LOV nr 1668 af 26/12/2017
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis § 6a
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Lov om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis (Forlængelse af forsøgsordningen)
Lægemiddelstyrelsen udarbejder og offentliggør en vejledning om optagelse i forsøgsordningen af cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her i landet.
Forarbejder til Lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis § 6a
RetsinformationMed bestemmelsen i stk. 1 foreslås det, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til dyrkning, forarbejdning m.v. af cannabis her i landet med henblik på fremstilling af cannabisudgangsprodukter.
Der kan ikke umiddelbart opstilles de samme krav til cannabisudgangsprodukter fremstillet af dansk dyrket cannabis, som til de importerede fastsat med forslagets § 5. Dette skyldes, at de importerede cannabisudgangsprodukter accepteres til medicinsk brug i oprindelseslandet. Det forudsættes, at der i oprindelseslandet er taget stilling til produkternes kvalitet og sikkerhed, og at den kompetente myndighed i oprindelseslandet har fundet dette tilstrækkeligt til udlevering. Lægemiddelstyrelsen sikrer, at mellemproduktfremstilleren indsender dokumentation for, at cannabisudgangsprodukterne opfylder kravene i forslagets § 5.
De generelle krav, der stilles til begge typer cannabisudgangsprodukter, såsom at cannabis skal tilvejebringes i overensstemmelse med FN’s enkeltkonvention, er ens, og vil tilsvarende blive fastsat efter forslaget til § 6.
Forskellene i kravene ligger således i, at for de importerede cannabisprodukter er det oprindelseslandet, der har fastsat regler for dyrkning og kvalitet af de importerede produkter. Det er ligeledes oprindelseslandet, der fastsætter kriterier for, hvornår produkterne kan anvendes til medicinsk brug.
For cannabisudgangsprodukter dyrket i Danmark, vil det blive fastsat nationalt, hvilke regler der skal gælde for dyrkning, kvalitet, fremstilling m.m. i Danmark.
Reglerne, der bliver fastsat efter § 6, vil i hovedtræk svare til den type af regler, som Lægemiddelstyrelsen forventer, at dyrkningslandet eller oprindelseslandet har fastsat til de cannabisudgangsprodukter, som importeres. Indholdsmæssigt kan der dog ikke fastsættes helt ensartede regler, da der er forskellige krav til dyrkning, fremstilling, kvalitet og udlevering i hvert land, der tilbyder deres borgere medicinsk cannabis. Der lægges op til et kvalitetsniveau for dansk dyrket medicinsk cannabis, der svarer til reglerne i andre EU-lande, herunder særligt Holland og Tyskland.
Der vil i de kommende regler efter stk. 1, bl.a. blive stillet krav om, at dyrkningen af dansk cannabis, der skal anvendes til fremstilling af cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter skal ske i henhold til hele eller dele af det Europæiske Lægemiddelagenturs (EMA) vejledning for god landbrugspraksis (Guideline on good Agricultural and Collection Practice (GACP vejledning) for starting materials of herbal origin). Ligeledes forventes, at Europakommissionens detaljerede retningslinjer for god fremstillingspraksis for plantelægemidler (Eudralex, volume 4 til "The rules governing medicinal products in the European Union", Annex 7, Manufacture of herbal medicinal products.) skal overholdes for at sikre, at den dyrkede cannabis har tilstrækkelig kvalitet til at kunne anvendes til medicinsk behandling. Retningslinjerne beskriver dyrkning, indsamling, og primær forarbejdning af planter til fremstilling af droger og drogetilberedninger, der skal anvendes til medicinske formål.
Ovenstående retningslinjer bør anvendes i sammenhæng med detaljerede retningslinjer for god fremstillingspraksis (Good Manufacturing Practice (GMP-guidelines)) for fremstilling af aktive lægemiddelstoffer (API). De europæiske retningslinjer for god fremstillingspraksis beskriver endvidere, hvorledes der skal dyrkes og forarbejdes for at opnå en tilstrækkelig kvalitet til sikkerhed for patienten. Dette indebærer blandt andet, at droger håndteres hygiejnisk for at minimere mikrobielle urenheder, og at planter behandles på en sådan måde, at planten ikke bliver negativt påvirket af indsamling, forarbejdning og opbevaring. Eksempelvis at de aktive stoffer bliver nedbrudt, at der anvendes den rigtige plante, og at drogen/drogetilberedningen ikke bliver forurenet undervejs. GACP vejledningen beskriver anbefalinger for, hvorledes mikrobiologisk og andre forureningskilder kan undgås.
