LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 11
Færdselsstyrelsen kan foretage syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted.
Stk. 2. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler, om Færdselsstyrelsens adgang til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler efter stk. 1, herunder om indretning og afmærkning af køretøjer og kontrolsteder, og om krav til de inspektører, der skal anvise og ledsage køretøjer til kontrol.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 11
RetsinformationDet følger af synslovens § 11 a, stk. 1, og § 11 b, stk. 1, at Færdselsstyrelsen, herunder som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne, kan foretage syn af erhvervskøretøjer og motorcykler ved vejsiden og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted. Den gældende bestemmelse indebærer, at Færdselsstyrelsen kan anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler til et kontrolsted med henblik på at gennemføre et vejsidesyn. Bemyndigelsen til syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer efter § 11 a, stk. 1, er indsat for at sikre implementering af vejsidesynsdirektivet, mens syn ved vejsiden af motorcykler efter § 11 b, stk. 1, er fastsat som et alternativ til periodisk syn. § 11 b, stk. 1, benytter undtagelsesbestemmelsen i periodesynsdirektivets artikel 2, stk. 2, som giver medlemsstaterne mulighed for at fastsætte, at motorcykler kan undtages fra kravet om periodisk syn, såfremt medlemsstaten indfører effektive alternative trafiksikkerhedsforanstaltninger for disse køretøjer, hvilket skal ske under hensyntagen til ulykkesstatikker og lignende.
Det følger af synslovens § 11 a, stk. 2, og § 11 b, stk. 2, at transportministeren kan fastsætte nærmere regler om Færdselsstyrelsens adgang til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler efter stk. 1, herunder om indretning og afmærkning af køretøjer og kontrolsteder, og om krav til de synsinspektører, der skal anvise køretøjer til kontrol. Synslovens § 11 a, stk. 2, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1123 af 17. august 2023 om udførelse af syn af erhvervskøretøjer ved vejsiden, som regulerer de nærmere rammer for, hvordan Færdselsstyrelsen i praksis kan udøve beføjelsen til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer til et kontrolsted, og som implementerer vejsidesynsdirektivets krav til vejsidesynet. Synslovens § 11 b, stk. 2, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1124 af 17. august 2023 om udførelse af syn af motorcykler ved vejsiden, som regulerer rammerne for, hvordan Færdselsstyrelsen i praksis kan udøve beføjelsen til at anvise og ledsage motorcykler til et kontrolsted.
Det foreslås i § 11, stk. 1, at Færdselsstyrelsen kan foretage syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted.
Med den forslåede bestemmelse får Færdselsstyrelsen hjemmel til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler til et kontrolsted med henblik på at gennemføre et syn ved vejsiden.
Bestemmelsen vil for så vidt angår syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer være en implementering af vejsidesynsdirektivet, der fastsætter som betingelse, at medlemsstaterne skal bestræbe sig på at gennemføre et hensigtsmæssigt antal indledende syn ved vejsiden, der står i forhold til det samlede antal af sådanne køretøjer, der er indregistreret i medlemsstatens territorium, jf. direktivets artikel 5, stk. 2.
Færdselsstyrelsens syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer vil, i overensstemmelse med vejsidesynsdirektivets artikel 10, stk. 1, altid bestå af et indledende syn, som gennemføres på selve kontrolstedet på vejnettet. Opstår der ved det indledende syn tvivl om, hvorvidt et køretøj lider af væsentlige mangler, som ikke kan kontrolleres ved vejsiden, kan der gennemføres et mere detaljeret syn. Dette foregår typisk ved, at køretøjet ledsages af Færdselsstyrelsen til nærmeste synssted, hvor det fornødne udstyr til at gennemføre et mere detaljeret syn er til stede. Det detaljerede syn gennemføres af Færdselsstyrelsens medarbejdere efter aftale med vedkommende synsvirksomhed om benyttelse af synsfaciliteter. Hjemlen dækker derfor såvel anvisning til kontrolstedet ved vejsiden med henblik på at gennemføre et indledende syn som ledsagelse til nærmeste synssted, hvis der er behov for et mere detaljeret syn.
