LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 20
I lov om kommuners afståelse af vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 17. september 2024, som ændret ved § 5 i lov nr. 132 af 16. februar 2016 og § 35 i lov nr. 1647 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
-
I § 2, stk. 1 og 2, indsættes efter »i medfør af«: »§ 8, stk. 1, i lov om forsyning med teknisk vand,«.
-
To steder i § 4, stk. 3, ændres »lov om naturgasforsyning« til: »lov om gasforsyning«.
-
I § 4, stk. 3, indsættes som 4. pkt.:
»En kommune kan endvidere ved indberetningen efter stk. 1 fratrække indskudskapital, som kommunen har indskudt i et teknisk vand-selskab, jf. § 8, stk. 7, nr. 1, i lov om forsyning med teknisk vand.«
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 20
RetsinformationTil nr. 1
Lov om kommuners afståelse af vandselskaber (stoploven) regulerer reduktion af kommuners statstilskud i forbindelse med kommuners afståelse af vandselskaber og i forbindelse med uddelinger fra kommunalt ejede vandselskaber og i visse tilfælde også andre selskaber, der er i koncern med et vandselskab. Kommuner skal derfor efter stoplovens § 2, stk. 1-3, registrere vederlag ved afståelse samt uddelinger, som er omfattet af lovens regler om reduktion af statstilskud.
Eftersom der kan forekomme uddelinger, som er omfattet af registreringspligterne efter både stoploven, lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, elforsyningsloven og varmeforsyningsloven, er det i stoplovens § 2, stk. 1 og 2, fastsat, at der ikke skal ske registrering af en uddeling, som er registreret eller samtidig registreres i medfør af § 37, stk. 1, eller § 37 a, stk. 1 eller 6, i lov om elforsyning, § 23 l, stk. 1, eller § 23 m, stk. 1 eller 6, i lov om varmeforsyning eller § 12, stk. 1, eller § 13, stk. 1 eller 6, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
Det foreslås i § 2, stk. 1 og 2, i lov om kommuners afståelse af vandselskaber efter »i medfør af« at indsætte: »§ 8, stk. 1, i lov om forsyning med teknisk vand,«.
Forslaget skyldes, at der med nærværende lovforslag foreslås indført nye regler om modregning, jf. lovforslagets § 8. Med den foreslåede ændring af stoplovens § 2, stk. 1 og 2, vil der blive taget højde for den situation, at en konkret uddeling skal registreres efter både de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 8 og efter stoploven. Forslaget skal således ses i sammenhæng med det foreslåede § 8, stk. 7, i lov om forsyning med teknisk vand. Disse forslag vil tilsammen medføre, at den samme uddeling kun vil medføre reduktion i statstilskud efter en af de nævnte love.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 8, stk. 7.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 1, i lov nr. 923 af 18. maj 2021, blev titlen på lov om naturgasforsyning ændret til »Lov om gasforsyning«. Baggrunden for ændringen var, at brugen af betegnelsen naturgas relaterer sig til lovens og gasinfrastrukturens historiske oprindelse, og ikke afspejler den gældende sammenblanding af gas fra fossile kilder og grøn gas fra vedvarende energikilder, der findes i gasinfrastrukturen i dag. Formålet med ændringen var således at få en dækkende titel for loven og den gas, der er omfattet af loven.
Det foreslås to steder i § 4, stk. 3, i lov om kommuners afståelse af vandselskaber, at ændre lov om naturgasforsyning til lov om gasforsyning.
Ændringen er en konsekvens af at titlen på lov om naturgasforsyning blev ændret til »Lov om gasforsyning« med § 1, nr. 1, i lov nr. 923 af 18. maj 2021.
