LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 22
Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomhederne, herunder med, om tilladelsesindehaverne overholder vilkårene for tilladelserne.
Stk. 2. Tilladelsesindehaverne skal efter anmodning meddele Færdselsstyrelsen enhver oplysning om synsvirksomheden omfattet af tilsynet efter stk. 1.
Stk. 3. Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med synsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter stk. 2.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 22
RetsinformationDet følger af synslovens § 10, at Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomhederne, herunder om tilladelsesindehavere overholder vilkårene i tilladelserne. Efter bestemmelsen fører Færdselsstyrelsen tilsyn med syns- og omsynsvirksomhederne. Tilsynet har til formål at sikre, at synsvirksomhederne lever op til de krav, som følger af deres tilladelse. Færdselsstyrelsens tilsyn skal være med til at sikre, at synvirksomhederne udfører deres opgaver i overensstemmelse med gældende krav hertil, således at køretøjerne, som gennemgås, lever op til krav, der er fastsat herfor, herunder at periodiske syn opfylder kravene i periodesynsdirektivet.
Det følger af synslovens § 10, stk. 2, at tilladelsesindehavere efter anmodning skal meddele Færdselsstyrelsen enhver oplysning om synsvirksomheden omfattet af tilsynet nævnt i synslovens § 10, stk. 1. Bestemmelsen er med til at sikre, at Færdselsstyrelsen kan føre tilsynet effektivt, når det kræver oplysninger fra tilladelsesindehaveren.
Det følger af synslovens § 10, stk. 3, at Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med synsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter stk. 2. Bemyndigelsen er udmøntet i synsvirksomhedsbekendtgørelsens §§ 21-38 og omsynsbekendtgørelsens §§ 24-29.
Det foreslås i § 22, stk. 1, at Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomhederne, herunder om tilladelsesindehaverne overholder vilkårene for tilladelserne.
Tilsynet vil have til formål at sikre, at synsvirksomhederne lever op til de fastsatte krav for virksomhederne, som følger af deres tilladelse. Færdselsstyrelsens tilsyn skal være med til at sikre, at synsvirksomhederne til stadighed opfylder betingelserne for at opretholde deres tilladelser, og overholder vilkårene for deres tilladelser, herunder udfører deres opgaver i overensstemmelse med gældende krav hertil, således at køretøjerne, som gennemgås, lever op til krav, der er fastsat herfor, herunder at periodiske syn opfylder kravene i periodesynsdirektivet. Derudover skal tilsynet sikre, at der er lige konkurrencevilkår for alle synsvirksomheder. Færdselsstyrelsen skal således give instruktion og vejledning til virksomhederne.
Der stilles efter periodesynsdirektivets artikel 14, stk. 1, krav om, at medlemsstaterne skal sikre, at der føres tilsyn med synsvirksomhederne. Der stilles i periodesynsdirektivets bilag V mindstekrav til tilsynsorganernes opgaver og pligter. Færdselsstyrelsens tilsyn vil således ske i overensstemmelse med periodesynsdirektivets bilag V. Færdselsstyrelsens tilsyn vil bestå i et administrativt tilsyn, hvor Færdselsstyrelsen blandt andet fører tilsyn med indberettede data fra kontroller, foretager vurdering af rapporter fra audit, foretager vurdering af klagesager og anmeldelser, fører kontrol med virksomhedsoplysninger m.m. Færdselsstyrelsen vil også kunne indhente oplysninger om gæld og straf fra henholdsvis skatteforvaltningen og politiet. Herudover vil Færdselsstyrelsen foretage fysiske tilsynsbesøg hos synsvirksomhedens synssteder eller hos synsvirksomheden på hovedadressen. Tilsynsbesøgene kan, jf. den foreslåede § 23, være uanmeldte. Ved tilsynsbesøget kan Færdselsstyrelsen føre tilsyn med køretøjer, som synsvirksomheden har kontrolleret, men også med administrative forhold som dokumenter, herunder f.eks. grundlaget for tidligere kontrollerede køretøjer, synsmedarbejderes uddannelsesbeviser og kørekort, tilsyn med overholdelse af krav, f.eks. om synsstedet råder over det nødvendige udstyr, og tilsyn med tidligere indberettede data fra kontroller m.m.
Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirksomhederne gennemføres efter en risikobaseret model, som indebærer, at synsvirksomhedens synssteder, der vedbliver med at begå fejl, kan sanktioneres.
Færdselsstyrelsen vurderer løbende, om der er behov for at revidere tilsynsprocessen.
På baggrund af Færdselsstyrelsens erfaringer vil der fremover være et øget fokus på, om de synsteder, som sanktioneres, er tilknyttet den samme synsvirksomhed.
Færdselsstyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse kunne udføre tilsyn med de kontroller, som synsvirksomheden foretager efter den foreslåede § 13, stk. 1, samt øvrige kontroller, som synsvirksomhederne varetager efter regler fastsat efter den foreslåede § 9 eller § 15, stk. 1. Såfremt Færdselsstyrelsen skal føre tilsyn med opgaver efter anden lovgivning eller fra andre ministerier, skal det besluttes efter forhandling med transportministeren, jf. den foreslåede § 15, stk. 2, og det skal klart fremgå af reglerne, at det er Færdselsstyrelsen, som fører tilsyn. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 15, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil i det væsentlige være en videreførelse af synslovens § 10, stk. 1.
Det foreslås i § 22, stk. 2, at tilladelsesindehaverne efter anmodning skal meddele Færdselsstyrelsen enhver oplysning om synsvirksomheden omfattet af tilsynet efter det foreslåede stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Færdselsstyrelsen kan kræve, at synsvirksomhederne meddeler alle de oplysninger, som er nødvendige for Færdselsstyrelsens tilsyn. Det kan være oplysninger under Færdselsstyrelsens fysiske kontrolbesøg ude i synsvirksomheden, samt når Færdselsstyrelsen fører administrativt tilsyn. Endvidere vil bestemmelsen finde anvendelse i forbindelse med Færdselsstyrelsens behandling af klager over synsvirksomheders godkendelse eller nægtelse af godkendelse efter kontrol af køretøjer. Færdselsstyrelsen vil således kunne kræve alle de oplysninger af en virksomhed, som er nødvendige for at kunne træffe afgørelse i en klagesag.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af synslovens § 10, stk. 2.
Det foreslås i § 22, stk. 3, at Færdselsstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med synsvirksomhederne efter det foreslåede stk. 1 og om oplysningspligten efter det foreslåede stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Færdselsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte nærmere betingelser for styrelsens tilsyn, herunder hvilke resultater et tilsyn kan få forud for en faktisk tilbagekaldelse efter den foreslåede § 19, stk. 1 og 2. Det er hensigten, at der vil fastsættes regler om, hvilke forhold der anses for at være af mere eller mindre grov karakter, samt at virksomheden kan blive sat under skærpet tilsyn. Færdselsstyrelsen vil efter denne bestemmelse kunne fastsætte nærmere betingelser for, hvor længe en synsvirksomhed skal tilbageholde et køretøj forud for Færdselsstyrelsens tilsyn ved synsvirksomheden efter den foreslåede § 23, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 10, stk. 3.