LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 14
En synsvirksomhed, der har foretaget et periodisk syn af et køretøj, skal udstede en synsrapport med resultatet for det kontrollerede køretøj.
Stk. 2. Ved national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn skal synsvirksomheden udstede en rapport, der er tilpasset typen af kontrol.
Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan offentliggøre data fra periodiske syn, nationale individuelle godkendelser, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn, herunder indholdet af synsrapporter, jf. stk. 1, og rapporter, jf. stk. 2.
Stk. 4. Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om indholdet af synsrapporter efter stk. 1 og rapporter efter stk. 2.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 14
RetsinformationDet følger af synslovens § 4, stk. 1, at Færdselsstyrelsen fastsætter regler om syn og omsyn af køretøjer, herunder tekniske krav til udførelsen heraf. Bemyndigelsen giver mulighed for at fastsætte nærmere krav til processen, hvilket også omfatter krav til synsrapporten. Det følger af synsbekendtgørelsens § 35, stk. 1, at synsvirksomheden i forbindelse med syn og omsyn udsteder en synsrapport. Det følger af periodesynsdirektivets artikel 8, stk. 1, at medlemsstaterne er forpligtet til at sikre, at der udstedes en synsrapport. Synsbekendtgørelsens § 35, stk. 1, er således en implementering heraf.
Det følger af synslovens § 12 f, at transportministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af synsdata herunder offentliggørelse af indholdet af synsrapporter. Bemyndigelsen er udmøntet i synsbekendtgørelsens § 35, stk. 9. Det følger heraf, at Færdselsstyrelsen kan offentliggøre køretøjets identifikationsnummer (VIN eller stelnummer), køretøjets nummerpladenummer (registreringsnummer), tid og sted for prøvningen, kilometertællerens stand på prøvningstidspunktet og resultatet af den tekniske kontrol.
En stor del af de krav, der stilles til periodisk syn, fremgår således af bekendtgørelser. Der er visse forhold, som det fortsat er hensigtsmæssigt at regulere ved bekendtgørelse, idet de er af teknisk karakter, og der kan være løbende behov for justeringer som følge af den tekniske udvikling. Det er dog samtidig et hovedformål med den foreslåede nye synslov, at centrale elementer for synsområdet i Danmark fremgår af loven i størst muligt omfang. En synsrapport er køretøjsejerens eller -brugerens fysiske kvittering for, at deres køretøj er blevet fremstillet og godkendt og dermed dokumentationen for overholdelse af reglerne. Endvidere er synsrapporten instrumentet til at beskrive de mangler ved køretøjet, som gør, at køretøjet ikke kan godkendes men skal omsynes. Det er på den baggrund vurderingen, at synsvirksomhedernes pligt til at udstede en synsrapport, og køretøjsejerens eller -brugerens ret til at få synsrapporten bør fremgå af loven.
Det foreslås med § 14, stk. 1, at en synsvirksomhed, der har foretaget et periodisk syn af et køretøj, skal udstede en synsrapport med resultatet for det kontrollerede køretøj.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af gældende ret og en implementering af periodesynsdirektivets artikel 8, stk. 1, med den justering, at der er foretaget en sondring mellem synsrapporter udstedt i medfør af den foreslåede stk. 1 om periodisk syn og rapporter, som synsvirksomhederne skal udstede i medfør af øvrige opgaver, jf. den foreslåede § 14, stk. 2.
Det foreslås med § 14, stk. 2, at synsvirksomheden ved national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn skal udstede en rapport, der er tilpasset typen af kontrol.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en sondring mellem rapporter udstedt i medfør af den foreslåede stk. 2 om national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn, og synsrapporter, som synsvirksomhederne skal udstede i medfør af periodisk syn, jf. den foreslåede § 14, stk. 1.
Der vil altid skulle udstedes en synsrapport efter stk. 1, såfremt registreringssynet, den øvrige kontrol eller omsynet udføres i forbindelse med et periodisk syn.
Det foreslås i § 14, stk. 3, at Færdselsstyrelsen kan offentliggøre data fra periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn, herunder indholdet af synsrapporter, jf. stk. 1, og rapporter, jf. stk. 2.
Offentliggørelsen af synsrapporterne, jf. stk. 1, og rapporterne, jf. stk. 2, vil ske på Færdselsstyrelsens hjemmeside, og der tilvejebringes en søgefunktion, hvor borgeren kan søge data frem via registrerings- eller stelnummer på køretøjet. Det vil være hele synsrapporten, jf. stk. 1, eller rapporten, jf. stk. 2, som offentliggøres. Bestemmelsen hjemler også adgang til, at godkendelsesattester i forbindelse med national individuel godkendelse kan udstilles i samme omfang som rapporter, jf. stk. 2.
Oplysninger om køretøjsejerens navn vil ikke blive offentliggjort, men særligt køretøjets stelnummer og registreringsnummer vil være personhenførbart, idet man ved opslag kan finde køretøjets ejer m.v. Formålet med den foreslåede bestemmelse er blandt andet, at potentielle købere af brugte køretøjer skal kunne tilgå oplysninger om, hvorvidt og i givet fald hvordan det køretøj, som indgår i handlen, har klaret de periodiske syn i køretøjets levetid. Behandlingen af køretøjets stelnummer og registreringsnummer vurderes at være nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, jf. artikel 6, stk. 1, litra e, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (herefter benævnt databeskyttelsesforordningen). Det er Transportministerens vurdering, at offentliggørelse af data fra kontroller på Færdselsstyrelsens hjemmeside via en søgefunktion er tilstrækkelig, relevant og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til at sikre, at forbrugere har adgang til relevante oplysninger om køretøjers stand, og dermed i overensstemmelse med princippet om dataminimering i databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c. Færdselsstyrelsen er ansvarlig for de pågældende data fra kontroller, der er tilgængelige via hjemmesiden, og vil foretage en løbende vurdering af, om opbevaring af oplysningerne er nødvendige til opfyldelse af de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles, og hvis dette ikke er tilfældet, vil de pågældende oplysninger blive slettet.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synsbekendtgørelses § 35, stk. 9, med den justering, at de konkrete oplysninger, som offentliggøres, ikke vil fremgå direkte af bestemmelsens ordlyd men er beskrevet i bemærkningerne til bestemmelsen.
Det foreslås i § 14, stk. 4, at Færdselsstyrelsen fastsætter nærmere regler om indholdet af synsrapporter efter stk. 1 og rapporter efter stk. 2.
Færdselsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte krav til synsrapportens indhold i overensstemmelse med periodesynsdirektivet, men bemyndigelsen er ikke begrænset hertil. Færdselsstyrelsen vil derfor med den foreslåede bestemmelse også kunne fastsætte yderligere krav til synsrapportens indhold end dem, som følger af periodesynsdirektivet, såfremt det vurderes at være mest hensigtsmæssigt, at sådanne oplysninger følger af synsrapporten, fremfor at der udstedes yderligere dokumentation tilknyttet køretøjet. Eksempelvis blev der pr. 1. januar 2025 indført krav om, at synsvirksomhederne ved fotos skal dokumentere, at det køretøj, som gennemgås på synsstedet, rent faktisk har været fysisk til stede på synsstedet. Denne dokumentation skal efter reglerne fremgå af synsrapporten, hvilket er et nationalt fastsat krav.
Derudover bemyndiges Færdselsstyrelsen til at fastsætte krav til indholdet af rapporter, som udstedes ved national individuel godkendelse, registreringssyn, øvrige kontroller og omsyn, hvilket er en videreførelse af gældende ret. Det er hensigten, at rapporterne vil have samme indhold som følger af gældende ret.