GACP vejledningen beskriver herudover krav til følgende: Kvalitetssikring, personale og uddannelse, bygninger og faciliteter, udstyr, dokumentation, frø og opformeringsmaterialer, dyrkning, indsamling, høst, primær forarbejdning, pakning samt lagring og distribution.
Annex 7 er gældende retningslinjer for god fremstillingspraksis for plantelægemidler og giver et overblik over hvilke krav, der stilles i de forskellige stadier af forarbejdningen.
For fremstilling af API til markedsførte lægemidler, herunder plantelægemidler, skal bekendtgørelsen nr. 1360 af 18. december 2012 om fremstilling, indførsel og distribution af aktive stoffer til fremstilling af lægemidler overholdes. Bekendtgørelsen stiller krav om overholdelse af de detaljerede retningslinjer, der findes i GMP-guidelines, og som er beskrevet ovenfor, og det foreslås, at sundhedsministeren ved bemyndigelsesbestemmelsens stk. 1, kan stille krav om overholdelse af ovennævnte bekendtgørelse og detaljerede retningslinjer eller fastsætte tilsvarende regler for cannabis, som skal anvendes til fremstilling af cannabisudgangsprodukter.
GMP-guideline, 2. del (Eudralex, Volume 4, til "The rules governing medicinal products in the European Union", part II: Basic requirements for active substances used as starting materials.) beskriver eksempelvis hvilke betingelser, der skal opfyldes i de forskellige stadier af forarbejdning af API.
Det forventes ligeledes, at sundhedsministeren ved bemyndigelsesbestemmelsens i stk. 1, kan fastsætte tilsvarende regler som nævnt ovenfor under vilkår til dyrkningstilladelsen.
Det foreslås i stk. 2, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til fremstilling af cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her i landet, og krav til optagelse i forsøgsordningen.
Såfremt der er tale om cannabisudgangsprodukter fremstillet af dansk cannabis, vil disse produkters kvalitet og sikkerhed skulle vurderes forud for optagelse i forsøgsordningen, da der ikke som for de importerede cannabisudgangsprodukter, foreligger en forudgående accept fra oprindelseslandets kompetente myndighed. Det nødvendiggør, at der ved nationale regler fastsættes krav til, hvornår et cannabisudgangsprodukt, der er fremstillet af dansk dyrket cannabis, har den fornødne kvalitet, så det er sikkert at udlevere til patienter, herunder krav til hvornår den cannabis der dyrkes til fremstillingen af cannabisudgangsprodukter, har den fornødne kvalitet og sikkerhed.
Endnu kan det ikke fastlægges hvilke specifikke kvalitetskrav, der vil blive stillet til de enkelte cannabisudgangsprodukter forud for optagelse på listen og inkludering i forsøgsordningen, da udviklingsmetoder, standardisering og produkter først løbende udarbejdes af producenterne. Analyseparametre og analysemetoder bør dog i videst muligt omfang følge Danske Lægemiddelstandarder eller relevant europæisk farmakope. Det vil sige, at for eksempel blomster fra cannabisplanten skal overholde kommende monografi for cannabisblomst. De specifikke krav vil derfor afhænge af de fremtidige produkters individuelle specifikationer, formulering, styrke og indhold, men med bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 2 sikres det, at det er muligt for sundhedsministeren at fastsætte regler for, hvilke krav produkterne skal overholde, før de kan indgå i forsøgsordningen.
Generelle krav til kvalitetstandarder (farmakopékrav) til plantelægemidler (herbal drugs) er beskrevet i den Europæiske Farmakopé (Ph. Eur. Herbal drugs 07/2017:1433), og der bør ligeledes fastsættes krav om, at disse overholdes for cannabisdroger, der skal anvendes til fremstilling af cannabisudgangsprodukter. Denne henviser blandt andet til farmakopékrav til mikrobiologisk renhed af plantelægemidler samt plantedroger/drogetilberedninger til medicinske formål (The European Pharmacopoeia (Ph. Eur.) kapitel 5.1.8, Microbiological quality of herbal medicinal products for oral use and extracts used in their preparation).
Det foreslås ligeledes med bestemmelsens stk. 2, at sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte krav til kvalitet af cannabisudgangsprodukter. De forskellige typer af cannabisudgangsprodukter bør underlægges kvalitetskrav svarende til accepterede tolerancegrænser for plantelægemidler jf. den europæiske farmakopé (Herbal drugs, Ph. Eur. 07/2017:1433 - Herbal drug extracts, Ph. Eur. 07/2015:0765. - Herbal drug preparations Ph. Eur. 07/2010:1434)
Kravene påtænkes at inkludere:
– Nøjagtigheden af vægt og volumen af produkter i pakker skal være mellem 95% og 105%
– Dosis variation Ph. Eur. 2.9.40.
