LOV nr 1647 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 2
I denne lov forstås ved:
-
CO2-fangst: Opsamling af CO2 direkte fra forbrændingsprocesser, herunder aktiviteter på anlæg til opsamling, oprensning og komprimering af CO2.
-
CO2-fangstaktivitet: Alle dele af processen knyttet til gennemførelse af CO2-fangst, herunder etablering, drift, vedligeholdelse, udskiftning og afvikling af fangstanlæg og rørledningsanlæg til transport af CO2 og midlertidig CO2-lagring, indkøb hos tredjemand af CO2-fangst, transport og lagring af den indfangede CO2, og finansiering af CO2-fangst gennem eksempelvis salg af klimakreditter, røggas indeholdende CO2 og CO2 til anvendelse samt kontraktuelle forpligtelser forbundet hermed.
-
CO2-fangstvirksomhed: Et kommunalt selskab eller en privat virksomhed, som varetager CO2-fangstaktiviteter i et selskab eller en virksomhed, som er adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed eller er en del af en el- eller varmeproduktionsvirksomhed, jf. § 3, stk. 1, 2. pkt., og § 4.
-
Midlertidig CO2-lagring: Lagring af CO2 i et lager placeret nær et CO2-fangstanlæg til brug for midlertidig lagring af indfanget CO2 fra det pågældende CO2-fangstanlæg med henblik på videre transport til udnyttelse eller permanent lagring.
-
Rørledningsanlæg: Rørledningsinfrastruktur med nær tilknytning til et CO2-fangstanlæg til brug for videre transport af den indfangede CO2, herunder alle hjælpeanlæg, der funktionelt er forbundet til transportsystemet.
Forarbejder til Lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren § 2
RetsinformationI § 2, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 795 af 2. juni 2022 om kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed efter varmeforsyningsloven, og i § 1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 800 af 2. juni 2022 om ændring af bekendtgørelse om kommuners og Energinet.dk's deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til deres hovedvirksomhed efter elforsyningsloven, er det fastsat, at CO2-fangst bl.a. også omfatter etablering af anlæg til opsamling, oprensning og komprimering af CO2 samt nødvendig infrastruktur i forbindelse hermed.
Det foreslås med bestemmelsen i § 2, nr. 1, at CO2-fangst vil blive defineret som opsamling af CO2 direkte fra forbrændingsprocesser, herunder aktiviteter på anlæg til opsamling, oprensning og komprimering af CO2.
Dette vil bl.a. omfatte CO2-fangst ved behandling af røggas med væske. CO2-fangst vil dække over fangst ved hjælp af et CO2-fangstanlæg, men vil ikke dække over reducering af CO2 i atmosfæren ved hjælp af eksempelvis beplantning.
Med forbrændingsproces, som er er nævnt i den foreslåede definition, forstås den forbrænding, som benyttes i forbindelse med produktion af varme eller el, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1 om lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede definition vil følge den måde, som begrebet CO2-fangst er reguleret i de to nævnte bekendtgørelser, og som fastsætter de gældende regler for kommuners deltagelse i CO2-fangst. Det foreslås ikke at tilføje til bestemmelsen, at CO2-fangst også vil omfatte den nødvendige infrastruktur i forbindelse med CO2-fangsten som efter de gældende regler. Det skyldes, at dette vil blive omfattet af definitionen af CO2-fangstaktivitet, jf. den foreslåede bestemmelse i nr. 2.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive fastlagt, hvad der i dette lovforslag vil skulle forstås ved CO2-fangst, hvor dette begreb er anvendt i lovforslagets bestemmelser og bemærkninger.
Der findes ikke gældende regler, som definerer begrebet CO2-fangstaktivitet, som det anvendes i dette lovforslag.
Det foreslås med bestemmelsen i § 2, nr. 2, at CO2-fangstaktivitet vil blive defineret som alle dele af processen knyttet til gennemførelse af CO2-fangst, herunder etablering, drift, vedligeholdelse, udskiftning og afvikling af fangstanlæg og rørledningsanlæg til transport af CO2 og midlertidig CO2-lagring, indkøb hos tredjemand af CO2-fangst, transport og lagring af den fangede CO2, finansiering af CO2-fangst gennem eksempelvis salg af klimakreditter, røggas indeholdende CO2 og CO2 til anvendelse samt kontraktuelle forpligtelser forbundet hermed.
CO2-fangstaktiviteter efter denne lov vil for det første omfatte CO2-fangst, som foretages på el- eller varmeproduktionsanlæg omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 1 om lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede definition af CO2-fangstaktiviteter er bredere end den foreslåede definition af CO2-fangst, jf. det foreslåede nr. 1, og CO2-fangst vil indgå som en del af CO2-fangstaktiviteterne.
