LOV nr 1764 af 28/12/2023
Erhvervsministeriet
Lov om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v. § 11
Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed
-
overtræder § 5, stk. 1,
-
undlader at overholde sin forpligtelse efter § 7, stk. 1, eller
-
undlader at meddele alle oplysninger som påkrævet efter § 8, stk. 2.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 3. I forskrifter, der udstedes i medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Forarbejder til Lov om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v. § 11
RetsinformationDer er ikke i gældende ret fastsat strafferetlige sanktioner for overtrædelser af lovgivningen.
Det følger af den foreslåede § 11, stk. 1, nr. 1, at medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder § 5, stk. 1.
Efter lovforslagets § 5, stk. 1, vil organer inden for den offentlige forvaltning ved udveksling af elektroniske dokumenter og e-handel skulle anvende den fælles digitale infrastruktur, hvis den konkrete anvendelse understøttes af infrastrukturen.
En overtrædelse af den foreslåede § 5, stk. 1, vil bestå i manglende anvendelse af den fælles digitale infrastruktur ved udveksling af elektroniske dokumenter og e-handel i tilfælde, hvor den konkrete anvendelse vil understøttes af infrastrukturen. Der kan f.eks. være tale om et offentligretligt organ, der vil nægte at modtage elektroniske fakturaer, eller vil afvise at realitetsbehandle teknisk gyldige fakturaer, fordi de vil kræve at felter i standarden skal udfyldes på en anden måde end fastsat, herunder anvende fast definerede felter som fritekstfelter eller lignende.
Det vil alene være organer inden for den offentlige forvaltning, som defineret i lovforslagets § 2, nr. 3, der vil kunne straffes efter bestemmelsen, jf. den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 1. Ligeledes vil strafansvaret begrænses til tilfælde, hvor der vil være tale om forsætlig adfærd eller grov uagtsomhed.
I valget af en passende sanktion, bør der inddrages hensyn til hvor stor eventuel skadevirkning, overtrædelsen har forvoldt eller har tilsigtet at forvolde, om overtrædelsen er sket med henblik på at skade den fælles offentlige infrastruktur eller at omgå tekniske krav og standarder mv.
Det antages, at overtrædelser, der måtte have uberettiget berigelse til sigte, efter omstændighederne vil kunne henføres under straffelovens bestemmelser om f.eks. databedrageri. I det omfang dette ikke måtte være muligt, vil der ved straf efter denne bestemmelse også kunne inddrages hensyn hertil, herunder hvor stor en uberettiget berigelse, der er tilsigtet opnåelse.
Det følger af den foreslåede § 11, stk. 1, nr. 2, at medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed undlader at overholde sin forpligtelse efter § 7, stk. 1.
Efter lovforslagets § 7, stk. 1, vil serviceleverandører, der forestår udvekslingen af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale infrastruktur, være forpligtede til at anvende de standarder, der er fastsat af Erhvervsstyrelsen, jf. § 4, stk. 1. Manglende anvendelse vil kunne bestå i manglende anvendelse af syntaksvalidering (en validering i systemet, som forhindrer at ugyldige dokumenter sendes igennem infrastrukturen), til gene for de modtagere, der skal bruge tid på at identificere fejlen; ukorrekt indlæsning af dokumenter, som forholder modtageren nødvendig og obligatorisk information; manglende understøttelse af obligatoriske felter, f.eks. obligatoriske modtager-ID typer; og tilsvarende alvorlige brud på korrekt anvendelse af infrastrukturen.
Overtrædelse af bestemmelsen vil ligeledes kunne bestå i manglende iagttagelse af, de forpligtelser som følger af § 7 i de tilfælde, hvor en virksomhed eller et organ inden for den offentlige forvaltning selv vil forestå udvekslingen af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale infrastruktur, jf. lovforslagets § 5, stk. 4, eller § 6, stk. 2.
Ansvarssubjekt efter den foreslåede § 11, stk. 1, nr. 2, vil være serviceleverandører, samt virksomheder og organer inden for den offentlige forvaltning, i det omfang disse selv forestår udvekslingen af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale infrastruktur, jf. § 5, stk. 4, og § 6, stk. 2.
