LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 70
Et forsikringsselskab skal sikre, at alle virksomhedens ansatte, som udøver forsikrings- eller genforsikringsdistributionsvirksomhed, har tilstrækkelige kompetencer og et godt omdømme.
Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om kompetencekrav og krav til godt omdømme for ansatte, der er direkte beskæftiget med forsikrings- eller genforsikringsdistribution hos et forsikringsselskab eller et genforsikringsselskab.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 70
RetsinformationDen gældende § 43, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed fastslår, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om kompetencekrav og krav til godt omdømme for ansatte, der er direkte beskæftiget med forsikrings- eller genforsikringsdistribution hos et forsikringsselskab og et genforsikringsselskab. Samme krav fremgår også af § 11, stk. 3, i lov om forsikringsformidling for så vidt angår forsikrings- og genforsikringsformidlere. Det fremgår desuden også af § 11, stk. 1, i lov om forsikringsformidling, at en forsikringsformidler og en genforsikringsformidler skal sikre, at alle virksomhedens ansatte, som udøver forsikrings- eller genforsikringsdistributionsvirksomhed, har tilstrækkelige kompetencer.
Artikel 10 i forsikringsdistributionsdirektivet fastsætter krav om, at alle forsikrings- og genforsikringsdistributører, forsikrings- og genforsikringsformidlere samt ansatte i sådanne selskaber skal besidde passende viden og færdigheder. Det overlades til medlemslandene selv at udfylde rammerne for, hvordan kompetencerne kan vurderes og kontrolleres.
Det foreslås i § 70 at indsætte en ny særskilt bestemmelse om krav til kompetencekrav og godt omdømme i lov om forsikringsvirksomhed, som svarer til § 11, stk. 1 og 3, i lov om forsikringsformidling, og som gælder for forsikrings- og genforsikringsselskaber.
Det foreslås i § 70, stk. 1, at et forsikringsselskab skal sikre, at alle virksomhedens ansatte, som udøver forsikrings- eller genforsikringsdistributionsvirksomhed, har tilstrækkelige kompetencer og et godt omdømme.
Det er et krav, at den enkelte medarbejder besidder og løbende vedligeholder tilstrækkelige kompetencer indenfor det område, hvor den pågældende udøver forsikringsdistribution.
Den enkelte medarbejders kompetencer skal medvirke til at bevare et passende præstationsniveau, der svarer til de arbejdsopgaver, som medarbejderen udfører. Kompetencekravet finder kun anvendelse på de ansatte i virksomheden, der er direkte beskæftiget med forsikrings- eller genforsikringsdistribution, samt personerne i ledelsesstrukturen med ansvar for forsikrings- og genforsikringsdistribution. Dette gælder, uanset om en ansat med ledelsesansvar kun sjældent har kundekontakt. Administrativt personale er ikke omfattet af kompetencekravet.
Det foreslås i stk. 2, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om kompetencekrav og krav til godt omdømme for ansatte, der er direkte beskæftiget med forsikrings- eller genforsikringsdistribution hos et forsikringsselskab og et genforsikringsselskab. Bestemmelsen svarer til den gældende § 43, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed.
Bemyndigelsen er allerede med den tilsvarende bemyndigelse i § 11, stk. 3, i lov om forsikringsformidling for forsikringsformidlere og genforsikringsformidlere udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 1113 af 2. juni 2021 om kompetencekrav og krav til godt omdømme for ansatte i forsikringsselskaber, genforsikringsselskaber og ansatte hos en forsikringsformidler og en genforsikringsformidler.
Hjemlerne udfylder rammerne til gennemførelse af artikel 10 i forsikringsdistributionsdirektivet.
Bekendtgørelsen om kompetencekrav gennemfører artikel 10, så det sikres, at alle ansatte i forsikrings- og genforsikringsselskaber besidder passende viden og færdigheder, samt at de kan varetage deres opgaver og opfylde deres forpligtelser tilfredsstillende.
Kompetencekravet vil ikke gælde for samtlige ansatte i virksomheden. Udgangspunktet er, at alle medarbejdere, der udøver forsikringsdistribution, vil være omfattet af kompetencekravene. Rent administrativt personale vil ikke være omfattet af kompetencekravet.
For så vidt angår ledelsespersoner og personer i direktionen, vil det afgørende være, om de har arbejdsopgaver, der medfører, at de er et led i forsikringsdistributionen. En leder, som medarbejderne sparrer fagligt med om løsningen af forsikringsdistributionsopgaver, vil være omfattet, hvorimod en ren personaleadministrativ leder uden ansvar for den faglige del af forsikringsdistributionen ikke vil være omfattet af kompetencekravene. Medarbejdere, der alene agerer som assistenter for medarbejdere, der udøver forsikringsdistribution, vil som udgangspunkt heller ikke være omfattet af bestemmelserne. I den situation er det imidlertid afgørende, at det arbejde, assistenterne udfører, alene er af praktisk karakter, og at det arbejde, der vedrører forsikringsdistribution, godkendes af en medarbejder, der opfylder kompetencekravene. Vurderingen af, om en medarbejder skal opfylde kompetencekravene, vil afhænge af en konkret vurdering, hvor det er den pågældendes arbejdsopgaver, der er afgørende for vurderingen. Den pågældendes titel er derimod uden betydning.
De enkelte kompetencekrav er tilpasset den jobfunktion, som den pågældende medarbejder udfører. Der er ikke krav om et konkret uddannelsesforløb, men det afgørende er, om den pågældende har tilstrækkelige kompetencer til at bestride den ønskede stilling. Det er således uden betydning, hvorledes kompetencerne er opnået, så længe den pågældende har den nødvendige teoretiske viden og praktiske kunnen. Vurderingen af, om den pågældende opfylder kompetencekravene, foregår ved gennemførelse af en test. Det enkelte forsikringsselskab er ansvarlig for at sikre, at deres medarbejdere har bestået de relevante tests i forhold til deres jobfunktion.
I bekendtgørelsen er endvidere fastsat regler om, på hvilken måde de omfattede personer vedligeholder tilstrækkelige kompetencer.
Det foreslås, at bekendtgørelser udstedt i medfør af § 43, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed forbliver i kraft, indtil de ophæves, jf. lovforslagets § 322.