LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 16
I vandsektorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 265 af 6. marts 2025, som ændret ved § 1 i lov nr. 132 af 16. februar 2016, foretages følgende ændringer:
-
I § 2, stk. 8, nr. 3, indsættes efter »drikkevand«: », jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i lov om vandforsyning m.v.,«.
-
I § 19, stk. 2, indsættes efter »bestemmelse«: », § 4 i lov om forsyning med teknisk vand«, efter »lov om varmeforsyning« indsættes: », lov om forsyning med teknisk vand«, og »lov om naturgasforsyning« ændres til: »lov om gasforsyning«.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 16
RetsinformationTil nr. 1
Efter vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 3, er vandforsyningsaktivitet defineret som »indvinding, behandling, transport eller levering af drikkevand mod betaling«. Det fremgår ikke nærmere, hvad der skal forstås ved drikkevand.
Det foreslås i vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 3, at der efter »drikkevand« indsættes en henvisning til § 3, stk. 1, nr. 3, i lov om vandforsyning m.v.
Med den foreslåede ændring vil der blive indsat en henvisning i vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 3, til den foreslåede definition af drikkevand i vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 18, nr. 1. Dette vil medføre, at det bliver tydeliggjort, at vandforsyningsaktivitet omfatter drikkevand i vandforsyningslovens forstand.
Det vil være den til enhver tid gældende definition af drikkevand efter vandforsyningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, som vil være afgørende for, om der er tale om vandforsyningsaktivitet.
Definitionen af vandforsyningsaktivitet vil herefter og med lovforslagets forslag til særskilt regulering af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, ikke omfatte aktiviteter, som er omfattet af definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand i lovforslagets § 2, nr. 1.
Et selskab, som ikke udøver aktiviteter, som udgør en vandforsynings- eller spildevandsforsyningsaktivitet efter vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 3 og 4, herunder et selskab, som udelukkende udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, vil ikke kunne være et vandselskab efter definitionen heraf i vandsektorlovens § 2, stk. 8, nr. 1, og dermed ikke kunne være omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, 2 eller 5. Et sådant selskab, herunder et teknisk vand-selskab, vil dermed udelukkende være omfattet af de bestemmelser i vandsektorloven, som gælder for andre end vandselskaber, jf. vandsektorlovens § 2, stk. 4, og som efter deres indhold omfatter dem. Det kan f.eks. være vandsektorlovens § 19, stk. 8, og § 22 a, stk. 2, hvis teknisk vand-selskabet er koncern- eller interesseforbundet med et vandselskab, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke være til hinder for, at et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, vil kunne indgå aftale om, at andre aftager vand, som vandselskabet har til overs fra sin vand- eller spildevandsforsyningsaktivitet, til anden anvendelse end drikkevand, forudsat at vandselskabet ikke foretager en eller flere af de aktiviteter, som er oplistet i definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. det foreslåede § 2, nr. 1. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 4.
Til nr. 2
I medfør af vandsektorlovens § 19, stk. 2, kan servicefunktioner for vandselskaber varetages i et selvstændigt serviceselskab i koncernen. Efter bestemmelsen er vandsektorlovens § 19, stk. 1, § 5, stk. 2, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren og § 3 i lov om kommunal fjernkøling ikke til hinder for, at servicefunktioner varetages i et selvstændigt selskab, som også varetager servicefunktioner i forhold til opgaver forbundet med affaldshåndtering efter lov om miljøbeskyttelse samt opgaver omfattet af lov om elforsyning, lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, lov om varmeforsyning og lov om gasforsyning. Det fremgår af § 5, stk. 2, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, at CO2-fangstaktiviteter ikke må udøves i et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller et selskab, som er helt eller delvis og direkte eller indirekte ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5. Det fremgår af § 3 i lov om fjernkøling, at kommuners udøvelse af fjernkølingsvirksomhed skal ske på kommercielle vilkår i selvstændige selskaber med begrænset ansvar, hvori der ikke må udøves andre aktiviteter end fjernkøling. Det fremgår af vandsektorlovens § 19, stk. 1, at aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning skal være regnskabsmæssigt adskilt. Endvidere skal aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsaktiviteter være regnskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter forbundet med affaldshåndtering efter lov om miljøbeskyttelse samt fra aktiviteter omfattet af lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og lov om gasforsyning.
