LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 10
Den registrerede ejer eller bruger af et køretøj, som er omfattet af §§ 7 eller 8 eller regler udstedt i medfør af § 9, skal fremstille køretøjet til periodisk syn i overensstemmelse med Færdselsstyrelsens indkaldelse hertil.
Stk. 2. Er et køretøj ikke fremstillet til periodisk syn efter stk. 1 eller godkendt ved periodisk syn, kan Færdselsstyrelsen udstede påbud om, at køretøjets nummerplader skal afleveres til Motorstyrelsen. Politiet kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis nummerpladerne ikke er blevet afleveret i overensstemmelse med påbud efter 1. pkt.
Stk. 3. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indkaldelse til periodisk syn, herunder om frister, der angives i indkaldelser til periodisk syn efter stk. 1, og i påbud, der udstedes efter stk. 2, 1. pkt., og nærmere betingelser for nummerpladeinddragelse efter stk. 2, 2. pkt.
Stk. 4. Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for anvendelse af køretøjer, som ikke kan godkendes efter fremstilling efter stk. 1, herunder muligheden for godkendelse ved omsyn.
Stk. 5. Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at fristen for fremstilling til periodisk syn efter stk. 1 i særlige tilfælde kan udsættes.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 10
RetsinformationDet følger af synslovens § 3, stk. 1, at et registreret eller godkendt køretøj skal fremstilles og godkendes ved syn efter indkaldelse. Det følger af synslovens § 3, stk. 3, at hvis et køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den frist, der er angivet i indkaldelsen til syn, kan Færdselsstyrelsen udstede påbud om, at køretøjets nummerplader omgående skal afleveres til SKAT. Færdselsstyrelsen kan udstede administrative bødeforelæg, hvis et køretøj ikke rettidigt fremstilles til syn efter indkaldelse, eller hvis nummerpladerne ikke afleveres efter et påbud herom, jf. synslovens § 13, stk. 1.
Indkaldelse til periodisk syn sendes ca. 8 uger før synsdatoen til lette køretøjer og 13 uger før til tunge køretøjer. Hvis man ikke har fremstillet sit køretøj til periodisk syn 4 uger efter synsfristen, modtager man en påmindelse om manglende syn. Heraf fremgår det, at hvis man ikke får fremstillet sit køretøj inden for 5 uger (9 uger efter synsfristen), så udstedes der et bødeforelæg på 2.000 kr. Det videre forløb afhænger af, om man har fremstillet sit køretøj til periodisk syn eller ej.
Såfremt køretøjet ikke er fremstillet til periodisk syn, udstedes bødeforelægget på 2.000 kr. en uge efter fristen, der fremgår af påmindelsen. Der vil af bødeforelægget fremgå et påbud om, at køretøjet skal godkendes eller afmeldes inden for tre uger (13 uger efter synsfristen).
Såfremt køretøjet er fremstillet men ikke godkendt, sendes et påbud om, at køretøjet skal godkendes eller afmeldes inden for tre uger (13 uger efter synsfristen). Køretøjsejeren eller -brugeren modtager ikke et bødeforelæg.
Hvis køretøjet fortsat ikke er godkendt eller afmeldt efter påbuddet herom inden for 3 uger, sendes der et bødeforelæg på 2.000 kr. for manglende overholdelse af påbuddet om afmelding en uge efter fristen (14 uger efter synsfristen). Færdselsstyrelsen anmoder herefter politiet om nummerpladeinddragelse en uge efter (15 uger efter synsfristen), at bødeforelægget for manglende afmelding er sendt ud.
Der udstedes således efter gældende regler to administrative bødeforelæg ved manglende fremstilling af køretøjet til syn. 1. bødeforelæg udstedes for ikke rettidig fremstilling til periodisk syn og 2. bødeforelæg for manglende overholdelse af påbud om, at få køretøjet godkendt eller afmeldt.
