LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 4
Private virksomheder, som deltager i CO2-fangstaktiviteter, kan varetage disse aktiviteter i samme virksomhed som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 4
RetsinformationDer findes ikke i varmeforsyningsloven en regel om selskabsmæssig adskillelse for privatejede virksomheder, og disse vil således kunne inkludere andre aktiviteter i samme virksomhed som varmeforsyningen, hvis det sker som en såkaldt sideordnet aktivitet. Der henvises nærmere til pkt. 3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med bestemmelsen i § 4 foreslås det, at private virksomheder, som deltager i CO2-fangstaktiviteter, vil kunne varetage disse aktiviteter i samme virksomhed som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed.
Med den foreslåede bestemmelse vil en privat virksomhed således kunne vælge at varetage sine aktiviteter knyttet til CO2-fangst i samme virksomhed som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Der stilles ikke i den foreslåede bestemmelse krav til selskabsformen.
Ved private virksomheder forstås alle typer virksomheder, som ikke er kommunalt ejede. Virksomheder, som er helt eller delvist kommunalt ejede, vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1.
Den privatejede CO2-fangstvirksomhed vil ikke inden for rammerne af denne lov kunne varetage CO2-fangstaktiviteter i andre typer virksomheder end el- eller varmeproduktionsvirksomheder.
Den foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at en privat virksomhed vil kunne vælge at varetage sine CO2-fangstaktiviteter i en virksomhed, som er adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed.
En privat virksomhed (eller en privatperson) vil således kunne oprette en særskilt virksomhed til at varetage CO2-fangstaktiviteter. Ved CO2-fangstaktiviteter forstås aktiviteter som omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 2, nr. 2. Den private virksomhed vil også kunne varetage sine CO2-fangstaktiviteter i en eventuelt allerede eksisterende virksomhed, hvor der varetages andre aktiviteter, forudsat at der ikke efter andre regler måtte være noget til hinder herfor. Det vil afhænge af denne virksomheds formål, hvorvidt det vil blive betegnet som en CO2-fangstvirksomhed.
Den private virksomhed vil endvidere f.eks. kunne vælge at opdele sine CO2-fangstaktiviteter mellem en el- eller varmeproduktionsvirksomhed og en særskilt virksomhed.
En privat virksomhed vil kunne eje en CO2-fangstvirksomhed sammen en eller flere kommuner, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, 1. pkt.
Hvor den private virksomhed har placeret sin CO2-fangstvirksomhed i samme koncern som en varmeproduktionsvirksomhed, vil det bl.a. skulle sikres, at leveringen af ydelser mellem de to enheder sker på markedsvilkår af hensyn til fastsættelsen af den pris, som varmeforbrugerne vil skulle betale for varmeleveringen fra den pågældende varmeproduktionsvirksomhed.
Hvor den private virksomhed varetager sine CO2-fangstaktiviteter i samme virksomhed som en varmeproduktionsvirksomhed, vil det være en forudsætning, at omkostninger, som udspringer af CO2-fangstaktiviteterne, f.eks. omkostninger til etablering og drift af anlægget og de tilknyttede rør og midlertidige lokale lagre, ikke vil blive indregnet i de nødvendige udgifter, som ligger til grund for den pris, som varmeforbrugerne vil skulle betale for varmeleveringen, jf. varmeforsyningslovens § 20, stk. 1.
Der henvises nærmere til reglerne om regnskabsmæssig adskillelse i lovforslagets § 11.
Det vil være en forudsætning for den private virksomheds mulighed for at varetage sine aktiviteter knyttet til CO2-fangst i samme virksomhed som varme- eller elproduktion, at virksomheden i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 1, er selskabsmæssigt adskilt fra virksomheder, som driver et anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp omfattet af lov om varmeforsyning. Bestemmelsen i § 5, stk. 1, vil dog ikke udelukke, at de adskilte virksomheder placeres inden for samme koncern, forudsat at levering af ydelser mellem de to enheder sker inden for rammerne af varmeforsyningsloven, herunder reglerne om indregning af nødvendige udgifter i prisen for varmelevering efter varmeforsyningslovens § 20, stk. 1.
Forsyningstilsynet vil for så vidt angår det økonomiske forhold mellem CO2-fangstdelen og varmeproduktionsdelen af en virksomhed efter den foreslåede bestemmelse føre tilsyn hermed i medfør af regler i varmeforsyningsloven og den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil imødekomme dele af Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren. Det følger således af aftalen, at der skal gives hjemmel og fleksibilitet til, at både kommuner og private kan organisere CO2-fangst i en særskilt CO2-fangstvirksomhed eller lade CO2-fangsten indgå i samme virksomhed som kraftvarme-, varmeproduktions- eller elproduktionsvirksomheden.
Ved at sikre en fleksibilitet i valget af selskabsorganisering gives der mulighed for, at de fleste kendte projektorganiseringer vil kunne gennemføres, og at potentielle CO2-fangstprojekter ikke må opgives, fordi der ikke er mulighed for at gennemføre projektet i den selskabskonstruktion, som de pågældende kommuner eller private virksomheder måtte foretrække.