LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 7
En kommune eller et kommunalt selskab må ikke yde tilskud til eller stille lånegaranti for forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En kommune eller et kommunalt selskab kan i forbindelse med etablering eller hel eller delvis overtagelse af et teknisk vand-selskab indskyde kapital.
Stk. 3. Et kommunalt kapitalindskud efter stk. 2 skal på indskudstidspunktet som minimum modsvares af en tilsvarende kommunal ejerandel af teknisk vand-selskabet.
Stk. 4. Beslutning om en kommunes eller et kommunalt selskabs kapitalindskud efter stk. 2 træffes af kommunalbestyrelsen på et møde.
Stk. 5. Udskilles forsyningsaktiviteter med teknisk vand fra et selskab eller fra et vandselskabs hovedvirksomhed, skal eksisterende kommunale lånegarantier til disse aktiviteter afvikles. Overgår et selskab til at være et teknisk vand-selskab, skal eksisterende kommunale lånegarantier til selskabets forsyningsaktiviteter med teknisk vand samtidig afvikles, jf. dog § 15, stk. 3.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 7
RetsinformationEn kommune må ikke efter kommunalfuldmagtsreglerne drive handel, håndværk, industri eller finansiel virksomhed. En kommune må endvidere ikke i medfør af kommunalfuldmagtsreglerne yde erhvervsstøtte, som f.eks. at stille garanti for lån, herunder til kommunalt ejede selskaber. En sådan adgang vil kræve en lovhjemmel, hvilket der i dag findes for vandselskaber efter de gældende regler i vandsektorlovens § 16.
Det følger af vandsektorlovens § 16, stk. 1, at en kommune kan meddele garanti for lån, der optages af et vandselskab til finansiering af vandselskabets investeringsudgifter i hovedvirksomheden, herunder til indvinding og distribution af brugsvand samt kloakering og rensningsanlæg, i det omfang lånet kan indregnes i vandprisen i det pågældende vandselskab. Det følger endvidere af vandsektorlovens § 16, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan meddele garanti for lån, der er optaget af et spildevandsforsyningsselskab til etablering af spildevandsanlæg i tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse i medfør af § 4, stk. 2, i spildevandsbetalingsloven.
Kommunen opkræver et vederlag for meddelelse af lånegaranti, som stilles efter vandsektorlovens § 16, stk. 1 og 2, og vederlaget skal fastsættes på markedsvilkår. Vandselskaber kan på baggrund af kommunal garantistillelse, jf. vandsektorlovens § 16, stk. 1 og 2, optage lån hos og indgå leasingaftaler med KommuneKredit, jf. vandsektorlovens § 16, stk. 3.
På områder, hvor muligheden for garantistillelse ikke er reguleret i særlovgivningen på området, vil spørgsmålet skulle afgøres efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Der henvises til punkt 2.3.2 om gældende ret for kommunalt indskud og lånegaranti i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et kapitel 5 i lov om forsyning med teknisk vand om kommunal finansiering af forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Det foreslås i § 7, stk. 1, at en kommune eller et kommunalt selskab ikke må yde tilskud til eller stille lånegaranti for forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. dog stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil sikre kommunernes skatteborgere mod økonomisk risiko forbundet med kommunale tilskud og lånegaranti i forbindelse med kommuners udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Den foreslåede bestemmelse vil sammen med undtagelsen i stk. 2 medføre, at kommuner og kommunale selskaber alene vil kunne finansiere teknisk vand-selskaber ved indskud igennem kapitalindskud ved etableringen eller overtagelsen af et teknisk vand-selskab.
Det forudsættes, at selskabet vil skulle operere på kommercielle vilkår, og at selskabet vil kunne optage lån. Det bemærkes hertil, at kommercielle aktiviteter ikke vil skulle henregnes til kommunens låneramme, og at låntagningen i disse tilfælde ikke skal opfylde de fastsatte krav til låntagning i medfør af bekendtgørelse nr. 1484 af 5. december 2024 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Det foreslås i § 7, stk. 2, at en kommune eller et kommunalt selskab kan indskyde kapital i forbindelse med etablering eller hel eller delvis overtagelse af et teknisk vand-selskab, jf. dog stk. 3 og 4.
Med den foreslåede bestemmelse vil en kommune eller et kommunalt selskab have mulighed for at indskyde kapital i et teknisk vand-selskab, som udøves i et kapitalselskab, jf. lovforslagets § 6, stk. 1. Behovet for kapital kan både forekomme i forbindelse med etableringen eller overtagelsen af et teknisk vand-selskab og senere, men der vil efter den foreslåede bestemmelse ikke være mulighed for at indskyde kapital i forbindelse med senere etablering af anlæg til forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Bestemmelsen om kommunalt kapitalindskud vil ikke kun være relevant i forbindelse med etableringen af et teknisk vand-selskab, men vil også kunne være relevant i de tilfælde, hvor kommunen eller et kommunalt selskab helt eller delvist indtræder som ejer i et eksisterende teknisk vand-selskab.
