LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 352
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1241 af 22. august 2022, som ændret ved § 1 i lov nr. 905 af 21. juni 2022 og § 4 i lov nr. 1389 af 5. oktober 2022, foretages følgende ændringer:
-
I § 1, stk. 1, nr. 5, ændres »§§ 294-303 i lov om finansiel virksomhed« til: »§§ 251-257 i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 3, stk. 1, nr. 9, 1. pkt., ændres »lov om finansiel virksomhed« til: »lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 3, stk. 1, nr. 18, og § 32, stk. 1, nr. 6, ændres »§ 307 i lov om finansiel virksomhed« til: »§ 250 i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 13, stk. 8, 7. pkt., ændres »§§ 253-258 i lov om finansiel virksomhed« til: »§§ 227-235 i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 13 F, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 5 i lov om finansiel virksomhed« til: »§ 9, stk. 1, nr. 8, i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 17 A, stk. 3, nr. 4, ændres »§ 11, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed« til: »§ 14, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 35 M ændres »§ 215 i lov om finansiel virksomhed« til: »§ 19 b i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder«.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 352
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af selskabsskattelovens § 1, at skattepligt i henhold til denne lov påhviler de selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i landet.
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5, omfatter skattepligten gensidige livsforsikringsselskaber, der ikke er omfattet af §§ 294-303 i lov om finansiel virksomhed, medmindre den gensidige forsikringsforening udelukkende driver sygeforsikringsvirksomhed, og Skatteforvaltningen har truffet bestemmelse om, at den pågældende forsikringsforening er omfattet af nr. 6, samt selskaber, foreninger m.v., der er opstået ved ændring af en gensidig forsikringsforening, efter at denne har overdraget sin forsikringsvirksomhed, jf. fusionsskattelovens § 14 d, og som ikke er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller fondsbeskatningsloven.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5, således at henvisningen til »§§ 294-303 i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§§ 251-257 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed, hvor §§ 294-303 i lov om finansiel virksomhed videreføres som §§ 251-257 i forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 2
Det fremgår af selskabsskattelovens § 1, at skattepligt i henhold til denne lov påhviler de selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i landet.
Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9, 1. pkt., er pensionskasser, der er undergivet tilsyn efter lov om firmapensionskasser eller efter lov om finansiel virksomhed, undtaget fra skattepligten.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9, 1. pkt., således at henvisningen til »lov om finansiel virksomhed« ændres til »lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed, hvor regulering af forsikringsselskaber udskilles fra lov om finansiel virksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 3
Det fremgår af selskabsskattelovens § 1, at skattepligt i henhold til denne lov påhviler de selskaber og foreninger m.v., der er hjemmehørende her i landet.
Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 18, er arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber omfattet af § 307 i lov om finansiel virksomhed undtaget fra skattepligten.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 18, således at henvisningen til »§ 307 i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 250 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Endvidere fremgår det af selskabsskattelovens § 32, stk. 1, at er et selskab eller en forening m.v. som nævnt i selskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a, et moderselskab for et selvstændigt skattesubjekt (datterselskab), jf. § 32, stk. 6, skal moderselskabet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne det beløb, der er angivet i stk. 7-10, når beløbet er positivt. Beskatningen efter 1. pkt. sker kun, når en række betingelser er opfyldt, jf. stk. 1, nr. 1-6.
Det følger af selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 6, at det er en betingelse for CFC-beskatning, at moderselskabets aktier i datterselskabet ikke ejes gennem et arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab omfattet af § 307 i lov om finansiel virksomhed, der beskattes efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Denne undtagelse vedrører en situation, hvor der i forvejen sker dansk beskatning efter lagerprincippet i det arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskab. Hvis der samtidig sker CFC-beskatning af livsforsikringsselskabets moderselskab ville det udgøre dobbeltbeskatning.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 32, stk. 1, nr. 6, således at henvisningen til »§ 307 i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 250 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed, hvor § 307 i lov om finansielle virksomhed videreføres som § 250 i forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 4
Det følger af selskabsskattelovens § 8, at den skattepligtige indkomst opgøres efter skattelovgivningens almindelige regler, for så vidt de efter deres indhold er anvendelige på de i denne lov omhandlede selskaber og foreninger m.v.