CO2-fangstaktiviteter vil ud over CO2-fangst omfatte aktiviteter, som er knyttet til CO2-fangst, men ikke nødvendigvis indgår som en del af den fysiske proces med selve CO2-fangsten. CO2-fangstaktiviteter vil således strække sig fra de indledende beslutninger om etablering af et CO2-fangstanlæg, til det pågældende anlæg måtte blive afviklet igen. Det bredere begreb CO2-fangstaktiviteter anvendes af den grund også i lovforslagets titel for at omfatte alle bestemmelserne i lovforslaget.
CO2-fangstaktiviteter vil herudover kunne omfatte aktiviteter forbundet med etableringen af et anlæg og den tilknyttede infrastruktur som midlertidige lagre og rørledningsanlæg som defineret i de foreslåede nr. 5 og 6. CO2-fangstaktiviteter vil endvidere kunne omfatte aktiviteter forbundet med driften, vedligeholdelse og udskiftning af et CO2-fangstanlæg, og de vil kunne omfatte afviklingen af CO2-fangstanlæg og den tilknyttede infrastruktur, herunder nedtagning af anlægget og fjernelse af midlertidige lagre og rørledningsanlæg. Endvidere vil CO2-fangstaktiviteter kunne omfatte indkøb hos tredjemand af CO2-fangst, transport og lagring af den fangede CO2. Tredjemand vil her f.eks. kunne være en anden virksomhed placeret inden for samme koncern.
Herudover vil CO2-fangstaktiviteter kunne omfatte finansiering af CO2-fangst gennem eksempelvis salg af klimakreditter, røggas indeholdende CO2 og CO2 til anvendelse. Det vil dog for så vidt angår denne del for kommuners og kommunale selskabers vedkommende være en forudsætning, at der er udstedt regler i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, om, hvilke finansieringsaktiviteter kommunerne vil kunne deltage i. Kommunernes hjemmel til at deltage i CO2-fangstaktiviteter omfatter således ikke finansieringsdelen, medmindre der er udstedt regler herom.
Endelig vil CO2-fangstaktiviteter omfatte kontraktuelle forpligtelser, som følger af deltagelsen i CO2-fangstaktiviteter, f.eks. hvor der indgås en aftale om indkøb af CO2-fangst mellem varmeproduktionsvirksomheden og CO2-fangstselskabet.
Det foreslås, at listen over, hvad der kan betragtes som værende en CO2-fangstaktivitet, ikke vil være udtømmende. Det skyldes, at der vil kunne tænkes at være andre former for aktiviteter, som ikke nødvendigvis vil være omfattet af de i bestemmelsen oplistede aktiviteter, men som alligevel må anses som en naturlig del af det at drive en CO2-fangstvirksomhed og fange CO2.
Det afgørende for, at en aktivitet kan anses som være en naturlig del af processen i forbindelse med CO2-fangst, finansieringen heraf eller indkøbet af CO2-fangst, transport og lagring, fra beslutningen om etableringen af CO2-fangst træffes, til anlægget eventuelt afvikles.
CO2-fangstaktiviteter vil ikke omfatte beplantning eller lignende, som er sat for at binde CO2, selvom dette måtte foregå inden for anlæggenes område. Det skyldes, at sådanne ikke aktiviteter ikke være omfattet af definitionen af CO2-fangst, jf. også den foreslåede definition i CO2-fangst i nr. 1, og ikke vil være en aktivitet, som er knyttet til CO2-fangsten.
Deltagelse i CO2-fangstaktiviteter vil i øvrigt typisk kræve, at der er opnået nødvendige og lovbestemte tilladelser, f.eks. miljøgodkendelser efter Miljøvurderingsloven m.v.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive fastlagt, hvad der i denne lov vil skulle forstås ved CO2-fangstaktivitet, hvor dette begreb er anvendt i lovforslagets bestemmelser og bemærkninger.
Der findes ikke gældende regler, som definerer begrebet CO2-fangstvirksomhed, som det anvendes i dette lovforslag.
Det foreslås med bestemmelsen i § 2, nr. 3, at CO2-fangstvirksomhed vil blive defineret som et kommunalt selskab eller en privat virksomhed, som varetager CO2-fangstaktiviteter i et selskab eller virksomhed, som er adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed eller er en del af en el- eller varmeproduktionsvirksomhed, jf. § 3, stk. 1, 2. pkt., og § 4.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, 2. pkt., vil give kommuner mulighed for at vælge, om de ønsker at varetage sine CO2-fangstaktiviteter i et særskilt selskab eller i samme virksomhed som en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Bestemmelsen i § 4 vil give private virksomheder samme mulighed.
