LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 30
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 673 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
-
I § 4 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 9-11«.
-
I § 4 a indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9. En kommune kan uanset stk. 1, 1. pkt., deltage i CO2-fangstaktiviteter i medfør af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren i samme selskab som affaldsforbrændingsanlæg omfattet af § 4 a, stk. 1.«
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 10 og 11.
-
I § 4 a, stk. 10, der bliver stk. 11, ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.
-
I § 37 a, stk. 2 og 3, indsættes efter »lov om fjernkøling«: », lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren«.
-
I § 37 a, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »lov om varmeforsyning«: », lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren«.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 30
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, 1. pkt., i lov om elforsyning, at en kommune kan varetage produktion af elektricitet ved afbrænding af affald, jf. dog § 4 a.
Det følger af § 4 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om elforsyning, at en kommune kun må varetage eller deltage i virksomhed, der producerer elektricitet ved forbrænding af affald, hvis virksomheden udøves i et aktie- eller anpartsselskab, der alene driver affaldsforbrænding, jf. dog. 2. pkt. og stk. 9 og 10.
Det foreslås i § 4 a, stk. 1, 1. pkt., at ændre »stk. 9 og stk. 10« til: »stk. 9-11«.
Henvisningen foreslås ændret, idet der i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 30, nr. 2, vil blive indsat et nyt stk. 9 i elforsyningslovens § 4 a, som indeholder en undtagelse til stk. 1, 1. pkt., om, at en kommune uanset stk. 1 vil kunne varetage CO2-fangstaktiviteter i medfør af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren i samme selskab som affaldsforbrændingsanlæg omfattet af elforsyningslovens § 4 a.
De gældende bestemmelser i elforsyningslovens § 4 a, stk. 9 og 10, rykker med forslaget om indsættelse af stk. 9 i medfør af § 30, nr. 2, til stk. 10 og 11.
Med den foreslåede ændring sikres det, at det foreslåede nye stk. 9 inkluderes i henvisningen til undtagelser nævnt i stk. 1, 1. pkt., og at henvisningen til de øvrige stykker nævnt i stk. 1 konsekvensrettes som følge af forslaget i § 30, nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af § 4 a, stk. 1, i lov om elforsyning, at en kommune kun må varetage eller deltage i virksomhed, der producerer elektricitet ved forbrænding af affald, hvis virksomheden udøves i et aktie- eller anpartsselskab, der alene driver affaldsforbrænding, jf. dog 2. pkt. og stk. 9 og 10.
Det følger af § 4 a, stk. 9, at stk. 1 ikke finder anvendelse, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren inden den 1. januar 2025 har meddelt tilladelse til lukning af affaldsforbrændingsanlægget som en væsentlig ændring i medfør af § 11, og lukningen gennemføres senest 3 år efter, at tilladelsen er meddelt.
Det følger af § 4 a, stk. 10, at klima-, energi- og forsyningsministeren i helt særlige tilfælde kan forlænge fristerne i stk. 9.
Det foreslås i § 4 a efter stk. 8 at indsætte som nyt stykke: »Stk. 9. En kommune kan uanset stk. 1, 1. pkt., deltage i CO2-fangstaktiviteter i medfør af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren i samme selskab som affaldsforbrændingsanlæg omfattet af elforsyningslovens § 4 a, stk. 1.«
I medfør af elforsyningslovens § 4 a, stk. 1, er der fastsat et krav om, at en kommune som udgangspunkt kun må deltage i affaldsforbrændingsvirksomhed, hvis det sker på kommercielle vilkår i et aktie- eller anpartsselskab. Det er endvidere en forudsætning, at selskabet alene driver affaldsforbrænding.
Det følger af bemærkningerne til elforsyningslovens § 4 a, stk. 1, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 115 som fremsat, side 62, at det alene vil være kommunale opgaver, som i forvejen varetages som en del af affaldsforbrændingsaktiviteten, der vil skulle udskilles, og som fremadrettet vil skulle udøves i et aktie- eller anpartsselskab. Det drejer sig om den type af virksomhed, der naturligt ligger i at forbrænde affald, og som fremgår af regler udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Det følger endvidere af bemærkningerne, at det selskabsgjorte affaldsforbrændingsanlæg, der producerer elektricitet, således vil kunne udøve de opgaver, der er nødvendige for at drive et affaldsforbrændingsanlæg, herunder varetage opgaver med selve forbrændingen af affald og opgaver, der er en naturlig del af opgaven med at forbrænde affald.