Til nr. 3
Det følger af stoplovens § 4, stk. 1, at kommuner senest den 1. september hvert år indberetter de registreringer, som kommunen i det foregående kalenderår har foretaget efter stoplovens §§ 2 og 3. Er der ikke foretaget uddelinger, afståelser eller omstruktureringer, afgiver kommunen erklæring herom. Indberetning af registreringer eller erklæring skal ske til Vandsektortilsynet. Disse registreringer omfatter også modtagne uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder, der direkte eller indirekte ejer eller i perioden efter den 1. februar 2007 har ejet ejerandele i forsyningsvirksomheder, der er eller i perioden efter den 1. februar 2007 har været omfattet af stoplovens § 1, medmindre uddelingen eller vederlaget er registreret eller samtidig registreres i medfør af § 37, stk. 1, eller § 37 a, stk. 1 eller 6, i lov om elforsyning, § 23 l, stk. 1, eller § 23 m, stk. 1 eller 6, i lov om varmeforsyning eller § 12, stk. 1, eller § 13, stk. 1 eller 6, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, samt andre uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele eller aktiviteter i forsyningsvirksomheder, der er eller i perioden efter den 1. februar 2007 har været omfattet af stoplovens § 1, når modtageren af uddelingen eller vederlaget er en af kommunen direkte eller indirekte ejet virksomhed, og vil dermed også kunne omfatte uddelinger fra teknisk vand-selskaber, som er i samme koncern som et vandselskab.
Det følger af stoplovens § 4, stk. 3, at ved indberetningen efter stoplovens § 2, stk. 1, af vederlag ved afståelser omfattet af stoplovens § 2, stk. 1 eller 2, kan kommuner fratrække beløb, som i medfør af stoplovens § 2, stk. 3, har ført eller samtidig fører til reduktion i kommunens statstilskud i henhold til stoplovens § 6. Ved indberetningen efter stoplovens § 2, stk. 1, af uddelinger omfattet af stoplovens § 2, stk. 1 eller 2, kan en kommune fratrække beløb, som i medfør af stoplovens § 2, stk. 3, har ført eller samtidig fører til reduktion i kommunens statstilskud i henhold til stoplovens § 6, medmindre beløbet er registreret i medfør af stoplovens § 7, 2. pkt. En kommune kan endvidere ved indberetningen efter stoplovens § 2, stk. 1, fratrække et nettoprovenu og en indskudskapital, som Forsyningstilsynet har godkendt eller fastsat i medfør af § 35, stk. 5, i lov om naturgasforsyning, og som for nettoprovenuets vedkommende har ført eller samtidig fører til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til § 35, stk. 6-8, i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås i § 4, stk. 3, i lov om kommuners afståelse af vandselskaber, at indsætte som 4. pkt., at en kommune endvidere ved indberetningen efter stk. 1 kan fratrække indskudskapital, som kommunen har indskudt i et teknisk vand-selskab, jf. § 8, stk. 7, nr. 1, i lov om forsyning med teknisk vand.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre at kommuner ved indberetning efter stoplovens § 4, stk. 1, vil kunne fratrække indskudskapital, som kommunen har indskudt i et teknisk vand-selskab, jf. § 7, stk. 2, i lov om forsyning med teknisk vand. Bestemmelsen i stoplovens § 4, stk. 3, 4. pkt., har til formål at undgå, at en kommune vil kunne blive modregnet, hvis kommunen trækker sin indskudskapital ud af teknisk vand-selskabet. Eftersom en kommune eller et kommunalt selskab ikke må yde tilskud til forsyningsaktiviteter med teknisk vand efter overtagelsen eller etableringen af et teknisk vand-selskab, jf. § 7, stk. 1, i lov om forsyning med teknisk vand, vil der kunne opstå situationer, hvor en kommune eller et kommunalt selskab har indskudt en indskudskapital, som senere viser sig at have været større end nødvendigt. Det foreslås derfor i lovforslagets § 8, stk. 7, nr. 1, at kommuner kan fratrække indskudskapital, som kommunen har indskudt i det pågældende teknisk vand-selskab, ved indberetning efter lovforslagets § 8, stk. 5, således at kommunen ikke bliver modregnet efter reglerne i lovforslagets § 8.
Den foreslåede ændring i stoplovens § 4, stk. 3, vil indebære, at undtagelsen også vil gælde i forhold til modregningsreglerne i stoploven.
Der findes tilsvarende regler i varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 8, nr. 2, jf. lovforslagets § 21, nr. 2, elforsyningslovens § 37, stk. 8, nr. 2, jf. lovforslagets § 22, nr. 2, samt § 12, stk. 7, nr. 2, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, jf. lovforslagets § 23, nr. 2, hvorfor der henvises til bemærkningerne hertil.