– Mærkningskrav til cannabisudgangsprodukter: Den aktive bestanddel (API) af cannabisudgangsproduktet skal deklareres, jf. ”Guideline on declaration of herbal substances and herbal preparations in herbal medicinal products / traditional herbal medicinal products” (EMA/HMPC/CHMP/CVMP/287539). Endvidere bør anvendte hjælpestoffer fremgå af deklarationen. Den anvendte doseringsform samt antallet af kapsler eller enheder i beholderen (f.eks. antal kapsler) eller nettovægt/volumen af indholdet (for eksempel antal gram eller ml), nettovægt og volumen af hver kapsel eller enhed eller anden relevant enhed afhængig af doseringsform
– Mærkningskrav til tørret, nyfremstillet eller lagret cannabis for at inkludere den procentvise indhold af THC og CBD, der kunne opnås, idet der tages hensyn til muligheden for omdannelsen af THC-syre og CBD-syre til THC og CBD
– Alle analytiske test udføres ved hjælp af validerede metoder (for eksempel test af urenheder og opløsningsmidler, (Residual solvents Ph. Eur. 5.4. ; Residual solvents, identification and control Ph. Eur. 2.4.24.) inklusive relevante færdigvaretest afhængig af doseringsform 8Ph. Eur. henfaldstest ved kapsler.)
– Fastsættelse af holdbarhed og opbevaringsbetingelser.
Listen er er dog ikke udtømmende, og vil afhænge af, hvilke formuleringer af cannabisudgangsprodukter, som efterspørges af markedet
Det forventes, at der vil blive fastsat krav til, at fremstilling af cannabisudgangsprodukter, herunder videre forarbejdning af plantemateriale til for eksempel ekstrakter (olier), skal følge GMP – god fremstillingspraksis for lægemidler. Dette stiller krav til etablering af et styret kvalitetssikringssystem, der dækker over fremstillingsaktiviteter. Ved fremstillingsaktiviteter menes modtagelse af materiale, produktion, pakning, mærkning, kvalitetskontrol, frigivelse samt lagring og distribution.
Ved fastsættelse af regler om optagelse af dansk producerede cannabismellemprodukter med deres anvendte cannabisudgangsprodukter på listen over produkter omfattet af forsøgsordningen, forudsættes det, at der stilles samme krav som i § 5 for så vidt angår de krav, som er relevante for danske cannabisprodukter, men at der også stilles krav om, at produkternes specifikationer vurderes, med henblik på at sikre at produkterne har den fornødne kvalitet, og at produkterne overholder krav fastsat i medfør af loven eller regler fastsat i medfør af den.
Der vil også blive fastsat regler om at bekendtgørelse om lægemidlers kvalitet eller tilsvarende regler, ligeledes skal gælde for fremstilling af cannabisudgangsprodukter. De regler fastslår blandt andet, hvordan kvalitet skal fastlægges i mangel af egne udviklede specifikationer og metoder, herunder krav til overholdelse af de altid gældende og relevante standarder i Danske Lægemiddelstandarder.
På baggrund af disse forhold findes det hensigtsmæssigt at kravene til dansk dyrket cannabis til medicinsk brug fastsættes som en bemyndigelse for sundhedsministeren til at kunne fastsætte regler herom. Der er herudover tale om et område i stadig udvikling, hvor udviklings- og dyrkningsmetoderne hele tiden forandrer sig med behov for, at reglerne kan tilpasses derefter. Der er således på nuværende tidspunkt ikke danske producenter, der har færdigdyrkede cannabisudgangsprodukter egnet til medicinsk brug, og ved en bemyndigelsesbestemmelse vil reglerne kunne tilpasses i sammenhæng med, at danske producenter udvikler dyrkningsmetoder.
Reglerne, der vil blive fastsat efter stk. 2, vil i hovedtræk svare til den type af regler, som gælder for forarbejdning af lægemidler.
Endeligt foreslås det i bestemmelsens stk. 3, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til eksport af cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter, der er fremstillet af cannabis dyrket her i landet.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, under hvilke betingelser cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter kan eksporteres til andre lande. Dette kan eksempelvis indebære krav om, at importlandet skal efterspørge cannabisprodukter, at cannabisprodukterne skal leve op til samme krav til kvalitet, som cannabisprodukter til danske patienter og eventuelle restriktioner i mængde, der kan eksporteres.
Eksport af cannabis vil herudover også være underlagt krav i bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, herunder særligt om krav til eksportcertifikater.