LOV nr 321 af 28/03/2023
Erhvervsministeriet
Lov om etablering af statsgaranti på lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde i landdistriktsområder uden for fjernvarmenettet § 23
Et statsgaranteret lån forfalder til indfrielse straks i følgende tilfælde:
-
Forbrugeren tager den pågældende boligejendom i brug til andre formål end boligejendom.
-
Forbrugeren får tilladelse til at anvende den pågældende boligejendom som fleksbolig, jf. § 41 a i lov om planlægning.
-
En andelsboligforeningsejendom omfattet af § 1, stk. 2, tages i brug til andre formål end andelsboligforening.
-
Låntageren har ikke gennemført udskiftningen af sit olie- eller gasfyr med en varmepumpe inden for 12 måneder fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning.
-
Låntageren har ikke dokumenteret, at udskiftningen af olie- eller gasfyret med en varmepumpe er gennemført, jf. § 18.
Stk. 2. Ejendomskreditgiveren skal kræve det statsgaranterede lånebeløb indfriet straks i tilfælde omfattet af stk. 1.
Forarbejder til Lov om etablering af statsgaranti på lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde i landdistriktsområder uden for fjernvarmenettet § 23
RetsinformationLovforslagets § 23 angiver en række tilfælde, hvor det statsgaranterede lån omfattet af ordningen forfalder til indfrielse.
Det foreslås i § 23, stk. 1, nr. 1, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, hvis forbrugeren tager den pågældende boligejendom i brug til andre formål end boligejendom.
§ 23, stk. 1, nr. 1, omfatter alene forbrugere med lån omfattet af ordningen til brug for udskiftning af et olie- eller gasfyr i sin boligejendom.
En boligejendom udgør en ejerbolig, hvor mindst 80 pct. af ejendommens samlede bruttoetageareal kan henføres til ejendomskategorien ”ejerboliger til helårsbrug”, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer”. Der henvises til lovforslagets § 1, stk. 1, 2. pkt., og bemærkningerne hertil.
Formålet med § 23, stk. 1, nr. 1, er at sikre, at der ikke ydes statsgaranterede lån i medfør af den foreslåede ordning i relation til ejendomme, som forbrugeren anvender til andet end boligejendom. Ejendommen skal således kunne henføres til ejendomskategorien ”ejerboliger til helårsbrug” i hele den periode, hvor det statsgaranterede lån løber.
Det forhold, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, følger direkte af den foreslåede bestemmelse, men skal af hensyn til låntageren også fremgå af den låneaftale, som indgås mellem ejendomskreditgiveren og låntageren, jf. § 4, stk. 3, 3. pkt. Ejendomskreditgiverens mulighed for at reagere på dette aftalevilkår har sammenhæng med ejendomskreditgiverens almindelige gode kundekendskab. For så vidt angår selve statsgarantien består denne uændret i den periode, hvor inddrivelsesprocessen pågår. Garantien kan således ikke bortfalde i denne situation, så længe låntager har en forpligtelse i henhold til det statsgaranterede lån over for ejendomskreditgiver.
Den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, nr. 1, er i øvrigt ikke til hinder for, at ejendomskreditgiveren giver afkald på statsgarantien og i stedet aftaler med låntageren, at der skal indgås en ny låneaftale uden statsgaranti.
Det foreslås endvidere i § 23, stk. 1, nr. 2, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, hvis forbrugeren får tilladelse til at anvende boligejendommen som fleksbolig, jf. § 41 a i lov om planlægning.
§ 23, stk. 1, nr. 2, omfatter alene forbrugere med lån omfattet af ordningen til brug for udskiftning af et olie- eller gasfyr i sin boligejendom.
Fritidshuse er ikke omfattet af den foreslåede statsgarantiordning, jf. lovforslagets § 1, stk. 1. Det er boligejendomme med tilladelse som fleksbolig, jf. § 41 a i lov om planlægning, heller ikke, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Dette gælder i hele låneperioden. Derfor foreslås det, at lånet skal forfalde i tilfælde, hvor forbrugeren opnår tilladelse til at anvende den pågældende boligejendom som fleksbolig.
Der henvises til lovforslagets § 3, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Det forhold, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, hvis forbrugeren få tilladelse til at anvende boligejendommen som fleksbolig, følger direkte af den foreslåede bestemmelse, men skal af hensyn til låntageren også fremgå af den låneaftale, som indgås mellem ejendomskreditgiveren og låntageren, jf. § 4, stk. 3, 3. pkt. Ejendomskreditgiverens mulighed for at reagere på dette aftalevilkår har sammenhæng med ejendomskreditgiverens almindelige kundekendskab. For så vidt angår selve statsgarantien består denne uændret i den periode, hvor inddrivelsesprocessen pågår.
Den foreslåede bestemmelse er i øvrigt ikke til hinder for, at ejendomskreditgiveren giver afkald på statsgarantien og i stedet aftaler med låntageren, at der skal indgås en ny låneaftale uden statsgaranti.
