LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 7
Har en virksomhed, der ejer et el- eller varmeproduktionsanlæg, fået meddelelse om tildeling af et større antal gratis CO2-kvoter, jf. lov om CO2-kvoter, end det, som virksomheden har haft behov for til dækning af CO2-udledningen fra varmeproduktionen, og skyldes de overskydende CO2-kvoter CO2-fangst, kan virksomheden overføre de overskydende CO2-kvoter eller værdien heraf til CO2-fangstvirksomheden efter stk. 3.
Stk. 2. Skyldes de overskydende CO2-kvoter efter stk. 1 CO2-fangstaktiviteter, hvortil der er tildelt statslig støtte, skal den virksomhed, der ejer el- eller varmeproduktionsanlægget, overføre de overskydende gratis CO2-kvoter til den virksomhed, der tildeles statslig støtte til CO2-fangstaktiviteter efter stk. 3.
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om de overskydende CO2-kvoter, jf. stk. 1 og 2, herunder om fremgangsmåden for overførsel af CO2-kvoterne.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 7
RetsinformationDet følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, 2. pkt., at værdien af overskydende CO2-kvoter, som er opstået ved statsligt støttet CO2-fangst, -transport, -lagring og -udnyttelse, skal overføres til CO2-fangstenheden, som skal lade værdien indgå i beregningen af støttebeløbet.
Det følger videre af § 20, stk. 9, 3. pkt., at der ved overskydende kvoter forstås, at antallet af gratis tildelte kvoter til producenten i medfør af lov om CO2-kvoter er større end det antal, producenten faktisk har haft behov for til dækning af CO2-udledningen fra varmeproduktionen.
Der henvises endvidere til pkt. 3.4.1.2 under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med bestemmelsen i § 7, stk. 1, foreslås det, at har en virksomhed, der ejer et el- eller varmeproduktionsanlæg fået meddelelse, jf. lov om CO2-kvoter, om tildeling af et større antal gratis CO2-kvoter end det, som virksomheden har haft behov for til dækning af CO2-udledningen fra varmeproduktionen, og skyldes de overskydende CO2-kvoter CO2-fangst, vil virksomheden kunne overføre de overskydende CO2-kvoter eller værdien heraf til CO2-fangstvirksomheden efter det foreslåede stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter reglerne for de tilfælde, hvor antallet af gratis tildelte CO2-kvoter, som varmeproduktionsvirksomheden i medfør af § 9 i lov om CO2-kvoter har fået meddelelse om, er større end det antal, som anlægget har haft behov for til dækning af CO2-udledningen fra varmeproduktionen, og hvor dette overskud skyldes CO2-fangstaktiviteter.
De overskydende gratis tildelte CO2-kvoter vil i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne overføres til den, som har varetaget CO2-fangstaktiviteterne. Der vil være to måder at overføre de overskydende CO2-kvoter på. Hvilken måde, der vil være relevant at benytte, vil afhænge af, om CO2-fangstaktiviteterne varetages af en virksomhed, som er adskilt fra varmeproduktionsvirksomheden, eller om aktiviteterne er varetaget i samme virksomhed som varmeproduktionsvirksomheden.
Hvis CO2-fangstaktiviteterne varetages af en virksomhed, som er adskilt fra varmeproduktionsvirksomheden, hvorfra der fanges CO2, vil de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter kunne overføres til denne virksomhed. Hvis CO2-fangstaktiviteterne varetages af den samme virksomhed som varmeproduktionsvirksomheden, hvorfra der fanges CO2, vil overførslen af CO2-kvoterne kunne ske inden for samme virksomhed. De overskydende CO2-kvoter vil således kunne overføres fra varmeproduktionsdelen af virksomheden til CO2-fangstdelen. Det vil ikke være muligt at overføre CO2-kvoterne til en anden end den virksomhed, som har varetaget de CO2-fangstaktiviteter, som har bevirket overskuddet af de gratis tildelte CO2-kvoter. Varmeproduktionsvirksomheden vil ikke selv kunne vælge at beholde de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter. De vil i så fald skulle modregnes i varmeprisen i medfør af § 20, stk. 9, i varmeforsyningsloven.
Overførslen vil enten kunne ske ved en overførsel af CO2-kvoterne til en konto i CO2-kvoteregisteret tilhørende CO2-fangstvirksomheden, eller der vil kunne ske en overførsel af værdien af de overskydende CO2-kvoter. Hvilken metode til overførsel, der vil kunne benyttes, vil følge af de nærmere regler, som vil blive udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse i stk. 3.
Det foreslås, at bestemmelsen i stk. 1 indsættes i denne lov i stedet for i varmeforsyningsloven, idet denne lov vil fastsætte reglerne om CO2-fangstaktiviteter, herunder regler om finansieringen, som de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter anses som værende en del af.
Den foreslåede bestemmelse er i formuleringen tilpasset formuleringen af § 9 i CO2-kvoteloven, som fastsætter, at klima-, energi- og forsyningsministeren giver meddelelse til operatøren om gratis tildeling af kvoter i det omfang, at denne har krav herpå i medfør af EU-retsakter om forhold omfattet af CO2-kvoteloven. Det følger af bemærkningerne til § 9, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 81 som fremsat, side 43, at formuleringen, hvorefter ministeren ”giver meddelelse til operatøren” erstatter den hidtil gældende formulering i § 19, stk. 1, hvorefter ministeren ”tildeler” kvoter. Ændringen er uden indholdsmæssig betydning, men skal tydeliggøre, at gratis tildeling af kvoter er EU-støtte, der tildeles af Kommissionen til den enkelte virksomhed, hvorfor ministerens meddelelser herom til operatøren ikke nødvendigvis har karakter af en forvaltningsretlig afgørelse.
Forsyningstilsynet vil føre tilsyn med overholdelsen af den foreslåede bestemmelse i stk. 1, jf. den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, og efter reglerne i varmeforsyningsloven. Tilsynet vil skulle fastlægge, om der er sket overførsel af CO2-kvoter, herunder om alle er overført. Hvis det ikke er tilfældet, vil de overskydende CO2-kvoter skulle modregnes i varmeprisen efter § 20, stk. 9, i varmeforsyningsloven, og tilsynet hermed vil følge af tilsynet med prisreguleringen i varmeforsyningsloven.
Forsyningstilsynet vil kunne benytte beføjelsen i den foreslåede bestemmelse i § 18 til at anmode varmeproduktionsvirksomheden om oplysninger om, hvilke overskydende CO2-kvoter der anses for at være opstået som følge af CO2-fangst, og hvilke der eventuelt er overført til CO2-fangstvirksomheden.
Der henvises endvidere til pkt. 3.4.2.2, 3.4.3.2 og 3.6 under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil imødekomme dele af Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren, hvoraf det bl.a. følger, at overskydende gratis tildelte CO2-kvoter som følge af CO2-fangst skal kunne overføres til fangstvirksomheden i stedet for at tilgå varmeforbrugerne. Det vil medføre, at gratis tildelte CO2-kvoter vil kunne bidrage til at finansiere CO2-fangst og -lagring, hvilket svarer til rammevilkår i industrisektoren.
Hensigten med i den foreslåede bestemmelse at fastsætte, at de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter eller værdien heraf vil kunne overføres til CO2-fangstvirksomheden er at sikre, at CO2-kvoterne i overensstemmelse med aftalen vil kunne medvirke til at finansiere CO2-fangstaktiviteter.
Finansiering vil kunne ske ved at sælge de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter. CO2-kvoter er et finansielt instrument og har en værdi, som vil kunne sælges på CO2-kvotehandelsmarkedet ligesom et finansielt aktiv. En gratis tildelt CO2-kvote er en almindelig CO2-kvote, som anlægget blot har fået gratis. Salget foregår på samme måde, som hvis anlægget ejer børsnoterede aktier, der kan sælges på børsen. Hvis CO2-fangstvirksomheden, der har fået CO2-kvoten tildelt, ikke selv skal bruge den, så vil anlægget kunne sælge CO2-kvoten på kvotemarkedet.
Den foreslåede bestemmelse vil på baggrund af aftalen blive udvidet i forhold til den gældende bestemmelse om overførsel af overskydende gratis tildelte CO2-kvoter i forbindelse med CO2-fangst i varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, 2. pkt., idet det foreslåede stk. 1 også vil omfatte gratis tildelte CO2-kvoter, som er opstået som følge af ikke-støttede CO2-fangstaktiviteter, i modsætning til varmeforsyningslovens bestemmelse, som alene omfatter støttet CO2-fangst. Det foreslåede stk. 1 vil erstatte bestemmelsen i varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, 2. og 3. pkt., jf. den foreslåede bestemmelse i § 29, nr. 5.
Det vil endvidere medføre, at værdien af overskydende gratis tildelte CO2-kvoter, som er opstået som følge af ikke-støtte CO2-fangst på samme måde som ved støttet CO2-fangst ikke med den foreslåede bestemmelse vil blive modregnet i priserne for ydelser omfattet af varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, medmindre varmeproduktionsvirksomheden, hvor CO2-fangsten er gennemført, ikke vælger at overføre CO2-kvoterne. Overskydende gratis tildelte CO2-kvoter, som ikke er opstået som følge af CO2-fangstaktiviteter, vil fortsat blive modregnet i priserne, jf. den foreslåede bestemmelse i § 29, nr. 5.