Selskabsskattelovens § 13 fraviger udgangspunktet i § 8 og opregner en række tilfælde, der ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
Det fremgår af selskabsskattelovens § 13, stk. 8, at hvis summen af udbytter og avancer opgjort efter stk. 4, 6 og 7 for et livsforsikringsselskab overstiger udbetalinger, hensættelser og skat efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8, som nævnt i selskabsskatteloven § 13, stk. 4, 1. pkt., medregnes det overskydende beløb til selskabets skattepligtige indkomst. Hvis summen er negativ for livsforsikringsselskabet, fradrages beløbet ved opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst. Fradraget foretages før fremførsel af eventuelle uudnyttede underskud vedrørende tidligere indkomstår og kan ikke gøre selskabets skattepligtige indkomst negativ. Et eventuelt resterende negativt sumbeløb fragår i udbytter og avancer som opgjort efter stk. 4, 6 og 7 for efterfølgende indkomstår. Ved undtagelse fra beskatning efter § 3 kan selskabet få udbetalt skatteværdien beregnet med den i § 17, stk. 1, nævnte procent af et resterende negativt sumbeløb efter selskabsskattelovens § 13, stk. 8, 4. pkt. vedrørende det sidste indkomstår, hvor selskabet er skattepligtigt. Det udbetalte beløb er ikke skattepligtigt. 5. og 6. pkt. finder tilsvarende anvendelse på livsforsikringsselskaber for det indkomstår, hvor selskabet får taget livsforsikringsbestanden under administration efter §§ 253-258 i lov om finansiel virksomhed, idet et resterende negativt sumbeløb efter selskabsskattelovens § 13, stk. 8, 4. pkt., dog tillægges uudnyttede fradragsberettigede tab, som har påvirket opgørelsen af sumbeløbet for det indkomstår, hvor aktier eller fast ejendom er solgt. Disse uudnyttede tab kan herefter ikke anvendes efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven eller ejendomsavancebeskatningsloven.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 13, stk. 8, 7. pkt., således at henvisningen til »§§ 253-258 i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 227-235 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed, hvor §§ 253-258 i lov om finansiel virksomhed videreføres som §§ 227-235 i forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 5
Efter selskabsskattelovens § 13 F kan livsforsikringsselskaber opgøre det skattepligtige afkast af en andel i en juridisk person som summen af udlodningerne fra andelen og gevinst og tab på andelen opgjort efter stk. 2, jf. dog stk. 3 og 4, når den juridiske person efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt. Det er en betingelse, at den skattepligtige ikke på noget tidspunkt i indkomståret er koncernforbundet med den juridiske person, jf. § 5 i lov om finansiel virksomhed. Selskabsskattelovens § 13 F, stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse, hvis investeringen i den juridiske person sker via en kontoførende investeringsforening, jf. § 2 i lov om beskatning af medlemmer af kontoførende investeringsforeninger
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 13 F, stk. 1, 2. pkt., således at henvisningen til »§ 5 i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 9, stk. 1, nr. 8, i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 6
Selskabsskattelovens § 17 A omhandler en forhøjet indkomstskat for finansielle selskaber, idet selskabernes skattepligtige positive eller negative årsindkomst opgjort efter skattelovgivningens almindelige regler multipliceres med 26/22. For indkomstår, der påbegyndes i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023, multipliceres årsindkomsten dog med 25,2/22.
Den forhøjede indkomst anses for det finansielle selskabs skattepligtige indkomst ved anvendelsen af bestemmelserne i § 12, § 17, stk. 1, og § 31. Har selskabet kun været et finansielt selskab en del af indkomståret, foretages en indkomstopgørelse efter skattelovgivningens almindelige regler for denne del af indkomståret, og kun denne del af indkomsten forhøjes efter 1. eller 2. pkt.
Den forhøjede indkomstskat gælder for en række finansielle selskaber, der er opregnet i selskabsskattelovens § 17 A, stk. 3.
Det fremgår af selskabsskattelovens § 17 A, stk. 3, nr. 4, at forsikringsselskaber og captivegenforsikringsselskaber, der er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 5, og som har eller skal have tilladelse efter § 11, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, anses som finansielle selskaber.
Det foreslås at ændre i § 17 A, stk. 3, nr. 4, således at henvisningen til »§ 11, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 14, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om en ny lov om forsikringsvirksomhed, hvor § 11, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed ophæves og indsættes som § 14, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 7
Det fremgår af selskabsskattelovens § 35 M, at værdien af aktier, der i henhold til § 215 i lov om finansiel virksomhed overdrages til en forening, ikke medregnes ved opgørelsen af foreningens skattepligtige indkomst.
Selskabsskattelovens § 35 M henviser til § 215 i lov om finansiel virksomhed, men bestemmelsen, der indeholdt regler om, at vedtægtsændringer i en forening, der har været et realkreditinstitut, kun kunne ske med erhvervsministerens godkendelse, blev ophævet ved lov nr. 616 af 14. juni 2011. I den forbindelse blev reglen videreført i § 19 b i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 35 M, således at henvisningen til »§ 215 i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 19 b i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at § 215 i lov om finansiel virksomhed er blevet ophævet og videreført i § 19 b i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Der ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.