LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 3
Teknisk vand-selskaber aftaler vilkårene for forsyningsaktiviteter med teknisk vand med de enkelte aftagere.
Stk. 2. Teknisk vand-selskaber skal indgå en skriftlig aftale med de enkelte aftagere. Aftalen skal omfatte vilkår om, at det leverede vand udelukkende aftages med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i lov om vandforsyning m.v.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder også anvendelse for forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som udøves af vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 5, og for forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som udøves af vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 3
RetsinformationVandforsyningsloven indeholder en række regler om forholdet mellem almene vandforsyninger og forbrugere. Dette omfatter bl.a. regler om fastsættelse og godkendelse af regulativer og takster, samt regler om forsyningspligt og forbrugeroplysninger. Disse regler fremgår særligt af vandforsyningslovens kapitel 9, samt regler udstedt i medfør af vandforsyningsloven. Vandforsyningsloven indeholder endvidere bestemmelser om forholdet mellem ikkealmene vandforsyninger og forbrugere. Spildevandsbetalingsloven indeholder ligeledes en række regler om forholdet mellem spildevandsforsyningsselskaber og forbrugere, herunder regler om betalingsvedtægter og takstfastsættelse. Vandselskabernes regulativer og betalingsvedtægter fastlægger de nærmere betingelser for forholdet mellem vandselskabet og tilsluttede forbrugere. Bestemmelserne i vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven har til formål at beskytte vandforbrugere, som forsynes fra monopoler.
Der henvises til punkt 2.1.1.1 om gældende ret for forsyning med teknisk vand i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 3, stk. 1, at teknisk vand-selskaber aftaler vilkårene for forsyningsaktiviteter med teknisk vand med de enkelte aftagere.
Den foreslåede bestemmelse omfatter både kommunale og private teknisk vand-selskaber og vil medføre, at teknisk vand-selskaber får frie rammer til at aftale vilkårene for forsyningsaktiviteter med teknisk vand med de enkelte aftagere, som følge af, at teknisk vand-selskaber hverken vil være monopolselskaber eller omfattet af monopolreguleringen for vandselskaberne, jf. punkt 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen vil medføre, at teknisk vand-selskaber ikke vil være omfattet af reglerne i særligt vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven om bl.a. forsyningspligt, leveringsbetingelser, samt fastsættelse og godkendelse af takster. Efter den foreslåede undtagelse fra definitionen af almen vandforsyning i vandforsyningslovens § 3, stk. 2, jf. lovforslagets § 18, nr. 1, vil et teknisk vand-selskab ikke anses for en almen vandforsyning i medfør af vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 4. Sammen vil de to bestemmelser betyde, at pris for levering af teknisk vand vil skulle aftales mellem teknisk vand-selskabet og de enkelte aftagere og vil medføre, at teknisk vand-selskaber ikke bliver omfattet af de bestemmelser i vandforsyningsloven, der udelukkende er rettet mod almene vandforsyninger, herunder reglerne om forsyningspligt efter vandforsyningslovens kapitel 8 og reglerne om fastsættelse af og kommunal godkendelse af takster og regulativer efter vandforsyningslovens kapitel 9. Ligeledes vil miljø- og ligestillingsministeren ikke skulle udføre udpegninger af drikkevandsinteresser efter vandforsyningslovens § 11 a for teknisk vand-selskaber, da disse ikke leverer vand til drikkevandsformål. Udpegningerne efter § 11 a omfatter bl.a. indvindingsoplande og boringsnære beskyttelsesområder (BNBO). Der henvises til lovforslagets § 18, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Teknisk vand-selskaber vil skulle operere på markedsvilkår, hvilket kræver, at de agerer i overensstemmelse med øvrig gældende lovgivning, herunder almindelig aftale-, forbruger- og konkurrenceret. Bestemmelsen fastlægger ikke øvrige krav til teknisk vand-selskabers aftaleindgåelse med deres aftagere ud over kravene i stk. 2.
