LOV nr 192 af 28/02/2023
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Lov om Fonden for Plantebaserede Fødevarer § 5
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stiller sekretariatsbistand til rådighed for bestyrelsen.
Forarbejder til Lov om Fonden for Plantebaserede Fødevarer § 5
RetsinformationDet foreslås i § 5, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stiller sekretariatsbistand til rådighed for bestyrelsen.
Sekretariatet for Fonden for Plantebaserede Fødevarer forventes at blive varetaget af Landbrugsstyrelsen under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Det vil styrke synergien til det tværgående nationale arbejde med og strategier for den grønne omstilling og plantebaserede fødevarer.
Sekretariatsfunktionen vil bestå i at understøtte bestyrelsens arbejde med bl.a. udarbejdelse af fondens strategi, handlingsplaner og årsberetninger, den løbende sagshåndtering samt kontakt til departementet og andre samarbejdspartnere. Herudover forventes sekretariatet at skulle understøtte kommunikation fra fonden, herunder nyheder, hjemmeside og informationsmøder m.m. Ligeledes vil sekretariatet være med til at udarbejde ansøgningsmateriale og vejledninger til ansøgninger, varetage sagsbehandling i forbindelse med gennemførelse af projekter og aktiviteter samt forberedelse af materiale til bestyrelsens bevillingsmøder.
Yderligere vil sekretariatet efter forslaget varetage udbetaling af tilskud til tilsagnshaverne samt godkendelse af statusrapporter og evt. ansøgninger om ændring af tilsagn.
Det er bestyrelsen, der efter forslaget har ansvaret for fonden, og bestyrelsen vil blive fondens ledende organ, der træffer afgørelser om fondens virke, f.eks. afgørelser om tilsagn eller afslag på tilsagn. Sekretariatet understøtter efter forslaget bestyrelsen i arbejdet, men har som udgangspunkt ikke afgørelseskompetence i forhold til tildeling af tilsagn eller afslag på ansøgninger.