LOV nr 468 af 14/05/2025
Erhvervsministeriet
Lov om Energiklagenævnet § 10
Hvis en sag vedrører en afgørelse, som har betydning for etablering af vedvarende energi-anlæg i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt, skal Energiklagenævnet begrænse sin prøvelse til de forhold, der er klaget over. Nævnet skal ved prøvelse af sager efter 1. pkt. lade myndighedens vurdering af hensynet til behovet for etablering af vedvarende energi-anlæg indgå med betydelig vægt.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at stk. 1 skal finde anvendelse på andre former for vedvarende energi-anlæg og virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil og anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2.
Forarbejder til Lov om Energiklagenævnet § 10
RetsinformationDet følger af § 1 i bekendtgørelse nr. 992 af 27. august 2024 om behandling af klager vedrørende vedvarende energianlæg og fastsættelse af frister i Energiklagenævnet, at hvis en klage vedrører en afgørelse, som har betydning for etablering af vedvarende energianlæg i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt, skal Energiklagenævnet begrænse sin prøvelse til de forhold, der er klaget over. Nævnet skal ved prøvelse af sager efter 1. pkt. lade 1. instans’ vurdering af hensynet til behovet for etablering af vedvarende energianlæg indgå med betydelig vægt.
Det foreslås i § 10, stk. 1, 1. pkt., at Energiklagenævnet skal begrænse sin prøvelse til de forhold, der er klaget over, hvis en sag vedrører en afgørelse, som har betydning for etablering af vedvarende energi i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at hvis en klage vedrører en afgørelse, der har betydning for etablering af vedvarende energianlæg i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt, vil Energiklagenævnet i alle tilfælde alene skulle foretage en prøvelse af de forhold, der er klaget over, jf. dog nedenfor.
Den foreslåede bestemmelsen omfatter klager over alle afgørelser, der har direkte betydning for etablering af vedvarende energianlæg i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt, herunder konkrete projekter i forbindelse med opstillingen af vindmøller eller solceller omfattet af § 2 i lov om fremme af vedvarende energi, projekter, der forudsætter fysisk planlægning efter planlovgivningen, miljøvurderinger o.l. Den foreslåede bestemmelse omfatter således både klager, der har betydning for etablering af vedvarende energi i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt i forbindelse med konkrete, igangværende projekter og generel planlægning, der har betydning for etablering af vedvarende energi i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt. Bestemmelsen omfatter endvidere repowering af sådanne anlæg. Efter det foreslåede forstås ved betydning for etablering af vedvarende energi i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt såvel betydning for planlægning, projektlægning og opstilling af projektet som etablering af ledningsnet og tilslutning af vindmøller og solceller til elnettet o.l. i direkte forbindelse med det konkrete projekt.
Efter det foreslåede vil Energiklagenævnet dog som i dag fortsat efter omstændighederne have pligt til at inddrage andre forhold end det, der er klaget over, f.eks. spørgsmål om overholdelse af gældende EU-ret eller tilsidesættelse af grundlæggende forvaltningsretlige grundsætninger om f.eks. habilitet. Uanset det foreslåede 2. pkt. kan nævnet således ikke i deres prøvelse se bort fra forvaltningsretlige garantiforskrifter eller brud på EU-retten, som nævnet i medfør af Danmarks EU-retlige forpligtelser har pligt til at prøve. Nævnet skal dog ikke i forhold til nævnets prøvelse af mulige brud på EU-retten prøve forhold, som det ligger uden for de EU-retlige forpligtelser at prøve ex officio. Med forslaget sikres det, at hvis det ikke inden for grænsen for, hvad nævnet ifølge EU-retten skal prøve ex officio, kan konstateres, at afgørelsen fra 1. instansen indeholder fejl, som ikke er omfattet af det, der er klaget over, uden, at nævnet foretager en nærmere afdækning heraf i forbindelse med nævnets helt indledende behandling af sagen – skal nævnet ikke bruge tid og ressourcer på at afdække dette nærmere med henblik på at tage stilling til, om 1. instansens afgørelse skal ophæves og eventuelt hjemvises med henvisning hertil.
Det foreslås i § 10, stk. 1, 2. pkt., at Energiklagenævnet ved prøvelse af sager efter det foreslåede 1. pkt. skal lade myndighedens vurdering af hensynet til behovet for etablering af vedvarende energi indgå med betydelig vægt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Energiklagenævnet skal lade myndigheden, som har truffet afgørelse i 1. instans’ vurdering af hensynet til behovet for etablering af vedvarende energi indgå med betydelig vægt, hvis nævnet i medfør af den lovgivning, der hjemler klageadgang til nævnet, skal foretage en fuld prøvelse af klagen, dvs. en prøvelse af såvel sagens retlige som faktiske forhold samt afgørelsens hensigtsmæssighed, jf. dog det foreslåede 1. pkt.
Myndigheden har typisk et særligt lokalkendskab og – når der er tale om kommuner – et folkevalgt mandat, idet sagen efter gældende ret behandles af eller på vegne af en kommunalbestyrelse. I det omfang en afgørelse fra myndigheden angår forhold, som har betydning for etablering af vedvarende energi i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt og bl.a. beror på et skøn, skal Energiklagenævnet i sin prøvelse af skønnet lade myndighedens vurdering af hensynet til behovet for etablering af vedvarende energi indgå med betydelig vægt. Den foreslåede bestemmelse supplerer således for disse klager de generelle bestemmelser om nævnets prøvelse, som fremgår af den lovgivning, der regulerer klageadgangen til nævnet, idet hensynet til etablering af vedvarende energi i form af et vindmølle- eller solcelleprojekt fremgår som et udtrykkeligt hensyn, der skal inddrages med en betydelig vægt. Den foreslåede bestemmelse understøtter således et politisk ønske om inden for gældende ret at fremme udbygningen af vedvarende energi.
Det foreslås i § 10, stk. 2, at erhvervsministeren efter forhandling med vedkommende minister kan fastsætte regler om, at stk. 1 skal finde anvendelse på andre former for vedvarende energianlæg, virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil og anlæg til fangst, transport eller lagring af CO2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at erhvervsministeren efter forhandling med vedkommende minister vil kunne fastsætte regler om, at bestemmelsen i det foreslåede § 10, stk. 1, tilsvarende skal finde anvendelse på andre former for vedvarende energi, samt virksomhed eller infrastruktur i tilknytning hertil. Andre former for vedvarende energi vil eksempelvis kunne være Power-to-X, biogas, geotermi og andre teknologier, der adskiller sig fra kul og andre fossile brændsler ved blandt andet at være CO2-neutrale.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.