Teknisk vand-selskaber vil være almindelige aftaleparter for vandselskaber, som er omfattet af vandsektorloven. Derfor vil vandselskaber, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, og som ønsker at indgå aftaler med et teknisk vand-selskab, skulle overholde vandsektorlovens krav om, at aftaler, der indgås af vandselskaber, skal indgås på markedsvilkår, jf. vandsektorlovens § 19, stk. 4. Det vil endvidere medføre, at Vandsektortilsynet vil kunne påbyde et vandselskabs koncernforbundne selskaber og andre parter, der er interesseforbundet med vandselskabet, herunder i givet fald et teknisk vand-selskab, der er koncern- eller interesseforbundet med vandselskabet, at tilbageføre betalinger fra vandselskabet, der overstiger den fastsatte markedsmæssige pris, jf. vandsektorlovens § 19, stk. 7, eller foretage efterbetaling i tilfælde, hvor der er betalt mindre end den markedsmæssige pris til vandselskabet. Et sådant påbud kan omfatte en periode på op til 5 år før påbudstidspunktet. Dette følger af vandsektorlovens § 19, stk. 8.
For så vidt angår statsstøttereglerne henvises til punkt 8 i lovforslagets almindelige bemærkninger om forholdet til EU-retten.
Det foreslås i § 3, stk. 2, at teknisk vand-selskaber skal indgå en skriftlig aftale med de enkelte aftagere. Aftalen skal omfatte vilkår om, at det leverede vand udelukkende aftages med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, som bliver sat ind med lovforslagets § 18, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at teknisk vand-selskaber vil skulle indgå en kontrakt med de enkelte aftagere af vandet, hvori det indgår, at det leverede vand udelukkende må aftages og anvendes til andre formål end drikkevandsformål, jf. vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3. Det vil være den til enhver tid gældende definition af drikkevand efter vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, som vil være afgørende for om der er tale om vand, som udelukkende må aftages med henblik på anden anvendelse end drikkevand. Vandet, som indvindes, behandles, transporteres og leveres, må således ikke leveres med det formål, at vandet vil blive anvendt som drikkevand.
Aftalen vil kunne indeholde vilkår om konsekvenserne for tilfælde, hvor det leverede vand fra et teknisk vand-selskab anvendes som drikkevand hos aftageren, hvilket f.eks. vil kunne betyde, at aftageren vil skulle indrette sig efter aftalen eller at leverandøren af vandet vil skulle stoppe leveringen af vand og opsige aftalen.
Leverandøren af vandet vil som udgangspunkt være i god tro indtil leverandøren bliver opmærksom på, at det leverede vand bliver anvendt til andre formål end drikkevandsformål hos aftageren.
Såfremt leverandøren af vandet bliver opmærksom på, at en eller flere aftagere anvender vandet til drikkevandsformål, og leverandøren alligevel fortsætter leveringen af vandet, vil der ikke længere være tale om forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand i det foreslåede § 2, nr. 1.
Der er ikke foreslået regler eller krav til, hvad der i øvrigt skal fremgå af aftalen om levering af teknisk vand, da dette følger af anden regulering, herunder almindelig aftale-, forbruger- og konkurrenceret, samt af kommunalbestyrelsens tilsyn med vandforsyningsloven.
Det foreslås i § 3, stk. 3, at stk. 1 og 2 også finder anvendelse for forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som udøves af vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 5, og for forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som udøves af vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18.
Bestemmelsen vil medføre, at vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, vil skulle følge de foreslåede regler i § 3, stk. 1 og 2, hvis de udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Dette skyldes, at vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, ikke er omfattet af begrebet teknisk vand-selskaber, jf. den foreslåede definition i § 2, nr. 2. Bestemmelsen i § 3, stk. 3, vil gælde for vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, som udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18, som påtænkes ændret, så forsyningsaktiviteter med teknisk vand i visse tilfælde er omfattet, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 4, stk. 2. Det vil endvidere gælde for vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 5, som udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand som en del af deres hovedvirksomhed.
Bestemmelsen vil medføre, at vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, som udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, vil skulle indgå en skriftlig aftale om vilkårene for forsyningsaktiviteter med teknisk vand med de enkelte aftagere, og at aftalen vil skulle omfatte vilkår om, at det leverede vand udelukkende aftages med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 4.