LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 5
En kommune kan alene eller sammen med andre aktører udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere inden for egen kommunegrænse, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. En kommune kan sammen med andre kommuner og eventuelle andre aktører udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere i de pågældende kommuner, hvis
-
de deltagende kommuner er geografisk tilstødende eller
-
de deltagende kommuner i fællesskab helt eller delvis og direkte eller indirekte ejer et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Stk. 3. En kommune kan alene eller sammen med andre aktører ud over de tilfælde, der er omfattet af stk. 1 og 2, udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i andre kommuner, hvis disse forsyningsaktiviteter er fysisk sammenhængende med forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som er omfattet af stk. 1 eller 2.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 5
RetsinformationEn kommune kan efter kommunalfuldmagtsreglerne varetage forsyningsvirksomhed, dvs. forsyning af borgere og virksomheder med vand, elektricitet, varme og gas, idet det er et af kommunalfuldmagtens traditionelle opgaveområder. Denne adgang til at deltage i forsyningsvirksomhed er en undtagelse til udgangspunktet om, at kommuner som udgangspunkt ikke uden lovhjemmel må drive handel, håndværk, industri eller finansiel virksomhed. Adgangen til at drive forsyningsvirksomhed er dog blevet reguleret i de forskellige sektorlove, herunder elforsyningsloven, varmeforsyningsloven, lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, fjernkølingsloven, vandsektorloven og gasforsyningsloven. Kommunernes adgang til at deltage i forsyningsvirksomhed tager derfor udgangspunkt i den skrevne lovgivning, men kan fortsat bygge på kommunalfuldmagtsreglerne, i det omfang den skrevne lovgivning ikke har erstattet kommunalfuldmagtsreglerne.
Efter gældende praksis udøver kommuner forsyning med teknisk vand som vandforsyningsaktivitet, i det omfang der er lovhjemmel hertil. I det omfang spørgsmålet ikke er reguleret ved skreven lov, må spørgsmålet bedømmes efter kommunalfuldmagtsreglerne. Forsyning med teknisk vand er erhvervsvirksomhed, som en kommune efter kommunalfuldmagtsreglerne ikke kan varetage uden lovhjemmel.
Der er efter gældende regler ingen udtrykkelig hjemmel til, at kommuner kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, medmindre aktiviteterne udgør vandforsyningsaktivitet og dermed er omfattet af vandsektorlovens § 15.
Der henvises endvidere til punkt 2.3 om kommunal deltagelse i teknisk vand-selskaber i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et kapitel 4 i lov om forsyning med teknisk vand om organisering af kommunale forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Det foreslås i § 5, stk. 1, at en kommune alene eller sammen med andre aktører kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere inden for egen kommunegrænse, jf. dog stk. 2 og 3.
Kommuner vil med den foreslåede bestemmelse få udtrykkelig hjemmel til at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand inden for egen kommunegrænse.
Det er hensigten, at den geografiske afgrænsning for udøvelse af kommunal udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand skal sikre, at kommunens foranstaltninger kommer det kommunale fællesskab til gode.
Med den foreslåede bestemmelse vil en kommune som udgangspunkt alene kunne udføre forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere inden for kommunens egen grænser. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at dele af kommunens udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand foregår uden for kommunegrænsen, f.eks. at indvindingen af vandet foregår i andre kommuner, eller at dele af forsyningsaktiviteterne med teknisk vand udøves af forskellige selskaber eller andre aktører. Det afgørende er, at forsyningsaktiviteterne med teknisk vand foregår med henblik på levering til aftagere, som er beliggende inden for kommunens egen grænser.
Bestemmelsen vil give kommuner hjemmel til at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand enten alene eller sammen med andre aktører.
Hvis en kommune indgår i et samarbejde med andre aktører, vil de betingelser i loven, som gælder for kommunerne, fortsat finde anvendelse uanset kommunens ejerandel af et fælles teknisk vand-selskab, f.eks. lovforslagets § 7 om kommunal finansiering af forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Andre aktører vil bl.a. kunne omfatte private virksomheder, private fonde eller staten, men ikke regioner, da det vil kræve hjemmel efter regionsloven. Flere kommuner vil sammen kunne deltage i udøvelsen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand i medfør af de foreslåede stk. 2 og 3.
