LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 277
Finanstilsynet kan påbyde et forsikringsselskab inden for en frist fastsat af Finanstilsynet at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis
-
virksomhedens økonomiske stilling er således forringet, at de forsikredes eller øvrige investorers interesser er udsat for fare, eller
-
der er en ikke uvæsentlig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling på grund af indre eller ydre forhold udvikler sig således, at virksomheden vil miste sin tilladelse.
Stk. 2. Finanstilsynet kan inddrage virksomhedens tilladelse, hvis de påbudte foranstaltninger, jf. stk. 1, ikke er foretaget inden for den fastsatte frist.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for en koncern, hvor modervirksomheden er en forsikringsholdingvirksomhed eller et forsikringsselskab, hvis der er betydelig risiko for, at koncernens økonomiske stilling udvikler sig således, at koncernen ikke vil overholde kapitalkravet til koncernen.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 277
RetsinformationEfter den gældende § 350, stk. 1, i lov finansiel virksomhed kan Finanstilsynet påbyde en finansiel virksomhed indenfor en af tilsynet fastsat frist at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis virksomhedens økonomiske stilling er forringet, så virksomhedens kunder er udsat for fare eller hvis der er en ikke uvæsentlig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling på grund af indre eller ydre forhold udvikler sig således, at virksomheden vil miste sin tilladelse.
Det foreslåede stk. 1 viderefører § 350, stk. 1, i lov finansiel virksomhed med den sproglige ændring, at der alene henvises til forsikringsselskaber. Der er ikke tilsigtet materielle ændringer med den foreslåede bestemmelse.
Finanstilsynet kan efter det foreslåede stk. 1, nr. 1, påbyde et forsikringsselskab indenfor en frist fastsat af Finanstilsynet at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis virksomhedens økonomiske stilling er således forringet, at de forsikredes eller øvrige investorers interesser er udsat for fare.
Bestemmelsen indebærer, at Finanstilsynet kan give et påbud til et forsikringsselskab, hvor der er en konkret fare for de forsikredes eller øvrige investorers økonomiske interesser, selv om virksomheden opfylder de almindelige kapitalkrav i den finansielle lovgivning. Bestemmelsen kan kun anvendes, hvis disses økonomiske interesser er i konkret fare f.eks. som følge af, at virksomheden ikke har ført en forsvarlig drift. Bestemmelsen kan alene anvendes, når interesserne for den nævnte personkreds er i fare, mens hensyn til medarbejdere, aktionærer og øvrige kreditorer ikke kan danne baggrund for et påbud.
Finanstilsynet vil efter bestemmelsen kunne fastsætte et forhøjet kapitalkrav til forsikringsselskaber, der har udsat sig for en ekstraordinær høj risiko. Som eksempler på anvendelsesområdet kan nævnes påbud om at lukke for nytegning samt krav om at bringe et utilstrækkeligt reassuranceprogram i orden.
Finanstilsynet kan efter det foreslåede stk. 1, nr. 2, påbyde et forsikringsselskab indenfor en frist fastsat af Finanstilsynet at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis der er en ikke uvæsentlig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling på grund af indre eller ydre forhold udvikler sig således, at virksomheden vil miste sin tilladelse.
Bestemmelsen indebærer, at Finanstilsynet kan gribe ind og påbyde, at et forsikringsselskab foretager de nødvendige foranstaltninger for at rette op på sin økonomiske situation, hvis der ikke er uvæsentlig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling udvikler sig således, at virksomheden vil miste sin tilladelse. Det vil i praksis være, hvor virksomheden ikke længere vil kunne overholde lovens solvens- og likviditetskrav.
Finanstilsynet skal foretage sin vurdering på baggrund af erfaring og kendskab til markedsforhold og til den konkrete virksomhed.
Bestemmelsen kan bl.a. tænkes anvendt, når der er en ikke uvæsentlig risiko for, at virksomheden på et senere tidspunkt ikke kan opfylde lovens kapitalkrav.
Bestemmelsen ses i lyset af lov om finansiel virksomhed § 344, stk. 2, hvor Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige tilsynsvirksomhed med henblik på at fremme den finansielle stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder samt for forsikringsbranchen at varetage beskyttelsen af forsikringstagernes interesser. Konstaterer Finanstilsynet en uholdbar forretningsmodel, hvor virksomheden i øvrigt fortsat overholder gældende lovgivning, kan en reaktionsmulighed være at påbyde virksomheden at foretage nødvendige foranstaltninger i medfør af bestemmelsen. Bestemmelsen kan således også anvendes for at fremme finansiel stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder.
Den ikke uvæsentlige risiko kan skyldes både indre og ydre forhold for virksomheden. Risici, der ligger uden for virksomhedens kontrol, kan være begrundet i forhold, som virksomheden ikke har kontrol over, men som virksomheden heller ikke har taget højde for i tilrettelæggelsen af sin forretning. Opbygningen af en boble indenfor afgrænsede markeder eller sektorer kan således være forhold, der ligger uden for virksomhedens kontrol, men som må antages at kunne indebære en væsentlig økonomisk risiko for virksomheden på et senere tidspunkt.
