LOV nr 774 af 20/06/2025
Transportministeriet
Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 1
Loven gælder for følgende:
-
Godkendelse af nye motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr og af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer.
-
Godkendelse af visse ibrugtagne motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr.
-
Periodisk syn af køretøjer.
-
Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler.
-
Øvrige kontroller af køretøjer, som ikke er omfattet af nr. 1-4.
-
Synsvirksomheder, omsynsvirksomheder, synsmedarbejdere og synsuddannelsessteder.
Forarbejder til Lov om godkendelse og syn af køretøjer § 1
RetsinformationDet følger af § 1 i lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 288 af 2. marts 2023 (herefter benævnt synsloven), at loven gælder for godkendelse af nye motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer, udskifteligt trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, godkendelse af visse ibrugtagne motorkøretøjer, to- og trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr, synsvirksomhedernes opgaver, herunder periodisk syn og omsyn og syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer.
Efter loven følger eller fastsættes således dels de regler, som et køretøj skal overholde for at blive godkendt til at kunne køre på offentlig vej i Danmark, dels reglerne om periodisk syn, som et køretøj løbende skal overholde for at kunne beholde retten til at køre på offentlig vej i Danmark.
Lovens anvendelsesområde er fastlagt med udgangspunkt i periodesynsdirektivet og vejsidesynsdirektivet, samt typegodkendelsesforordningerne. Lovens anvendelsesområde er dog også fastlagt i henhold til nationale krav ved registreringssyn af køretøjer, som ikke tidligere har været registreret i Danmark, eller køretøjer hvor der er foretaget registreringspligtige ændringer som for eksempel konstruktive ændringer på motor, bremser, styreapparat eller bærende dele.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at loven skal gælde for godkendelse af nye motorkøretøjer, to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer.
Bestemmelsen vil omfatte nye køretøjer som defineret og omfattet af de tre typegodkendelsesforordninger. Forordningerne definerer ikke, hvad der forstås ved »nye køretøjer«, men det ligger i forordningens anvendelse, at der er tale om fabriksnye køretøjer, som fremstilles til omsætning, registrering og ibrugtagning på det indre marked, herunder f.eks. fabrikantens produktion af personbiler som via en importør og distributør sælges til danske forbrugere.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1, nr. 1.
Det foreslås i § 1, nr. 2, at loven skal gælde for godkendelse af visse ibrugtagne motorkøretøjer, to- eller trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket udstyr.
Typegodkendelsesforordningerne omfatter ikke ibrugtagne køretøjer, hvorfor der er behov for at regulere disse nationalt. I typegodkendelsesforordningerne forstås ved »ibrugtagning« første anvendelse til det beregnede formål af henholdsvis et køretøj, et system, en komponent, en separat teknisk enhed, en del eller udstyr i Unionen. Den foreslåede bestemmelse vil omfatte både ibrugtagne køretøjer, hvorpå der foretages registreringspligtige ændringer, og import af ibrugtagne køretøjer fra et tredjeland. Godkendelse af ibrugtagne køretøjer vil ske som et registreringssyn. Ved registreringssyn forstås efter lovforslagets § 2, nr. 3, en teknisk kontrol af et køretøj, som endnu ikke er registreret i Køretøjsregisteret, eller af et køretøj, hvor der er foretaget registreringspligtige ændringer af køretøjet. Der henvises derfor til bemærkningerne til den foreslåede § 2, nr. 3.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af den gældende synslovs § 1, nr. 2.
Det foreslås i § 1, nr. 3, at loven finder anvendelse for periodisk syn af køretøjer.
Ved periodisk syn forstås efter lovforslagets § 2, nr. 1, en teknisk kontrol af et køretøj, udført i overensstemmelse med periodesynsdirektivet. Det følger af periodesynsdirektivets artikel 3, nr. 9, at et syn er en inspektion i overensstemmelse med direktivets bilag I, der er udformet til at sikre, at et køretøj kan anvendes sikkert på offentlig vej, og at det er i overensstemmelse med de krævede og obligatoriske sikkerheds- og miljømæssige karakteristika. Der er således tale om en kontrol af nogle helt bestemte kontrolpunkter efter direktivet.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af dele af den gældende synslovs § 1, nr. 3.
Det foreslås i § 1, nr. 4, at loven finder anvendelse for syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og af motorcykler.
Syn ved vejsiden er en uvarslet teknisk kontrol af et køretøj, udført ved vejsiden, jf. den foreslåede definition i forslagets § 2, nr. 4. Denne definition er i overensstemmelse med vejsidesynsdirektivets artikel 3, nr. 10. Det følger af den foreslåede bestemmelse, at loven både skal gælde for syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og af motorcykler. Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer skal gennemføres i overensstemmelse med vejsidesynsdirektivet. Syn ved vejsiden af motorcykler er fastsat som et alternativ til periodisk syn i overensstemmelse med periodesynsdirektivet artikel 2, stk. 2, sidste led, og vil være en videreførelse af gældende ret.
For en nærmere beskrivelse af den foreslåede hjemmel til syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 11.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af gældende ret.
Det foreslås i § 1, nr. 5, at loven finder anvendelse for øvrige kontroller af køretøjer, som ikke er omfattet af de foreslåede nr. 1-4.
Ved øvrig kontrol forstås efter lovforslagets § 2, nr. 5, tekniske kontroller af et køretøj, som ikke er omfattet af lovforslagets § 2, nr. 1-4. Definitionen omfatter alle øvrige tekniske kontroller end periodisk syn, national individuel godkendelse, registreringssyn og syn ved vejsiden og kan derfor også omfatte andre kontrolpunkter, end hvad der følger af disse kontroller. Det vil eksempelvis omfatte kontroller af køretøjer til transport af dyr, køretøjer til transport af farligt gods, køretøjer som skal anvendes i miljøzoner, køretøjer som skal anvendes til eksamenskørsel, og særlige typer af køretøjer som eksempelvis tivolitog samt toldsyn. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 2, nr. 5, for mere herom.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af dele af synslovens § 1, nr. 3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6, at loven finder anvendelse for synsvirksomheder, omsynsvirksomheder, synsmedarbejdere og synsuddannelsessteder.
Synsvirksomheder er virksomheder, der har tilladelse fra Færdselsstyrelsen til at drive synsvirksomhed, dvs. virksomheder der har tilladelse til at udføre periodiske syn, og som kan have tilladelse til at udføre nationale individuelle godkendelser, registreringssyn og omsyn, jf. den foreslåede § 13, stk. 1. For mere om synsvirksomhedernes opgaver henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 13. For en mere om omsynsvirksomheder henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 13, stk. 8.
Synsmedarbejdere er en person, som har gennemført relevant uddannelse efter regler, som er fastsat efter den foreslåede § 16. Ved synsuddannelsessteder forstås en kursusudbyder, som er godkendt af Færdselsstyrelsen til at gennemføre uddannelser for synsmedarbejdere i synsvirksomheder. For mere om synsmedarbejdere og synsuddannelsessteder henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 16.
Den foreslåede bestemmelse vil være en videreførelse af gældende ret.