LOV nr 468 af 14/05/2025
Erhvervsministeriet
Lov om Energiklagenævnet § 7
Formanden kan bestemme, at opgaver og beføjelser efter § 5, stk. 2, og § 6, stk. 1, 2, 4 og 6, varetages af sekretariatet.
Forarbejder til Lov om Energiklagenævnet § 7
RetsinformationDet følger af § 4 i bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om forretningsorden for Energiklagenævnet, at formanden kan bestemme, at opgaver og beføjelser efter bekendtgørelsens § 3, stk. 1, § 5, § 6, stk. 1, § 9, § 10, stk. 1 og 2, § 13, stk. 2, og § 15, stk. 1, varetages af sekretariatschefen.
Sekretariatschefen kan på den baggrund tilrettelægge Energiklagenævnets arbejde, fastlægge tid, sted og dagsorden for nævnets møder og drage omsorg for udførelsen af nævnets beslutninger. Sekretariatschefen kan ligeledes under hensyn til sagens karakter bestemme, hvilke beskikkede sagkyndige medlemmer der skal deltage i en sags behandling, herunder om antallet skal være to, fire eller seks. Sekretariatschefen kan desuden afvise klager, der ikke er omfattet af nævnets kompetence, er indgivet for sent, eller som er indgivet af en, som ikke er klageberettiget. Sekretariatschefen kan endvidere give meddelelse om klagens indgivelse til de personer, virksomheder eller andre, der tidligere har været part i sagen, samt til de myndigheder, som har truffet afgørelse i denne. Sekretariatschefen kan yderligere fastsætte en frist for indgivelse af oplysninger og bestemme hvilke oplysninger og udtalelser der bør indhentes. Sekretariatschefen kan berigtige åbenlyse skrivefejl, som vedrører ord, navne eller tal, blotte regnefejl samt sådanne fejl og forglemmelser, som alene vedrører afgørelsens form. Endeligt kan sekretariatschefen drage omsorg for, at nævnets afgørelser udsendes snarest muligt efter, at voteringen har fundet sted.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, at en bemyndigelse efter stk. 1, skal offentliggøres på Energiklagenævnets hjemmeside.
Det foreslås i § 7, at formanden kan bestemme, at opgaver og beføjelser efter de foreslåede bestemmelser i § 5, stk. 2, og § 6, stk. 1, 2, 4 og 6, varetages af sekretariatet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at formanden vil kunne bestemme, at opgaver og beføjelser efter § 5, stk. 2, og § 6, stk. 1, 2, 4 og 6, varetages af Nævnenes Hus som sekretariatet for nævnet.
Der vil efter det foreslåede kunne ske delegation til sekretariatet af opgaven efter § 5, stk. 2, hvorefter sekretariatet under hensyn til sagens karakter kan bestemme, hvilke beskikkede sagkyndige medlemmer der skal deltage i en sags behandling, herunder om antallet skal være to, fire eller seks.
Der vil efter det foreslåede ligeledes kunne ske delegation til sekretariatet af beføjelsen efter § 6, stk. 1, hvorefter sekretariatet kan afvise klager, jf. § 8.
Der vil efter det foreslåede ligeledes kunne ske delegation til sekretariatet af beføjelsen efter § 6, stk. 2, hvorefter sekretariatet kan afgøre, om en sag skal tillægges opsættende virkning i sager, hvor sagens parter har anmodet om dette.
Der vil efter det foreslåede ligeledes kunne ske delegation til sekretariatet af beføjelsen efter § 6, stk. 4, hvorefter sekretariatet kan træffe afgørelse i sager om anmodning om genoptagelse.
Der vil efter det foreslåede ligeledes kunne ske delegation til sekretariatet af beføjelsen efter § 6, stk. 6, hvorefter sekretariatet, såfremt erhvervsministeren fastsætter nærmere regler herom, kan træffe afgørelse i sager, der ikke indeholder spørgsmål af større eller principiel betydning og i sager, hvis afgørelse alene beror på en juridisk vurdering.
Det forventes, at delegation af opgaver til Energiklagenævnets sekretariat i vidt omfang vil sikre en hensigtsmæssig og effektiv understøttelse af nævnets ressourcer, og hermed, at disse udnyttes til at træffe afgørelse i sager, hvor nævnets sagkundskab er påkrævet, herunder i sager af mere principiel karakter og sager, der ikke alene beror på en juridisk vurdering, idet nævnets sekretariat i videre omfang vil kunne træffe afgørelser på nævnets vegne.
Delegation til sekretariatet forudsætter, at sekretariatet til enhver tid har de nødvendige kompetencer og i øvrigt har oparbejdet et grundlæggende kendskab til nævnets sagsområde og de relevante sagstyper.
Det forudsættes, at formanden for Energiklagenævnet løbende vurderer, i hvilket omfang kompetencen til at træffe afgørelse på nævnets vegne bør delegeres til sekretariatet, således at nævnets ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.