LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 15
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. §§ 3-6 finder til og med den 31. december 2026 ikke anvendelse for selskaber, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand. For sådanne selskaber finder de hidtil gældende regler anvendelse. §§ 3-6 finder dog anvendelse for nye aktiviteter, som påbegyndes i selskaber, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Stk. 3. Eksisterende kommunale lånegarantier til forsyningsaktiviteter med teknisk vand i selskaber, som ved lovens ikrafttræden overgår til at være teknisk vand-selskaber, skal være afviklet senest den 31. december 2026.
Stk. 4. En kommune skal give meddelelse til Vandsektortilsynet, hvis kommunen eller et kommunalt selskab ejer et selskab, som ved lovens ikrafttræden overgår til at være et teknisk vand-selskab.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 15
RetsinformationDet foreslås i § 15, stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås i § 15, stk. 2, 1. pkt., at §§ 3-6 til og med den 31. december 2026 ikke finder anvendelse for selskaber, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Forslaget i stk. 2, 1. pkt., indebærer, at lovens bestemmelser om forsyningsvilkår, jf. lovforslagets § 3, om adskillelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand fra vandselskaber og selskaber, som er helt eller delvist og direkte eller indirekte ejet af et vandselskab, jf. lovforslagets § 4, og om organisering og finansiering af kommunale forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. lovforslagets §§ 5 og 6, ikke vil finde anvendelse for selskaber, der udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026. Dette vil dog kun gælde eksisterende aktiviteter, jf. det foreslåede 3. pkt. og bemærkningerne hertil.
Formålet med bestemmelsen er at fastsætte en overgangsperiode, således at eksisterende selskaber, herunder vandselskaber, har tid til at udskille forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som selskaberne allerede udøver i dag, og i øvrigt træffe de nødvendige foranstaltninger for at opfylde de nævnte regler i loven.
Overgangsordningen vil for lovforslagets § 3 være relevant for § 3, stk. 2 og 3. Overgangsordningen vil således medføre, at eksisterende forsyningsaktiviteter med teknisk vand til enkelte aftagere fra teknisk vand-selskaber og vandselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, vil kunne fortsætte uden at skulle opfylde kravene om en skriftlig aftale, der som minimum skal omfatte vilkår om, at det leverede vand udelukkende må anvendes til andre formål end drikkevandsformål. Forsyningsaktiviteter med teknisk vand til nye aftagere vil dog skulle overholde §§ 3-6, jf. 3. pkt.
Overgangsordningen vil for lovforslagets § 4 medføre, at der vil kunne udøves eksisterende forsyningsaktiviteter med teknisk vand i eksisterende vandselskaber, som er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller eksisterende selskaber, som er helt eller delvist og direkte eller indirekte ejet af et vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1. Formålet med denne overgangsperiode er at give mulighed for at udskille, sælge eller afvikle forsyningsaktiviteter med teknisk vand fra eksisterende vandselskaber inden overgangsperiodens udløb. Det skal dog bemærkes, at §§ 3-6 finder anvendelse for nye aktiviteter, som påbegyndes i eksisterende selskaber, der udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, jf. 3. pkt.
Overgangsordningen vil for lovforslagets §§ 5 og 6 medføre, at eksisterende kommunale selskaber får tid til at lovliggøre aktiviteter, som ellers vil blive ulovlige efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2025. For så vidt angår lovforslagets § 5 vil kommuner og eksisterende selskaber skulle sikre sig, at der ikke udøves forsyningsaktiviteter med teknisk vand, som vil være i strid med § 5 efter overgangsperiodens udløb. Dette kan f.eks. være, hvor en kommune udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand med henblik på levering til aftagere uden for egen kommunegrænse, og som ikke vil falde ind under lovforslagets § 5, stk. 2 og 3.
For så vidt angår lovforslagets § 6 vil eksisterende kommunale selskaber skulle sikre sig, at forsyningsaktiviteter med teknisk vand udskilles til et kapitalselskab, jf. lovforslagets § 6, stk. 1, inden overgangsperiodens udløb, samt udskille, sælge eller afvikle andre aktiviteter end forsyningsaktiviteter med teknisk vand i kommunale teknisk vand-selskaber, jf. lovforslagets § 6, stk. 1. Det skal dog bemærkes, at der ikke må påbegyndes nye aktiviteter i eksisterende selskaber, der udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, uden at §§ 3-6 overholdes, jf. 3. pkt.
Lovforslagets § 2 er ikke medtaget i det foreslåede § 15, stk. 2, og lovforslagets § 2 vil derfor finde anvendelse fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2025.
Dette betyder, at aktiviteter, som efter lovforslagets § 2, nr. 1, vil være omfattet af definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, fra den 1. juli 2025 vil være at betragte som sådanne aktiviteter og vil være omfattet af de regler, som vil gælde for forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
På samme måde vil eksisterende selskaber, som falder under de foreslåede definitioner i lovforslagets § 2, nr. 2 og 3, fra den 1. juli 2025 være at betragte som henholdsvis teknisk vand-selskaber og kommunale teknisk vand-selskaber og omfattet af de regler i denne lov, som gælder for disse. Hvis et selskab hidtil har været et vandselskab omfattet af vandsektorloven, vandforsyningslovens regler for almene vandforsyninger, spildevandsbetalingslovens regler for spildevandsforsyningsselskaber eller stoploven, vil selskaberne samtidig ophøre med at være omfattet af disse regler, da disse reglers anvendelsesområde som følge af de foreslåede ændringer og præciseringer, som alle foreslås at finde anvendelse fra den 1. juli 2025, fra denne dato ikke vil omfatte teknisk vand-selskaber, jf. lovforslagets § 2, lovforslagets § 16, nr. 1, og lovforslagets § 18, nr. 1.