Det følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, 2. pkt., at værdien af overskydende CO2-kvoter, som er opstået ved statsligt støttet CO2-fangst, -transport, -lagring og -udnyttelse, skal overføres til CO2-fangstenheden, som skal lade værdien indgå i beregningen af støttebeløbet.
Der henvises endvidere til pkt. 3.4.1.2 under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med bestemmelsen i § 7, stk. 2, foreslås det, at skyldes de overskydende CO2-kvoter efter det foreslåede stk. 1 CO2-fangstaktiviteter, hvortil der er tildelt statslig støtte, vil den virksomhed, der ejer el- eller varmeproduktionsanlægget, skulle overføre de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter til den virksomhed, der tildeles statslig støtte til CO2-fangstaktiviteten efter det foreslåede stk. 3.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive fastsat, at i de tilfælde, hvor der er tildelt statsstøtte til CO2-fangstaktiviteter, og hvor den pågældende CO2-fangst har ført til, at der i en varmeproduktionsvirksomhed er opstået et overskud af gratis tildelte CO2-kvoter, vil disse kvoter skulle overføres til CO2-fangstvirksomheden. Det vil således ikke som efter det foreslåede stk. 1 være en mulighed at undlade at overføre de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter.
De overskydende gratis tildelte CO2-kvoter vil i medfør af den foreslåede bestemmelse skulle overføres til den, som har varetaget de statsstøttede CO2-fangstaktiviteter. Det vil følge nærmere af de regler, som vil blive udstedt i medfør af det foreslåede stk. 3, hvordan overførslen kan eller vil skulle foregå.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil imødekomme dele af Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren, hvoraf det bl.a. følger, at overskydende gratis tildelte CO2-kvoter som følge af CO2-fangst skal kunne overføres til fangstvirksomheden i stedet for at tilgå varmeforbrugerne. Det vil medføre, at gratis tildelte CO2-kvoter vil kunne bidrage til at finansiere CO2-fangst og -lagring, hvilket svarer til rammevilkår i industrisektoren.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive sikret, at de statsstøtteretlige regler bliver overholdt, og en overførsel af de gratis tildelte CO2-kvoter til den CO2-fangstvirksomhed, som har modtaget statsstøtte, vil betyde en indtægt for denne virksomhed, som igen vil medføre en nedsættelse af støttebeløbet.
At overskydende gratis tildelte CO2-kvoter i tilfælde af statsstøtte vil skulle overføres til CO2-fangstvirksomheden vil betyde, at disse ikke som efter de gældende regler i varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, vil blive modregnet i varmeprisen.
Der henvises endvidere til pkt. 3.4.2.2, 3.4.3.2 og 3.6 under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Forsyningstilsynet vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, føre tilsyn med overholdelsen af regler udstedt i medfør af det foreslåede stk. 2. Tilsynet vil skulle fastlægge, om der er sket overførsel af CO2-kvoter, herunder om alle er overført, fra varmeproduktionsvirksomheden i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af det foreslåede stk. 3.
Forsyningstilsynet vil kunne benytte beføjelsen i den foreslåede bestemmelse i § 18 til at anmode varmeproduktionsvirksomheden om oplysninger om, hvilke overskydende CO2-kvoter der anses for at være opstået som følge af støttet CO2-fangst, og at disse er overført efter reglerne i det foreslåede stk. 3.
Det følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 11, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om de kvoter, som er nævnt i § 20, stk. 8, og om de overskydende CO2-kvoter efter § 20, stk. 9, og regler om administration af ordningerne.
Der henvises endvidere til pkt. 3.4.1.2 under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med bestemmelsen i § 7, stk. 3, foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om de overskydende CO2-kvoter, jf. de foreslåede stk. 1 og 2, herunder om fremgangsmåden for overførsel af CO2-kvoterne.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil med den foreslåede bestemmelse få bemyndigelse til at fastsætte regler om fremgangsmåden for overførsel af CO2-kvoterne, jf. de foreslåede stk. 1 og 2. Det vil bl.a. i reglerne blive fastsat, i hvilke tilfælde der vil skulle ske overførsel af gratis tildelte CO2-kvoter mellem konti i CO2-kvoteregisteret, og i hvilke tilfælde værdien af de overskydende CO2-kvoter eventuelt vil skulle overføres.