En CO2-fangstvirksomhed vil således for det første kunne være et kommunalt CO2-fangstselskab, som er adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Det vil endvidere kunne være en privat CO2-fangstvirksomhed eller et privat CO2-fangstselskab, som er adskilt fra en el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Endelig vil det kunne være et selskab eller en virksomhed, som både omfatter en CO2-fangstdel og en el- eller varmeproduktionsdel.
Det foreslås med definitionen i nr. 3, at CO2-fangstvirksomhed vil kunne benyttes som en fælles betegnelse for alle typer af selskabsorganiseringer. Dette vil medvirke til kortere lovbestemmelser og vil bl.a. lette læsningen af de tilknyttede bemærkninger. Hvor det er relevant for sammenhængen, vil kommunale CO2-fangstselskaber dog også bliver omtalt i bemærkningerne.
Der findes ikke gældende regler, som definerer begrebet midlertidig CO2-lagring, som det anvendes i dette lovforslag.
Det foreslås med bestemmelsen i § 2, nr. 4, at en midlertidig CO2-lagring vil blive defineret som lagring af CO2 i et lager placeret nær et CO2-fangstanlæg til brug for midlertidig lagring af indfanget CO2 fra et CO2-fangstanlæg med henblik på videre transport til udnyttelse eller permanent lagring.
Midlertidig lagring vil eksempelvis ske i lagertanke og er typisk nødvendig, hvor der ikke er mulighed for at transportere CO2 direkte fra fangstanlægget til et permanent lager, eller hvor der er behov for at skifte transportmetode. Dette vil typisk være tilfældet, når der ikke løber en eller flere forbundene rørledninger direkte fra fangstanlægget til et permanent lager.
Midlertidig lagring vil også være relevant, hvor udnyttelse af CO2’en ikke sker i direkte forbindelse med fangsten.
Der foreslås ikke fastsat en tidsbegrænsning i, hvor længe CO2’en vil kunne blive midlertidigt lagret. Det afgørende vil være, at lagringen ikke vil få karakter af permanent lagring.
Den foreslåede bestemmelse vil alene have relevans for kommunale CO2-fangstselskaber, idet definitionen vil være med til at indhegne, hvor langt kommuners hjemmel til at deltage i CO2-fangstaktiviteter, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1 og 2, strækker sig.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive fastlagt, hvad der i denne lov vil skulle forstås ved midlertidig CO2-lagring, hvor dette begreb er anvendt i lovforslagets bestemmelser og bemærkninger.
Der findes ikke gældende regler, som definerer begrebet rørledningsanlæg, som det anvendes i dette lovforslag.
Det foreslås med bestemmelsen i § 2, nr. 5, at rørledningsanlæg vil blive defineret som rørledningsinfrastruktur med nær tilknytning til et CO2-fangstanlæg til brug for videre transport af den indfangede CO2, herunder alle hjælpeanlæg, der funktionelt er forbundet til transportsystemet.
Der vil med den foreslåede bestemmelse være tale om rørledningsinfrastruktur, som er placeret i nærheden af et CO2-fangstanlæg. Rørledningsanlæg omfattet af den foreslåede definition adskiller sig fra lokale rørledningsanlæg, der indgår som en integreret del af fangstanlægget.
Formålet med de pågældende rørledningsanlæg vil være at transportere den fangede CO2 til eller fra et midlertidigt CO2-lager og videre til et permanent lager, eller hvor der vil være behov for at skifte transportmetode.
Ud over rørledningsinfrastrukturen foreslås også hjælpeanlæg at være omfattet af den foreslåede definition. Sådanne hjælpeanlæg vil f.eks. kunne være kompressorer, målestationer, pumper, modtagefaciliteter m.v. Det skal hertil præciseres, at hjælpeanlæg vil skulle forstås isoleret til anlæg, der er nødvendige for driften af den rørførte transport af CO2.
En modtagefacilitet ved rørledningens slutpunkt (eksempelvis en lagringsfacilitet, en mellemlagringsfacilitet eller en anvendelsesfacilitet), hvor formålet med modtagefaciliteten er overdragelse af CO2’en til lageroperatøren eller anvendelsesvirksomheden, vil ikke være omfattet af lovens afgrænsning af hjælpeanlæg. En modtagefacilitet ved rørledningens startpunkt (eller øvrige tilslutningspunkter på rørføringen), hvor formålet med modtagefaciliteten er overdragelse af CO2’en til rørledningsoperatøren, vil dog være omfattet af lovens afgrænsning af hjælpeanlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil alene have relevans for kommunale CO2-fangstselskaber, idet definitionen vil være med til at indhegne, hvor langt kommuners hjemmel til at deltage i CO2-fangstaktiviteter, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1 og 2, strækker sig.
Med den foreslåede bestemmelse vil det blive fastlagt, hvad der i denne lov vil skulle forstås ved rørledningsanlæg, hvor dette begreb er anvendt i lovforslagets bestemmelser og bemærkninger.