LOV nr 321 af 28/03/2023
Erhvervsministeriet
Lov om etablering af statsgaranti på lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde i landdistriktsområder uden for fjernvarmenettet § 3
Statsgarantiordningen omfatter lån sikret ved tinglyst pant i en boligejendom eller andelsboligforeningsejendom, jf. § 1, stk. 2, som opfylder følgende betingelser, jf. dog stk. 2:
- Ejendommen har en kontantværdi, som er
a) under 8.000 kr. pr. kvadratmeter (vægtet areal) eller
b) mellem 8.000 kr. og 10.000 kr. pr. kvadratmeter (vægtet areal), hvis ejendommen er beliggende i et postnummer omfattet af bilag 1.
- Ejendommen er beliggende i et område i Danmark, hvor der ikke er etableret fjernvarme, og hvor der ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet.
Stk. 2. Boligejendomme med tilladelse som fleksbolig, jf. § 41 a i lov om planlægning, er ikke omfattet af statsgarantiordningen.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om betingelsen i stk. 1, nr. 2, herunder regler om, at betingelsen i stk. 1, nr. 2, fraviges.
Forarbejder til Lov om etablering af statsgaranti på lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde i landdistriktsområder uden for fjernvarmenettet § 3
RetsinformationDen foreslåede § 3 afgrænser hvilke ejendomme, der kan blive omfattet af den foreslåede statsgarantiordning. Bestemmelsen oplister de betingelser, som skal være opfyldt i relation til værdien og beliggenheden af en ejendom, for at staten kan garantere et lån til udskiftning af ejendommens opvarmningskilde fra et olie- eller gasfyr til en varmepumpe efter den foreslåede ordning.
Det foreslås i § 3, stk. 1, nr. 1, at for at være omfattet af statsgarantiordningen skal den pågældende boligejendom eller andelsboligforeningsejendom, jf. § 1, stk. 2, som der ydes lån sikret ved tinglyst pant i, have en kontantværdi, som er under 8.000 kr. pr. kvadratmeter, eller som er mellem 8.000 kr. og 10.000 kr. pr. kvadratmeter, hvis ejendommen er beliggende i et postnummer omfattet af bilag 1.
Det betyder, at den foreslåede statsgarantiordning omfatter boligejendomme og andelsboligforeningsejendomme i hele Danmark med en kontantværdi på under 8.000 kr. pr. kvadratmeter (vægtet areal), og at den foreslåede statsgarantiordning derudover omfatter boligejendomme og andelsboligforeningsejendomme i visse dele af Danmark med en kontantværdi på mellem 8.000 kr. og 10.000 kr. pr. kvadratmeter (vægtet areal). Det afgørende tidspunkt for opgørelse af kontantværdien er tidspunktet for optagelse af det statsgaranterede lån.
Kontantværdien pr. kvadratmeter udregnes på baggrund af det vægtede areal, der er en sædvanlig og anerkendt beregningsmetode på området, som er aftalt mellem realkreditbranchen og Finanstilsynet. Vægtningsmetoden benyttes også i statistikkerne for bolighandel i Danmark, herunder Finans Danmarks boligmarkedsstatistik.
Ejendomskreditgivers opgørelse af ejendommens kontantværdi er nærmere behandlet i lovforslagets § 10, stk. 2, hvortil der henvises.
Det foreslås i § 3, stk. 1, nr. 2, at for at være omfattet af statsgarantiordningen skal den pågældende ejendom derudover være beliggende i et område i Danmark, hvor der ikke er etableret fjernvarme, og hvor der ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet.
At der i et område ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet, indebærer, at området ikke er besluttet udlagt til fjernvarme, herunder omfattet af et godkendt projektforslag, eller udpeget som et potentielt fjernvarmeområde, dvs. et område udpeget i kommunalbestyrelsens samlede godkendte varmeplan som et område, der forventes at blive forsynet med fjernvarme. Det afgørende tidspunkt er tidspunktet for optagelse af lånet til udskiftning af et olie- eller gasfyr med en varmepumpe.
