LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 2
I denne lov forstås ved følgende:
-
Forsyningsaktiviteter med teknisk vand: Indvinding, behandling, transport og levering af vand, der udelukkende foretages med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i lov om vandforsyning m.v., og som sker med henblik på levering af vandet til en eller flere aftagere efter aftale.
-
Teknisk vand-selskab: En fysisk eller juridisk person, der udøver eller har til formål at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, og som ikke er et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5.
-
Kommunalt teknisk vand-selskab: Et teknisk vand-selskab, som helt eller delvis og direkte eller indirekte er ejet af en eller flere kommuner.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 2
RetsinformationDet følger af vandsektorlovens § 2, stk. 1, at vandsektorloven omfatter de vandselskaber, der forsyner eller har til formål at forsyne mindst 10 ejendomme, og som falder ind under en af tre kategorier. Den første kategori omfatter vandselskaber, som helt eller delvis, direkte eller indirekte er eller efter den 1. januar 2010 har været ejet af en kommune, jf. vandsektorlovens § 2, stk. 1, nr. 1. Den anden kategori omfatter vandselskaber, som ikke er omfattet af nr. 1, og som i 2 på hinanden følgende år har haft en årlig debiteret vandmængde på mindst 800.000 m3, jf. vandsektorlovens § 2, stk. 1, nr. 2. Den tredje kategori omfatter vandselskaber, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, og som i 2 på hinanden følgende år har haft en årlig debiteret vandmængde på mindst 200.000 m3, jf. vandsektorlovens § 2, stk. 1, nr. 3. Det følger endvidere af vandsektorlovens § 2, stk. 5, at vandsektorlovens § 2, stk. 6, § 3 a, stk. 2, § 4, stk. 2 og 3, § 5, stk. 2, §§ 10, 12 a-12 f, 16 og 21 og kapitel 7 a og 8 finder anvendelse på andre vandselskaber, der ikke er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Vandsektorlovens § 2, stk. 8, indeholder definitioner af, hvordan en række begreber skal forstås i vandsektorloven. Det følger af vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 1, at et vandselskab er defineret som »et selskab, herunder et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i den kommunale styrelseslov, en selvejende institution, en forening el.lign., der udøver vand- eller spildevandsforsyningsaktiviteter mod betaling«. Efter vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 2, er forsyningsart defineret som »vandforsyning eller spildevandsforsyning«. Efter vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 3, er vandforsyningsaktivitet defineret som »indvinding, behandling, transport eller levering af drikkevand mod betaling« og efter vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 4, er spildevandsforsyningsaktivitet defineret som »transport, behandling eller afledning af spildevand mod betaling«.
Der findes ikke definitioner af begreber vedrørende forsyningsaktiviteter med teknisk vand eller teknisk vand-selskaber i gældende ret.
Det foreslås i § 2 at indsætte en række definitioner af, hvordan forskellige begreber skal forstås i lov om forsyning med teknisk vand.
De foreslåede definitioner skal anvendes til at afgrænse lovens anvendelsesområde til forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som udøves i enten private eller kommunale teknisk vand-selskaber, samt vandselskaber, der lovligt kan udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Det foreslås i nr. 1, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand defineres som indvinding, behandling, transport og levering af vand, der udelukkende foretages med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i lov om vandforsyning m.v., som bliver sat ind med lovforslagets § 18, nr. 1, og som sker med henblik på levering af vandet til en eller flere aftagere efter aftale.
Forslaget indebærer ikke, at selve begrebet »teknisk vand« defineres eller afgrænses, eftersom det ikke er kvaliteten af vandet, men den tiltænkte anvendelse, som vil være afgørende.
Forsyningsaktiviteter med teknisk vand vil således kunne omfatte indvinding, behandling, transport og levering af alle former for vand, som vil kunne produceres fra en lang række vandkilder, herunder renset spildevand, afsaltet havvand, overfladevand, forurenet grundvand, terrænnært grundvand, osv. Listen er ikke udtømmende. Kvaliteten af teknisk vand kan desuden spænde fra ultrarent vand over vand af drikkevandskvalitet til vand med en lavere kvalitet end drikkevand.
Det vil være den tiltænkte anvendelse, når vandet forlader leverandøren, som vil være afgørende for, om der er tale om levering med henblik på anvendelse som drikkevand og ikke den faktiske anvendelse hos den enkelte aftager. Aftagere af teknisk vand må ikke anvende dette som drikkevand, da det vil være i strid med reglerne i drikkevandsbekendtgørelsen. Det foreslås desuden, at der stilles krav om, at det skal fremgå af en skriftlig aftale med aftagere af teknisk vand, at det leverede vand udelukkende aftages med henblik på anden anvendelse end drikkevand, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, 2. pkt., og bemærkningerne hertil.
