LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 21
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov, af bestemmelser udstedt i medfør af loven eller af EU-retsakter om forhold omfattet af loven, skal ske digitalt. Ministeren kan herunder udstede regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse virksomheder.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 21
RetsinformationDet følger af § 25 a, stk. 1, i varmeforsyningsloven, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation om forhold, som er omfattet af varmeforsyningsloven, bestemmelser fastsat i medfør af loven eller EU-retsakter om forhold omfattet af varmeforsyningsloven, skal ske digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse for anvendelse for visse personer. Efter stk. 2 følger det, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Tilsvarende følger det af § 92 b, stk. 1, i elforsyningsloven, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udstede regler om, at kommunikation om forhold, som er omfattet af elforsyningsloven, af bestemmelser fastsat i medfør af loven eller af EU-retsakter om forhold omfattet af elforsyningsloven, skal ske digitalt. Ministeren kan herunder udstede regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse personer og virksomheder. Det følger videre af stk. 2, at en digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for myndigheden.
Med bestemmelsen i § 21, 1. pkt., foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om, at kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov, af bestemmelser udstedt i medfør af loven eller af EU-retsakter om forhold omfattet af loven, skal ske digitalt.
Det foreslås endvidere i 2. pkt., at ministeren herunder vil kunne udstede regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse selskaber eller virksomheder.
For at kunne pålægge selskaber og virksomheder pligt til at kommunikere digitalt med myndigheder skal dette være hjemlet i lov.
Folketingets partier indgik i januar 2018 en aftale om digitaliseringsklar lovgivning, som skal sikre et mere enkelt og klart lovgrundlag, som er let at forstå og omsætte til sikre og brugervenlige digitale løsninger.
Som følge af den politiske aftale foreslås der i denne lov givet en bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler vedrørende obligatorisk digital kommunikation.
Med den foreslåede bestemmelse i 1. pkt., vil der ved bekendtgørelse kunne fastsættes regler om, at virksomheder har pligt til at kommunikere digitalt med den ansvarlige myndighed efter denne lov, herunder via bestemte digitale systemer, som f.eks. via almindelig e-mail ved f.eks. forespørgsler og indberetninger, og at svaret fra myndigheden sendes digitalt. Lovforslaget indeholder ikke bestemmelser, som er rettet mod borgere.
Bemyndigelsen indebærer, at ministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om, hvordan den digitale kommunikation skal foregå herunder om, hvornår en meddelelse anses for modtaget gennem et digitalt system. Det vil være relevant i tilfælde, hvor der er endelige frister for kontakten til myndigheden eller andre bemyndigede, f.eks. ved klage eller lignende.
Med digitalt system menes, at der kan laves regler om brug af bestemte digitale systemer, en digital signatur eller lignende. De ansvarlige vil være de myndigheder, som er tillagt kompetencer efter denne lov. Det drejer om Energistyrelsen (efter delegation fra klima-, energi- og forsyningsministeren i medfør af delegationsbekendtgørelsen), Forsyningstilsynet eller Energiklagenævnet.
Det vil endvidere kunne være myndigheder, som er bemyndiget til at udøve beføjelser, som er tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren efter denne lov i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 24.
Ministeren vil med bemyndigelsen endvidere kunne fastsætte generelle regler om, i hvilke tilfælde kravet om digital kommunikation ikke vil være påkrævet, f.eks. at andre kommunikationsformer vil kunne benyttes i krisetilfælde, hvor adgangen til digital kommunikation i en periode måtte være afbrudt.
Bemyndigelsen foreslås også at omfatte ministerens svar på henvendelser vedrørende forhold omfattet af dette lovforslag.
Hvor der i EU-retsakter, som vedrører forhold omfattet af denne lov, måtte blive fastsat bestemmelser fastsat om obligatorisk digital kommunikation, som medfører en implementeringsforpligtelse for Danmark, f.eks. i et EU-direktiv, eller hvor der måtte være behov for tilpasning af reglerne som følge af en EU-forordning, vil ministeren kunne benytte den foreslåede bemyndigelse til fastsættelsen af de påkrævede regler.
2. pkt. indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om anvendelse af et bestemt digitalt system og om fritagelse for obligatorisk anvendelse for visse virksomheder. I sidstnævnte tilfælde vil der skulle være tale om helt særlige forhold, idet der ikke ses at være samme adgang til at fritage for obligatorisk digital kommunikation for virksomheder som for borgere, hvor der kan være hensyn at tage til f.eks. handicap.
En udmøntning af bemyndigelsen vil f.eks. kunne ske i forbindelse med udmøntning af andre bemyndigelser i loven, og hvor en bestemmelse om obligatorisk digital kommunikation alene vil knytte sig til de pågældende regler. En udmøntning vil endvidere kunne ske i en generel bekendtgørelse med regler om obligatorisk digital kommunikation. Det forventes ikke på nuværende tidspunkt, at bemyndigelsen i den foreslåede bestemmelse vil blive udnyttet.
Generelt gælder det for den foreslåede bestemmelse, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om, at en forespørgsel eller klage m.v. fra virksomheder til myndigheder eller andre bemyndigede, som ikke indgives digitalt, vil skulle afvises, dog efter behørig vejledning efter forvaltningsloven.
Det er her hensigten i videst muligt omfang at anvende e-boks til brug for meddelelser m.v. fra myndigheder.
Det foreslås ikke med bestemmelsen at ændre på virksomhedernes rettigheder efter anden lovgivning eller efter denne lov. Det er alene måden, hvorpå disse vil skulle indberette m.v., der foreslås som digital kommunikation, i det omfang ministeren udnytter bemyndigelsen. Det betyder f.eks., at forvaltningsloven og anden datareguleringen gælder fuldt ud.