LOV nr 700 af 20/06/2025
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om forsyning med teknisk vand § 11
Vandsektortilsynet kan påbyde teknisk vand-selskaber inden for en nærmere bestemt frist at indsende oplysninger og dokumenter, som er nødvendige for Vandsektortilsynets varetagelse af opgaver efter denne lov eller regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 2. Et påbud efter stk. 1 kan omfatte tilvejebringelse af nye nødvendige oplysninger.
Forarbejder til Lov om forsyning med teknisk vand § 11
RetsinformationDet følger af de kommunale modregningsregler på de forskellige forsyningsområder, at kommuner hvert år skal indberette de registreringer, som kommunen har foretaget af uddelinger og afståelser det foregående kalenderår til Forsyningstilsynet eller Vandsektortilsynet. Indberetningen skal bl.a. ledsages af dokumentation om størrelsen af de registrerede uddelinger og vederlag og for de registrerede rådighedsdatoer. Finder tilsynet, at den ledsagende dokumentation er utilstrækkelig, kan tilsynet forlange yderligere dokumentation.
Dette fremgår af § 12, stk. 6, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 6, elforsyningslovens § 37, stk. 6, og stoplovens § 4, stk. 2.
Det følger af vandsektorlovens § 22, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om indberetning af oplysninger og dokumenter til brug for Vandsektortilsynets og miljø- og ligestillingsministerens opgaver efter vandsektorloven og regler udstedt i medfør af vandsektorloven, herunder om indhold, form og frister for indberetning.
Det følger endvidere af vandsektorlovens § 22 a, at Vandsektortilsynet kan påbyde vandselskaber og foreninger omfattet af vandsektorlovens § 21 at indsende oplysninger og dokumenter, som ikke skal indsendes i medfør af regler fastsat i medfør af vandsektorlovens § 22, men som er nødvendige for Vandsektortilsynets varetagelse af opgaver efter vandsektorloven eller regler udstedt i medfør af vandsektorloven. Det følger af vandsektorlovens § 22 a, stk. 2, at et påbud efter stk. 1 og 2 kan omfatte tilvejebringelse af nye, nødvendige oplysninger.
Der findes tilsvarende regler om, at Forsyningstilsynet kan indhente oplysninger til brug for sit tilsyn i medfør af varmeforsyningslovens § 23 b, stk. 5, elforsyningslovens § 84, stk. 1, 1. pkt., og § 18, stk. 1, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
Det foreslås i § 11, stk. 1, at Vandsektortilsynet kan påbyde teknisk vand-selskaber inden for en nærmere bestemt frist at indsende oplysninger og dokumenter, som er nødvendige for Vandsektortilsynets varetagelse af opgaver efter denne lov eller regler udstedt i medfør af loven.
Med den foreslåede bestemmelse vil Vandsektortilsynet bl.a. kunne påbyde et teknisk vand-selskab at indsende yderligere dokumentation, hvis tilsynet finder, at den ledsagende dokumentation efter § 8, stk. 6, er utilstrækkelig, til at Vandsektortilsynet kan træffe afgørelse efter § 8, stk. 8.
Dokumentationen vil bl.a. kunne omfatte oplysninger og dokumenter om de registrerede modtagne uddelinger og vederlag ved afståelse af ejerandele, jf. den foreslåede § 8, stk. 1.
Vandsektortilsynet vil i deres påbud, om at fremsende oplysninger og dokumenter, kunne fastsætte en frist for indsendelsen. Fristen vil skulle fastsættes konkret, bl.a. under hensyn til omfanget af oplysningerne og disses karakter, herunder om oplysningerne er tilgængelige eller skal tilvejebringes, og under hensyn til, hvor hastende sagen er, herunder om oplysningerne er til brug for en afgørelse eller opgave, for hvilken der er fastsat en lovbunden frist.
Såfremt oplysninger eller dokumenter ikke fremsendes inden for Vandsektortilsynets fastsatte frist, vil Vandsektortilsynet kunne vælge at rette henvendelse til påbudsadressaten med henblik på at indskærpe, at denne er forpligtet til at indsende de påbudte oplysninger og dokumenter.
Såfremt påbudsadressaten ikke fremsender oplysninger og dokumenter til Vandsektortilsynet inden for Vandsektortilsynets fastsatte frist, vil påbudsadressaten endvidere som følge af den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 1, nr. 3, kunne pålægges bøde.
Vandsektortilsynets påbud om at fremsende oplysninger eller dokumenter vil have karakter af en forvaltningsretlig afgørelse og vil således skulle overholde reglerne om partshøring m.v. Vandsektortilsynet er efter vandsektorlovens § 9, stk. 2, uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags behandling og afgørelse, hvorfor Vandsektortilsynets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Vandsektortilsynets mulighed for at indhente oplysninger og dokumenter vil skulle administreres i overensstemmelse med almindelige retssikkerhedsmæssige principper, herunder forvaltningsretlige principper om proportionalitet i øvrigt. Vandsektortilsynet vil således ikke kunne kræve oplysninger og dokumenter, hvis det må anses for ikke at være proportionalt for teknisk vand-selskabet at skulle fremskaffe eller afgive den pågældende dokumentation. Det vil sige, at bestemmelsen kun må anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis anvendelsen af bestemmelsen står i et rimeligt forhold til formålet.
Ved påbud om indsendelse af oplysninger og dokumenter skal Vandsektortilsynet iagttage forbuddet mod selvinkriminering i retssikkerhedslovens § 10.
I de fleste tilfælde vil de indberettede oplysninger og dokumenter ikke omfatte personoplysninger, men hvis de omfatter personoplysninger, forudsættes det, at Vandsektortilsynet iagttager de almindelige persondataretlige regler, herunder reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, f.eks. regler om information til den registrerede.
Det foreslås i § 11, stk. 2, at et påbud efter stk. 1 kan omfatte tilvejebringelse af nye, nødvendige oplysninger.
Vandsektortilsynet vil således efter bestemmelsen kunne påbyde kommuner og teknisk vand-selskaber at tilvejebringe nye, nødvendige oplysninger.
Tilvejebringelse af nye, nødvendige oplysninger vil skulle forstås således, at Vandsektortilsynet vil kunne meddele påbud om at udarbejde oplysninger og data, som ikke allerede eksisterer.