LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 33
Det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses reelle ejere i 5 år efter det reelle ejerskabs ophør. Det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal endvidere opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om forsøg på identifikation af reelle ejere i 5 år efter gennemførelsen af identifikationsforsøget.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 33
RetsinformationDet følger af den gældende § 23, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed, at det gensidige forsikringsselskab og den tværgående pensionskasse skal opbevare dokumentation for oplysninger om reelle ejere.
Den foreslåede § 33 viderefører den gældende § 23, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed uden ændringer.
Den foreslåede § 33 gennemfører artikel 3, stk. 6, litra a, nr. ii, i 4. hvidvaskdirektiv, og artikel 1, nr. 15, i 5. hvidvaskdirektiv.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om dens reelle ejere i 5 år efter det reelle ejerskabs ophør.
Det foreslås derudover i stk. 1, 2. pkt., at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse endvidere skal opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om forsøg på identifikation af reelle ejere i 5 år efter gennemførelsen af identifikationsforsøget.
Pligten til opbevaring af dokumentation for forsøg på identifikation af reelle ejere følger af definitionen på reelle ejere i 4. hvidvaskdirektiv, jf. direktivets artikel 3, stk. 6, litra a, nr. ii. Det fremgår af bestemmelsen, at de omfattede enheder skal opbevare oplysninger om de foranstaltninger, som de har truffet med henblik på at identificere reelle ejere.
Det gensidige selskab og den tværgående pensionskasses pligt til løbende at indhente og opdatere oplysninger om reelle ejere omfatter som minimum, hvad det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse vidste eller burde vide. Heri ligger bl.a., at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse har pligt til at undersøge og eventuelt opdatere oplysningerne, hvis det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse bliver bekendt med, at der eventuelt er sket ændringer i oplysninger om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere.
Det skal til enhver tid kunne dokumenteres, hvad det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse har gjort for at identificere sine reelle ejere. Kommer det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse frem til, at det ikke har reelle ejere, eller at det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses reelle ejere ikke kan identificeres, skal dokumentation for, hvad det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse har gjort i sit forsøg på at identificere reelle ejere, ligeledes opbevares.
Det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal sikre, at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse opbevarer dokumentation for de oplysninger, som det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse har indhentet om sine reelle ejere, samt for alle identifikationsforsøg, dvs. dokumentation for, hvad det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse har foretaget sig for at identificere de reelle ejere, både når det fører til identifikation af de reelle ejere, men også hvis reelle ejere ikke kan identificeres.
Ophører det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse, skal den senest registrerede direktion sikre, at oplysningerne om og dokumentationen for undersøgelse af den eller de reelle ejere kan fremskaffes 5 år efter ejerskabets ophør eller gennemførelsen af identifikationen.
De oplysninger, som selskabet er forpligtet til at opbevare, omfatter de identitetsoplysninger om den reelle ejer (CPR-nummer eller udenlandsk identifikationsnummer, statsborgerskab m.v.), som det gensidige forsikringsselskab eller den tværgående pensionskasse skal registrere i Erhvervsstyrelsens it-system, og oplysninger om arten og omfanget af den reelle ejers rettigheder.
Er alle muligheder udtømte, og er dokumentationen i overensstemmelse med, hvad det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse burde vide, vil det være et udtryk for fyldestgørende dokumentation. Det indebærer, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse kan dokumentere, at de reelle ejere, herunder det reelle ejerskab, er i overensstemmelse med de oplysninger, der er registreret i Erhvervsstyrelsens it-system. Ejes et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse indirekte af en reel ejer, er dokumentation for selskabets ejer- og kontrolstruktur en del af dokumentationen for, hvordan det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse er kommet frem til, at den pågældende person er den reelle ejer. Som led heri kan indgå dokumentation for, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse har været i korrespondance med de juridiske personer, som ejer det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse direkte eller indirekte, med det formål at identificere den eller de reelle ejere af det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse. Det kan eksempelvis være et telefonnotat eller en mailkorrespondance. Indhentes oplysninger om ejerforhold hos andre landes registre, kan denne dokumentation (registreringsbevis) også indgå som dokumentation for de indhentede ejeroplysninger. Har det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse anmodet rådgivere (danske eller udenlandske) om hjælp til at fremskaffe oplysninger om personer, der betragtes som virksomhedens reelle ejere, indgår dette også i den dokumentation, der skal opbevares. Det er dokumentation af ordregivende karakter, dvs. hvor det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse foretager en aktiv handling for at identificere dets reelle ejere.
Har det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse ingen reelle ejere, eller kan det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse ikke identificere den eller de reelle ejere, er dokumentation herfor ligeledes omfattet. Har det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse eksempelvis forsøgt at indhente oplysninger om sine reelle ejere via andre landes registeroplysninger eller ved hjælp af rådgivere (danske såvel som udenlandske), skal dokumentation herfor gemmes uanset, at det ikke har ført til identifikation af det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses reelle ejere.
Revisor har i henhold til gældende ret pligt til at afgive supplerende oplysninger i revisionspåtegningen i selskabets årsrapport om ikke uvæsentlige forhold, som selskabets ledelse kan ifalde strafansvar for, jf. § 7, stk. 2, 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 1468 af 12. december 2017 om godkendte revisorers erklæringer. Da bestemmelsen om registrering og opbevaring af oplysninger om reelle ejere foreslås strafbelagt, skal det enkelte selskabs eventuelle revisor derfor også sørge for at påse, at selskabet har opfyldt disse forpligtelser, da manglende registrering af reelle ejere anses for at være et væsentligt forhold. Hvis revisor konstaterer, at selskabet ikke har registreret reelle ejere, herunder eventuelt direktionen som reelle ejere, ikke har sørget for at forsøge at identificere sådanne reelle ejere eller ikke har opbevaret oplysninger herom, skal revisor afgive supplerende oplysninger i revisionspåtegningen i selskabets årsrapport. Det er således revisors pligt at kontrollere, om selskabet har registreret reelle ejere. Det er derimod ikke revisors pligt at kontrollere rigtigheden af registreringerne og dokumentationen herfor eller at vurdere, om selskabet har foretaget alle rimelige forsøg på at identificere reelle ejere.
Den gældende pligt i selskabslovens § 147, stk. 2, jf. § 199, stk. 9, i lov om finansiel virksomhed, hvorefter revisor skal påse, at ledelsen overholder en række nærmere angivne forpligtelser, vil også omfatte en kontrol af, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse har foretaget den lovpligtige registrering af ejere, samt at kontrollere, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse opbevarer den nødvendige dokumentation. Revisors pligt strækker sig alene til at kontrollere ledelsens handlepligt og således ikke til at efterse selve registreringen og dokumentationens indhold.
Overtrædelse af den foreslåede bestemmelse er strafbelagt i henhold til lovforslagets § 312, stk. 1.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den virksomhed, der undlader at opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om virksomhedens reelle ejere i fem år efter det reelle ejerskabs ophør eller undlader at opbevare dokumentation for de indhentede oplysninger om forsøg på identifikation af reelle ejere i 5 år efter gennemførslen af identifikationsforsøget. Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.