Med den foreslåede bestemmelse benyttes for så vidt angår motorcykler undtagelsesbestemmelsen i periodesynsdirektivets artikel 2, stk. 2, som giver medlemsstaterne mulighed for at fastsætte, at motorcykler kan undtages fra kravet om periodisk syn, såfremt medlemsstaten indfører effektive alternative trafiksikkerhedsforanstaltninger for disse køretøjer, hvilket skal ske under hensyntagen til ulykkesstatikker og lignende. Det er vurderingen, at syn ved vejsiden af motorcykler opfylder direktivets krav til sådanne effektive alternative trafiksikkerhedsforanstaltninger. De målrettede kontroller med motorcykler skal lægges i sommerhalvåret og i forbindelse med de træf, der afholdes rundt om i landet. Derved sikres det, at der kan kontrolleres motorcykler i en større mængde. Disse særlige indsatser vil foregå i tæt samarbejde med Rigspolitiet. Færdselsstyrelsens syn ved vejsiden vil altid bestå i en gennemgang af motorcyklen for at vurdere den tekniske stand af motorcyklen, herunder opfyldelse af støjkrav.
Den foreslåede bestemmelse giver ikke Færdselsstyrelsen beføjelser til at tvinge erhvervskøretøjer eller motorcykler til standsning. Færdselsstyrelsen får alene hjemmel til ved tydelig afmærkning af kontrolstedet og synsinspektørerne at anvise erhvervskøretøjerne og motorcyklerne til et kontrolsted. Skulle chaufføren vælge at ignorere denne anvisning, vil Færdselsstyrelsen ikke kunne eftersætte køretøjet eller lignende for at gennemtvinge et vejsidesyn.
Det foreslås dog, at det skal være strafbelagt med bøde, hvis Færdselsstyrelsens anvisninger ikke følges, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 36, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse vil være en sammenskrivning og videreførelse af synslovens § 11 a, stk. 1, og § 11 b, stk. 1, som ikke ændrer ved den gældende retstilstand vedrørende vejsidesyn.
Det foreslås i § 11, stk. 2, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler, om Færdselsstyrelsens adgang til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler efter det foreslåede stk. 1, herunder om indretning og afmærkning af køretøjer og kontrolsteder, og om krav til de inspektører, der skal anvise og ledsage køretøjer til kontrol.
Med den foreslåede bestemmelse får Færdselsstyrelsen mulighed for ved bekendtgørelse at fastlægge de nærmere rammer for, hvordan styrelsen i praksis kan udøve beføjelsen til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer og motorcykler uden politiets bistand. Det vil i den forbindelse være afgørende, at styrelsens beføjelser ikke har karakter af tvangsbeføjelser. Endvidere vil der være behov for at fastsætte nærmere regler for, hvorledes Færdselsstyrelsen kan foretage tydelig afmærkning af kontrolsteder samt bestemmelser for synsinspektørernes udøvelse af beføjelserne på kontrolstedet og under kørsel til en synsvirksomhed. Der vil også være behov for fastsættelse af visse uddannelseskrav til de inspektører, der skal anvise og ledsage erhvervskøretøjer til kontrol. Det er endvidere tanken, at Færdselsstyrelsens køretøjer vil blive indrettet, så de er let genkendelige med henblik på at lette styrelsens mulighed for at anvise førere af erhvervskøretøjer og motorcykler ind til kontrol på egnede kontrolpladser.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 36, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en fører af et erhvervskøretøj eller en motorcykel, der ikke efterkommer Færdselsstyrelsens anvisninger ved syn ved vejsiden, straffes med bøde.
Den foreslåede bestemmelse vil være en sammenskrivning og videreførelse af synslovens § 11 a, stk. 2, og § 11 b, stk. 2, som ikke ændrer ved den gældende retstilstand vedrørende vejsidesyn.