Det foreslås i § 23, stk. 1, nr. 3, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, hvis en andelsboligforeningsejendom omfattet af lovens § 1, stk. 2, tages i brug til andre formål end som andelsboligforening.
§ 23, stk. 1, nr. 3, omfatter alene andelsboligforeninger med lån omfattet af ordningen.
Om den nærmere afgrænsning af begrebet andelsboligforening henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, stk. 2, og det her anførte om ejendomskategoribekendtgørelsen. Det følger af § 4, stk. 3, i ejendomskategoribekendtgørelsen, at i ejendomme med mindst 13 beboelseslejligheder omfattes ejendommens lokaler, der er udlejet til andet end beboelse, af ejendomskategorien ”private andelsboliger”.
Formålet med § 23, stk. 1, nr. 3, er at sikre, at andelsboligforeningsejendomme omfattet af ordningen kan henføres til ejendomskategorien ”private andelsboliger” i hele den periode, hvor det statsgaranterede lån løber.
Det forhold, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, følger direkte af den foreslåede bestemmelse, men skal af hensyn til låntageren også fremgå af den låneaftale, som indgås mellem ejendomskreditgiveren og låntageren, jf. § 4, stk. 3, 3. pkt. Ejendomskreditgiverens mulighed for at reagere på dette aftalevilkår har sammenhæng med ejendomskreditgiverens almindelige gode kundekendskab. For så vidt angår selve statsgarantien består denne uændret i den periode, hvor inddrivelsesprocessen pågår. Garantien kan således ikke bortfalde i denne situation, så længe låntager har en forpligtelse i henhold til det statsgaranterede lån over for ejendomskreditgiver.
Den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 1, nr. 3, er i øvrigt ikke til hinder for, at ejendomskreditgiveren giver afkald på statsgarantien og i stedet aftaler med låntageren, at der skal indgås en ny låneaftale uden statsgaranti.
Det foreslås i § 23, stk. 1, nr. 4, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, hvis låntageren ikke har gennemført udskiftningen af sit olie- eller gasfyr med en varmepumpe inden for 12 måneder fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning.
Det er en forudsætning for anvendelse af ordningen, at lånet anvendes til at udskifte et eksisterende olie- eller gasfyr med en varmepumpe. I det tilfælde, hvor dette mod forventning ikke sker, vil forudsætningerne for anvendelsen af ordningen ikke længere være til stede, og lånet vil som følge heraf forfalde til indfrielse. Bestemmelsen omfatter også de tilfælde, hvor udskiftningen ikke beror på erhvervelse af varmepumpen. Det kunne eksempelvis være i det tilfælde, hvor varmepumpen etableres og derefter leases. Her er lånet ikke anvendt til udskiftningen af opvarmningskilde, som forudsat, jf. lovforslagets § 1.
Udskiftningen skal være gennemført inden for 12 måneder fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning. Det er en forudsætning for anvendelse af ordningen, at lånet er sikret ved tinglyst pant i den faste ejendom, jf. lovforslagets § 1. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning på den pågældende ejendom. Hvis pantet anmeldes til tinglysning den 1. februar 2024, vil udskiftningen af olie- eller gasfyret med en varmepumpe således skulle være sket senest den 31. januar 2025.
At udskiftningen er gennemført indebærer, at olie- eller gasfyret er afmonteret, og at en varmepumpe er etableret på ejendommen.
Erhvervsministeren kan efter det foreslåede § 1, stk. 3, efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte, at statsgarantiordningen også kan omfatte udskiftning af olie- eller gasfyret med andre opvarmningskilder end en varmepumpe. Der henvises til bestemmelsen og bemærkningerne hertil. Udvides ordningen efter den foreslåede § 1, stk. 3, vil udskiftningen til den nye opvarmningskilde skulle gennemføres inden for 12 måneder fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning.
Det forhold, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, følger direkte af den foreslåede bestemmelse, men skal af hensyn til låntageren også fremgå af den låneaftale, som indgås mellem ejendomskreditgiveren og låntageren, jf. § 4, stk. 3, 3. pkt. Ejendomskreditgiverens mulighed for at reagere på dette aftalevilkår har sammenhæng med ejendomskreditgiverens almindelige gode kundekendskab. For så vidt angår selve statsgarantien består denne uændret i den periode, hvor inddrivelsesprocessen pågår. Garantien kan således ikke bortfalde i denne situation, så længe låntager har en forpligtelse i henhold til det statsgaranterede lån over for ejendomskreditgiver.
Den foreslåede bestemmelse er i øvrigt ikke til hinder for, at ejendomskreditgiveren giver afkald på statsgarantien og i stedet aftaler med låntageren, at der skal indgås en ny låneaftale uden statsgaranti.
