Juridisk fastsættes tiden i Danmark af lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse, der definerer tidsangivelsen ud fra middelsoltiden ved den 15. længdegrad øst for Greenwich.
Det halvårlige tidsskift mellem sommer- og normaltid fastsættes i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/84/EF og er i dansk ret reguleret ved lov nr. 223 af 24. april 1974 om anvendelse af sommertid og kongelig anordning nr. 858 af 26. september 2001 om fastsættelse af sommertid fra og med år 2002.
Det foreslås i § 1, at dansk normaltid fastsættes til at følge den koordinerede universaltid (UTC) tillagt en time.
Lovforslaget vil indebære, at dansk normaltid vil følge den koordinerede universaltid (UTC), og at der dermed etableres et lovgivningsmæssigt grundlag for den gængse praksis for tidsbestemmelse i Danmark.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at normaltiden i Danmark vil være fastsat som den koordinerede universaltid (UTC) tillagt en time. Denne normaltid benyttes af langt størstedelen af de øvrige EU-medlemsstater.
Med den foreslåede omlægning af dansk normaltid fra den gældende middelsoltid til den koordinerede universaltid (UTC) vil den heraf følgende indførelse af såkaldte skudsekunder indebære en afvigelse mellem UTC og den gældende middelsoltid maksimalt være 0,9 sekunder.
Dette vil i langt de overvejede dele af det praktiske liv ikke have konsekvenser. Omlægningen vil imidlertid for en række samfundsaktiviteter, som er afhængige af, at der benyttes en præcis og koordineret definition af tid, f.eks. ved synkronisering i datatransmission, elforsyningsnetværk og højfrekvent aktiehandel, indebære, at sådanne samfundsområder ikke kun i praksis anvender den koordinerede universaltid (UTC), men også herved følger gældende ret for normaltid i Danmark.
Den foreslåede omlægning af dansk normaltid til den koordinerede universaltid (UTC) vil ikke have konsekvenser for reglerne om sommertid.
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven skal træde i kraft den 26. marts 2023, kl. 02.00.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil indebære, at loven træder i kraft på samme tidspunkt som Inatsisartutlov nr. 31 af 25. november 2022 om tidens bestemmelse, hvor Grønland samtidig formelt overtager sagsområdet vedrørende tidens bestemmelse.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil i øvrigt være sammenfaldende med det tidspunkt i 2023, hvor både Danmark og Grønland (bortset fra Ittoqqortoormiit på Grønlands østkyst) overgår til sommertid.
Der henvises i øvrigt til § 3 og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse ophæves.
Det foreslås i § 3, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Det grønlandske selvstyre indgik den 11. maj 2022 aftale med den daværende regering (S) om at overtage sagsområdet vedrørende tidens bestemmelse med hjemmel i selvstyrelovens § 4.
Efter aftalen var overtagelsen af sagsområdet betinget af Inatsisartuts vedtagelse af et forslag til Inatsisartutlov på sagsområdet. Overtagelsen får på den baggrund virkning ved ikrafttrædelsen af Inatsisartutlov nr. 31 af 25. november 2022 om tidens bestemmelse, som træder i kraft den 25. marts 2023, kl. 22.00 (grønlandsk normaltid).
Grønland overtog pr. 1. januar 1990 området vedrørende fastsættelse af sommertid med hjemmel i den daværende hjemmestyrelovs § 7.
Det følger af lov nr. 83 af 29. marts 1893 om Tidens Bestemmelse, at loven undtager Færøerne. Fastsættelse af normaltiden på Færøerne følger af lov nr. 53 af 22. marts 1907 for Færøerne om Tidens Bestemmelse. Fastsættelse af sommertid på Færøerne følger af lagtingslov nr. 66 af 21. maj 1980 om sommertid.
Lov om dansk normaltid
Gældende
LOV nr 294 af 20/03/2023
Transportministeriet
Ændringer:
0
Lov om dansk normaltid
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov: