LOV nr 1550 af 27/12/2019
Beskæftigelsesministeriet
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere § 3
Der udbetales et månedligt børnetilskud på 550 kr. (2019-niveau) til personer, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet, og som anses for gifte eller samlevende efter § 25 b, stk. 1-5, 9 og 10, i lov om aktiv socialpolitik, når den pågældende modtager boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik og ydelsen eller ydelserne er nedsat efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, hvis den pågældende modtager
-
uddannelseshjælp og aktivitetstillæg efter §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik,
-
uddannelseshjælp og barselstillæg efter §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik,
-
uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik,
-
uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik eller
-
kontanthjælp efter § 25 i lov om aktiv socialpolitik.
Forarbejder til Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere § 3
RetsinformationDet foreslås i § 3, at der udbetales et månedligt børnetilskud på 550 kr. (2019-niveau) til personer, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet, og som anses for gift eller samlevende efter § 25 b, stk. 1-5, 9 og 10, i lov om aktiv socialpolitik, når den pågældende modtager boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, og ydelsen eller ydelserne er nedsat efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, hvis den pågældende modtager
-
uddannelseshjælp og aktivitetstillæg efter §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik,
-
uddannelseshjælp og barselstillæg efter §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik,
-
uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik,
-
uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik eller
-
kontanthjælp efter § 25 i lov om aktiv socialpolitik
Med eget barn i hjemmet forstås et barn, som bor på forælderens folkeregisteradresse, og som forælderen har forsørgelsespligten over for efter lov om børns forsørgelse.
Der kan alene udbetales et midlertidigt børnetilskud pr. barn efter §§ 1-3. Er barnets forældre gifte eller samlevende, udbetales det midlertidige børnetilskud som udgangspunkt til den registrerede moder, jf. forslaget til § 8, stk. 1, 1. pkt.
Forud for indplaceringen på den individuelle loftsstørrelse for kontanthjælpsloftet træffer kommunen efter § 25 b, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, afgørelse om, hvorvidt personer i relation til kontanthjælpsloftet kan anses for enlige eller samlevende, jf. lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag. For at kunne indplacere personer under enten lofterne for samlevende eller lofterne for enlige skal kommunen efter § 25 b, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik således træffe afgørelse om, hvorvidt disse personer kan anses for samlevende eller enlige ud fra de samme vurderingsprincipper, som Udbetaling Danmark anvender i forbindelse med afgørelser om at betragte en person som samlevende eller enlig i relation til børnetilskud til enlige.
Der er ikke dog tale om, at kommunens afgørelser om samliv i relation til kontanthjælpsloftet træffes efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag. Kommunens samlivsafgørelser i relation til kontanthjælpsloftet træffes efter lov om aktiv socialpolitik, men når kommunen træffer disse afgørelser, skal det ske efter de samme vurderingsprincipper og praksis, der anvendes i forbindelse med tildeling af børnetilskud til enlige.
Personer, der modtager ordinært børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, anses som enlige i relation til indplacering på kontanthjælpsloftet, ligesom personer, der af kommunen er placeret på satsen for ikke-enlige forsørgere på integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp for personer under 30 år, eller som får hjælpen beregnet efter § 26, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, anses for samlevende i relation til indplacering på loftet. Der henvises til § 25 b, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik.
Det betyder, at personer, der modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, § 23, stk. 2, nr. 1, eller § 25, stk. 3, nr. 1, dvs. personer, der modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp for personer under 30 år, og som forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, anses for enlige. Det betyder samtidig, at personer, der modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik § 23, stk. 2, nr. 2, eller § 25, stk. 3, nr. 2, dvs. personer, der modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp for personer under 30 år, og som forsørger eget barn i hjemmet, men ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, anses for samlevende. Det fremgår derfor af § 25 b, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik, at der for disse personer ikke skal træffes en afgørelse efter § 25 b, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik om at anse en person for enlig eller samlevende i relation til kontanthjælpsloftet, da der allerede er taget stilling hertil i forbindelse med indplacering på sats eller ved ansøgning om børnetilskud.