Den daværende regering (Socialdemokratiet) har i udspillet ”Danmark kan mere II” fra april 2022 lagt op til, at alle husejere med gas- eller oliefyr i løbet af 2022 vil modtage et brev med oplysninger om, hvorvidt de kan få fjernvarme, eller om de i stedet skal overveje at skifte opvarmningskilde til en varmepumpe. Dette tiltag er også omfattet af den politiske aftale ”Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022” af 25. juni 2022. Hvis en borger i den forbindelse modtager besked om, at vedkommende hverken på tidspunktet for brevets afsendelse eller senere kan forvente at få fjernvarme, vil dette eksempelvis kunne være tilstrækkeligt til, at betingelsen i nr. 2 anses for at være opfyldt. Oplysninger vil eksempelvis også kunne søges i det digitale register plandata.dk.
Det foreslås, at erhvervsministeren bemyndiges til – efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren – at fastsætte nærmere regler om betingelsen i nr. 2, dvs. hvad der nærmere skal forstås ved betingelsen om, at ejendommen er beliggende i et område, hvor der ikke er etableret fjernvarme, og hvor der ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet, herunder fastsætte regler, der fraviger betingelsen i nr. 2, jf. det foreslåede stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til stk. 3, herunder for nærmere om ordningens afgrænsning i forhold til potentielle fjernevarmeområder.
Betingelserne i det foreslåede stk. 1 er kumulative. Den pågældende ejendom skal således både være værdisat som angivet i det foreslåede stk. 1, nr. 1, og befinde sig i et område uden mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet som angivet i det foreslåede stk. 1, nr. 2, for at kunne blive omfattet af anvendelsesområdet for den foreslåede statsgarantiordning.
Henvisningen til andelsboligforeninger i denne lov skal ses i sammenhæng med afgrænsningen i lovforslagets § 1, stk. 2, hvortil der også henvises i den foreslåede § 3. De omfattede andelsboligforeninger er i medfør heraf ejendomme, hvor mindst 80 pct. af ejendommens samlede bruttoetageareal kan henføres til ejendomskategorien ”private andelsboliger”, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer. Andelsboligforeninger, som ikke opfylder denne betingelse, er ikke omfattet af lovforslaget og dermed den foreslåede statsgarantiordning, jf. § 1, stk. 2.
Det foreslås i § 3, stk. 2, at boligejendomme med tilladelse som fleksbolig, jf. § 41 a i lov om planlægning, ikke er omfattet af statsgarantiordningen.
Fritidshuse er ikke omfattet af den foreslåede statsgarantiordning. Det er heller ikke hensigten, at fleksboliger skal omfattes af ordningen. Fleksboliger er helårsboliger uden bopælspligt, som kan anvendes som fritidshuse, men som ejeren også kan flytte permanent ind i og anvende som helårsbolig.
Det forhold, at statsgarantiordningen ikke omfatter fleksboliger, afskærer ikke forbrugere fra at opnå lån med statsgaranti til udskiftning af opvarmningskilde i en boligejendom, som tidligere har været anvendt som fleksbolig.
I de statsgaranterede låns løbetid vil det således være i strid med betingelserne i dette lovforslag, hvis en forbruger ansøger om og opnår tilladelse til at anvende boligejendommen som fleksbolig. I så fald finder bestemmelsen i lovforslagets § 23, stk. 1, nr. 2, anvendelse, hvilket betyder, at det statsgaranterede lånebeløb forfalder til indfrielse straks.
Det foreslås i § 3, stk. 3, at erhvervsministeren efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om betingelsen i stk. 1, nr. 2, herunder regler om, at betingelsen i stk. 1, nr. 2, fraviges. Stk. 1, nr. 2, afgrænser den foreslåede statsgarantiordning til at omfatte ejendomme beliggende i Danmark i et område, hvor der ikke er etableret fjernvarme, og hvor der ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet.
Reglerne fastsættes efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren, da varmeforsyning henhører under klima-, energi- og forsyningsministeriets ressort.