En kommune eller et kommunalt selskab vil således kunne overtage en ejerandel, som tilhører en anden kommune, hvis der f.eks. er tale om et teknisk vand-selskab, som er ejet af flere kommuner. En kommune eller et kommunalt selskab vil endvidere helt eller delvist kunne overtage et privatejet teknisk vand-selskab.
Det vil fortsat være en forudsætning for overtagelse, at betingelserne for kommunens deltagelse i forsyningsaktiviteter med teknisk vand er opfyldt, jf. § 5, f.eks. at forsyningsaktiviteterne med teknisk vand skal varetages inden for kommunegrænsen, jf. lovforslagets § 5, stk. 1.
Det vil også være en forudsætning for et kommunalt selskabs overtagelse, at det ikke er i strid med de regler, der i øvrigt gælder for de pågældende kommunale selskaber. Et vandselskab vil f.eks. ikke kunne foretage kapitalindskud i et teknisk vand-selskab, da det dels ikke vil være en nødvendig udgift til vandselskabets almindelige forsyningsvirksomhed, og dermed ikke vil kunne indregnes i taksterne, dels vil være i strid med lovforslagets § 4, stk. 1, hvis vandselskabet bliver ejer eller medejer af et teknisk vand-selskab.
En kommune eller et kommunalt selskab vil ikke kunne indskyde kapital efter tidspunktet for kommunens etablering eller overtagelse af teknisk vand-selskabet.
Kommuners eller kommunale selskabers indskud af kapital i et teknisk vand-selskab vil skulle ske i overensstemmelse med reglerne i selskabsloven, herunder reglerne om selskabsstiftelse og mulighed for apportindskud. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 6, stk. 1, om regler for kommunes udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand som kapitalejer i et kapitalselskab.
Såfremt en kommune eller et kommunalt selskab allerede ejer en del af et teknisk vand-selskab sammen med en anden aktør, vil kapitalindskuddet medføre, at ejerandelene i selskabet ændres, hvorefter den indskydende kommunes ejerandele vil blive forøget. En kommune vil således kunne overtage mere eller resten af et delvist ejet teknisk vand-selskab.
En kommune skal efter lovgivningen handle økonomisk forsvarligt. Dette vil således også gælde i forbindelse med en kommunes beslutning om at indskyde kapital i et teknisk vand-selskab. Kommunens indskud skal således ske på markedsvilkår for sikre mod begunstigelse af enkeltselskaber. For så vidt angår statsstøttereglerne henvises til punkt 8 i lovforslagets almindelige bemærkninger om forholdet til EU-retten.
Det foreslås i § 7, stk. 3, at et kommunalt kapitalindskud efter stk. 2 på indskudstidspunktet som minimum skal modsvares af en tilsvarende kommunal ejerandel af teknisk vand-selskabet.
Det vil følge af den foreslåede bestemmelse, at en kommune, som indskyder kapital efter stk. 2 i et teknisk vand-selskab, skal opnå en øget værdi af ejerandele i selskabet, som svarer til kapitalindskuddet. Afhængigt af, om flere ejere skyder kapital ind samtidig, kan det ske ved, at værdien af kommunens eksisterende ejerandele i selskabet stiger, eller ved, at kommunen får en øget ejerandel af selskabet. Vurderingen af, hvor stor en ejerandel der vil modsvare kommunens kapitalindskud, vil skulle foretages på det tidspunkt, hvor kapitalindskuddet finder sted.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde, hvor kommunen indskyder kapital i forbindelse med etableringen eller overtagelsen af et teknisk vand-selskab.
Bestemmelsen vil ikke forhindre, at en kommunes ejerandel af et teknisk vand-selskab er højere end eller svarende til kommunens kapitalindskud i selskabet.
Det foreslås i § 7, stk. 4, at beslutning om en kommunes eller et kommunalt selskabs kapitalindskud efter stk. 2 vil skulle træffes af kommunalbestyrelsen på et møde.
Det vil med den foreslåede bestemmelse således være en forudsætning for, at en kommune eller et kommunalt selskab vil kunne indskyde kapital, at beslutningen herom træffes af kommunalbestyrelsen på et møde. Dette gælder både, hvis indskuddet foretages i forbindelse med etablering af teknisk vand-selskabet, og hvis indskuddet er i forbindelse overtagelse af et eksisterende teknisk vand-selskab.
Bestemmelsen indebærer, at beslutning om at indskyde kapital uanset størrelsesordenen heraf ikke vil kunne uddelegeres til et andet af kommunens organer eller forvaltningen.
Den foreslåede bestemmelse vil også omfatte kommunale virksomheders kapitalindskud. Ved virksomheder forstås også selskaber, hvor f.eks. kommunale aktieselskaber (A/S), anpartsselskaber (ApS) og interessentskaber (I/S) vil være omfattede. Bestemmelsen vil omfatte alle kommunale virksomheder. Det vil således også her være en forudsætning, at kommunalbestyrelsen forinden kapitalindskuddet har truffet beslutning herom på et møde.
