Med det formål at styrke den danske demokratibistand, herunder særlig støtten til udvikling af politiske partier og flerpartisystemer i udviklingslandene, etableres Institut for Flerpartisamarbejde.
Institut for Flerpartisamarbejde arbejder for opfyldelsen af sit formål ved
at støtte partisamarbejde og opbygning af demokratiske partier i udviklingslandene,
at støtte uafhængige medier, tænketanke og ikkestatslige politiske organisationer i udviklingslandene, hvis formål er at fremme udvikling af en demokratisk politisk kultur og flerpartisystemer i udviklingslandene,
at indgå samarbejdsaftaler med lokale partnere i udviklingslandene og
at samarbejde med internationale flerpartistøtteinstitutioner og andre internationale partnere.
Instituttet er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning.
Stk. 2. Staten yder et årligt tilskud til instituttets drift og aktiviteter. Det årlige tilskud afholdes over Udenrigsministeriets bistandsbevillinger på finansloven.
Instituttet kan i overensstemmelse med sit formål modtage indtægter fra fonde, gaver m.v. og kan drive indtægtsdækket virksomhed og andre tilskudsfinansierede aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det omfang det er foreneligt med varetagelsen af instituttets opgaver.
Institut for Flerpartisamarbejde ledes af en bestyrelse, der træffer afgørelse i alle væsentlige spørgsmål om instituttets faglige arbejdsområde, økonomi og forvaltning.
Stk. 2. Bestyrelsen består af 15 medlemmer, der beskikkes af udviklingsministeren. 1 medlem udpeges af udviklingsministeren, 9 medlemmer udpeges af Folketinget, 2 medlemmer udpeges af Dansk Ungdoms Fællesråd, 1 medlem udpeges af Rektorkollegiet, 1 medlem udpeges af NGO-forum, og 1 medlem udpeges af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder.
Stk. 3. Bestyrelsens medlemmer beskikkes for 4 år ad gangen. Genbeskikkelse kan ske. Genbeskikkelse ud over to perioder kan dog tidligst ske 4 år efter udløbet af den seneste beskikkelsesperiode.
Instituttets regnskabsår er finansåret. Ved regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og direktøren.
Stk. 2. Udviklingsministeren fastsætter retningslinjer for udarbejdelsen af instituttets budget og for regnskabsaflæggelsen.
Stk. 3. Rigsrevisor forestår revisionen af instituttets regnskaber, jf. § 2 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås, at der etableres et institut for flerpartisamarbejde. Formålet med etableringen er at styrke den danske demokratibistand, herunder særligt støtten til udvikling af politiske partier og flerpartisystemer i udviklingslandene. Instituttets fokusområde vil være at fremme demokrati gennem støtte til opbygning af demokratiske partier og flerpartisystemer i udviklingslandene.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at instituttet arbejder for opfyldelse af sit formål ved at støtte partisamarbejdet samt opbygge demokratiske partier i udviklingslandene. Dette indebærer, at instituttets aktiviteter vil kunne omfatte emner som kvinder og unge i politik, parlamentarisk arbejde, kapacitets- og organisationsopbygning, kampagnetræning, anti-korruption, politikudvikling og udveksling samt valg- og partilovgivning.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at instituttet vil støtte uafhængige medier, tænketanke, og ikke-statslige politiske organisationer, som kan understøtte udviklingen af en demokratisk, politisk kultur og flerpartisystemer i udviklingslandene. Instituttets støtte til disse aktører vil bidrage til instituttets opfyldelse af dets overordnede formål, jf. lovforslagets § 1.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at instituttet vil indgå samarbejdsaftaler med lokale partnere i udviklingslandene. Dette indebærer, at instituttet vil komme til at etablere et strategisk, bæredygtigt samarbejde med relevante lokale partnere i de udvalgte samarbejdslande både baseret på en efterspørgsel fra disse og de danske partiorganisationers erfaring og kapacitet. Det forudses, at de tværpolitiske samarbejdspartnere i udviklingslandene udgøres af en gruppe af politiske partier, ikke-statslige organisationer, tænketanke, medier, m.v. og ikke kun individuelle politiske partier. Til gengæld vil de lokale partnere i søsterpartistøtte projekterne være et eller flere politiske partier. Instituttets støtte forudses at følge Paris-Erklæringen om styrket bistandseffektivitet, herunder international arbejdsdeling, og der bør sikres demokratisk ejerskab hos de lokale partnere. Det forudsættes, at der er betydelig risikovillighed fra dansk side i støtten til politiske processer og partier, hvorfor der kræves et langsigtet og strategisk engagement.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at instituttet vil samarbejde med internationale flerpartistøtteinstitutioner og andre internationale partnere. Instituttet forudses dermed at hente inspiration samt drage nytte af erfaringer fra allerede etablerede flerpartistøtteinstitutioner, som f.eks. Netherlands Institute for Multiparty Democracy, National Democratic Institute i USA, International Institute for Democracy and Electoral Assistance i Sverige m. fl. Instituttet kan endvidere søge vejledning fra disse til bl.a. at identificere relevante partnerpartier og andre samarbejdspartnere i instituttets modtagerlande.
