LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 4
Forsyningsaktiviteter med teknisk vand må ikke udøves i et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller et selskab, som er helt eller delvis og direkte eller indirekte ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller selskaber, som helt eller delvis og direkte eller indirekte er ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, kan uanset stk. 1 udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som er lovlige efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 4
RetsinformationAlle vandselskaber, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, og alle øvrige almene vandforsyninger som defineret i vandforsyningslovens § 3, stk. 3, er omfattet af hvile i sig selv-princippet, men kun vandselskaber, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, er omfattet af vandsektorloven. Hvile i sig selv-princippet indebærer, at alene udgifter, der er nødvendige i forhold til vandselskabets almindelige forsyningsaktiviteter, kan indregnes i bidrag og takster for vandforsyning og spildevandshåndtering og at der ikke kan udtages overskud fra et vandselskab. Hvile i sig selv-princippet er lovfæstet i spildevandsbetalingslovens § 1, særlig § 1, stk. 4, samt vandforsyningslovens § 52 a. Derudover er vandselskaber under vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven omfattet af en række regler om takstfastsættelse, herunder regler om vandselskabets fastsættelse af bidrag og takster, som efterfølgende skal godkendes af kommunalbestyrelsen.
Vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, er derudover omfattet af reguleringen af vandsektorloven, og er bl.a. underlagt en række regelsæt, medmindre selskaberne er undtaget fra den økonomiske regulering, jf. vandsektorlovens §§ 3 og 3 a. Den økonomiske regulering omfatter bl.a. indtægtsrammer eller regnskabsmæssige kontrolrammer, hvorefter et vandselskabs samlede årlige indtægter ikke må overstige den ramme, der er tildelt selskabet. Rammerne justeres løbende og kan bl.a. øges via tillæg, hvis selskabet får nye opgaver. Vandselskabets ramme er bl.a. baseret på standardlevetider for anlæg. Reglerne om indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer for vandselskaber er fastsat i vandsektorloven og nærmere regler er fastsat i ØR-bekendtgørelsen.
Retstilstanden er uklar om hvorvidt et vandselskab, som særskilt forsyner med vand, der ikke er drikkevand, til enkelte forbrugere, er omfattet af den økonomiske regulering.
Praksis som følge af nævnsafgørelsen, som nævnt i punkt 2.1.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand sidestilles med vandforsyningsaktivitet, hvis de udøves i samme koncern som et vandselskab, men det er uklart, om udgifter forbundet med forsyningsaktiviteter med teknisk vand vil kunne betegnes som en nødvendig udgift i forbindelse med vandforsyningsaktiviteter og derfor vil kunne indregnes i vandtaksterne. For så vidt angår spildevandsforsyningsselskaber, vil udgifter til forsyningsaktiviteter med teknisk vand ikke være nødvendige udgifter, og vil derfor ikke kunne indregnes i taksterne. Både vandforsyningsselskaber og spildevandsforsyningsselskaber må dog levere teknisk vand inden for rammerne, der gælder for salg af biprodukter m.v., jf. punkt 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Denne praksis betyder, at forsyning med teknisk vand administreres efter den økonomiske regulering og derfor bliver omfattet af bl.a. reglerne om indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer.
Der henvises til punkt 2.1.1.1 og 2.2.1 om gældende ret for forsyning med teknisk vand i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand ikke må udøves i et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller et selskab, som er helt eller delvist og direkte eller indirekte ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, jf. dog stk. 2.
Med den foreslåede bestemmelse bliver det udtrykkeligt fastsat, at et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, ikke vil kunne udføre eller finansiere forsyningsaktiviteter med teknisk vand, hverken i selve vandselskabet eller i selskaber, som er helt eller delvist og direkte eller indirekte ejet af vandselskabet.
