LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 351
I pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 2223 af 29. december 2020 og § 1 i lov nr. 2610 af 28. december 2021 og senest ved § 3 i lov nr. 1389 af 5. oktober 2022, foretages følgende ændringer:
-
I § 2, stk. 2, 6. pkt., og § 8, stk. 3, ændres »lov om finansiel virksomhed, bilag 8, III« til: »lov om forsikringsvirksomhed, bilag 2, III«.
-
I § 3, nr. 2, § 4, stk. 1, nr. 2, § 8, stk. 1, nr. 1, og § 10, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 30, stk. 1, 4 og 7-10, i lov om finansiel virksomhed« til: »§§ 49-51 i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 11 A, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., § 12, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., og § 13, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »§ 30, stk. 1, 4, 5, 9 og 10, i lov om finansiel virksomhed« til: »§ 30, stk. 1, 4-6, 8 og 9, i lov om finansiel virksomhed«.
-
I § 25, stk. 3, 2. pkt., stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., og § 29 A, stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., ændres »lov om finansiel virksomhed« til: »lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 41, stk. 1, nr. 8, ændres »lov om finansiel virksomheds §§ 204-206« til: »§§ 195 og 196 i lov om forsikringsvirksomhed«.
-
I § 51, stk. 1, ændres »§ 30, stk. 1, 4, 5, 7, 9 og 10, i lov om finansiel virksomhed« til: »§ 30, stk. 1, 4-6, 8 og 9, i lov om finansiel virksomhed eller §§ 49-51 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 351
RetsinformationTil nr. 1
Efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, skal en pensionsordning med løbende udbetalinger gå ud på at sikre pension i form af lige store løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død. Efter § 2, stk. 2, forstås ved lige store løbende ydelser, at beregningsgrundlaget ved påbegyndelsen af udbetalingen forventes at medføre lige store ydelser over hele ordningens udbetalingsperiode. Ved beregningen af ydelserne kan der dog maksimalt benyttes en rente svarende til det langsigtede afkast af obligationer, der fremgår af de til Finanstilsynet senest meddelte samfundsforudsætninger for pensionsfremskrivninger, plus 2 procentpoint og herfra fradraget produktet af det nævnte afkast inklusive procenttillægget og skattesatsen ifølge pensionsafkastbeskatningslovens § 2. For ordninger, der er tilknyttet investeringsfonde, jf. lov om finansiel virksomhed, bilag 8, III, kan ydelserne vælges beregnet efter principperne i pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 2.
Efter pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 3, finder rateberegningsreglerne for rateopsparinger i pengeinstitutter i pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse ved rateberegningen for rateforsikringer, der er tilknyttet investeringsfonde, jf. lov om finansiel virksomhed, bilag 8, III.
Det foreslås at ændre pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, 6. pkt., og § 8, stk. 3, således at henvisningen til »lov om finansiel virksomhed, bilag 8, III« ændres til »lov om forsikringsvirksomhed, bilag 2, III«.
Forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, 6. pkt., og § 8, stk. 3, er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 2
Pensionsbeskatningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, vedrører pensionskasser, der udøver virksomhed her i landet gennem et fast driftssted og som har tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed eller pensionskassevirksomhed i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, jf. § 30 i lov om finansiel virksomhed og § 88 i lov om firmapensionskasser. Efter pensionsbeskatningslovens § 4, stk. 1, nr. 2, kan en forsikring som nævnt i § 2, nr. 4, være oprettet i et livsforsikringsselskab, der efter tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionenhar indgået aftale med på det finansielle område, og udøver virksomhed her i landet gennem et fast driftssted. Pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 1, vedrører rateforsikringer, som skal oprettes i et livs- eller pensionsforsikringsselskab, der har hjemsted i et land inden for EU/EØS og har tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed. Efter § 10, stk. 1, nr. 1, kan en kapitalforsikring oprettes i et livs- eller pensionsforsikringsselskab, der har hjemsted i et land inden for EU/EØS og her har tilladelse til at drive livsforsikringsvirksomhed.
Det foreslås at ændre pensionsbeskatningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, § 4, stk. 1, nr. 2, § 8, stk. 1, nr. 1, og § 10, stk. 1, nr. 1, således at henvisningen til »§ 30, stk. 1, 4 og 7-10, i lov om finansiel virksomhed« ændres til en henvisning til »§§ 49-51 i lov om forsikringsvirksomhed«.
