LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 2
I denne lov forstås ved:
-
Periodisk syn: En teknisk kontrol udført i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF.
-
National individuel godkendelse: Godkendelse på baggrund af en teknisk kontrol af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, der ikke er EU-typegodkendte i deres helhed.
-
Registreringssyn: En teknisk kontrol af et køretøj, som endnu ikke er registreret i Køretøjsregisteret, eller af et køretøj, hvor der er foretaget registreringspligtige ændringer af køretøjet.
-
Syn ved vejsiden: En uvarslet teknisk kontrol af et køretøj udført ved vejsiden.
-
Øvrige kontroller: Tekniske kontroller af et køretøj, som ikke er omfattet af nr. 1-4.
-
Omsyn: En teknisk kontrol af et køretøj med henblik på at sikre, at fejl ved køretøjet konstateret ved en teknisk kontrol efter nr. 1-3 eller 5 er udbedret.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 2
RetsinformationSynsloven indeholder ikke en bestemmelse, som nærmere beskriver de definitioner, som anvendes i loven. Det foreslås derfor, at centrale nøglebegreber for synsloven defineres udtrykkeligt i loven. Der er taget udgangspunkt i de definitioner, der anvendes i periodesynsdirektivets artikel 2 og vejsidesynsdirektivets artikel 2 i de tilfælde, hvor direktiverne definerer de anvendte begreber.
Det foreslås i § 2, nr. 1, at periodisk syn defineres som en teknisk kontrol udført i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF.
Det følger af periodesynsdirektivets artikel 3, nr. 9, at et syn er en inspektion i overensstemmelse med direktivets bilag I, der er udformet til at sikre, at et køretøj kan anvendes sikkert på offentlig vej, og at det er i overensstemmelse med de krævede og obligatoriske sikkerheds- og miljømæssige karakteristika. Der er således tale om en kontrol af nogle helt bestemte kontrolpunkter efter direktivet.
Periodisk syn omfatter de tekniske kontroller, som foretages i overensstemmelse med de intervaller, der følger af de foreslåede §§ 7 og 8, eller af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 9 men er ikke begrænset hertil.
Periodisk syn vil også omfatte frivillige tekniske kontroller (frivillige syn), tekniske kontroller ved ejerskifte (syn ved ejerskifte) og ekstraordinære kontroller m.v., hvor der som minimum foretages den samme tekniske kontrol i overensstemmelse med periodesynsdirektivet uden for de intervaller, der følger af de foreslåede §§ 7 og 8, eller af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 9. Derudover bliver der ved eksempelvis ekstraordinære kontroller også foretaget kontrol af, om nationalt fastsatte krav er opfyldt. Det gælder f.eks., når politiet indkalder et køretøj til kontrol på baggrund af konstruktive ændringer. Kontrollen danner herefter baggrund for beregningen af den næste frist for periodisk syn.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af gældende ret.
Det foreslås i § 2, nr. 2, at national individuel godkendelse defineres som godkendelse på baggrund af en teknisk kontrol af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, der ikke er EU-typegodkendte i deres helhed.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte godkendelser efter den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 5, hvilket vil indebære, at bestemmelsen omfatter nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, som er omfattet af anvendelsesområdet for forordning 2018/858. Forordningen definerer ikke, hvad der forstås ved ”nye køretøjer”, men det ligger i forordningens anvendelse, at der er tale om fabriksnye køretøjer, som fremstilles til omsætning, registrering og ibrugtagning på det indre marked. F.eks. fabrikantens produktion af personbiler som via en importør og distributør sælges til danske forbrugere.
Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 5.
Det foreslås i § 2, nr. 3, at registreringssyn defineres som en teknisk kontrol af et køretøj, som endnu ikke er registreret i Køretøjsregisteret, eller af et køretøj, hvor der er foretaget registreringspligtige ændringer af køretøjet.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte tekniske kontroller af godkendelsespligtige køretøjer eller registreringspligtige køretøjer, som endnu ikke er indregistreret, og når der er foretaget registreringspligtige ændringer af køretøjet som eksempelvis konstruktive ændringer, forudsat at køretøjet ikke er omfattet af andre regler om godkendelse. Ved et registreringssyn kontrolleres de sikkerhedsmæssige forhold. Det gælder blandt andet styretøj, bremser, lygter og reflekser samt bærende dele som for eksempel hjulophæng, støddæmpere og dæk. Desuden kontrolleres køretøjets miljømæssige stand, herunder f.eks. udledning af røg og kulilte samt generel støj.