Det følger af synslovens § 4, stk. 1, at Færdselsstyrelsen fastsætter regler om syn og omsyn af køretøjer, herunder tekniske krav til udførelsen heraf. Der er endvidere i synsbekendtgørelsen fastsat krav til omsyn. Det følger af bekendtgørelsen, at hvis et køretøj ved synet er behæftet med så væsentlige fejl, at det ikke straks kan godkendes betinget med påpegede fejl, kan synsvirksomheden tillade, at køretøjet inden for en frist på 33 kalenderdage, regnet fra og med synsdatoen, fremstilles til ét eller flere omsyn, jf. bekendtgørelsens § 38, stk. 1. Periodesynsdirektivet indeholder ikke en definition af omsyn. Omsyn skal fortolkes i overensstemmelse med periodesynsdirektivets artikel 9, stk. 2, om opfølgning på mangler, hvoraf det følger, at »er der tale om væsentlige mangler, anses køretøjet ikke for at være godkendt ved kontrollen. Medlemsstaten eller den kompetente myndighed træffer afgørelse om den periode, i hvilken et sådant køretøj kan anvendes, indtil det på ny skal underkastes en teknisk kontrol. Den efterfølgende tekniske kontrol skal finde sted inden for en frist fastsat af medlemsstaten eller den kompetente myndighed, dog senest to måneder efter den første kontrol.« Omsyn er i dansk ret således den efterfølgende tekniske kontrol.
Det følger af periodesynsdirektivets artikel 9, stk. 2, at der gives adkomst til en omsynsfrist på 2 måneder.
De gældende regler om indkaldelse, sanktioner samt nummerpladeinddragelse har været gældende siden 1. juli 2012 og har medvirket til at sikre, at størstedelen af køretøjsejerne eller -brugerne får fremstillet og godkendt deres køretøjer ved periodisk syn. De gældende regler herom er dog administrativt tunge, og følger af lovgivningen, hvorfor der ikke er råderum til ved bekendtgørelse at justere på indkaldelsessystemet, hvis det vurderes hensigtsmæssigt, og hvor det kan gøres mere simpelt for borgere, virksomheder og myndigheder.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at den registrerede ejer eller bruger af et køretøj, som er omfattet af §§ 7 eller 8 eller regler udstedt i medfør af § 9, skal fremstille køretøjet til periodisk syn i overensstemmelse med Færdselsstyrelsens indkaldelse hertil.
Bestemmelsen vil indebære, at der kun stilles krav om, at køretøjet skal være fremstillet til periodisk syn i overensstemmelse med Færdselsstyrelsens indkaldelse. Den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse med periodesynsdirektivets artikel 5, stk. 1, hvoraf det følger, at køretøjerne skal være underkastet periodisk syn inden for givne intervaller.
Det foreslås i § 10, stk. 2, at hvis et køretøj ikke er fremstillet til periodisk syn efter stk. 1 eller godkendt ved periodisk syn, kan Færdselsstyrelsen udstede påbud om, at køretøjets nummerplader skal afleveres til Motorstyrelsen. Politiet kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis nummerpladerne ikke er blevet afleveret i overensstemmelse med påbud efter 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Færdselsstyrelsen kan udstede påbud om, at køretøjets nummerplader skal afleveres til Motorstyrelsen, såfremt køretøjsejeren eller -brugeren ikke har fremstillet sit køretøj inden for synsfristen fastsat for køretøjet, jf. den foreslåede § 10, stk. 1, eller ikke har fået køretøjet godkendt ved periodisk syn.
Den foreslåede bestemmelse vil også indebære, at Færdselsstyrelsen kan anmode politiet om nummerpladeinddragelse, når fristen i påbuddet er overskredet.
Bestemmelsen medfører, at politiets mulighed for at inddrage et køretøjs nummerplader for manglende periodisk syn skal afvente en anmodning herom fra Færdselsstyrelsen.
Det bemærkes, at dette ikke begrænser politiets adgang til at inddrage et køretøjs nummerplader i medfør af færdselslovens § 77, stk. 1, 3. pkt., såfremt et køretøj er til fare for færdselssikkerheden. Det vil i disse tilfælde være uden betydning, om et køretøj har overskredet en frist for periodisk syn eller ej.
Bestemmelsen vil være en videreførelse af synslovens § 3, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3.
Det foreslås i § 10, stk. 3, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte de nærmere regler om indkaldelse til periodisk syn, herunder om frister, der angives i indkaldelser til periodisk syn efter stk. 1, og i påbud, der udstedes efter stk. 2, 1. pkt., samt nærmere betingelser for nummerpladeinddragelse efter stk. 2, 2. pkt.
