LOV nr 1262 af 20/12/2000
Erhvervsministeriet
Lov om et indberetningssystem for oplysning om løn m.v. (LetLøn) § 6
Oplysninger om løn m.v. kan stilles til rådighed for kommunale og statslige myndigheder, statsanerkendte arbejdsløshedskasser og andre, i det omfang de pågældende i henhold til anden lovgivning kan få stillet den pågældende type oplysninger til rådighed. Oplysningerne kan stilles til rådighed i elektronisk form.
Indhentning af oplysninger
Forarbejder til Lov om et indberetningssystem for oplysning om løn m.v. (LetLøn) § 6
RetsinformationDet foreslås, at indberettede oplysninger om løn m.v. kan stilles til rådighed for kommunale og statslige myndigheder, statsanerkendte arbejdsløshedskasser og andre, i det omfang de pågældende i henhold til anden lovgivning kan få stillet den pågældende type oplysninger til rådighed. Oplysningerne kan stilles til rådighed i elektronisk form.
Bestemmelsen indebærer, at systemets oplysninger kan anvendes til samkøring i kontroløjemed over for borgerne. Det betyder eksempelvis, at indberettede oplysninger om løn m.v. kan stilles til rådighed for kommunale og statslige myndigheder til brug for myndighedernes inddrivelse af offentlige restancer, kontrol vedrørende opkrævning af skatter og afgifter samt kontrol med udbetaling af offentlige ydelser.
Som andre eksempler kan nævnes, at oplysningerne kan stilles til rådighed for statsanerkendte arbejdsløshedskasser til brug for kontrol med udbetaling af dagpenge m.v. og for ATP til kontrolformål.
Som nævnt under pkt. 6 i de almindelige bemærkninger giver LetLøn og oprettelsen af et datawarehouse ikke myndighederne umiddelbar adgang til andre typer oplysninger end i dag. Oplysningerne er blot mere detaljerede og opdateres hyppigere, og der gives via det foreslåede datawarehouse mulighed for en nem og smidig dataadgang for de offentlige myndigheder.
Mange af de systemer, der i dag anvendes i forbindelse med udbetaling af overførselsindkomster, tager i kontroløjemed udgangspunkt i de statslige told- og skattemyndigheders COR-register (oplysningssedler). Her registreres lønmodtagernes indkomstforhold på baggrund af virksomhedernes årlige indberetninger.
Et andet register, der i dag anvendes i kontroløjemed, er de statslige told- og skattemyndigheders MIA-register (månedlige indberetninger af ansattes personnumre), der indeholder oplysninger om identiteten af modtagere af A-indkomst. Registret anvendes hovedsagelig i forbindelse med udbetaling og kontrol af udbetalingen af offentlige ydelser og i forbindelse med det offentliges restanceinddrivelse.
Det vil i altovervejende grad være den type indkomstoplysninger, der findes i disse to registre, der vil være indberettet til og kunne videregives fra LetLøn. Oplysningerne vil blot være mere detaljerede og opdaterede, fordi de vil være specificeret på CPR-nummer og udbetalingsperiode, og fordi de indgives løbende og ikke kun årligt.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer derfor, at de offentlige myndigheder m.v., der i dag har adgang til de statslige told- og skattemyndigheders COR- og MIA-register, også vil kunne få stillet de mere detaljerede indkomstoplysninger, der er indberettet via LetLøn, til rådighed. Derimod kan LetLøn ikke videregive indkomstoplysninger til myndigheder m.v., der ikke i dag har adgang til oplysninger fra COR- og MIA-registrene.
Der er ingen adgang til at videregive oplysninger, der er indberettet til statistiske formål, til anvendelse i administrationen eller til kontrol hos offentlige myndigheder eller arbejdsløshedskasser.
Det bemærkes, at der også vil være mulighed for at stille indberettede oplysninger til rådighed for offentlige myndigheder og arbejdsløshedskasser, før et datawarehouse kommer i drift. Det vil imidlertid ikke i alle tilfælde kunne ske i elektronisk form.
Der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet, inden der fra LetLøn sættes en procedure med videregivelse af oplysninger i gang, jf. persondatalovens § 45, stk. 1.