Endelig følger det af bemærkningerne, at aktiviteter, som en kommune ikke må deltage i, herunder eksempelvis aktiviteter vedrørende materialenyttiggørelse efter lov om miljøbeskyttelse § 49 b, stk. 1, ikke kan udøves i det aktie- eller anpartsselskab, der forbrænder affald, da disse aktiviteter ikke er en del af affaldsforbrændingsydelsen. Andre aktiviteter på affaldsområdet, som kommunerne er ansvarlig for, herunder eksempelvis indsamling, omlastning, transport af affald til anlægget og deponi, vil ligeledes ikke kunne udøves i det aktie- eller anpartsselskab, der forbrænder affald, da disse aktiviteter ikke er en del af affaldsforbrændingsaktiviteten og derfor vil skulle varetages uden for affaldsforbrændingsvirksomheden.
CO2-fangstaktiviteter ses ikke at være en opgave, som er forbundet med selve forbrændingen af affald, eller en opgave, som er en naturlig del af opgaven med at forbrænde affald. Det vil derfor være nødvendigt at ændre bestemmelserne i § 4 a, hvis det skal være muligt for kommuner at varetage CO2-fangstaktiviteter i samme selskab som affaldsforbrændingsanlæg.
Med den foreslåede bestemmelse i elforsyningslovens § 4 a, stk. 9, vil en kommune som en undtagelse til stk. 1 kunne varetage CO2-fangstaktiviteter i samme selskab som affaldsforbrændingsanlæg. Der vil være tale om CO2-fangstaktiviteter, som en kommune vil kunne deltage i medfør af det foreslåede § 3, stk. 1 og 2, i denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Det er i det foreslåede § 3, stk. 1, 1. pkt., et krav, at en kommunes deltagelse i CO2-fangstaktiviteter vil skulle ske på kommercielle vilkår. Det er endvidere i det foreslåede § 3, stk. 1, 2. pkt., et krav, at en kommunes deltagelse i CO2-fangstaktiviteter skal ske som kapitalejer i et kapitalselskab.
De øvrige bestemmelser i lovforslaget vedrørende kommuners deltagelse i CO2-fangstaktiviteter såsom kommuners adgang til at stille garanti, jf. den foreslåede § 8, og kommunens adgang til at indskyde kapital, jf. den foreslåede § 10, vil fortsat finde anvendelse.
Til nr. 3
Det følger af § 37 a, stk. 1, i lov om elforsyning, at kommuner ikke uden tilladelse må bevare ejerandele i virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, såfremt der i de pågældende virksomheder eller i virksomheder, som de direkte eller indirekte har ejerandele i, påbegyndes væsentlige nye aktiviteter. Virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, i lov om elforsyning, er virksomheder, der efter den 20. februar 2003 har været omfattet af § 2, stk. 1, og som kommunen har ejerandele i. Lov om elforsynings § 2, stk. 1, beskriver lovens anvendelsesområde, som er produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt aggregering og energilagring. Virksomhederne beskrevet i § 37 a, stk. 1, i lov om elforsyning, er virksomheder, som kommunen har ejerandele i, der beskæftiger sig med produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt aggregering og energilagring.
Det følger af § 37 a, stk. 2, i lov om elforsyning, at stk. 1 ikke finder anvendelse, i det omfang der påbegyndes nye aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning, lov om fjernkøling eller lov om gasforsyning eller nye aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Det følger af § 37 a, stk. 3, i lov om elforsyning, at der i virksomheder omfattet af stk. 1 ikke må anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning, lov om fjernkøling eller lov om gasforsyning, til aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Det foreslås i § 37 a, stk. 2 og 3, at der efter »lov om fjernkøling« indsættes: », lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren«.
Med forslaget til lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren vil elproduktionsvirksomheder kunne varetage CO2-fangstaktiviteter inden for samme virksomhed som elproduktionsvirksomheden, jf. lovforslagets § 3, stk. 1, 2. pkt., eller § 4, hvilket vil være en ny aktivitet. De kommunalt ejede elproduktionsvirksomheder vil efter gældende regler skulle have en tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren til at bevare ejerandele i virksomheden ved påbegyndelse af væsentligt nye aktiviteter, herunder CO2-fangst. En sådan retstilstand vil være uhensigtsmæssig, idet kommuner i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, 2. pkt., vil kunne varetage CO2-fangstaktiviteter i samme selskab som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Det bemærkes, at den tilladelse som § 37 a, stk. 1, henviser til, ikke må forveksles med elforsyningslovens § 11, hvorefter et elproduktionsanlæg kun må foretage væsentlige ændringer i et bestående anlæg efter forudgående tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren. Enhver elproduktionsvirksomhed, kommunalt ejet eller ej, vil skulle have tilladelse til væsentlig ændring af et bestående anlæg, jf. § 11.
Kommuner, som har ejerandele i virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, som siden den 20. februar 2003 har været omfattet af § 2, stk. 1, i lov om elforsyning, vil ikke skulle have tilladelse til at påbegynde væsentlige nye aktiviteter, hvis aktiviteterne er omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter på el- og varmeproduktionsvirksomheder. Det skal ses i sammenhæng med den nye hjemmel, som kommunerne får i medfør af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, hvorefter en kommune kan deltage i CO2-fangstaktiviteter, hvis det sker på kommercielle vilkår som kapitalejer i et kapitalselskab. Kommunen har i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, 2. pkt., frihed til at vælge imellem to selskabskonstruktioner; den ene hvor CO2-fangstaktiviteten varetages i et selskab, som kommunen helt eller delvist ejer, og som er selskabsmæssigt adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed, den anden hvor CO2-fangstaktiviteterne kan varetages i samme selskab som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed.
Ændringen i § 37 a, stk. 2, vil således fjerne en uhensigtsmæssig barriere for kommunalt ejede elproduktionsvirksomheder, som ønsker at deltage i CO2-fangstaktiviteter ved at varetage aktiviteterne i det samme selskab. Kommunen vil ikke skulle indhente en tilladelse for at påbegynde CO2-fangstaktiviteter i en eksisterende elproduktionsvirksomhed.
Den foreslåede ændring til § 37 a, stk. 2, indebærer, at en kommune, som har ejerandele i virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, kan påbegynde CO2-fangstaktiviteter uden tilladelse. En kommunalt ejet elproduktionsvirksomhed vil således ikke være hindret i at udøve den mulighed, der gives i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, som konsekvens af reglerne i elforsyningsloven.
Reglerne i elforsyningsloven og lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren harmoniseres således.
I medfør af elforsyningslovens § 37 a, stk. 3, er der et generelt krav om, at der i virksomheder omfattet af stk. 1 ikke må anvendes midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, varmeforsyningsloven, fjernkølingsloven eller gasforsyningsloven til aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Kravet er generelt og gælder, uanset om der måtte påbegyndes nye aktiviteter eller ej, idet det er tilstedeværelsen af aktiviteterne, som er afgørende.
Det følger endvidere af bemærkningerne til stk. 3, jf. Folketingstidende 2005-06, L 156 som fremsat, at virksomheder heller ikke frit vil kunne anvende midler på aktiviteter, som ligger uden for de omfattede virksomheder, idet det allerede følger af § 37, stk. 1. Kommuner, som varetager forsyningsaktiviteter som en del af den kommunale forvaltning, forudsættes at holde den enkelte forsyningsaktivitet regnskabsmæssigt adskilt fra kommunens øvrige aktiviteter.
Bemærkningerne beskriver endelig, at ved midler som stammer fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning, lov om gasforsyning eller lov om fjernkøling, skal forstås enhver form for midler, uanset hvor de måtte ligge i koncernen. Bestemmelsen omfatter derfor også midler i et selskab, som ikke har udøvet aktiviteter omfattet af de nævnte love.
Den foreslåede ændring til § 37 a, stk. 3, vil medføre, at midler, som stammer fra CO2-fangstaktiviteter i en virksomhed omfattet af § 37, stk. 1, ikke kan anvendes på aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse. Det skal ses i sammenhæng med den nye hjemmel, som kommunerne vil få i medfør af § 3, stk. 1 og 2, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, hvorefter en kommune vil kunne deltage i CO2-fangstaktiviteter, hvis det sker på kommercielle vilkår som kapitalejer i et kapitalselskab. Kommunen har i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, 2. pkt., frihed til at vælge imellem to selskabskonstruktioner; den ene hvor CO2-fangstaktiviteten varetages i et selskab, som kommunen helt eller delvist ejer, og som er selskabsmæssigt adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed, den anden hvor CO2-fangstaktiviteterne kan varetages i samme selskab som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed.
Ændringen til stk. 3 medfører, at midler der er optjent i en virksomhed omfattet af elforsyningslovens § 37, stk. 1, og som stammer fra CO2-fangstaktiviteter, ikke kan anvendes på aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 og 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse. Dette skal ses i sammenhæng med, at CO2-fangstaktiviteter vil blive en fuldt ud konkurrenceudsat aktivitet på lige fod med f.eks. elproduktion, hvor aktiviteten vil blive udført på kommercielle vilkår.