Det betyder bl.a., at selskaberne fra den 1. juli 2025 ikke skal have fastsat eller overholde en økonomisk ramme efter vandsektorloven og ikke skal have godkendt nye takster, bidrag, regulativer og betalingsvedtægter efter reglerne i vandforsyningsloven eller spildevandsbetalingsloven.
Lovforslagets § 7 er ikke medtaget i det foreslåede § 15, stk. 2, og lovforslagets § 7 vil derfor finde anvendelse fra den 1. juli 2025.
Dette vil for lovforslagets § 7, stk. 1, medføre, at en kommune eller et kommunalt selskab ikke efter den 1. juli 2025 må yde tilskud til forsyningsaktiviteter med teknisk vand eller stille garanti for lån til forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Efter lovforslagets § 7, stk. 5, 1. pkt., vil eksisterende lånegarantier til forsyningsaktiviteter med teknisk vand skulle afvikles i forbindelse med, at disse aktiviteter udskilles fra et selskab eller fra et vandselskabs hovedvirksomhed. Overgangsperioden for lovforslagets § 4, jf. ovenfor, vil give mulighed for, at udskillelsen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand til et teknisk vand-selskab, kan tilrettelægges, så der er tid til, at eksisterende kommunale lånegarantier samtidig kan afvikles.
Om den situation, at et vandselskab, som har en eksisterende lånegaranti, overgår til at være et teknisk vand-selskab, som er omhandlet i lovforslagets § 7, stk. 5, 2. pkt., henvises til den foreslåede overgangsbestemmelse i § 15, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 5.
Lovforslagets øvrige bestemmelser, som ikke er medtaget i overgangsordningen, vil finde anvendelse fra lovens ikrafttræden.
Det foreslås i § 15, stk. 2, 2. pkt., at for sådanne selskaber finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Eksisterende vandselskaber, der udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, men som også udøver vand- eller spildevandsforsyningsaktiviteter mod betaling, forbliver vandselskaber, og hvis de er omfattet af økonomiske rammer efter vandsektorloven, vil rammerne også dække forsyningsaktiviteterne med teknisk vand, indtil disse aktiviteter udskilles i overensstemmelse med lovforslagets § 4.
Det foreslås i § 15, stk. 2, 3. pkt., at §§ 3-6 finder anvendelse for nye aktiviteter, som påbegyndes i selskaber, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at overgangsordningen efter stk. 2, 1. pkt., kun medfører, at reglerne i lovforslagets §§ 3-6 fraviges for eksisterende aktiviteter, og at hvis et selskab ønsker at påbegynde nye aktiviteter, vil det skulle ske i overensstemmelse med lovforslagets §§ 3-6.
Nye aktiviteter vil f.eks. omfatte etablering eller idriftsættelse af nye anlæg til forsyningsaktiviteter med teknisk vand, men også forsyning med teknisk vand fra eksisterende anlæg til nye aftagere vil udgøre en ny aktivitet.
Det foreslås i § 15, stk. 3, at eksisterende kommunale lånegarantier til forsyningsaktiviteter med teknisk vand i selskaber, som ved lovens ikrafttræden overgår til at være teknisk vand-selskaber, skal være afviklet senest den 31. december 2026.
Bestemmelsen knytter sig til lovforslagets § 7, stk. 5, 2. pkt., som omhandler tilfælde, hvor et selskab overgår til at være et teknisk vand-selskab, og fastsætter, at eksisterende lånegarantier til selskabets aktiviteter samtidig skal afvikles. For de selskaber, som fra 1. juli 2025 bliver teknisk vand-selskaber som følge af lovens ikrafttræden, ville bestemmelsen medføre, at eksisterende lånegarantier, som er blevet meddelt efter de regler, som selskabet hidtil har været omfattet af (formentlig i praksis vandsektorlovens § 16) ville blive ulovlige fra den 1. juli 2025. For at undgå dette foreslås en frist frem til og med den 31. december 2026 til afvikling af sådanne lånegarantier. Hvis eksisterende kommunale lånegarantier til forsyningsaktiviteter med teknisk vand ikke er afviklet inden fristens udløb, vil forsyningsaktiviteterne med teknisk vand skulle afvikles eller lignende.
Det foreslås i § 15, stk. 4, at en kommune skal give meddelelse til Vandsektortilsynet, hvis kommunen eller et kommunalt selskab ejer et selskab, som ved lovens ikrafttræden overgår til at være et teknisk vand-selskab.
Bestemmelsen knytter sig til lovforslagets § 6, stk. 2, hvorefter en kommune skal give meddelelse til Vandsektortilsynet, når kommunen eller et kommunalt selskab etablerer eller helt eller delvist overtager et teknisk vand-selskab. Bestemmelsen i lovforslagets § 6, stk. 2, vil dog ikke omfatte de tilfælde, hvor kommuner eller kommunale virksomheder ved lovens ikrafttræden allerede ejer et selskab, som den 1. juli 2025 overgår til at være et teknisk vand-selskab som følge af lovens ikrafttræden. For at sikre, at Vandsektortilsynet også får kendskab til disse teknisk vand-selskaber foreslås det, at der også vil være meddelelsespligt til Vandsektortilsynet for kommunalt ejerskab af selskaber, som ved lovens ikrafttræden overgår til at være et teknisk vand-selskab.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 6, stk. 2.