Det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 607,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 291,7 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,4 mia. kr., jf. dog § 2, stk. 1.
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 306,1 mia. kr.
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 139,6 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 136,6 mia. kr. og det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,0 mia. kr.
Finansministeren kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027, i det omfang det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Stk. 2. Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om omfordelinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside.
Det følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at det statslige udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 603,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 288,3 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,6 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, vil medføre, at det statslige udgiftsloft udgør 603,9 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter udgør 288,3 mia. kr., og at det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 315,6 mia. kr. for finansåret 2027.
Det foreslås i § 1, stk. 2, at det kommunale udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 305,4 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2, vil medføre, at det kommunale udgiftsloft udgør 305,4 mia. kr. for finansåret 2027.
Det foreslås i § 1, stk. 3, at det regionale udgiftsloft for finansåret 2027 fastsættes til 139,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 136,2 mia. kr., og det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,0 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil medføre, at det regionale udgiftsloft udgør 139,2 mia. kr., det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 136,2 mia. kr., og at det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 3,0 mia. kr. for finansåret 2027.
De foreslåede bestemmelser i stk. 1-3 skal ses i sammenhæng med budgetlovens § 6, stk. 1, hvoraf det følger, at finansministeren samtidigt med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende finansår, som er 2027. For nuværende findes der ikke fastsatte udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2027.
Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1-3.2.3.
Det foreslås i § 2, stk. 1, at finansministeren uanset lovforslagets § 1 kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027, i det omfang det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, vil medføre, at finansministeren kan foretage en omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2027.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, vil medføre, at finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 32.4.1.
Det foreslås i § 3, stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, vil medføre, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gældende udgiftslofter for 2024-2026 samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2027, til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2024 til 2027. Således fastsættes udgiftslofter i det pågældende år svarende til finansåret 2027 i finanslovsforslaget.
Det foreslås i § 3, stk. 2, at loven har virkning for finansåret 2027.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, vil medføre, at loven har virkning for finansåret 2027.
Det er således nødvendigt, at den foreslåede lov træder i kraft samtidig med finansloven for 2024, så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter for den fireårige periode, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 1.