LOV nr 1767 af 28/12/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-kvoter § 1
Loven finder anvendelse på udledning (emission) af drivhusgasser og aktiviteter, der er omfattet af kvotedirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, med tilhørende EU-retsakter.
Forarbejder til Lov om CO2-kvoter § 1
RetsinformationNugældende kvotelovs § 4, stk. 1 afgrænser lovens anvendelsesområde til emissioner fra aktiviteter og drivhusgasser, der er omfattet af kvotedirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, med tilhørende EU-retsakter. Efter nugældende § 4, stk. 2 kan ministeren fastsætte regler om, at loven skal gælde for nærmere angivne fysiske og juridiske personer omfattet af de til enhver tid gældende EU-retsakter nævnt i stk. 1.
Om gældende ret og om Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser samt den foreslåede bestemmelse henvises til de almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit 3.1.
Det foreslås i § 1, at formulere lovens anvendelsesområde, således at loven finder anvendelse på udledning (emission) af drivhusgasser og aktiviteter, der er omfattet af kvotedirektivet samt tilhørende EU-retsakter.
Afgrænsningen vil dermed ske i overensstemmelse med kvotedirektivets artikel 2, stk. 1, 1. pkt., hvorefter direktivet finder anvendelse på de aktiviteter, der er opført i direktivets bilag I og III og på de drivhusgasser, der er opført i direktivets bilag II. Som nævnt i de almindelige bemærkninger under afsnit 1 blev kvoteordningen med ændringsdirektiv (EU) 2023/959 udvidet til også at omfatte søfartens emissioner, hvor der allerede siden 1. januar 2018 har eksisteret en pligt til emissionsovervågning i medfør af forordning 2015/757/EU (»MRV-søfart forordningen«). Denne forordning forbliver efter søfartens inddragelse under EU ETS i kraft i ændret form og anses nu som en del af kvoteordningen.
Anvendelsesområdet foreslås dermed afgrænset i overensstemmelse med anvendelsesområdet for hele kvotedirektivet og tilhørende EU-retsakter.
Det foreslåede vil indebære, at loven ikke finder anvendelse på andre drivhusgasser eller drivhusgasudledende aktiviteter end dem, der er omfattet af kvoteordningen. Efter det foreslåede vil der således ikke kunne sluttes modsætningsvist dele af kvoteordningen ikke skulle være gældende i Danmark. Eksempelvis vil luftfartsoperatører have overvågningspligter i forhold til »ikke-CO2-relaterede virkninger af luftfart«, hvorved forstås virkningerne på klimaet af udledningen under brændstofforbrænding af nitrogenoxider (NOx), sodpartikler, oxiderede svovlforbindelser og virkninger fra vanddamp, herunder kondensstriber, jf. kvotedirektivets artikel 3, litra v, og artikel 14, stk. 1 og 5. Sådanne pligter vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde uanset, at pligterne ikke er opført i kvotedirektivets bilag.
Det foreslåede vil medføre, at myndighedernes beføjelser, herunder i forhold til sagsbehandling, kvoteauktionering, registerføring eller andre kvotehandelsaktiviteter m.v., vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde.
Ved »udledning« forstås emissioner som defineret i kvotedirektivets artikel 3, litra b. Begrebet »udledning« og »emission« har således samme indhold, idet »udledning« fastholdes som det foretrukne begreb i dansk lovgivning, mens det tilsvarende begreb i EU-retsakter er »emission«. Den indholdsmæssige overensstemmelse foreslås markeret ved anvendelsen af parentes.
Ved »drivhusgasser« i den foreslåede bestemmelse forstås den definition, der er nærmere defineret i lovforslagets § 3, nr. 1, i hvilken forbindelse der kan henvises til de specielle bemærkninger til denne bestemmelse samt til direktivets bilag II.
Ved »aktiviteter« i den foreslåede bestemmelse forstås de aktiviteter, som kvotedirektivet vedrører, og som er oplistet i direktivets bilag I, der opregner nærmere beskrevne aktiviteter inden for energi- og varmeproduktion, industri og forbrænding, luftfart samt søfart, såvel som i direktivets bilag III for så vidt angår brændstofdistribution. Dertil kommer aktiviteter, som kvotedirektivet regulerer i tilknytning hertil, såsom auktionering, kvotehandel, verifikation, m.v.
Den foreslåede formulering »kvotedirektivet […] med tilhørende EU-retsakter« skal forstås som en henvisning til direktiv 2003/87/EF med samtlige efterfølgende ændringer, rettelser m.v., samt de EU-retsakter, der er udstedt af EU-institutioner med hjemmel i kvotedirektivet.
Det foreslåede indebærer også, at Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF, den såkaldte MRV-forordning for søfarten, som følge af søfartens inddragelse under EU ETS, vil skulle anses som en »tilhørende EU-retsakt« uanset, at forordningen oprindeligt blev udstedt med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Samlet vil lovens reguleringsområde med det foreslåede, svare til hele den regulering, der følger af kvotedirektivet og tilhørende EU-retsakter, idet retsakternes bestemmelser altid, enten direkte eller indirekte, vil kunne relateres til de aktiviteter og drivhusgasser, der er oplistet i kvotedirektivets bilag.
Den foreslåede formulering af bestemmelsen vil medføre, at den nugældende bemyndigelse til ministeren om regeludstedelse i § 4, stk. 2 vil være udeladt, idet denne bemyndigelse i stedet foreslås indført i lovforslagets kapitel 11 om bemyndigelser, således at disse, under hensyn til overskueligheden, er samlet ét sted i lovforslaget.