Bestemmelsen giver mulighed for, at et forsikringsselskabs forhold bringes i orden, mens virksomheden stadig opfylder lovgivningens krav til kapitalforhold m.v.
Det påbud, som Finanstilsynet giver, kan afpasses efter den konkrete virksomheds forhold, hvilket giver Finanstilsynet mere differentierede beføjelser. Finanstilsynets påbud skal konkretiseres så tilstrækkeligt, at ledelsen i forsikringsselskabet reelt har mulighed for at imødekomme påbuddet. Sagen vil som udgangspunkt skulle forelægges for Finanstilsynets bestyrelse, jf. den gældende § 345, stk. 12, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed, da et påbud i medfør af bestemmelsen altid vil have videregående betydelige følger for forsikringsselskabet. Der skal ligeledes være klarhed over, hvornår påbuddet er opfyldt. Omvendt skal det være op til den enkelte virksomheds ledelse at udfylde rammerne for, hvorledes et påbud skal opfyldes.
Når Finanstilsynet meddeler forsikringsselskabet et påbud, vil der samtidig blive fastsat en frist for opfyldelse heraf. Er påbuddet ikke opfyldt indenfor denne frist, kan Finanstilsynet inddrage virksomhedens tilladelse, jf. stk. 2.
Den gældende § 350, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at Finanstilsynet kan inddrage virksomhedens tilladelse, hvis virksomheden ikke har efterlevet tilsynets påbud givet efter § 350, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslåede stk. 2 viderefører § 350, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed med enkelte sproglige ændringer.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet kan inddrage virksomhedens tilladelse, hvis de påbudte foranstaltninger, jf. stk. 1, ikke er foretaget indenfor den fastsatte frist.
Bestemmelsen indebærer, at Finanstilsynet har hjemmel til at inddrage et forsikringsselskabs tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed, hvis virksomheden ikke efterlever Finanstilsynets påbud efter det foreslåede stk. 1.
Ved inddragelse af en finansiel virksomheds tilladelse skal almindelige principper om proportionalitet iagttages. Derudover skal en mindre indgribende foranstaltning vurderes at være utilstrækkelig.
Finanstilsynets afgørelse vil kunne indbringes for Erhvervsankenævnet, der i særlige tilfælde kan beslutte, at en klage har opsættende virkning.
Et forsikringsselskab, som ikke har tilladelse, skal som udgangspunkt foranstalte virksomheden afviklet, jf. lovforslagets § 200.
Den gældende § 350, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at § 350, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende anvendelse for en koncern, hvor modervirksomheden er en finansiel holdingvirksomhed m.v., hvis der er betydelig risiko for, at koncernens økonomiske stilling udvikler sig således, at koncernen ikke vil overholde kapitalkravet til koncernen.
Det foreslåede stk. 3 viderefører § 350, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed med den sproglige ændring, at der alene henvises til forsikringsselskaber og forsikringsholdingvirksomheder. Der er ikke tilsigtet materielle ændringer med den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås i stk. 3, at stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for en koncern, hvor modervirksomheden er en forsikringsholdingvirksomhed eller et forsikringsselskab, hvis der er betydelig risiko for, at koncernens økonomiske stilling udvikler sig således, at koncernen ikke vil overholde kapitalkravet til koncernen.
Med den foreslåede bestemmelse benyttes adgangen i konglomeratdirektivets artikel 7, nr. 3, hvorefter Finanstilsynet kan træffe andre tilsynsmæssige foranstaltninger for at begrænse risikokoncentrationen i et finansielt konglomerat.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at give Finanstilsynet mulighed for at påbyde en finansiel koncern at begrænse de risici, som tilsynet måtte identificere. Der kan eksempelvis være tale om tilfælde, hvor en finansiel koncern har flere engagementer med en kunde eller gruppe af indbyrdes forbundne kunder, der hver for sig ikke truer de enkelte finansielle virksomheders soliditet, men hvor det samlede engagement kan true koncernens og dermed også de enkelte finansielle virksomheders soliditet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Finanstilsynet har mulighed for at påbyde en finansiel koncern at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis der er betydelig risiko for, at koncernens økonomiske stilling udvikler sig således, at koncernen ikke vil overholde kapitalkravet til koncernen. Hvis indberetningerne viser, at en koncern ikke vil overholde koncernens solvenskrav, hvis en eller flere begivenheder indtræffer, vil Finanstilsynet kunne påbyde koncernen at nedbringe koncernens risikoprofil. Finanstilsynet kan eksempelvis give påbud om ikke at udvide engagementet, påbud om at nedbringe engagementet eller påbud om afdækning af risiko.