Såfremt leverandøren af vandet bliver opmærksom på, at en eller flere aftagere anvender vandet til drikkevandsformål, og leverandøren alligevel fortsætter leveringen af vandet, vil der ikke længere være tale om forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Det vil være den til enhver tid gældende definition af drikkevand efter vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, som bliver sat ind med lovforslagets § 18, nr. 1, som vil være afgørende for, om der er tale om forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Dette vil betyde, at hvis definitionen af drikkevand bliver ændret, vil den nye definition være gældende for definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Det kan betyde, at aktiviteter, der før var forsyningsaktiviteter med teknisk vand, ikke længere er det, eller at aktiviteter, der ikke før var omfattet af definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, bliver omfattet.
Ved »udelukkende« skal forstås, at hensigten om at levere vand, der ikke skal anvendes som drikkevand, skal være til stede i alle dele af produktionskæden for teknisk vand og for hele den mængde vand, der leveres. Hvis en aktivitet skal være omfattet af definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, kan der således ikke være en del af produktionskæden, f.eks. indvinding og transport, der foregår i samme anlæg som vandforsyningsaktiviteter. Det vil således være hele forsyningskæden, der skal tages i betragtning, når det skal vurderes, om der er tale om forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Forsyning med vand af drikkevandskvalitet, hvor en eller flere aftagere på forsyningsledningen eller i forsyningskæden, anvender vandet til drikkevand, vil således ikke kunne udgøre forsyningsaktiviteter med teknisk vand, selv om en eller flere aftagere ikke anvender vandet til drikkevand. Forsyningsaktiviteter med teknisk vand vil således skulle foregå fra et særskilt anlæg, der alene indvinder, behandler, transporterer og leverer vand, der ikke vil skulle anvendes som drikkevand.
Hele forsyningsaktiviteten vil således skulle udøves med henblik på anden anvendelse end drikkevand, men hele forsyningskæden i aktiviteten behøver ikke at blive udøvet af den samme aktør, f.eks. hvor indvindingen af vandet foretages af en anden aktør end den, der leverer vandet.
Ved »som sker med henblik på levering af vandet til en eller flere aftagere efter aftale« skal forstås, at vandet skal leveres til en eller flere aftagere, og at leveringen skal foregå efter aftale med aftagerne. Det indebærer bl.a. at indvinding, behandling og transport af vand, der udelukkende sker til eget brug og ikke leveres til andre, ikke vil være omfattet af definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Det vil ikke være en betingelse for, at der er tale om forsyningsaktiviteter med teknisk vand, at der aftales, at der sker betaling for vandet. Teknisk vand-selskaber aftaler vilkårene for forsyningsaktiviteter med teknisk vand med de enkelte aftagere, jf. lovforslagets § 3. En kommunes udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand foreslås dog at skulle ske på kommercielle vilkår, jf. lovforslagets § 6, stk. 1.
Med bestemmelsen vil forsyningsaktiviteter med teknisk vand ikke omfatte, at et vandselskab eller andre aktører modtager spildevand eller restprodukt fra forsyning med teknisk vand. Dette vil betyde, at hvis et vandselskab eller andre aktører modtager spildevand eller restprodukt fra forsyningsaktiviteter med teknisk vand, vil vandselskabet ikke udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Det vil i stedet kunne være omfattet af affaldsreglerne. Der henvises i øvrigt til punkt 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der foreslås ikke ændringer af miljøbeskyttelsesloven for tilslutning til et spildevandsforsyningsselskab. Et teknisk vand-selskab vil således kunne tilsluttes et spildevandsforsyningsselskab efter de gældende regler i miljøbeskyttelsesloven.
Bestemmelsen i § 2, nr. 1, vil ikke omfatte tilfælde, hvor vandselskaber, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, sælger og internt anvender egne ressourcer, herunder spildevand, efter de eksisterende regler. Dette vil betyde, at hvis et vandselskab f.eks. internt anvender renset spildevand til vask, eller sælger renset spildevand til entreprenører, vil vandselskabet ikke udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 2.
Definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand er central i forhold til afgrænsningen af anvendelsesområdet for denne lov og lovens enkelte bestemmelser, samt for afgrænsning af de forsyningsaktiviteter, som ikke skal omfattes af bestemmelser i vandsektorloven og vandforsyningsloven om f.eks. den økonomiske regulering og forsyningspligt.
Bestemmelsen vil skulle ses i sammenhæng med den foreslåede definition af et teknisk vand-selskab, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, den foreslåede definition af drikkevand i vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 18, nr. 1, og den foreslåede ændring af vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 3, jf. lovforslagets § 16, nr. 1.
Det foreslås i nr. 2, at et teknisk vand-selskab defineres som en fysisk eller juridisk person, der udøver eller har til formål at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som ikke er et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en fysisk eller juridisk person, som udøver eller har til formål at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. den foreslåede definition i § 2, nr. 1, vil være omfattet af definitionen af et teknisk vand-selskab og dermed bestemmelserne i loven, som omfatter teknisk vand-selskaber, f.eks. lovforslagets § 3 om forsyningsvilkår.
Bestemmelsen indeholder ikke en begrænsning om, at teknisk vand-selskaber skal forsyne eller have til formål at forsyne et bestemt antal ejendomme. En sådan begrænsning findes i dag i vandsektorlovens § 2, stk. 1, som omfatter vandselskaber, der forsyner eller har til formål at forsyne mindst 10 ejendomme, og som falder ind under en af lovens tre kategorier, samt vandforsyningslovens § 3, stk. 3, som omfatter den person eller juridiske enhed, der ejer et eller flere vandforsyningsanlæg, der forsyner eller har til formål at forsyne mindst 10 ejendomme hver. Dette vil således betyde, at et teknisk vand-selskab, som f.eks. kun leverer vand til én erhvervsejendom, vil være omfattet af begrebet teknisk vand-selskab og dermed reglerne efter denne lov.
Den foreslåede definition forudsætter ikke, at et teknisk vand-selskab udelukkende udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Det foreslås dog med lovforslagets § 6, stk. 1, at kommunale teknisk vand-selskaber, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, ikke må udøve andre aktiviteter end forsyningsaktiviteter med teknisk vand i selskabet.
Et teknisk vand-selskab vil også kunne levere vandet til eget brug, men hvis selskabet udelukkende leverer til eget brug, vil det ikke udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, og dermed ikke være et teknisk vand-selskab efter den foreslåede definition.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 4 vil det i de fleste tilfælde ikke være tilladt for et vandselskab at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, men der foreslås undtagelser for vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 5, og for vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, der udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som er lovlige efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed.
Vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, vil ikke være omfattet af den foreslåede definition af et teknisk vand-selskab, selv om de udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand som hovedvirksomhed eller efter reglerne om vandselskabers tilknyttede virksomhed, jf. vandsektorlovens § 18. Visse af lovens bestemmelser vil dog finde anvendelse for disse vandselskaber, i det omfang vandselskaberne udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, herunder den foreslåede § 3, stk. 1 og 2, jf. § 3, stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 3, og § 4. Der henvises endvidere til lovforslagets § 16, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede definition omfatter også selskaber, som endnu ikke udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, men som har til formål at udøve sådanne aktiviteter. Om et selskab har til formål at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, kan eventuelt fremgå af aftaler omkring selskabets etablering, selskabets vedtægter samt indvindings- eller udledningstilladelser. Det vil dog afhænge af en konkret vurdering af selskabets faktiske forhold.
Det foreslås i nr. 3, at et kommunalt teknisk vand-selskab defineres som et teknisk vand-selskab, som helt eller delvist og direkte eller indirekte er ejet af en eller flere kommuner.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at et teknisk vand-selskab, jf. den foreslåede definition i § 2, nr. 2, som helt eller delvist og direkte eller indirekte er ejet af en eller flere kommuner, vil være omfattet af begrebet og dermed de bestemmelser i loven, som omfatter kommunale teknisk vand-selskaber, f.eks. lovforslagets kapitel 4 og 5 om organisering og finansiering af kommunale forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Definitionen vil omfatte alle teknisk vand-selskaber, hvor en eller flere kommuner er en del af ejerkredsen, uanset hvor stor kommunernes ejerandele er i teknisk vand-selskabet. Definitionen omfatter både teknisk vand-selskaber, som er ejet direkte af kommunen, og teknisk vand-selskaber, som er indirekte ejet af en eller flere kommuner, f.eks. via selskaber, som er kommunalejet, f.eks. holdingselskaber.