LOV nr 613 af 11/06/2024
By-, Land- og Kirkeministeriet
Lov om forsøgsordning for frie bymidter § 6
Kommunalbestyrelsen kan på markedsvilkår udleje op til 40 pct. af det samlede areal i bygninger, der indeholder velfærdsfunktioner, herunder bygninger på de bebyggede ejendomme, som kommunalbestyrelsen har erhvervet eller lejet efter § 5.
Stk. 2. Udlejning efter stk. 1 kan ske til en lejer, der ikke tilbyder folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven.
Forarbejder til Lov om forsøgsordning for frie bymidter § 6
RetsinformationEfter almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse på ulovbestemt grundlag, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, er det som udgangspunkt ikke en kommunal opgave at varetage erhvervsvirksomhed, herunder handel, håndværk, industri og finansiel virksomhed. Dette gælder også for kommuners erhvervelse, opførelse, ombygning og udleje (og salg) af bygninger/lokaler, og det er således som udgangspunkt ikke lovligt for en kommune uden lovhjemmel at varetage disse opgaver.
Det antages dog i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis og i den juridiske litteratur, at en kommune som en modifikation til det nævnte udgangspunkt under visse betingelser – for at undgå værdispild – i et vist omfang lovligt kan udnytte overkapacitet.
Desuden er det almindeligt antaget i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis og i den juridiske litteratur, at en kommune kan erhverve fast ejendom med henblik på at varetage kommunale opgaver – herunder at kommunen ikke er afskåret fra at erhverve en ejendom, når kommunen herved varetager en kommunal interesse i at sikre sig rådigheden over ejendommen og dermed dens anvendelse, uden at kommunen samtidig har konkrete planer med ejendommens anvendelse, når der er en vis mulighed for, at kommunen på et tidspunkt skal anvende ejendommen med henblik på at varetage en kommunal interesse.
I de kommunale tilsynsmyndigheders praksis antages det endvidere, at kommuner med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler under visse betingelser i et vist omfang på markedsvilkår kan udleje ledige lokaler, bygninger og grunde og dermed varetage erhvervsvirksomhed.
Folkeoplysningsloven forpligter kommunerne til at stille egnede, ledige lokaler til rådighed for den frie folkeoplysende virksomhed, herunder idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg, som tilhører kommunen eller er beliggende i denne. Loven gælder for alle folkeoplysende foreninger.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af den foreslåede § 6, stk. 1, at kommunalbestyrelsen på markedsvilkår kan udleje op til 40 pct. af det samlede areal i bygninger, der indeholder velfærdsfunktioner, herunder bygninger på de bebyggede ejendomme som kommunalbestyrelsen har erhvervet eller lejet efter § 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen vil kunne foretage kommerciel udlejning af op til 40 pct. af det samlede areal i de lokale velfærdscentre, der vil omfatte lokale velfærdsfunktioner.
At udlejningen vil skulle ske på markedsvilkår betyder, at kommunalbestyrelsen vil skulle opkræve en leje, der svarer til markedslejen i området. Desuden vil kommunalbestyrelsen for at undgå konkurrenceforvridning være forpligtet til at sikre, at aftaler indgås på markedsvilkår, hvilket indebærer, at priser og øvrige aftalevilkår vil skulle fastsættes i overensstemmelse med, hvad der kan opnås i en forhandling mellem uafhængige aftaleparter.
Begrænsningen på op til op til 40 pct. af det samlede areal i bygninger, der indeholder velfærdsfunktioner, vil eksempelvis indebære, at en kommune vil kunne erhverve en ejendom med en eksisterende bygning på 1.000 m2, hvis der er brug for mindst 60 pct. af arealet, svarende til 600 m2, til kommunale velfærdsfunktioner – mens op til 40 pct. af arealet, svarende til 400 m2, kan være overskudskapacitet, der kan udlejes til ikke-kommunale velfærdsfunktioner.
Af den foreslåede § 6, stk. 2, følger, at udlejning efter stk. 1 også kan ske til en lejer, der ikke tilbyder folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen vil kunne udleje lokaler på markedsvilkår til velfærdsfunktioner i en forsøgsbymidte, selvom lejerne ikke tilbyder folkeoplysende virksomhed, jf. herved folkeoplysningsloven.
Efter forsøgsperioden vil forsøgskommunerne fortsat kunne bruge lokalerne til lovlige kommunale formål. Overskudskapaciteten, som er udlejet til andet end lovlige kommunale formål, vil som udgangspunkt skulle afvikles.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.