil indebære, at køretøjet ikke må anvendes på vejnettet. Når godkendelsen inddrages på et registreret køretøj, anmodes Motorstyrelsen derfor om at inddrage køretøjets nummerplader.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 11, stk. 3.
Det foreslås i § 23, stk. 4, at Færdselsstyrelsen som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder indtil 4 uger efter, at et erhvervskøretøj er blevet fremstillet i en synsvirksomhed, mod behørig legitimation og uden retskendelse kan foranstalte uanmeldt tilsyn med køretøjet på arealer, som køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig henseende.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Færdselsstyrelsen som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne kan foretage uanmeldt tilsynsbesøg på en firmaadresse, hvor der er registreret køretøjer, som inden for de seneste 4 uger er blevet fremstillet i en synsvirksomhed. Ved erhvervskøretøjer forstås køretøjer, der anvendes som led i erhvervsmæssig aktivitet. Det vil særligt være relevant for tunge erhvervskøretøjer som lastbiler og busser, men bestemmelsen vil også omfatte andre erhvervskøretøjer, f.eks. varebiler og taxier. Der vil typisk være tale om en virksomheds forretningsadresse, men adgangen omfatter også andre arealer, som køretøjets ejer eller bruger råder over, f.eks. en virksomheds filialadresser, lejede parkeringsarealer m.v. 4-ugers-fristen er sammenfaldende med den gældende klagefrist over et resultat af kontrollen. En afgrænsning af perioden til 4 uger vurderes hensigtsmæssig, idet det ved længere perioder vil blive stadigt vanskeligere ved et tilsyn at fastslå, hvilke fejl og mangler det pågældende køretøj var behæftet med ved kontrollen.
Adgangen til en virksomheds arealer vil alene give Færdselsstyrelsen mulighed for at foretage tilsyn af et erhvervskøretøj som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomheder. Tilsynene vil blive foretaget i overensstemmelse med retssikkerhedsloven. Efterforskning af, om virksomhedens ejer har begået et strafbart forhold, f.eks. montering af ulovligt udstyr på et køretøj, foretages af politiet efter retsplejelovens regler om strafferetspleje og falder således uden for bestemmelsens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 11, stk. 4.