Den foreslåede bestemmelse vil således medføre, at vandselskaber, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, ikke helt eller delvist og direkte eller indirekte vil kunne eje et teknisk vand-selskab, eftersom det vil være en konsekvens af den foreslåede bestemmelse, at det ikke vil være en nødvendig udgift for et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden bl.a. indebære, at et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, ikke må have et særskilt anlæg, som udelukkende har til formål eller faktisk udelukkende anvendes til indvinding, behandling, transport og levering af vand med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. den foreslåede definition af forsyningsaktiviteter med teknisk vand i lovforslagets § 2, nr. 1, jf. dog lovforslagets § 4, stk. 2.
Det vil også være en konsekvens af den foreslåede bestemmelse, at det ikke vil være en nødvendig udgift for et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, og at der derfor ikke må indregnes udgifter som følge af sådanne aktiviteter i selskabets takster.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke være til hinder for, at et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, vil kunne indgå aftale om, at andre aftager vand, som vandselskabet har til overs fra sin vand- eller spildevandsforsyningsaktivitet, til anden anvendelse end drikkevand, forudsat at vandselskabet ikke foretager en eller flere af de aktiviteter, som er oplistet i definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. det foreslåede § 2, nr. 1. I sådan et tilfælde vil vandselskabet således ikke kunne foretage behandling, transport og levering af vandet udelukkende med henblik på anden anvendelse end drikkevand, f.eks. ved at anlægge eller drive en forsyningsledning til en virksomhed. Vandselskabet vil heller ikke kunne etablere eller opretholde en indvinding alene med det formål at levere vand til anden anvendelse end drikkevand.
Den foreslåede bestemmelse omfatter ikke andre vandselskaber, der ikke er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, jf. vandsektorlovens § 2, stk. 5, hvorfor disse vandselskaber vil kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Der henvises i øvrigt til den foreslåede undtagelsesbestemmelse i stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil ikke være til hinder for, at et vandselskab og et teknisk vand-selskab etablerer et fælles serviceselskab i en forsyningskoncern. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 6, stk. 3, og den foreslåede ændring af vandsektorlovens § 19, stk. 2, jf. lovforslagets § 16, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 15, stk. 2, om overgangsregler for vandselskaber, som ved lovens ikrafttræden udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Vandselskaber kan i medfør af vandsektorlovens § 18, stk. 1, kun deltage i anden virksomhed, når denne har nær tilknytning til forsyningsvirksomheden, og når den udøves på kommercielle vilkår i et selvstændigt selskab med begrænset ansvar. Den tilknyttede virksomhed kan have andre ejerskabsforhold end vandselskabet. Kravet om udskillelse i et selvstændigt selskab med begrænset ansvar gælder dog ikke for tilknyttet virksomhed, hvis den samlede omsætning udgør mindre end 2 mio. kr. årligt. Beløbsgrænsen reguleres årligt i medfør af § 18, stk. 2, så omsætningsgrænsen i 2025 udgør 2.800.900 kr. Den tilknyttede virksomhed, der ikke er udskilt i et selvstændigt selskab, skal regnskabsmæssigt holdes adskilt fra aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning, jf. vandsektorlovens § 18, stk. 1, 4. pkt.
Det følger af vandsektorlovens § 18, stk. 3 og 4, at Vandsektortilsynet kan påbyde et vandselskab at afstå eller afvikle deltagelse i virksomhed, der er i strid med § 18, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 18, stk. 5, og Vandsektortilsynet fører tilsyn med vandselskabernes overholdelse af regler om tilknyttet virksomhed og påbud. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter efter vandsektorlovens § 18, stk. 5, regler om tilknyttet virksomhed.