De foreslåede §§ 49-51 i lov om forsikringsvirksomhed svarer til § 30, stk. 1, 4 og 8-11, i lov om finansiel virksomhed. Det bemærkes i den forbindelse, at der ved § 1 i lov nr. 665 af 8. juni 2017 blev indsat et nyt stykke efter stk. 4 i § 30 i lov om finansiel virksomhed. Ved en fejl blev der ikke foretaget en konsekvensændring af pensionsbeskatningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, § 4, stk. 1, nr. 2, § 8, stk. 1, nr. 1, og § 10, stk. 1, nr. 1, hvor der bl.a. henvises til § 30, stk. 7-10, som ved den nævnte indsættelse af et nyt stykke efter stk. 4 blev til stk. 8-11. Henvisninger til § 30, stk. 1, 4 og 7-10, i lov om finansiel virksomhed i pensionsbeskatningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, § 4, stk. 1, nr. 2, § 8, stk. 1, nr. 1, og § 10, stk. 1, nr. 1, burde således have været ændret til henvisninger til § 30, stk. 1, 4 og 8-11.
Forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens § 3, stk. 1, nr. 2, § 4, stk. 1, nr. 2, § 8, stk. 1, nr. 1, og § 10, stk. 1, nr. 1, er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed og en indsættelse af en manglende konsekvensændring som følge af lov nr. 665 af 8. juni 2017. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 3
Efter pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 1, kan en rateopsparing oprettes i et kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for EU/EØS udøver kreditinstitutvirksomhed, eller med Skatteforvaltningens godkendelse i en anden institution inden for EU/EØS. Efter § 12, stk. 1, nr. 1, kan en opsparing i pensionsøjemed oprettes i et kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for EU/EØS udøver kreditinstitutvirksomhed, eller med Skatteforvaltningens godkendelse i en anden institution inden for EU/EØS. I § 13 er der fastsat regler for den skattemæssige behandling af indlånskonti og kapitalpensionsordninger med anbringelse i investeringsforeninger eller værdipapirer, der før pensionsbeskatningslovens ikrafttræden er oprettet i en bank eller sparekasse her i landet.
Det foreslås at ændre pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., § 12, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., og § 13, stk. 1, 1. og 2. pkt., således at henvisningen til »§ 30, stk. 1, 4, 5, 9 og 10, i lov om finansiel virksomhed« ændres til »§ 30, stk. 1, 4, 5, 6, 8 og 9, i lov om finansiel virksomhed«.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ved § 1 i lov nr. 665 af 8. juni 2017 blev indsat et nyt stykke efter stk. 4 i § 30 i lov om finansiel virksomhed. Ved en fejl blev der ikke foretaget en konsekvensændring af pensionsbeskatningslovens § 11 A og § 12, hvor der henvises til § 30, stk. 1, 4, 5, 9 og 10. Der burde have været indsat en henvisning til det nye stk. 6 i § 30 i lov om finansiel virksomhed, og henvisningen til stk. 9 og 10 i lov om finansiel virksomhed burde have været ændret til en henvisning til stk. 10 og 11. Ved forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens §§ 11 A, 12 og 13 rettes der samtidig op på disse fejl.
Forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., § 12, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., og § 13, stk. 1, 1. og 2. pkt., er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed og en indsættelse af en manglende konsekvensændring som følge af lov nr. 665 af 8. juni 2017. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 4
Efter pensionsbeskatningslovens § 25 skal der af kapitalforsikring i pensionsøjemed og opsparing i pensionsøjemed svares en afgift på 40 pct. Ved overførsel, herunder konvertering, som nævnt i stk. 1, nr. 9, betales der afgift af det beløb, der overføres eller konverteres, af særlige bonushensættelser knyttet til ordningen og af en forholdsmæssig andel af de ufordelte midler knyttet til ordningen. § 25, stk. 3, 2. pkt., beskriver, at ufordelte midler for livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser skal forstås som hensættelser til kollektivt bonusmateriale, ufordelte kollektive særlige hensættelser og akkumuleret værdiregulering. Efter stk. 4, 2. pkt. ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget af den forholdsmæssige andel af kollektivt bonuspotentiale i livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser, skal livsforsikringsselskabet m.v. opdele forsikringsbestanden i én eller flere kontributionsgrupper som anmeldt til Finanstilsynet, jf. lov om finansiel virksomhed. Efter stk. 5, 1. pkt. skal opgørelsen af afgiften af den forholdsmæssige andel af akkumuleret værdiregulering, af livsforsikringsselskabet m.v. opdele forsikringsbestanden i én eller flere rentegrupper som anmeldt til Finanstilsynet, jf. lov om finansiel virksomhed.