En ægtefælle, der samlever på fælles bopæl med sin ægtefælle, skal efter § 25 b, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik, ved indplacering under kontanthjælpsloftet, indplaceres som gift, mens gifte, der reelt er enlige, ved indplacering under kontanthjælpsloftet skal indplaceres som enlige.
I forslaget til § 3 oplister nr. 1-5 de nærmere angivne ydelser, som kan berettige personer til at modtage midlertidigt børnetilskud efter de ovennævnte regler.
Efter den foreslåede nr. 1, kan der udbetales midlertidigt børnetilskud til personer, som modtager uddannelseshjælp og aktivitetstillæg efter §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik.
Uddannelseshjælp er den form for hjælp i kontanthjælpssystemet, der ydes til alle unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse. Med unge uden en erhvervskompetencegivende uddannelse forstås unge, der hverken har gennemført en erhvervsuddannelse, en erhvervsgrundsuddannelse eller en videregående uddannelse. I praksis betyder det unge med grundskolen eller en studiekompetencegivende uddannelse (gymnasial uddannelse) som højeste gennemførte uddannelse. Uddannelseshjælp uden aktivitetstillæg eller barselstillæg svarer til SU-niveau.
En ung under 30 år, der er visiteret aktivitetsparat efter 3 måneder, får ret til at modtage et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen. Satsen for aktivitetstillæg er fastsat, så den samlede ydelse svarer til de kontanthjælpssatser, der var gældende før kontanthjælpsreformen trådt i kraft den 1. januar 2014. I helt særlig tilfælde, hvor personen bliver visiteret aktivitetsparat senest efter 1 uge, har personen ret til aktivitetstillæg allerede fra det tidspunkt.
Efter den foreslåede nr. 2, udbetales der midlertidigt børnetilskud til personer, der modtager uddannelseshjælp og barselstillæg efter §§ 23 og 24 i lov om aktiv socialpolitik.
En ung under 30 år modtager et barselstillæg til uddannelseshjælpen med et beløb, der svarer til aktivitetstillæg, når personen er visiteret uddannelsesparat og har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der er ret til fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption.
Efter den foreslåede nr. 3, udbetales der midlertidigt børnetilskud til personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Efter § 23, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik gælder der en særlig sats for kvinder under 30 år, der er gravide og har passeret 12. svangerskabsuge. Denne uddannelseshjælpssats svarer til kontanthjælpssatsen for personer, der er fyldt 30 år og ikke er forsørgere. Det vil sige 11.423 kr. (2019-niveau).
Efter den foreslåede nr. 4, udbetales der midlertidigt børnetilskud til personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik.
Efter § 23, stk. 2, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik gælder der en særlig sats for personer, der har en dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i lov om aktiv socialpolitik (en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype), og har forsørgelsespligt over for børn. Denne uddannelseshjælpssats bliver udmålt til kontanthjælpssatsen for personer, der er fyldt 30 år og er forsørgere. Det vil sige 15.180 kr. (2019-niveau).
Efter den foreslåede nr. 5, udbetales der midlertidigt børnetilskud til personer, der modtager kontanthjælp efter § 25 i lov om aktiv socialpolitik.
Kontanthjælp efter § 25 i lov om aktiv socialpolitik, er den hjælp i kontanthjælpssystemet, der udmåles til unge under 30 år med erhvervskompetencegivende uddannelse og til voksne, der er fyldt 30 år. Satserne for kontanthjælp ligger for de jobparate unge under 30 år på et lidt højere niveau end uddannelseshjælpen, da der i satsen er indregnet en form for bonus udløst af at den unge har taget en uddannelse.
De aktivitetsparate unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse har ret til et aktivitetstillæg eller barselstillæg svarende til reglerne for uddannelseshjælp, som er beskrevet ovenfor. Satsen for aktivitetstillæg og barselstillæg er fastsat, så den samlede ydelse svarer til de kontanthjælpssatser, der var gældende før kontanthjælpsreformen trådte i kraft den 1. januar 2014.
