LOV nr 468 af 14/05/2025
Erhvervsministeriet
Lov om Energiklagenævnet § 3
Energiklagenævnets formand kan beslutte, at behandlingen af en sag kræver, at nævnet tiltrædes af et eller flere sagkyndige medlemmer, der ad hoc-beskikkes af direktøren for Nævnenes Hus.
Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om indstilling af sagkyndige medlemmer til ad hoc-beskikkelse.
Forarbejder til Lov om Energiklagenævnet § 3
RetsinformationDer findes i dag ikke regler om ad hoc beskikkelse af sagkyndige medlemmer til Energiklagenævnet.
Det foreslås i § 3, stk. 1, at Energiklagenævnets formand kan beslutte, at behandlingen af en sag kræver, at nævnet tiltrædes af et eller flere sagkyndige medlemmer, der ad hoc beskikkes af direktøren for Nævnenes Hus.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at direktøren for Nævnenes Hus i tilfælde af, at formanden for Energiklagenævnet vurderer, at behandlingen af en sag kræver, at nævnet tiltrædes af et eller flere sagkyndige medlemmer, kan foretage ad hoc beskikkelse.
Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse vil blive anvendt i de få situationer, hvor der i forhold til en enkelt sag eller et sagskompleks af ensartede sager opstår behov for ad hoc at beskikke sagkyndige medlemmer med den nødvendige viden i forhold til den eller de specifikke sager, fordi der ikke er beskikket medlemmer med den nødvendige sagkundskab. Den foreslåede bestemmelse vil også blive anvendt, hvis et beskikket sagkyndigt medlem med den relevante sagkundskab er inhabilt i forbindelse med en konkret sag, og der ikke er beskikket andre medlemmer med den nødvendige sagkundskab.
Ved afgørelsen af sagen træder et ad hoc beskikket sagkyndigt medlem i stedet for et andet sagkyndigt medlem.
Den foreslåede bestemmelse vil ligeledes kunne anvendes i den situation, hvor en indstillingsberettiget, jf. det foreslåede § 2, stk. 4, ikke indstiller rettidigt, og sagsbehandlingen i den konkrete sag derved ville blive unødigt forlænget, såfremt der ikke sker ad hoc-beskikkelse.
Det foreslås i § 3, stk. 2, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om indstilling af sagkyndige medlemmer til ad hoc-beskikkelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at erhvervsministeren i en bekendtgørelse fastsætter nærmere regler om, hvem der indstiller ad hoc sagkyndige medlemmer til Energiklagenævnet.
Det vil med hjemmel i den foreslåede bestemmelse blive fastsat regler om, hvilke myndigheder, institutioner, organisationer o.l., der skal indstille ad hoc sagkyndige medlemmer til Energiklagenævnet.
Det forudsættes, at erhvervsministeren ved udnyttelse af bemyndigelsen vil udvælge myndigheder, undervisningsinstitutioner, faglige organisationer, interesseorganisationer o.l., der må antages at kunne indstille sagkyndige medlemmer med den nødvendige viden i forhold til de sager, der behandles af Energiklagenævnet.
Indstilling og beskikkelse af ad hoc sagkyndige medlemmer efter forslaget sker ikke med henblik på, at det pågældende sagkyndige medlem skal varetage særinteresser, men alene fordi den pågældendes viden og sagkundskab på et område er nødvendig ved behandlingen af sager i Energiklagenævnet. De beskikkede ad hoc medlemmer af nævnet udpeges, jf. også den foreslåede § 1, stk. 3, således alene på grund af deres faglighed og ikke som interesserepræsentanter for de indstillende myndigheder, organisationer mv., og de forventes således at besidde den til hvervet nødvendige ekspertise. Spørgsmål om eventuel inhabilitet afgøres i øvrigt af nævnet i overensstemmelse med forvaltningsrettens almindelige regler herom.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.