LOV nr 468 af 14/05/2025
Erhvervsministeriet
Lov om Energiklagenævnet § 1
Energiklagenævnet er klageinstans for administrative afgørelser, når det er fastsat ved lov eller i henhold til lov.
Stk. 2. Nævnet afgør spørgsmål om sin kompetence i konkrete sager.
Stk. 3. Nævnet er uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags behandling og afgørelse.
Forarbejder til Lov om Energiklagenævnet § 1
RetsinformationDet følger af § 50 a, stk. 1, i lov om gasforsyning, at erhvervsministeren nedsætter et uafhængigt ankenævn (Energiklagenævnet), der består af op til 7 medlemmer, som skal repræsenterer et alsidigt kendskab til erhvervs- og energimæssige forhold samt besidde teknisk og juridisk sagkundskab. Nævnets formand beskikkes af ministeren.
Energiklagenævnets kompetence udledes herudover af de sektorlove, som hjemler klageadgang til nævnet.
Det følger endvidere § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om forretningsorden for Energiklagenævnet, at Energiklagenævnet selv afgør spørgsmål om nævnets kompetence.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at Energiklagenævnet er klageinstans for administrative afgørelser, når det er fastsat ved lov eller i henhold til lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Energiklagenævnet kan behandle klager over afgørelser i alle tilfælde, hvor der er hjemlet klageadgang til nævnet i en lov eller bekendtgørelse.
Energiklagenævnet vil i medfør af forslaget som i dag være den øverste klagemyndighed for administrative afgørelser på energi- og forsyningsområdet, i det omfang det fastsættes i lovgivningen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Energiklagenævnets eksistens og rolle som klageinstans for administrative afgørelser, når det er fastsat ved lov eller i henhold til lov, fremgår direkte af loven.
Det foreslås i § 1, stk. 2, at Energiklagenævnet afgør spørgsmål om nævnets kompetence i konkrete sager.
Beføjelsen, der er almindelig for administrative klagenævn, vil efter forslaget understøtte Energiklagenævnets uafhængige domstolslignende karakter, hvorefter nævnet ikke kan modtage tjenestebefalinger om den konkrete sags behandling og afgørelse.
Det foreslås i § 1, stk. 3, at Energiklagenævnet er uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags behandling og afgørelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Energiklagenævnets uafhængighed fremgår direkte af loven.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at medlemmer af Energiklagenævnet skal være uafhængige af Folketinget og regeringen, enhver anden myndighed og privat organisation mv. med hensyn til behandling og afgørelse af de sager, der indbringes for nævnet. Energiklagenævnet er således ikke en del af det almindelige over- og underordnelsesforhold mellem Erhvervsministeriet og Nævnenes Hus.
Uafhængigheden udelukker ikke, at Energiklagenævnet kan sekretariatsbetjenes af medarbejdere i Nævnenes Hus, samt at nævnet udnytter fællesfaciliteter i Nævnenes Hus.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.