Processen for indkaldelse til periodisk syn, påmindelse, bødeforelæg, påbud om aflevering af nummerplader og anmodning om nummerpladeinddragelse er beskrevet i bemærkningerne til lov nr. 469 af 18. maj 2011 om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (Administrative bødeforelæg og påbud om aflevering af nummerplader i forbindelse med manglende syn eller godkendelse af køretøjer), jf. Folketingstidende 2010-11, A, L 151 som fremsat, side 3-4, hvorfor der ikke er råderum til ved bekendtgørelse at justere på indkaldelsessystemet, hvis det vurderes hensigtsmæssigt, og hvor det kan gøres mere simpelt for borgere, virksomheder samt myndigheder.
Den foreslåede bestemmelse vil derfor indebære, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte de nærmere regler om indkaldelse til periodisk syn, påmindelse, bødeforelæg, påbud om aflevering af nummerplader og nummerpladeinddragelse ved bekendtgørelse. Færdselsstyrelsen vil kunne fastsætte regler om at videreføre det gældende indkaldelsessystem, men bemyndigelsen er ikke begrænset hertil. Der vil derfor være mulighed for at ændre de frister, som efter gældende ret fremgår af lovbemærkninger. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 36, stk. 2, og § 37.
Det foreslås i § 10, stk. 4, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for anvendelse af køretøjer, som ikke kan godkendes efter fremstilling efter stk. 1, herunder muligheden for godkendelse ved omsyn.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Færdselsstyrelsen kan fastsættes nærmere betingelser for anvendelsen af køretøjet i den periode, hvor køretøjet ikke er godkendt. Det vil afhænge af de mangler, som medfører, at køretøjet ikke kan godkendes. Periodesynsdirektivets artikel 9 stiller krav til opfølgningen på mangler, som konstateres ved et periodisk syn. Det følger af artikel 9, stk. 2, at hvis der er tale om væsentlige mangler, anses køretøjet ikke for at være godkendt ved kontrollen. Medlemsstaten eller den kompetente myndighed træffer afgørelse om den periode, i hvilken et sådant køretøj kan anvendes, indtil det på ny skal underkastes en teknisk kontrol. Det følger af artikel 9, stk. 3, at hvis der er tale om farlige mangler, skal køretøjet ikke anses for at være godkendt ved kontrollen. Færdselsstyrelsen kan efter den foreslåede bestemmelse fastsætte nærmere betingelser herfor. Såfremt et køretøj godkendes af en synsvirksomhed på trods af at godkendelsesgrundlaget ikke har været i orden, vil Færdselsstyrelsen skulle kunne inddrage godkendelsen. Færdselsstyrelsen vil derfor efter den foreslåede bestemmelse også kunne fastsætte regler om, at hvis det efter godkendelsens foretagelse konstateres, at godkendelsesgrundlaget ikke har været i orden, kan Færdselsstyrelsen bestemme, at godkendelsen skal inddrages. Dette vil være en videreførelse af gældende synsbekendtgørelses § 54.
Det foreslås i § 10, stk. 5, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om, at fristen for periodisk syn efter stk. 1 i særlige tilfælde kan udsættes.
Der er efter periodesynsdirektivet ikke regler om muligheden for at udsætte fristerne for periodisk syn fastsat efter direktivet. Der kan dog opstå forhold, hvor der skal være mulighed for at køretøjsejeren eller -brugeren kan få udsat sin frist for periodisk syn eller øvrige kontroller fastsat efter den foreslåede § 9 under særlige omstændigheder. Det kan eksempelvis være, hvor køretøjsejeren – eller brugeren fremlægger dokumentation for, at køretøjet er blevet stjålet eller tilsvarende, der umuliggør godkendelse ved periodisk syn, herunder at køretøjet er på værksted, og nødvendige reservedele er i dokumenteret restordre. Det kan også være ved dokumenterede force majeure situationer, såsom krigsudbrud, naturkatastrofer m.m., der tilsiger udsættelsen.
Det bemærkes, at et periodisk syn er en kontrol af, at et køretøj er i lovlig stand og lever op til de gældende regler. Det periodiske syn er lovpligtigt og skal foretages med de regelmæssige intervaller, der fremgår af periodesynsdirektivets artikel 4. Af den årsag vil betingelserne for, hvornår man kan få udsat sin frist for periodisk syn, være restriktive.