Ved overførsel, herunder konvertering, af en supplerende engangsydelse til en supplerende engangssum betales der en afgift på 40 pct., jf. pensionsbeskatningslovens § 29 A, stk. 1. Udbetalingerne fra den supplerende engangssum vil senere være skatte- og afgiftsfrie. Afgiftsgrundlaget er det beløb, der kunne være udbetalt ved den supplerende engangsydelses ophævelse og er nærmere defineret i § 29 A, stk. 3-5. Afgiftsgrundlaget efter § 29 A, stk. 4, skal tværgående pensionskasser efter 2. pkt. opgøre den forholdsmæssige andel af kollektivt bonuspotentiale i én eller flere kontributionsgrupper som anmeldt til Finanstilsynet, jf. lov om finansiel virksomhed. Efter stk. 5, 1. pkt., skal tværgående pensionskasser opgøre den forholdsmæssige andel af akkumuleret værdiregulering i én eller flere rentegrupper som anmeldt til Finanstilsynet, jf. lov om finansiel virksomhed. Det foreslås at ændre pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, 2. pkt., stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., og § 29 A, stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., således at henvisningerne til »lov om finansiel virksomhed« ændres til »lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, 2. pkt., stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., og § 29 A, stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 5
Efter pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 8, kan den del af en pensionskasseordning, der udgøres af supplerende engangsydelse, overføres til en kapitalforsikring i pensionsøjemed, uden at dette skal betragtes som ud- og indbetaling, jf. stk. 9, hvis overførslen sker som led i en bestandsoverdragelse efter §§ 204-206 i lov om finansiel virksomhed eller som led i en fusion som nævnt i selskabsskattelovens § 13 H.
Det foreslås at ændre pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 8, således at henvisningen til »lov om finansiel virksomheds §§ 204-206« ændres til »§§ 195 og 196 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 8, er en konsekvens af det fremsatte forslag til lov om forsikringsvirksomhed. Der er ikke tilsigtet nogen materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 6
Efter pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 1, kan opsparings- og forsikringsordninger, der udelukkende har familieforsørgelse til formål (børneopsparingskonti), oprettes i pengeinstitutter og forsikringsselskaber, der af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive virksomhed her i landet, eller i et udenlandsk kreditinstitut, der efter tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, udøver virksomhed her i landet gennem en filial, jf. § 30, stk. 1, 4, 5, 7, 9 og 10, i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås at ændre pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 1, således at henvisningen til »§ 30, stk. 1, 4, 5, 7, 9 og 10, i lov om finansiel virksomhed« ændres til en henvisning til »§ 30, stk. 1, 4, 5, 6, 8 og 9, i lov om finansiel virksomhed eller §§ 49-51 i lov om forsikringsvirksomhed«.
Forslaget om ændring af pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 1, er for det første en konsekvens af forslaget om en ny lov om forsikringsvirksomhed, hvor § 30, stk. 1, 4 og 7-10, i lov om finansiel virksomhed for forsikringsselskabers vedkommende videreføres i §§ 49-51 i lov om forsikringsvirksomhed.
Forslaget er for det andet en konsekvens af, at § 30, stk. 8, 10 og 11, i lov om finansiel virksomhed ved forslaget om en ny lov om forsikringsvirksomhed bliver til § 30, stk. 6, 8 og 9.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ved § 1 i lov nr. 665 af 8. juni 2017 blev indsat et nyt stk. 5 i § 30 i lov om finansiel virksomhed. Ved en fejl blev der ikke foretaget en konsekvensændring af pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 1, hvor der henvises til § 30, stk. 1, 4, 5, 7, 9 og 10. Der burde have været indsat en henvisning til det nye stk. 6 i § 30 i lov om finansiel virksomhed, og henvisningen til stk. 7, 9 og 10 i lov om finansiel virksomhed burde have været ændret til en henvisning til stk. 8, 10 og 11. Ved forslaget til ændring af pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 1, rettes der samtidig op på disse fejl.