Overførsel mellem konti vil kunne være relevant i de tilfælde, hvor de overskydende CO2-kvoter overføres fra varmeproduktionsvirksomheden, hvor der fanges den CO2, som har bevirket et overskud i CO2-kvoterne, og den særskilte CO2-fangstvirksomhed, som varetager CO2-fangstaktiviteterne. Det vil i dette tilfælde være overladt til CO2-fangstvirksomheden at realisere værdien af de modtagne gratis tildelte CO2-kvoter.
Overførsel af værdien af overskydende CO2-kvoter vil kunne være relevant, hvor overførslen af CO2-kvoterne vil ske inden for samme virksomhed i de tilfælde, hvor varmeproduktionsvirksomheden også varetager CO2-fangstaktiviteterne. Her vil der kunne fastsættes regler om, at værdien vil skulle overføres mellem regnskabet for varmeproduktion og CO2-fangstaktiviteterne. Der vil endvidere i den forbindelse kunne fastsættes regler om, at varmeproduktionsvirksomheden vil skulle realisere værdien af de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter, inden den realiserede værdi overføres til regnskabet for CO2-fangstaktiviteterne.
Der vil i medfør af den foreslåede bestemmelse endvidere kunne fastsættes regler om valgfrihed mellem metoderne for overførsel. Det vil i så fald følge af reglerne, at parterne vil kunne aftale, om der vil skulle ske en overførsel af CO2-kvoterne mellem konti i CO2-kvoteregisteret, om der skal ske overførsel af en beregnet værdi af CO2-kvoterne, eller om det i stedet skal være en realiseret værdi af CO2-kvoterne. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at valgfriheden alene vil gælde i visse tilfælde som f.eks. ved overførsel mellem adskilte virksomheder.
Regler om fremgangsmåden vil endvidere kunne omfatte, på hvilke tidspunkter de overskydende CO2-kvoter vil skulle overføres til CO2-fangstvirksomheden eller -regnskabet. Hensynet til at fastsætte sådanne regler vil være at sikre, at der ikke vil blive overført gratis tildelte CO2-kvoter til CO2-fangstvirksomheden, før CO2-kvoterne reelt er kommet i overskud som følge af CO2-fangsten. Tilsvarende regler om tidspunktet for opgørelsen af overskydende gratis tildelte CO2-kvoter i medfør af varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, er fast i bekendtgørelse nr. 1820 af 28. december 2023 om CO2-kvoter tildelt til varmeproduktion.
Regler om værdifastsættelse vil være relevant i de tilfælde, hvor der ikke er tale om overførsel af gratis tildelte CO2-kvoter mellem konti i CO2-kvoteregisteret, men hvor der i stedet sker en overførsel af værdien af de overskydende gratis tildelte CO2-kvoter.
Regler om værdifastsættelse vil tage udgangspunkt i den metode til værdifastsættelse af CO2-kvoter, som blev benyttet i forbindelse med tildeling af støtte fra CCUS-puljen. Ved CCUS forstås Carbon Capture, Utilisation and Storage (CO2-fangst, -anvendelse og -lagring).
Det foreslås, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil få hjemmel til at fastsætte de nævnte regler, idet der vil være tale om mere detaljerede regler, og idet det på den måde bl.a. vil gøre det mere smidigt om nødvendigt at tilpasse reglerne til de aktuelle omstændigheder i markedet for CO2-fangst og finansieringen heraf, som de gratis tildelte CO2-kvoter vi en del af.
Forsyningstilsynet vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, føre tilsyn med overholdelsen af regler udstedt i medfør af det foreslåede stk. 3. Tilsynet vil skulle fastlægge, om der er sket overførsel af CO2-kvoter, herunder om alle er overført, fra varmeproduktionsvirksomheden i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af det foreslåede stk. 3.
Forsyningstilsynet vil kunne benytte beføjelsen i den foreslåede bestemmelse i § 18 til at anmode varmeproduktionsvirksomheden om oplysninger om, hvilke overskydende CO2-kvoter der anses for at være opstået som følge CO2-fangst, og at disse er overført efter reglerne i det foreslåede stk. 3.
Der henvises endvidere til pkt. 3.4.2.2, 3.4.3.2 og 3.6 under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 vil imødekomme dele af Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren, hvoraf det bl.a. følger, at overskydende gratis tildelte CO2-kvoter som følge af CO2-fangst skal overføres til fangstvirksomheden i stedet for at tilgå varmeforbrugerne. Det vil medføre, at gratis tildelte CO2-kvoter vil kunne bidrage til at finansiere CO2-fangst og -lagring, hvilket svarer til rammevilkår i industrisektoren.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at der som efter den gældende bestemmelse i varmeforsyningslovens § 20, stk. 9, jf. også den foreslåede bestemmelse i § 29, stk. 5, ikke vil ske modregning i varmeprisen i varmeforsyningslovens § 20, stk. 1.