Det foreslås i § 5, stk. 2, at en kommune sammen med andre kommuner og eventuelle andre aktører kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere i de pågældende kommuner, hvis
-
de deltagende kommuner er geografisk tilstødende eller
-
de deltagende kommuner i fællesskab helt eller delvist og direkte eller indirekte ejer et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en kommune under visse omstændigheder kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik af levering til aftagere uden for egen kommunegrænse. Bestemmelsen indeholder to muligheder for at en kommune må udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i andre kommuner.
Efter den foreslåede nr. 1, vil kommuner kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere i de pågældende kommuner, hvis de deltagende kommuner er geografisk tilstødende.
Med geografisk tilstødende skal forstås, at pågældende kommuner deler en administrativ grænse på land.
Hensynet bag denne mulighed er, at der kan være synergifordele af at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand på tværs af geografisk tilstødende kommuner.
Efter den foreslåede nr. 2, vil kommuner kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere i de pågældende kommuner, hvis de deltagende kommuner i fællesskab helt eller delvist og direkte eller indirekte ejer et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Hensynet bag denne mulighed er at sikre mulighed for, at flere kommuner, som driver et eller flere vandselskaber i fællesskab, også vil kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i fællesskab med henblik på levering af vand til aftagere inden for kommunegrænserne for de pågældende kommuner. Flere kommuner, der helt eller delvist ejer et vandselskab, vil således kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i de kommuner, som ejer vandselskabet.
Betingelserne i nr. 1 og 2 er ikke kumulative, hvorfor det ikke er et krav, at de deltagende kommuner både skal være geografisk tilstødende og i fællesskab helt eller delvist og direkte eller indirekte ejer et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Både nr. 1 og 2 kræver, at kommunerne udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand sammen med de pågældende andre kommuner, men alle de deltagende kommuner behøver ikke være medejer af teknisk vand-selskabet. Andre aktører, herunder private virksomheder, vil også kunne indgå i et sådant fællesskab, men ikke som erstatning for en anden kommunes medejerskab. En kommune vil ikke kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i en anden kommune alene eller uden samarbejde, bortset fra den foreslåede undtagelse i stk. 3.
Hvis de deltagende kommuner indgår i et samarbejde med andre aktører, herunder private virksomheder, vil de betingelser i loven, som gælder for kommunerne fortsat finde anvendelse uanset kommunens ejerandel af et fælles teknisk vand-selskab, f.eks. lovforslagets § 7 om kommunal finansiering af forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Det foreslås i § 5, stk. 3, at en kommune alene eller sammen med andre aktører, ud over de tilfælde der er omfattet af stk. 1 og 2, kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i andre kommuner, hvis disse forsyningsaktiviteter er fysisk sammenhængende med forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som er omfattet af stk. 1 eller 2.
Den foreslåede bestemmelse indeholder en undtagelse til betingelserne i de foreslåede stk. 1 og 2, hvorefter en kommune vil kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand i andre kommuner, som ikke selv deltager i disse forsyningsaktiviteter med teknisk vand, hvis forsyningsaktiviteterne er fysisk sammenhængende med forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som er omfattet af stk. 1 eller 2.
Forsyningsaktiviteten med teknisk vand vil kunne udøves af en kommune alene eller sammen med andre kommuner eller andre aktører, jf. stk. 1 og 2.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes i tilfælde, hvor der i en kommune ikke er mulighed for forsyning med teknisk vand, f.eks. fordi den pågældende kommune ikke ønsker eller har mulighed for at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, men hvor der er mulighed for at forsyne med teknisk vand fra et nærliggende teknisk vand-selskabs anlæg i en anden kommune.
Med fysisk sammenhængende skal forstås sammenhængende infrastruktur eller anlæg, dvs. forbundet via transport- eller forsyningsledninger eller øvrige relevante anlæg, der er en del af den pågældende forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Andre aktører vil bl.a. kunne omfatte private virksomheder, private fonde eller staten, men ikke regioner, da det vil kræve hjemmel efter regionsloven.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.1 om selskabsmæssig organisering af kommunale teknisk vand-selskaber i lovforslagets almindelige bemærkninger.