Finansiel Stabilitet fører stikprøvekontrol med, at låntagere omfattet af statsgarantiordningen gennemfører udskiftningen af olie- eller gasfyret med en varmepumpe, og at dette sker inden 12 måneder fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning, jf. lovforslagets § 22, stk. 1. Til brug herfor kan Finansiel Stabilitet anmode ejendomskreditgivere omfattet af ordningen til at indsende dokumentation for, at låntager har foretaget en sådan udskiftning, jf. lovforslagets § 18, stk. 1. Det skal fremgå af låneaftalen, at låntager skal indsende dokumentation for udskiftningen til ejendomskreditgiver, når denne anmoder herom, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås i § 23, stk. 1, nr. 5, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse straks, hvis låntager ikke har dokumenteret, at udskiftningen af olie- eller gasfyret med en varmepumpe er gennemført, jf. § 18.
Finansiel Stabilitet vil som led i stikprøvekontrollen efter § 22, stk. 1, anmode ejendomskreditgiveren om at indhente dokumentation for, at udskiftningen af opvarmningskilde er gennemført som forudsat. Dokumentationen vil skulle indhentes hos de omfattede låntagere, som har gennemført og betalt for udskiftningen. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om dokumentationen, jf. det foreslåede § 22, stk. 3.
Det skal fremgå af låneaftalen, at låntager efter anmodning fra ejendomskreditgiveren skal indsende dokumentation for udskiftningen af opvarmningskilde, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, 2. pkt.
I tilfælde, hvor låntager ikke gennemfører udskiftningen af olie- eller gasfyret inden for 12 måneder fra det tidspunkt, hvor pantet til sikkerhed for lånet er anmeldt til tinglysning, vil det statsgaranterede lån straks forfalde til indfrielse, jf. § 23, stk. 1, nr. 4.
Efter den foreslåede bestemmelse vil tilfælde, hvor en låntager ikke indsender dokumentation for udskiftningen, have samme virkning. I sådanne tilfælde vil det statsgaranterede lån også forfalde til indfrielse.
En låntager har ikke dokumenteret, at udskiftningen er gennemført, når låntageren har undladt at reagere på ejendomskreditgiverens anmodning og rykker, og når det klart fremgår af skrivelserne, at manglende dokumentation kan medføre, at det statsgaranterede lån forfalder til indfrielse, jf. lovforslagets § 18, stk. 2.
Det forhold, at det statsgaranterede lånebeløb forfalder til indfrielse straks, følger direkte af den foreslåede bestemmelse, men skal af hensyn til låntageren også fremgå af den låneaftale, som indgås mellem ejendomskreditgiveren og låntageren, jf. § 4, stk. 3, 3. pkt. Ejendomskreditgiverens mulighed for at reagere på dette aftalevilkår har sammenhæng med ejendomskreditgiverens almindelige gode kundekendskab. For så vidt angår selve statsgarantien består denne uændret i den periode, hvor inddrivelsesprocessen pågår. Garantien kan således ikke bortfalde i denne situation, så længe låntager har en forpligtelse i henhold til det statsgaranterede lån over for ejendomskreditgiver.
Den foreslåede bestemmelse er i øvrigt ikke til hinder for, at ejendomskreditgiveren giver afkald på statsgarantien og i stedet aftaler med låntageren, at der skal indgås en ny låneaftale uden statsgaranti.
Det foreslås med § 23, stk. 2, at ejendomskreditgiveren skal kræve det statsgaranterede lånebeløb indfriet straks i tilfælde omfattet af stk. 1
Det foreslåede stk. 1 angiver en række tilfælde, som indebærer, at det statsgaranterede lån omfattet af statsgarantiordningen forfalder til indfrielse straks.
Idet låneaftalen er indgået mellem låntager og ejendomskreditgiveren, vil det være ejendomskreditgiver, der skal kræve det statsgaranterede lån indfriet. Denne pligt følger af det foreslåede stk. 2.
Undlader ejendomskreditgiver at kræve lånet indfriet i tilfælde, hvor ejendomskreditgiveren vidste eller burde være vidst, at lånet skal forfalde til indfrielse i medfør af stk. 1, vil statsgarantien bortfalde, jf. lovforslagets § 26, stk. 1, nr. 5.
Ejendomskreditgiveren vil altid være bekendt med, om en långiver har dokumenteret udskiftningen, jf. § 23, stk. 1, nr. 5, da det er ejendomskreditgiveren, som indhenter dokumentationen fra låntageren, jf. lovforslagets § 18, stk. 1.
Ejendomskreditgiveren vil ikke nødvendigvis være bekendt med, om låntageren f.eks. tager ejendommen i brug til andre formål end dem, som er omfattet af denne lov. Her vil det således være afgørende, om ejendomskreditgiveren faktisk havde kendskab til forholdet, eller om ejendomskreditgiveren i det konkrete tilfælde burde have haft kendskab til forholdet.