Af bemærkningerne til vandsektorlovens § 19, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 4667-8, fremgår bl.a., at servicefunktioner som hidtil kan varetages i et selvstændigt selskab i koncernen, og at der ved servicefunktioner forstås anvendelse af fælles tegnestue, projekteringsafdeling, maskinpark, it-systemer, driftspersonale, biler, opkrævningsfunktioner og andre administrative funktioner og lignende, herunder de administrationsbygninger som er nødvendige for at udøve serviceaktiviteter. Det fremgår endvidere, at serviceselskaber ikke betragtes som en del af vandselskabet, og at formålet med at oprette et serviceselskab vil være at udnytte synergieffekter ved at placere f.eks. administrativt personale i et selvstændigt selskab, som betjener koncernforbundne vandselskaber. Serviceselskabet vil tillige kunne betjene andre forsyningsvirksomheder i koncernen, eksempelvis inden for el-, gas- og varmeforsyning.
Vandsektorlovens § 19, stk. 2, gør det således muligt at udnytte synergieffekter ved at placere f.eks. administrativt personale i et selvstændigt selskab, som betjener koncernforbundne forsyningsselskaber.
Det fremgår af vandsektorlovens § 19, stk. 3, at det servicerende selskab skal holde de enkelte vandselskaber og aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning i det enkelte vandselskab regnskabsmæssigt adskilt. Bestemmelsen indebærer bl.a., at serviceaktiviteter i forbindelse med vand- eller spildevandsforsyning skal holdes regnskabsmæssigt adskilt fra andre typer forsyningsvirksomhed.
Med § 1, nr. 1, i lov nr. 923 af 18. maj 2021, blev titlen på lov om naturgasforsyning ændret til »Lov om gasforsyning«. Baggrunden for ændringen var, at brugen af betegnelsen naturgas relaterer sig til lovens og gasinfrastrukturens historiske oprindelse, og ikke afspejler den gældende sammenblanding af gas fra fossile kilder og grøn gas fra vedvarende energikilder, der findes i gasinfrastrukturen i dag. Formålet med ændringen var således at få en dækkende titel for loven og den gas, der er omfattet af loven.
Det foreslås i vandsektorlovens § 19, stk. 2, at indsætte efter »bestemmelse«: », § 4 i lov om forsyning med teknisk vand«, efter »lov om varmeforsyning« at indsætte: », lov om forsyning med teknisk vand«, og at »lov om naturgasforsyning« ændres til: »lov om gasforsyning«.
Med den foreslåede ændring vil der blive indsat henvisninger til § 4 i lov om forsyning med teknisk vand og lov om forsyning med teknisk vand i vandsektorlovens § 19, stk. 2, således at lov om forsyning med teknisk vand ikke vil være til hinder for at der kan etableres et fælles serviceselskab i en forsyningskoncern.
Ændringen af vandsektorlovens § 19, stk. 2, skal ses i sammenhæng med det foreslåede § 4, stk. 1, i lov om forsyning med teknisk vand, hvoraf det fremgår, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand ikke må udøves i et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller et selskab, som er helt eller delvist og direkte eller indirekte ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1.
Ændringen af vandsektorlovens § 19, stk. 2, vil skulle sikre, at vandsektorloven og den foreslåede § 4 i lov om forsyning med teknisk vand ikke vil være til hinder for, at et serviceselskab i en forsyningskoncern, som varetager servicefunktioner i forhold til et eller flere vandselskaber og eventuelt andre forsyningsselskaber i koncernen, også kan varetage servicefunktioner i forhold til opgaver omfattet af lov om forsyning med teknisk vand.
Den gældende bestemmelse i vandsektorlovens § 19, stk. 3, hvorefter det servicerende selskab bl.a. skal holde de enkelte vandselskaber regnskabsmæssigt adskilt, vil finde anvendelse, således at de opgaver, som serviceselskabet udfører for et vandselskab skal være regnskabsmæssigt adskilt fra opgaver, der udføres i serviceselskabet for andre forsyningsvirksomheder, herunder opgaver, der udføres for et selskab omfattet af lov om forsyning med teknisk vand.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med den tilsvarende regel i forslaget til lov om forsyning med teknisk vand, jf. det foreslåede § 6, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Med den foreslåede ændring foreslås det desuden at ændre »lov om naturgasforsyning« til: »lov om gasforsyning«.
Ændringen er en konsekvens af at titlen på lov om naturgasforsyning blev ændret til »Lov om gasforsyning« med § 1, nr. 1, i lov nr. 923 af 18. maj 2021.