Den daværende regering (Socialdemokratiet) har i udspillet ”Danmark kan mere II” fra april 2022 lagt op til, at alle husejere med gas- eller oliefyr i løbet af 2022 vil modtage et brev med oplysninger om, hvorvidt de kan få fjernvarme, eller om de i stedet skal overveje at skifte opvarmningskilde til en varmepumpe. Dette tiltag er også omfattet af den politiske aftale ”Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022” af 25. juni 2022. Der henvises til bemærkningerne til det foreslåede stk. 1, nr. 2. Det er således forventningen, at den enkelte borger – og forbruger – får besked om, hvorvidt de vil kunne blive tilkoblet fjernvarme.
Afgrænsningen af hvad der forstås ved et område, der er uden for de områder, som har fjernvarme, eller som har udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarme, er central for den foreslåede statsgarantiordning. På den baggrund foreslås det at bemyndige erhvervsministeren til – efter forhandling med klima, energi- og forsyningsministeren – at fastsætte nærmere regler om, hvad der skal forstås ved betingelsen i stk. 1, nr. 2, herunder regler om, at betingelsen i stk. 1, nr. 2, fraviges.
Erhvervsministeren vil på baggrund af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse og efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke områder der i forhold til den foreslåede lov og statsgarantiordning skal betragtes som værende uden for fjernvarmenettet. Bemyndigelsen vil dermed kunne anvendes til at fastsætte nærmere kriterier for, at betingelsen i stk. 1, nr. 2, er opfyldt. Erhvervsministeren vil herunder – på baggrund af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse og efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren – kunne fastsætte regler om, at betingelsen i stk. 1, nr. 2, fraviges.
At erhvervsministeren efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fravige betingelsen i stk. 1, nr. 2, indebærer, at der på bekendtgørelsesniveau kan fastsættes regler, der fraviger udgangspunktet i stk. 1, nr. 2, om, hvilke områder i Danmark der ikke har udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet.
Bemyndigelsen til at fravige stk. 1, nr. 2, forudsættes anvendt i forhold til afgrænsningen af, om potentielle fjernvarmeområder er omfattet af stk. 1, nr. 2, og dermed om boliger beliggende i potentielle fjernvarmeområder kan omfattes af den foreslåede ordning.
Potentielle fjernvarmeområder, dvs. områder udpeget i kommunalbestyrelsens samlede godkendte varmeplan som et område, der forventes at blive forsynet med fjernvarme, er som udgangspunkt områder med mulighed for fjernvarme. Potentielle fjernvarmeområder vil derfor som udgangspunkt ikke blive betragtet som områder, hvor der ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet, jf. stk. 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Dette kan – i medfør af den foreslåede bemyndigelse – fraviges, således at det fastsættes, at potentielle fjernvarmeområder skal være omfattet af stk. 1, nr. 2, og dermed betragtes som områder, hvor der ikke er udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet.
Ministerens adgang til – efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren – at fastsætte regler, der fraviger betingelsen i stk. 1, nr. 2, skal ses i lyset af, at der i forlængelse af de ovennævnte politiske udspil er igangsat en række tiltag med henblik på hurtig udrulning af fjernvarme i Danmark. Dette indebærer, at flere områder er og forventes udpeget som potentielle fjernvarmeområder.
Bemyndigelsen giver bedre mulighed for at sikre, at ordningen omfatter de ejendomme, som er tiltænkt at skulle omfattes af ordningen, nemlig ejendomme, der ikke har udsigt til, at der bliver mulighed for tilkobling til fjernvarmenettet. Dette skyldes, at det med bemyndigelsesbestemmelsen bliver muligt at fastsætte en afgrænsning af ordningen, som kan baseres bl.a. på status på udrulningen af fjernvarme i Danmark, herunder hvilke mere aktuelle udsigter der er for at få fjernvarme i de områder, som er udpegede som potentielle fjernvarmeområder.
I 2023 forventes en række potentielle fjernvarmeområder at blive omfattet af godkendte projektforslag og dermed besluttet udlagt til fjernvarme som led i den hurtigere udrulning af fjernvarme.
Bemyndigelsen forventes anvendt herefter, hvorved ejendomme beliggende i potentielle fjernvarmeområder vil kunne omfattes af ordningen.