Det foreslås i stk. 1, at instituttet etableres som en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning. Dette indebærer, at instituttet vil være omfattet af forvaltningsloven, offentlighedsloven, lov om Folketingets Ombudsmand, statsbyggeloven, og lov om ligestilling af kvinder og mænd efter reglerne for statslige forvaltningsmyndigheder. Sidstnævnte indebærer f.eks., at bestyrelsen er omfattet af kravet om ligestilling. Instituttets bestyrelse har det overordnede ansvar for forvaltning af tilskudsmidlerne, jf. lovforslagets § 5.
Bestemmelsen i stk. 2 fastslår, at staten yder et årligt tilskud til instituttets drift og aktiviteter. Instituttets drift og projekt- og programsamarbejde finansieres af midler fra bistandsrammen. Udenrigsministeriet vil påse, at forvaltning af de udbetalte midler sker i overensstemmelse med gældende »Generelle retningslinjer for tilskudsforvaltning gennem danske NGO’er«, jf. http://amg.um.dk/en/menu/TechnicalGuidelines/NGO/GeneralGuidelines/.
Det foreslås, at instituttet kan modtage indtægter fra fonde, gaver m.v. og kan udføre indtægtsdækket virksomhed og andre tilskudsfinansierede aktiviteter i henhold til gældende bestemmelser i Finansministeriets Økonomisk Admininistrative Vejledning. Der er i loven taget højde for, at instituttet også kan udføre konsulentopgaver, såfremt det er foreneligt med varetagelsen af instituttets kerneopgaver, som er nævnt i lovens § 2. Aftaler om indtægtsgivende aktiviteter godkendes af bestyrelsen.
Instituttet foreslås ledet af en bestyrelse, der træffer afgørelse i alle væsentlige spørgsmål om instituttets faglige arbejdsområde, økonomi og forvaltning. Det indebærer, at bestyrelsens opgaver først og fremmest vil bestå i den overordnede styring af instituttets aktiviteter til fremme af udvikling af politiske partier og flerpartisamarbejde i udviklingslandene og i at fastlægge instituttets virksomhed på længere sigt.
Det vil således være bestyrelsens opgave at godkende konkrete projektforslag inden for instituttets overordnede formål. Bestyrelsen vil løbende føre tilsyn med instituttets aktiviteters gennemførelse. Dette indebærer bl.a., at bestyrelsen skal tage højde for udviklingen på området, således at instituttet er i stand til at opstarte nye aktiviteter for at sikre dynamik og aktualitet i dets arbejde. Prioriteringen inden for de til enhver tid gældende finansielle rammer, jf. de på finansloven årligt bevilgede beløb og andre indtægter, vil endvidere være bestyrelsens ansvar. Bestyrelsen vil endvidere have til opgave at fastsætte retningslinjer for direktørens virksomhed.
Det foreslås i stk. 2, at bestyrelsen sammensættes af 15 medlemmer. Bestyrelsens sammensætning reflekterer et ønske om dels at sikre bred forankring og ejerskab til initiativet hos alle Folketingets partier, dels at sikre repræsentation i bestyrelsen af uafhængig sagkundskab og kendskab til udviklingssamarbejde og til centrale demokratifremmende institutioner og aktører, herunder civilsamfundene i udviklingslandene. Et medlem udpeges direkte af udviklingsministeren. Dette medlem vil være en international anerkendt ekspert med særlig viden indenfor flerpartisystemer.
Ni medlemmer udpeges af de politiske partier, der på tidspunktet for udpegning er repræsenteret i Folketinget. Dette indebærer, at de ni medlemmer udpeges af Folketingets partier i fællesskab. Det foreslås, at Folketingets partier i forbindelse med udpegningen lader sig inspirere af modellen for fordeling af udvalgsposter i Folketingets udvalgspladser i Folketinget.
To medlemmer udpeges af Dansk Ungdomsfællesråd, 1 medlem udpeges af Rektorkollegiet, 1 medlem udpeges af NGO Forums medlemmer, og 1 medlem udpeges af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder.
Bestyrelsen er omfattet af kravet om ligestilling af kvinder og mænd, jf. ligestillingsloven.
Det foreslås i stk. 3, at bestyrelsens medlemmer beskikkes fire år ad gangen. Genbeskikkelse ud over 2 perioder kan dog tidligst ske 4 år efter udløb af den seneste beskikkelsesperiode. Bestemmelsen gælder også for formanden for bestyrelsen.