Der er efter Skatteministeriets regler krav om, at importerede brugte køretøjer skal til toldsyn, jf. § 7 c, stk. 1, i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 24. maj 2022 med efterfølgende ændringer. Et toldsyn er dels en kontrol af, om køretøjet er i køreklar stand, og dels en kontrol af køretøjet med henblik på at fastslå køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand generelt. Denne vurdering indgår i skattemyndighedernes endelige værdifastsættelse af køretøjet, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 3. Kontrollen af, om køretøjet er i køreklar stand ved et toldsyn, er den kontrol, som udføres ved et registreringssyn. Den del af toldsynet, som vedrører vurderingen af køretøjets stand, adskiller sig fra den tekniske vurdering, der foretages i forbindelse med registreringssynet og karakteriseres derfor som en øvrig kontrol. Der henvises til den foreslåede § 2, nr. 5.
Registreringssyn vil omfatte godkendelse af køretøjer i henhold til regler udstedt efter den foreslåede § 6, som regulerer øvrige køretøjer, der ikke er omfattet de foreslåede §§ 3-5. Der henvises derfor til bemærkningerne til den foreslåede § 6, stk. 1, for en nærmere beskrivelse heraf.
Det foreslås i § 2, nr. 4, at syn ved vejsiden defineres som en uvarslet teknisk kontrol af et køretøj udført ved vejsiden.
Syn ved vejsiden er en uvarslet teknisk kontrol af et køretøj, som gennemføres af Færdselsstyrelsen eller under styrelsens direkte tilsyn. Det foreslås, at loven gælder for syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og af motorcykler, jf. den foreslåede § 1, nr. 4, og § 11. Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer følger af vejsidesynsdirektivet og skal gennemføres i overensstemmelse med direktivet. Syn ved vejsiden af motorcykler er fastsat som et alternativ til periodisk syn i overensstemmelse med periodesynsdirektivet artikel 2, stk. 2, sidste led, og vil være en videreførelse af gældende ret.
For en nærmere beskrivelse af den foreslåede hjemmel til syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 11.
Det foreslås i § 2, nr. 5, at øvrige kontroller defineres som tekniske kontroller af et køretøj, som ikke er omfattet af de foreslåede nr. 1-4.
Definitionen omfatter således alle øvrige tekniske kontroller end periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn og syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og af motorcykler, og kan derfor også omfatte andre kontrolpunkter, end hvad der følger af periodiske syn. Det omfatter eksempelvis kontroller af køretøjer til transport af dyr, køretøjer til transport af farligt gods, køretøjer som skal anvendes i miljøzoner, køretøjer som skal anvendes til eksamenskørsel, og særlige typer af køretøjer som eksempelvis tivolitog samt toldsyn, som anvendes til brug for skattemyndighedernes standsvurdering.
Det vil også omfatte frivillige tekniske kontroller (frivillige syn), tekniske kontroller ved ejerskifte (syn ved ejerskifte) eller ekstraordinære kontroller efter den foreslåede § 12, stk. 1, for køretøjer, som ikke er omfattet af krav om periodisk syn efter den foreslåede §§ 7-8 eller regler udstedt i medfør af § 9.
Det foreslås i § 2, nr. 6, at omsyn defineres som en teknisk kontrol af et køretøj med henblik på at sikre, at fejl ved køretøjet konstateret ved en teknisk kontrol efter de foreslåede nr. 1-3 og 5 er udbedret.
Periodesynsdirektivet indeholder ikke en definition af omsyn. Omsyn skal dog fortolkes i overensstemmelse med periodesynsdirektivets artikel 9, stk. 2, om opfølgning af mangler, hvoraf det følger, at »er der tale om væsentlige mangler, anses køretøjet ikke for at være godkendt ved kontrollen. Medlemsstaten eller den kompetente myndighed træffer afgørelse om den periode, i hvilken et sådant køretøj kan anvendes, indtil det på ny skal underkastes en teknisk kontrol. Den efterfølgende tekniske kontrol skal finde sted inden for en frist fastsat af medlemsstaten eller den kompetente myndighed, dog senest to måneder efter den første kontrol.« Det foreslåede vil indebære, at omsyn i dansk ret fortsat er den efterfølgende tekniske kontrol.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af gældende ret.