Strafansvaret begrænses til tilfælde, hvor der vil være tale om forsætlig adfærd eller grov uagtsomhed.
Vedrørende valget af passende sanktion henvises til det gennemgåede i de specielle bemærkninger til stk. 1 sidste afsnit.
Det følger af den foreslåede § 11, stk. 1, nr. 3, at medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den underlader at fremsende fornøden dokumentation, som påkrævet efter § 8, stk. 2.
Efter lovforslagets § 8, stk. 2, har virksomheder, organer inden for den offentlige forvaltning og serviceleverandører, efter anmodning fra Erhvervsstyrelsen, pligt til at meddele styrelsen alle oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre et tilsyn efter stk. 1.
Bestemmelsen i § 11, stk. 1, nr. 3 vil medføre at organer inden for den offentlige forvaltning, virksomheder eller serviceleverandører kan straffes med bøde, hvis de, efter anmodning fra Erhvervsstyrelsen undlader at ville fremsende fornøden dokumentation for, at styrelsen kan tage stilling til, om loven og regler fastsat i medfør af loven er overholdt.
Vedrørende valget af passende sanktion henvises til det gennemgåede i de specielle bemærkninger til stk. 1 sidste afsnit.
Det følger af den foreslåede § 11, stk. 2, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det bemærkes, at ved valg af ansvarssubjekt for overtrædelser af særlovgivning, hvor der er hjemlet strafansvar for juridiske personer, er udgangspunktet, at der rejses tiltale mod den juridiske person. I en række tilfælde kan der imidlertid være anledning til – ud over tiltalen mod den juridiske person – tillige at rejse tiltale mod en eller flere fysiske personer, hvis den eller de pågældende har handlet forsætligt eller udvist grov uagtsomhed. Har ledelsen af den juridiske person eller en overordnet ansat, herunder direktøren, eksempelvis handlet forsætligt eller udvist grov uagtsomhed, skal tiltalen foruden imod den juridiske person som udgangspunkt rejses mod den eller de personligt ansvarlige. Tiltale mod underordnede ansatte skal i almindelighed ikke rejses, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Dette kan for eksempel være tilfældet, hvis der er tale om en grov overtrædelse, som den underordnede ansatte har begået forsætligt og eventuelt tillige på eget initiativ. Der rejses tillige tiltale mod den juridiske person. Der henvises i det hele til Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om strafansvar for juridiske personer.
Statslige myndigheder og kommuner kan ifølge straffelovens § 27, stk. 2, alene straffes i anledning af overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksomhed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private. Offentlige myndigheder kan således alene ifalde strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5, i det omfang myndigheden optræder på en måde, der kan sammenlignes med virksomhed, der udøves af en privatperson eller af et selskab, det vil sige i egenskab af driftsherre.
Reglerne i straffelovens kapitel 5 omfatter derimod ikke lovovertrædelser, der begås som led i myndighedsudøvelse. I sådanne tilfælde kan der alene blive tale om personligt strafansvar for de ansvarlige enkeltpersoner.
Det følger af den foreslåede § 11, stk. 3, at i forskrifter, der udstedes i medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
I valget af en passende sanktion, bør der ligeledes her inddrages de hensyn, som er gennemgået i de specielle bemærkninger til stk. 1, nr. 1. Der vil derfor skulle inddrages hensyn til hvor stor eventuel skadevirkning, overtrædelsen har forvoldt eller har tilsigtet at forvolde, om overtrædelsen er sket med henblik på at skade den fælles offentlige infrastruktur eller at omgå tekniske krav og standarder mv.
Ligeledes vil overtrædelser, der måtte have uberettiget berigelse til sigte, efter omstændighederne kunne henføres under straffelovens bestemmelser om f.eks. databedrageri. I det omfang, dette ikke måtte være muligt, vil der ved straf efter denne bestemmelse også kunne inddrages hensyn hertil, herunder hvor stor en uberettiget berigelse, der er tilsigtet opnåelse.