LOV nr 613 af 11/06/2024
By-, Land- og Kirkeministeriet
Lov om forsøgsordning for frie bymidter § 5
Kommunalbestyrelsen kan erhverve eller leje bebyggede ejendomme på markedsvilkår til brug for velfærdsfunktioner, herunder borgerservice, sundhedsfunktioner, kulturtilbud, fritidsaktiviteter m.v. Velfærdsfunktionerne kan være kommunale, private m.v.
Forarbejder til Lov om forsøgsordning for frie bymidter § 5
RetsinformationEfter almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse på ulovbestemt grundlag, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, er det som udgangspunkt ikke en kommunal opgave at varetage erhvervsvirksomhed, herunder handel, håndværk, industri og finansiel virksomhed. Dette gælder også for kommuners erhvervelse, opførelse, ombygning og udleje (og salg) af bygninger/lokaler, og det er således som udgangspunkt ikke lovligt for en kommune uden lovhjemmel at varetage disse opgaver.
Det antages dog i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis og i den juridiske litteratur, at en kommune som en modifikation til det nævnte udgangspunkt under visse betingelser – for at undgå værdispild – i et vist omfang lovligt kan udnytte overkapacitet.
Desuden er det almindeligt antaget i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis og i den juridiske litteratur, at en kommune kan erhverve fast ejendom med henblik på at varetage kommunale opgaver – herunder at kommunen ikke er afskåret fra at erhverve en ejendom, når kommunen herved varetager en kommunal interesse i at sikre sig rådigheden over ejendommen og dermed dens anvendelse, uden at kommunen samtidig har konkrete planer med ejendommens anvendelse, når der er en vis mulighed for, at kommunen på et tidspunkt skal anvende ejendommen med henblik på at varetage en kommunal interesse.
I de kommunale tilsynsmyndigheders praksis antages det endvidere, at kommuner med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler under visse betingelser i et vist omfang på markedsvilkår kan udleje ledige lokaler, bygninger og grunde og dermed varetage erhvervsvirksomhed.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af den foreslåede § 5, at kommunalbestyrelsen kan erhverve eller leje bebyggede ejendomme på markedsvilkår til brug for borgernære velfærdsfunktioner, herunder borgerservice, sundhedsfunktioner, kulturtilbud, fritidsaktiviteter m.v. Velfærdsfunktionerne kan være kommunale, private m.v.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen vil kunne erhverve eller leje bebyggede ejendomme i forsøgsbyernes bymidter til brug for borgernære velfærdsfunktioner, der etableres som led i forsøgsordningen.
Velfærdsfunktionerne vil kunne være samlet i én bygning i bymidten eller være fordelt på flere bygninger i bymidten. Velfærdsfunktioner i form af kulturtilbud vil f.eks. kunne være kulturhuse eller kulturskoler. Ved kommunale, private m.v. velfærdsfunktioner forstås, at velfærdsfunktionerne kan være kommunale, private eller have enhver anden ejerskabsform.
Forslaget har til hensigt at udvide, ikke begrænse, kommunernes nuværende muligheder. Forslaget hindrer således ikke kommunerne i at udnytte kommunalfuldmagtens regler herom.
Bestemmelsen vil som udgangspunkt ikke give kommunalbestyrelsen mulighed for at opføre nye bygninger til brug for borgernære velfærdsfunktioner – med tilhørende mulighed for at udleje lokaler i sådanne nye bygninger, jf. lovforslagets § 6. Dog vil de bebyggede ejendomme, som kommunalbestyrelsen måtte købe eller leje til brug for borgernære velfærdsfunktioner, i begrænset omfang kunne tilbygges, hvis det er nødvendigt for at realisere anvendelsen til velfærdscenter, og hvis det samtidig vurderes, at det ikke vil påvirke det private udlejningsmarked. Dette vil også gælde i de tilfælde, hvor kommunen i forvejen ejer eller lejer den pågældende ejendom.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.