En kommune skal efter lovgivningen handle økonomisk forsvarligt. Dette vil således også gælde i forbindelse med en kommunes beslutning om at indskyde kapital i et teknisk vand-selskab. Kommunens indskud skal således ske på markedsvilkår for at sikre mod begunstigelse af enkeltselskaber. Det vil bl.a. kunne indgå i kommunens beslutning, at kommunen ikke efterfølgende, hvor der f.eks. måtte opstå et overskud i selskabet eventuelt i forlængelse af det kommunale indskud, vil kunne udtage midler fra selskabet uden at blive omfattet af regler om modregning i kommunens statstilskud, dog ikke for indskudskapitalen. Der henvises i øvrigt til den foreslåede § 8 og bemærkningerne hertil og til punkt 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger om regler for kommunal modregning.
Det foreslås i § 7, stk. 5, 1. pkt., at hvor forsyningsaktiviteter med teknisk vand udskilles fra et selskab eller fra et vandselskabs hovedvirksomhed, skal eksisterende kommunale lånegarantier til disse aktiviteter afvikles.
Bestemmelsen i stk. 5, 1. pkt., vil både gælde for afvikling af kommunale lånegarantier i forbindelse med lovens ikrafttrædelses- og overgangsordning, jf. lovforslagets § 15, stk. 1 og 2, og for senere tilfælde, hvor et selskab eller et vandselskab, som en kommune har stillet lånegaranti til, senere vælger eller bliver forpligtet til at udskille forsyningsaktiviteter med teknisk vand. I begge tilfælde vil selskabet skulle afvikle den kommunale lånegaranti til de forsyningsaktiviteter med teknisk vand, der udskilles.
Forslaget omhandler således for det første den situation, at et selskab eller et vandselskab bliver forpligtet til at udskille visse af selskabets eksisterende aktiviteter, som udgør forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Det kan være en følge af ikrafttrædelsen af lovforslagets § 4, stk. 1, hvorefter vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, ikke må udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, medmindre de kan udøves som tilknyttet virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18 og lovforslagets § 4, stk. 2. Det følger af lovforslagets § 15, stk. 2, at bl.a. lovforslagets § 4 ikke finder anvendelse for eksisterende selskaber i perioden frem til og med den 31. december 2026. Selskabet vil således inden for denne periode kunne vælge, hvornår forsyningsaktiviteterne med teknisk vand udskilles.
Forslaget omhandler for det andet den situation, at aktiviteter, hvortil der er stillet kommunale lånegaranti, senere udskilles af et selskab eller vandselskabets hovedvirksomhed som forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Dette kan være aktuelt, hvis selskabet ønsker at konvertere en eksisterende del af sin vandforsyningsaktivitet til forsyning med teknisk vand. Denne vil i så fald skulle udskilles fra selskabet eller, hvis det er muligt inden for reglerne om tilknyttet virksomhed, fra vandselskabets hovedvirksomhed, jf. lovforslagets § 4.
Afviklingen af kommunale lånegarantier vil i begge de ovennævnte tilfældegrupper skulle ske i forbindelse med, at forsyningsaktiviteterne med teknisk vand udskilles fra vandselskabet eller dettes hovedvirksomhed.
Afviklingen af lånegarantien vil skulle ske i overensstemmelse med aftalen mellem låntager og långiver og vil kunne betyde, at lånet skal indfries.
Såfremt det ikke er muligt at afvikle kommunale lånegarantier, vil selskabet ikke kunne blive et teknisk vand-selskab og vil skulle sælge, omlægge eller afvikle forsyningsaktiviteterne med teknisk vand.
Det foreslås i § 7, stk. 5, 2. pkt., at hvor et selskab overgår til at være et teknisk vand-selskab, skal eksisterende kommunale lånegarantier til selskabets forsyningsaktiviteter med teknisk vand samtidig afvikles, jf. dog § 15, stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 5, 2. pkt., vil for det første gælde for afvikling af kommunale lånegarantier i tilfælde, hvor et selskab eller et vandselskab i forbindelse med lovens ikrafttrædelse, jf. lovforslagets § 15, stk. 1, bliver et teknisk vand-selskab. Definitionen af et teknisk vand-selskab i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås at finde anvendelse fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2025, idet bestemmelsen ikke er omfattet af den foreslåede udskudte anvendelse af visse af lovens bestemmelser, jf. lovforslagets § 15, stk. 2. Det foreslås dog i lovforslagets § 15, stk. 3, at eksisterende kommunale lånegarantier i sådanne tilfælde først vil skulle være afviklet senest den 31. december 2026.
Bestemmelsen vil for det andet også gælde for senere tilfælde, hvor et vandselskab, som en kommune har stillet lånegaranti til, senere bliver et teknisk vand-selskab, fordi dets aktiviteter skifter karakter, såsom hvis sammensætningen af aftagere ændrer sig. Afviklingen af kommunale lånegarantier vil i så fald skulle ske inden eller samtidig med, at selskabet overgår til at være et teknisk vand-selskab.
Afviklingen af lånegarantien vil skulle ske i overensstemmelse med aftalen mellem låntager og långiver og vil kunne betyde, at lånet skal indfries.