Vederlag til bestyrelsen gives efter reglerne fastsat i Finansministeriets cirkulære om særskilt vederlag m.v.
Det foreslås i stk. 1, at bestyrelsen vælger sin formand blandt bestyrelsens egne medlemmer.
Det foreslås i stk. 2, at bestyrelsen selv fastsætter sin forretningsorden. Forretningsordenen vil kunne indeholde bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøder, indkaldelse af bestyrelsesmøder, dagsorden, bestyrelsesmødernes ledelse og beslutningsdygtighed, bestyrelsens ledelse, bestyrelsesmødereferat, budget, regnskab og revision samt tavshedspligt.
Det foreslås i stk. 3, at reglerne for instituttets virksomhed fastsættes af bestyrelsen i en vedtægt, der godkendes af udviklingsministeren. Bestyrelsen har således til opgave at udarbejde en vedtægt for instituttet. Vedtægten vil være det grundlæggende styringsredskab for bestyrelsen og danne grundlag for organiseringen af institutionen.
Vedtægten vil indeholde bestemmelser om bl.a. instituttets formål og fokusområder, organisation, bestyrelsens sammensætning, og udpegning af bestyrelsen. Vedtægten skal herudover tillige indeholde bestemmelser om en samarbejdsaftale mellem instituttet og Udenrigsministeriet, bestyrelsens ansvar over for Udenrigsministeriet, herunder forvaltning af statslige tilskud, regnskab og revision.
Det foreslås i stk. 4, at bestyrelsen efter behov kan nedsætte særlige udvalg. Det overlades til bestyrelsen at nedsætte særlige udvalg og rådgivende fora, når disse forventes at kunne støtte bestyrelsen i at sikre kvalitet i arbejdet eller skabe en bred faglig og folkelig kontaktflade i udviklingslandene.
Bestemmelsen fastsætter, at instituttets daglige ledelse i faglige spørgsmål samt økonomi- og forvaltningsspørgsmål forestås af en direktør. Dette indebærer, at den overordnede daglige ledelse af instituttet bliver varetaget af en direktør. Opgavevaretagelsen skal ske inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat.
Bestyrelsen ansætter og afskediger direktøren. Direktørstillingen besættes efter offentligt opslag.
Direktøren har ansvaret for den faglige ledelse af instituttet, overholdelse af det af bestyrelsen godkendte budget, og at instituttets virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinjer.
Direktøren varetager regnskabsmæssige og personaleadministrative opgaver. Direktøren indstiller det årlige budget til bestyrelsens varetagelse.
Direktøren kan inden for de fastsatte retningslinjer efter de almindelige forvaltningsretlige regler delegere opgaver til andre ansatte i instituttet.
Direktøren forudses snarest efter sin tiltrædelse at foranledige, at der udarbejdes retningslinjer og standardformater, herunder budgetformater, for forberedelse og forelæggelse af projektforslag til bestyrelsens tiltrædelse. Disse retningslinjer skal blandt andet anvise, hvilke nødvendige analyser, kapacitetsvurderinger og kriterier der bør lægges til grund for udarbejdelse af projektforslag og identifikation af samarbejdspartnere i partnerlandene, både for så vidt angår flerpartistøtten som søsterpartistøtten. Der tages udgangspunkt i gældende retningslinjer for administration af dansk bistand til udviklingslandene, herunder retningslinjer og standardformater for udgifter til administration i Danmark, lønudgifter, rejseudgifter m.v. Retningslinjerne skal godkendes af bestyrelsen.
Det foreslås i stk. 2, at direktøren deltager i bestyrelsesmøder uden stemmeret.
Bestemmelsen fastsætter, at instituttets regnskabsår følger finansåret, idet den er optaget i finansloven. Ved afslutning af hvert regnskabsår udarbejdes et årsregnskab, der skal godkendes og underskrives af instituttets bestyrelse og direktør.
Det foreslås i stk. 2, at udviklingsministeren fastlægger retningslinjer for instituttets budgetlægning, regnskabsaflæggelse og revision. Bestemmelsen giver ministeren bemyndigelse til at fastsætte retningslinjer om, hvorledes instituttets budgetlægning, regnskaber og revision opstilles og aflægges.
Det foreslås i stk. 3, at Rigsrevisor forestår revisionen af instituttets regnskaber, jf. § 2 i lov om revision af statens regnskaber m.m., som f.eks. ved Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder, jf. § 10 i lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder, skulle forestås af Rigsrevisor.
Hvis instituttet nedlægges vil dets formue overgå til staten. Ved formue forstås bygninger, anlæg, inventar etc. Instituttet kan kun nedlægges ved lov.