Task forcen er oprettet som en selvstændig forvaltningsmyndighed og er som følge heraf undergivet bl.a. reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven. Herudover er task forcen underlagt reglerne om indsigt i artikel 15 i databeskyttelsesforordningen.
Dette indebærer, at task forcen er forpligtet at behandle anmodninger om aktindsigt m.v. efter offentlighedsloven og anmodninger om indsigt i personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 15.
For en nærmere beskrivelse af reglerne i offentlighedsloven og databeskyttelsesordningen henvises til pkt. 3.1.1 og 3.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i stk. 1, at den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Stars virksomhed er undtaget fra offentlighedsloven for så vidt angår materiale, der indgår i task forcens undersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer navnlig, at der ikke vil være ret til aktindsigt efter offentlighedslovens regler i materiale, der indgår i task forcens undersøgelse, og at task forcen således uden videre vil kunne afslå anmodninger om aktindsigt heri.
Med udtrykket »indgår i task forcens undersøgelse« sigtes til materiale, som vedrører den indholdsmæssige del af task forcens undersøgelse, således som den er defineret i task forcens kommissorium. Det samme gælder, hvis kommissoriet måtte blive udvidet. For en beskrivelse af kommissoriet henvises til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Omfattet af bestemmelsen er herefter bl.a. materiale (dokumenter, oplysninger, lydfiler, videoklip m.v.), som task forcen har modtaget fra danske eller udenlandske myndigheder til brug for undersøgelsen. Det samme gælder materiale, som danske eller udenlandske private personer, virksomheder, foreninger m.v. har udleveret til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Desuden omfatter begrebet materiale, som task forcen selv har oprettet som led i undersøgelsen, herunder referater, notater, udkast til redegørelse m.v. Det kan efter omstændighederne også omfatte e-mails, breve m.v., som task forcen har sendt til udenforstående, hvis det er sket som led i undersøgelsen.
Uden for begrebet falder derimod materiale, som ikke knytter sig til den indholdsmæssige del af task forcens undersøgelse. Det gælder f.eks. oplysninger om administrative forhold i task forcen. Anmodninger om aktindsigt i sådanne forhold vil skulle behandles i medfør af offentlighedslovens almindelige regler. Det drejer sig eksempelvis om anmodninger om aktindsigt i sager om task forcens budgetter og regnskaber.
Bestemmelsen i stk. 1 indebærer også, at task forcen ikke vil være forpligtet til at iagttage offentlighedslovens regler om notat- og journaliseringspligten i relation til materiale, der indgår i task forcens undersøgelse, idet det dog forudsættes, at task forcen i praksis indretter sit arbejde på en sådan måde, at der eksempelvis gøres notat vedrørende faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger, som task forcen bliver bekendt med, f.eks. gennem interviews.
Lovforslaget ændrer ikke på det forhold, at der fortsat vil kunne søges aktindsigt hos danske myndigheder i materiale, som myndighederne har udleveret til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Det foreslås i stk. 2, at artikel 15 i databeskyttelsesforordningen ikke gælder for personoplysninger, der indgår i den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Stars undersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke gælder i relation til personoplysninger, der indgår i det materiale, der vedrører den indholdsmæssige del af task forcens undersøgelse.
Udtrykket »indgår i task forcens undersøgelse« skal forstås på samme måde som det tilsvarende begreb i den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1.
Bestemmelsen vil medføre, at task forcen ikke skal behandle anmodninger om indsigt i personoplysninger, der indgår i task forcens undersøgelse. Sådanne anmodninger vil således kunne afvises med henvisning til, at indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke gælder for så vidt angår disse oplysninger. Indsigtsretten vil dog i det hele omfatte taskforcens administrative forhold.
Det foreslås i stk. 3, at interne dokumenter, som er afgivet af en forvaltningsmyndighed m.v. til den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star til brug for dennes undersøgelse, ikke derved mister deres interne karakter.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at præcisere, at danske myndigheder m.v. vil kunne videregive internt materiale til task forcen til brug for dennes undersøgelse uden derved at prisgive beskyttelsen af det pågældende materiale.
Det er en betingelse, at de interne dokumenter afgives til task forcen »til brug for dennes undersøgelse«. Hvis dokumenterne afgives til task forcen i en anden sammenhæng, vil de i udgangspunktet miste deres interne karakter.
Det forudsættes i den forbindelse, at danske myndigheder m.v. også vil kunne udlevere andet materiale, der hos myndighederne m.v. vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens øvrige bestemmelser, uden at myndigheden m.v. derved prisgiver det pågældende beskyttelseshensyn. Det gælder eksempelvis i relation til politiets og anklagemyndighedens videregivelse af dokumenter og oplysninger, der hos politiet og anklagemyndigheden vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 19 og § 33, nr. 1. Sådant materiale vil således fortsat kunne undtages fra aktindsigt hos den afgivende myndighed, uanset at materialet er udleveret til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 og 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 15. juni 2022.
Bestemmelsen vil indebære, at anmodninger om aktindsigt m.v. efter offentlighedsloven eller anmodninger om indsigt efter artikel 15 i databeskyttelsesforordningen, som ikke er afgjort på tidspunktet for lovens ikrafttræden, skal behandles efter de nye regler. Det vil sige, at task forcen kan afvise at (færdig)behandle sådanne anmodninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil også finde anvendelse for så vidt angår interne dokumenter, der før lovens ikrafttræden er afgivet af en forvaltningsmyndighed m.v. til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Gældende
LOV nr 872 af 21/06/2022
Justitsministeriet
Ændringer:
0
Lov om delvis undtagelse af den uafhængige taskforce om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende »Scandinavian Star« fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Den uafhængige taskforce om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende »Scandinavian Stars« virksomhed er undtaget fra lov om offentlighed i forvaltningen, for så vidt angår materiale, der indgår i taskforcens undersøgelse.
Stk. 2. Artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger gælder ikke for personoplysninger, der indgår i den uafhængige taskforce om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende »Scandinavian Stars« undersøgelse.
Stk. 3. Interne dokumenter, som er afgivet af en forvaltningsmyndighed m.v. til den uafhængige taskforce om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende »Scandinavian Star« til brug for dennes undersøgelse, mister ikke derved deres interne karakter.