Intentionen med det midlertidige børnetilskud til forsørgere, som foreslået i lovforslagets § 3, er at yde en målrettet økonomisk hjælp til forsørgelsen af børn, hvis forældre modtager en af de i nr. 1-5 nævnte ydelser.
Samtidig skal forældrene/forælderen have fået nedsat boligstøtten og/eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik som følge af reglerne om nedsættelse af den samlede hjælp efter reglerne i §§ 25 b - 25 e i lov om aktiv socialpolitik - kontanthjælpsloftet.
For så vidt angår betingelsen, om den pågældende forsørger skal være berørt af kontanthjælpsloftet, fremgår denne betingelse af udsagnet: at den pågældende forsørger modtager boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, og ydelsen eller ydelserne er nedsat efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
Boligstøtte ydes efter lov om individuel boligstøtte; boligstøtte er et skattefrit bidrag fra det offentlige, som nogle lejere kan modtage som hjælp til huslejen. Den særlige støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik er en hjælp til personer, som har været ude for ændringer i deres forhold, og som har så høje boligudgifter og/eller mange børn, at de med deres nuværende indtægter ikke kan forventes selv at kunne betale alle deres boligudgifter. Den særlige støtte bliver som udgangspunkt beregnet som forskellen mellem, hvad modtageren antages selv at kunne betale i boligudgifter (grænsebeløb) og modtagerens nettoboligudgifter.
Det fremgår af § 25 c, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at hvis den beregnede hjælp efter § 25 b, stk. 6, overstiger de beløb, der er nævnt i § 25 b, stk. 1-5, nedsættes den samlede hjælp med det overskydende beløb. Efter § 25 c, stk. 2. skal nedsættelsen af hjælpen først foretages fuldt ud i den særlige støtte efter § 34 og herefter i boligstøtten, således som den indgår i beregningen efter § 25 b, stk. 6, jf. dog stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt. Nedsættelsen i boligstøtten foretages også, selv om boligstøtten ikke udbetales til den person, der modtager hjælp efter §§ 22-25. Da flere modtager både særlig støtte og boligstøtte, skal boligstøtte eller særlig støtte forstås som boligstøtte og/eller særlig støtte; idet dette skal ses i sammenhæng med betingelsen om, at ydelsen eller ydelserne skal være nedsat efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5.
Efter § 25 c, stk. 5, skal Udbetaling Danmark på baggrund af oplysninger fra indkomstregisteret og kommunen foretage en ny beregning for nedsættelse af den samlede hjælp efter stk. 1 og 2 for 1 måned. Den nye beregning foretages, samtidig med at Udbetaling Danmark genberegner boligstøtten for den pågældende måned, jf. § 8 d i lov om individuel boligstøtte. Udbetaling Danmark kan regulere mellem særlig støtte efter § 34 og boligstøtte svarende til den nye beregning af nedsættelsen af den samlede hjælp for den pågældende måned.
Det foreslås, at det er den ny beregning efter reglen i § 25 c, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, der er lægges til grund, når systemet skal se på, om en person er berørt af kontanthjælpsloftet.
Det foreslås derfor i lovforslagets § 3, at det er resultatet af den nye beregning for nedsættelse af den pågældende ydelsesmodtagers samlede hjælp, jf. § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5, der skal kunne medføre, at personen er en del af den berettigede personkreds. Således vil alene uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet personkredsen for den foreslåede § 3 og ved den nye beregning af kontanthjælpsloftet har fået nedsat deres boligstøtte og/eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, være berettigede til det midlertidige børnetilskud efter lovforslagets § 3.
For en nærmere forklaring af kontanthjælpsloftet og beregningen heraf, herunder den nye beregning, og eventuel nedsættelse henvises til punkt 2.1.1. i de almindelige bemærkningerne.
For en nærmere beskrivelse af kontanthjælpsloftet henvises endvidere til bemærkningerne til lovforslaget § 1. Der henvises endelig til bemærkningerne til § 6, stk. 1, for en nærmere beskrivelse af den maksimale udbetaling af midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere.