LOV nr 718 af 13/06/2023
Erhvervsministeriet
Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 227
Træffer Finanstilsynet beslutning om, at forsikringsbestanden i et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, tages under administration i henhold til § 199, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller stk. 3, § 200, stk. 3 eller 4, § 209, stk. 5, eller § 220, udnævner Finanstilsynet samtidig en administrator til i fællesskab med eventuelle medadministratorer at forestå forsikringsbestandens administration.
Stk. 2. Når en forsikringsbestand tages under administration, skal Finanstilsynet tilbagekalde selskabets tilladelse og foranledige beslutningerne om administrationens iværksættelse, administrators udnævnelse og tilladelsens tilbagekaldelse registreret i Erhvervsstyrelsen.
Stk. 3. For at sikre administrationens forsvarlige varetagelse kan administrator udpege en eller flere medadministratorer med indsigt i relevante forhold for administrationen. § 140 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med administrationsboer.
Stk. 4. Udgifter, der efter skattelovgivningen påhviler administrationsboet bestående af de forsikrede, udredes af administrationsboet ved administrator.
Stk. 5. Honorarer til administratorerne og andre udgifter i forbindelse med administrationen udredes af administrationsboet. Honorarernes størrelse fastsættes efter forhandling med Finanstilsynet.
Stk. 6. Administrationsboet er underlagt Finanstilsynets tilsyn.
Forarbejder til Lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 227
RetsinformationDen gældende § 253 i lov om finansiel virksomhed fastsætter regler om administration af forsikringsbestande i forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed.
Den foreslåede § 227 viderefører den gældende lov om finansiel virksomhed § 253 med redaktionelle ændringer. Den foreslåede bestemmelse medfører ikke materielle ændringer.
Den foreslåede bestemmelse finder kun anvendelse på forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed.
Det følger af lovforslagets § 209, stk. 4, at den foreslåede bestemmelse tillige finder anvendelse på et forsikringsselskab, der ikke driver livsforsikringsvirksomhed, som erklæres konkurs.
Det foreslås i stk. 1, at træffer Finanstilsynet beslutning om, at en forsikringsbestand i et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, tages under administration i henhold til § 199, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller stk. 3, § 200, stk. 3 eller 4, § 209, stk. 5, eller § 220 udnævner Finanstilsynet samtidig en administrator til i fællesskab med eventuelle medadministratorer at forestå forsikringsbestandens administration.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter de nærmere regler om etablering af et administrationsbo, når et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, ikke kan fortsætte sin drift af selskabet, og bestemmer, at der skal udnævnes en administrator til at administrere forsikringsbestanden, når Finanstilsynet beslutter, at en forsikringsbestand i et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, skal tages under administration.
De i henhold til loven fastsatte tilfælde, hvor Finanstilsynet skal eller kan tage et selskabs forsikringsbestand under administration, er fastsat i det foreslåede stk. 1.
Finanstilsynet kan tage et selskabs forsikringsbestand under administration som følge af lovforslagets § 199, stk. 1, nr. 1 og 2, der bestemmer, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive virksomhed som forsikringsselskab, hvis forsikringsselskabet gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af den foreslåede lov om forsikringsvirksomhed, lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, Solvens II-direktivet, Solvens II-forordningen eller andre love, der finder anvendelse for forsikringsselskaber, eller hvis forsikringsselskabet ikke opfylder kravene til at få en tilladelse, herunder kravene i lovforslagets kapitel 3.
Endvidere kan Finanstilsynet træffe beslutning om at tage et gruppe 2-forsikringsselskabs forsikringsbestand under administration efter § 199, stk. 3, der bestemmer, at et gruppe 2-forsikringsselskabs tilladelse som forsikringsselskab skal inddrages, hvis selskabet ikke har gennemført foranstaltningerne i planen for genoprettelse til opfyldelse af kravet til minimumsbasiskapitalen indenfor fristerne i lovforslagets § 225.
Forsikringsbestanden kan tages under administration, når Finanstilsynet inddrager et forsikringsselskabs tilladelse i henhold til § 200, stk. 3 og 4.
Det følger af lovforslagets § 209, stk. 5, at Finanstilsynet skal tage forsikringsbestanden under administration, når et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, erklæres konkurs.
Endelig kan selskabets forsikringsbestand tages under administration i medfør af lovforslagets § 220, hvis selskabet undlader at imødekomme de genopretningsforanstaltninger, som Finanstilsynet i medfør af bestemmelsen har fastsat, og denne undladelse skønnes at medføre fare for de forsikrede. En forsikringsbestand skal tages under administration, hvis det viser sig, at der inden den i henhold til § 220, stk. 1, fastsatte frist ikke kan fremskaffes de til dækning af de forsikringsmæssige hensættelser til solvens nødvendige midler, jf. stk. 3. Efter § 220, stk. 4, kan Finanstilsynet endvidere træffe bestemmelse om, at selskabets forsikringsbestand skal tages under administration, hvis selskabet træder i likvidation. Endelig følger det af § 220, stk. 5, at Finanstilsynet kan træffe beslutning om, at selskabet skal opløses, hvis Finanstilsynet finder det påkrævet, når selskabet er taget under administration.
Den i medfør af bestemmelsen udnævnte administrator fungerer i administrationsboets ledelse.
Finanstilsynet træffer afgørelse om, at selskabet tages under administration, hvorefter der oprettes et administrationsbo, som fungerer som en selvstændig juridisk enhed separat fra selskabet. At selskabet tages under administration betyder, at den af Finanstilsynet udnævnte administrator i fællesskab med eventuelle medadministratorer skal forestå forsikringsbestandens administration og handle i selskabets bedste interesse. Dette kan eksempelvis indebære at forvalte selskabets midler samt administrere forsikringsselskabets registrerede aktiver og forsikringsmæssige hensættelser samt selskabets anmeldte og forfaldne forsikringskrav.
Finanstilsynets afgørelse om, at forsikringsbestanden i et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, tages under administration, kan ankes til Erhvervsankenævnet senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt selskabet, som følge af lovforslagets § 309, stk. 1.
Administrator, som er udnævnt af Finanstilsynet, er administrationsboets ledelse og er at betragte som en bobestyrer. Administrators hovedopgave er at opgøre og administrere boets aktiver og passiver. Aktiverne består som udgangspunkt af forsikringsselskabets registrerede aktiver, jf. den foreslåede § 219, mens passiverne består af forsikringsselskabets forpligtelser i henhold til forsikringsaftalerne og den eventuelt påhvilende skattebetaling, jf. stk. 4, og omkostningerne i forbindelse med administration i øvrigt, blandt andet administrators honorar, jf. stk. 5. Administrator skal endvidere sørge for forsikringsselskabets videre drift, herunder den løbende udbetaling af forsikringskrav. Endelig skal administrator forsøge at få forsikringsbestanden overdraget eller etablere et nyt selskab, jf. lovforslagets §§ 234 og 235. Kan dette ikke lade sig gøre, fortsætter administrationen uændret, indtil alle forsikringer er udløbet, eller det på et senere tidspunkt kan lade sig gøre at få bestanden overdraget til et eksisterende eller nyt selskab, jf. lovforslagets § 235, stk. 3.
For krav til en administrator og eventuelle medadministratorer, som udnævnes af Finanstilsynet, kan der henvises til de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelses stk. 3.
Det foreslås i stk. 2, at når en forsikringsbestand tages under administration, skal Finanstilsynet tilbagekalde tilladelsen fra forsikringsselskabet, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, samt foranledige beslutningerne om administrationens iværksættelse, administrators udnævnelse samt at tilladelsens tilbagekaldelse registreres i Erhvervsstyrelsen.
Når en forsikringsbestand tages under administration, må det som følge af de nævnte bestemmelser i stk. 1 antages, at selskabet er ude af stand til at drive forsikringsvirksomhed på en forsvarlig måde. Af denne årsag er det nødvendigt, at Finanstilsynet tilbagekalder selskabets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed, så snart de træffer beslutningen om, at en forsikringsbestand skal tages under administration. Tilbagekaldelse af tilladelsen indebærer blandt andet, at nytegning ikke kan finde sted. Finanstilsynet skal samtidig sørge for, at beslutningen om administrationens iværksættelse, tilbagekaldelse af tilladelsen samt administrators udnævnelse registreres hos Erhvervsstyrelsen. Registrering hos Erhvervsstyrelsen har til formål at oplyse offentligheden og relevante interessenter om, at selskabet er taget under administration, samt at legitimere administrator til at handle på selskabets vegne.
Efter forsikringsselskabets bestand tages under administration er der ikke krav om, at selskabet skal opløses. Dog kan Finanstilsynet kræve opløsning efter lovforslagets § 220, stk. 5.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at for at sikre administrationens forsvarlige varetagelse kan administrator udpege en eller flere medadministratorer med indsigt i for administrationen relevante forhold.
Det foreslås i 2. pkt., at § 140 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med administrationsboer.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at administrationen varetages med størst mulig ekspertise og indsigt i relevante forhold. Henvisningen til lovforslagets § 140 indebærer, at administrator enten selv skal have aktuarmæssig ekspertise eller i modsat fald skal udnævne en medadministrator med en sådan ekspertise, da aktuarmæssig kompetence forudsættes at være nødvendig for at administrere livsforsikringsbestande.
Bestemmelsens stk. 1 fastsætter, at direktionen skal drage omsorg for, at et forsikringsselskab råder over tilstrækkelig sagkundskab til beregning af forsikringsmæssige hensættelser til solvens. Bestemmelsens stk. 2 fastsætter endvidere, at i et forsikringsselskab med tilladelse til at drive livsforsikring skal bestyrelsen ansætte en ansvarshavende aktuar, der skal varetage de nødvendige forsikringstekniske funktioner, herunder beregninger og undersøgelser.
Udover medadministratorer med indsigt i forsikringsforhold kan det tillige komme på tale at udpege en kurator i forsikringsselskabets konkursbo eller en likvidator i forsikringsselskabets likvidationsbo, hvis administrator skønner, at dette er hensigtsmæssigt, og eventuelle interessekonflikter ikke er til hinder herfor.
Det foreslås i stk. 4, at udgifter, der efter skattelovgivningen påhviler administrationsboet bestående af de forsikrede, udredes af administrationsboet ved administrator.
Ved administration af forsikringsbestanden fastsætter pensionsafkastbeskatningsloven, at administrationsboet indtræder i selskabets forpligtelser m.v., hvorved grundlaget for beskatning de facto er overført til administrationsboet, der løbende udreder pensionsafkastskatten. Administrationsboet består af de forsikrede og administreres af administrator.
Som eksempel kan nævnes krav på pensionsafkastbeskatning af afkastet af administrationsboets aktiver. Ved lov nr. 1033 af 17. december 2001 om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, selskabsskatteloven og andre skattelove blev der blandt andet vedtaget skattemæssige ændringer af betydning for administrationsboer på forsikringsområdet. I forslaget var anført, at et administrationsbo, der administrerer et livsforsikringsselskabs eller en pensionskasses bestand af pensionstilsagn, hæfter for pensionsafkastskatten. Administrationsboet skal således betale pensionsafkastskat af formueafkastet af den samlede pensionsformue, på samme måde som der betales pensionsafkastskat af formueafkast af pensionsformuer, der ikke er under administration.
Baggrunden for denne lovændring var, at administration af en forsikringsbestand tidligere i relation til de forsikrede blev betragtet som ophør med ophørsbeskatning til følge og med manglende fradragsret for fremtidige præmieindbetalinger. Ophørsbeskatning samt manglen på skattefradrag og beskatning af afkastet som en investering i stedet for beskatning efter pensionsafkastbeskatningsloven ville være en ulempe og økonomisk byrde for de forsikrede. Lovændringen var således nødvendig for at sikre, at de forsikrede så vidt muligt bliver stillet, som om forsikringsbestanden ikke var taget under administration.
Det foreslås i stk. 5, at honorarer til administratorerne og andre udgifter i forbindelse med administrationen udredes af administrationsboet. Honorarernes størrelse fastsættes efter forhandling med Finanstilsynet.
Bestemmelsen fastsætter, at omkostninger ved boets behandling udredes af administrationsboet. Dette inkluderer honorarer til administratorerne, hvis størrelse fastsættes efter forhandling med Finanstilsynet samt andre udgifter i forbindelse med administrationen, hvilket eksempelvis kan være udgifter til kontorhold m.v. Udgifter, der stammer fra forsikringsselskabets drift kan ikke kræves betalt af administrationsboet.
Det foreslås i stk. 6, at administrationsboet er underlagt Finanstilsynets tilsyn.
Bestemmelsen indebærer, at Finanstilsynet har samme tilsynsmæssige rettigheder og forpligtelser i relation til administrationsboet som over for forsikringsselskaber i medfør af den foreslåede lov om forsikringsvirksomhed. Dette inkluderer i særdeleshed de særlige regler om forsikringsselskabers administration i lovforslagets §§ 227 til 235.
Administrationsboet ligestilles i alle tilsynsmæssige forhold med et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed. Finanstilsynet kan således undersøge administrationsboets forhold og afkræve administrationsboet de i loven angivne oplysninger.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at administrators varetagelse af boet sker på en forsvarlig og betryggende måde, og det må forventes, at der udvises en vis grad af forsigtighed ved administrators varetagelse af boet.