Virkningen vil blive, at en kommunalt ejet elproduktionsvirksomhed, som også deltager i CO2-fangstaktiviteter, ikke som følge af manglende inkludering af CO2-fangstaktiviteten i elforsyningsloven, vil kunne omgå reglerne i § 37 a.
Til nr. 4
Det følger af § 37 a, stk. 1, i lov om elforsyning, at kommuner ikke uden tilladelse må bevare ejerandele i virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, såfremt der i de pågældende virksomheder eller i virksomheder, som de direkte eller indirekte har ejerandele i, påbegyndes væsentlige nye aktiviteter. Virksomheder omfattet af § 37, stk. 1, i lov om elforsyning, er virksomheder, der efter den 20. februar 2003 har været omfattet af § 2, stk. 1, og som kommunen har ejerandele i. Lov om elforsynings § 2, stk. 1, beskriver lovens anvendelsesområde, som er produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt aggregering og energilagring. Virksomhederne beskrevet i § 37 a, stk. 1, i lov om elforsyning, er virksomheder, som kommunen har ejerandele i, der beskæftiger sig med produktion, transport, handel og levering af elektricitet samt aggregering og energilagring.
Det følger af § 37 a, stk. 4, i lov om elforsyning, at aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse, som udøves i virksomheder omfattet af stk. 1, skal være selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov om gasforsyning. Virksomheder, der producerer elektricitet ved afbrænding af affald, kan dog udøve aktiviteter forbundet med affaldshåndtering omfattet af lov om miljøbeskyttelse uden selskabsmæssig adskillelse.
Det foreslås i § 37 a, stk. 4, at der efter »lov om varmeforsyning« indsættes: », lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren«.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse, som udøves i virksomheder omfattet af stk. 1, vil skulle selskabsmæssigt adskilles fra aktiviteter omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
Det skal ses i sammenhæng med den nye hjemmel, som kommunerne får i medfør af § 3, stk. 1 og 2, i lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, hvorefter en kommune kan deltage i CO2-fangstaktiviteter, hvis det sker på kommercielle vilkår som kapitalejer i et kapitalselskab. Kommunen har i medfør af lovforslagets § 3, stk. 1, 2. pkt., frihed til at vælge imellem to selskabskonstruktioner; den ene hvor CO2-fangstaktiviteten varetages i et selskab, som kommunen helt eller delvist ejer, og som er selskabsmæssigt adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed, den anden hvor CO2-fangstaktiviteterne kan varetages i samme selskab som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 30, nr. 3, vedrørende ændringen til stk. 2, behøver virksomheder omfattet af § 37 a, stk. 1, ikke at indhente tilladelse til påbegyndelse af væsentlige nye aktiviteter, hvis aktiviteten er omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren, hvilket spiller sammen med ændringen til stk. 3 i den foreslåede § 30, nr. 3.
Muligheden for at påbegynde nye aktiviteter uden tilladelse gælder denne lov, lov om varmeforsyning, lov om fjernkøling, lov om gasforsyning, lov om CO2-fangstaktiviteterne i forsyningssektoren eller nye aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse. Aktiviteterne vil således kunne påbegyndes i en virksomhed omfattet af denne lovs § 37, stk. 1, som vedrører kommunalt ejede virksomheder omfattet af § 2, stk. 1. Aktiviteterne omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 og 5 samt affaldshåndtering efter lov om miljøbeskyttelse vil skulle holdes selskabsmæssigt adskilt fra de øvrige aktiviteter, og det vil også skulle omfatte CO2-fangstaktiviteter.
Aktiviteter omfattet af lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren vil således skulle holdes selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1 eller 5, og affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse. Det har sammenhæng med elforsyningslovens § 4 a, stk. 1, hvorefter en kommune kun må varetage eller deltage i virksomhed, som producerer elektricitet ved forbrænding af affald i et aktie- eller anpartsselskab, der alene driver affaldsforbrænding, hvor der efter § 30, nr. 2, forslås en undtagelse, som medfører, at en kommune alligevel vil kunne varetage CO2-fangstaktiviteter i samme selskab som en virksomhed, der producerer elektricitet ved forbrænding af affald.
Bestemmelsens formål er at holde CO2-fangstaktiviteter, som er en kommerciel aktivitet, selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter efter dels vandsektorloven, idet vandselskaber er underlagt en indtægtsrammeregulering som følge af deres status som naturlige monopoler samt affaldshåndtering som følge af lov om miljøbeskyttelse. Bestemmelsen tjener således som et værn mod krydssubsidiering.