Bemyndigelsen i vandsektorlovens § 18, stk. 5, er udmøntet i bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed. Ifølge bekendtgørelsens § 2, stk. 1, må vandselskaber bl.a. alene deltage i tilknyttet virksomhed, når der for det første er en naturlig og snæver sammenhæng mellem vandselskabets hovedvirksomhed og den tilknyttede virksomhed, og for det andet at vandselskabets samlede tilknyttede virksomhed arbejdsmæssigt og økonomisk har et væsentligt mindre omfang end hovedvirksomheden. Desuden må vandselskaber kun deltage i de former for tilknyttet virksomhed, der er nævnt på positivlisten i bekendtgørelsens § 2, stk. 2. Listen er udtømmende og gælder, uanset om vandselskabet udøver aktiviteterne inden for eller uden for vandselskabet eller alene eller sammen med et andet selskab. Listen indebærer ikke et krav om, at vandselskaber skal deltage i de nævnte former for tilknyttet virksomhed, men alene en mulighed herfor.
Der henvises til punkt 2.2.1 om gældende ret for tilknyttet virksomhed i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 4, stk. 2, at vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller selskaber som helt eller delvist og direkte eller indirekte er ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, uanset stk. 1 kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som er lovlige efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18.
Med den foreslåede bestemmelse vil det være muligt for f.eks. vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, at kunne udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, såfremt forsyningsaktiviteter med teknisk vand indsættes på positivlisten i bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed med hjemmel i bemyndigelsen i vandsektorlovens § 18, stk. 5, og at vandselskabets udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand opfylder de øvrige betingelser for udøvelse af tilknyttet virksomhed. Dette omfatter bl.a., at der er en naturlig og snæver sammenhæng mellem vandselskabets hovedvirksomhed og den tilknyttede virksomhed, og at vandselskabets samlede tilknyttede virksomhed arbejdsmæssigt og økonomisk har et væsentligt mindre omfang end hovedvirksomheden.
Forsyningsaktiviteter med teknisk vand fremgår ikke i dag af positivlisten i § 2, stk. 2, i den gældende bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed, men det er forventningen, at udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand indsættes på positivlisten i § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed med hjemmel i den gældende bemyndigelse i vandsektorlovens § 18, stk. 5. Der vil i den forbindelse, hvis det vurderes hensigtsmæssigt, kunne indsættes særlige betingelser vedrørende denne type af tilknyttet virksomhed. Det vil f.eks. kunne fastsættes, at grænserne for omfanget af den tilknyttede virksomhed skal gælde, uanset om aktiviteten udøves i et selskab, hvor mere end 60 pct. af ejerandelene er ejet af ejere, der ikke direkte eller indirekte besidder ejerandele i et vandselskab og ikke helt eller delvist er ejet af en ejer, som direkte eller indirekte besidder ejerandele i et vandselskab, og at denne type af tilknyttet virksomhed dermed ikke skal være omfattet af den gældende undtagelse i § 5, stk. 2, i bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed.
Det er umiddelbart forventningen, at det med hjemmel i vandsektorlovens § 18, stk. 5, kun bliver vandselskaber med vandforsyningsaktiviteter, der vil blive omfattet af muligheden for at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand som tilknyttet virksomhed. Vandselskaber med spildevandsforsyningsaktiviteter vil som hidtil kunne indgå aftale om, at andre aftager spildevandet, men vandselskabet må ikke foretage (yderligere) behandling, transport eller levering af spildevandet til aftageren. F.eks. vil et spildevandsforsyningsselskab ikke kunne indsætte et yderligere rensetrin efter den i øvrigt nødvendige rensning, før vandet afsættes til en aftager.
Indsættelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand på positivlisten i bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed vil f.eks. medføre, at et vandselskab kan benytte en af sine nedlagte drikkevandsboringer til at forsyne en virksomhed med andet vand end drikkevand til produktion, herunder f.eks. også etablere og drive ledninger til virksomheden, forudsat at aktivitetens omfang, sammen med selskabets eventuelle anden tilknyttede virksomhed, ikke overskrider de fastsatte grænser i bl.a. bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed, og at de øvrige betingelser for udøvelse af tilknyttet virksomhed er opfyldt.
Såfremt der udøves forsyningsaktiviteter med teknisk vand som tilknyttet virksomhed, vil udøvelsen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand skulle overholde begge regelsæt i både bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed og de bestemmelser i denne lov, som vedrører udøvelsen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand.